امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 19010 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲:۵۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکتر نوروزی در نشست خبری تاکید کرد؛

کدئین به لیست مواد ممنوعه اضافه نشده/ فدراسیون بی‌مدالیم و در تمامی مدال‌هایی کسب شده سهم داریم/ یک کاروان پاک را از نظر جسمانی و دوپینگ به المپیک اعزام کردیم

خبرایران: رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی گفت:از دی ماه سال گذشته تاکنون هزار و 300 نمونه آزمایش دوپینگ گرفته شده که 36 نمونه آن مثبت بوده است.
کدئین به لیست مواد ممنوعه اضافه نشده/ فدراسیون بی‌مدالیم و در تمامی مدال‌هایی کسب شده سهم داریم/ یک کاروان پاک را از نظر جسمانی و دوپینگ به المپیک اعزام کردیم

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «فدراسیون پزشکی ورزشی»صبح امروز24 آذرماه 1395 با حضور«دکترغلامرضا نوروزی» رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی و اصحاب رسانه درهتل المپیک تهران برگزارودراین نشست خبریکه پس از برگزاری افتتاحیه یازدهمین کنگره پزشکی ورزشی و هفتمین نمایشگاه تجهیزات پزشکی ورزشی انجام شد،«دکترغلامرضا نوروزی» رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی اظهارداشت: فدراسیون پزشکی ورزشی ارتباط تنگاتنگی با فدراسیون‌ها دارد بنابراین نقش موثر آن کاملا مشخص است اما ما یک فدراسیون بی‌مدال هستیم که می‌توان گفت با این وجود در تمامی مدال‌هایی که کسب شده سهم داریم. البته گروه پزشکی آنطور که باید در کنار تیم‌های ورزشی دیده نمی‌شود.

  رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی تصریح کرد: وقتی تیمی مصدوم دارد چه کسی را باید ببینید؟ پزشک اما وقتی مدال گرفته می‌شود کسی که دیده نمی‌شود پزشک است و در کشور نیاز به یک کلینیک مجهز داریم، با توجه به رشد همه‌جانبه ورزش در دنیا و با توجه به گستردگی جامعه ورزش در کشور وضعیت فعلی فدراسیون جوابگو نیست.

وی  خاطرنشان کرد: ما نیاز به یک فضای فیزیکی کامل داریم که با درایت فدراسیون‌ها و وزارت ورزش طرح توجیه این کار فراهم شده که یک کلینیک پزشکی داشته باشیم. الان روی این پروژه کار می‌کنیم. البته ما درمانگاهی داریم که از قبل افتتاح شده اما پزشکی ورزشی با سرعت رشد کرده‌است. ما نیاز به مرکزی داریم که ورزشکار بداند صفر تا صد کارش در این مرکز انجام می‌شود. 

نوروزی ادامه داد: به عنوان مثال بهداد سلیمی همه کارهایش در داخل کشور انجام شد اما ما برای مشاوره‌های اقتصادی، روانشناسی و حرکات اصلاحی نیاز به مرکز مجهز داریم که کار یکی دو روز نیست. ما با جدیت دنبال این کار هستیم. درست است که حکم رئیس فدراسیون ۴ ساله است اما صددرصد نیست و ما از اتفاقات فردا خبر نداریم. 

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی درباره تعداد دوپینگی‌های سال ۲۰۱۶ افزود: یکی از وظایف مهم فدراسیون مبارزه با دوپینگ است و یکی از کارهایی که می‌شود روند کار را کندتر کرد اطلاع‌رسانی به ورزشی‌ها است. لیست مواد ممنوعه وجود دارد. دوره‌های آموزشی هم برگزار می‌شود. خوبشختانه مادر المپیک ریو با کارهای خوبی که انجام دادیم تا اینجا نمونه مثبتی نداشتیم اما تا زمانی که ۱۰ سال از المپیک ریو نگذرد نمی‌توانیم بگوییم ورزشکاران پاک بودند. 

وی یادآور شد: با توجه به پیش رو بودن المپیک ریو بیشترین انرژی‌مان را روی سلامتی ورزشکاران گذاشتیم و یک کاروان پاک را از نظر جسمانی و دوپینگ اعزام کردیم. ساماندهی فدراسیون هم از دیگر کارهای ما بود چراکه فدراسیون ۱۳ ماه با سرپرست اداره می‌شد و نیاز به بازبینی داشت تا ثبات ایجاد شود. در بحث خدمات رسانی ورزشکاران مصدوم هم دو سه مورد خاص داشتیم و تلاش‌مان این بود که کیفیت خدمات را بالا ببریم تا مصدومان نگرانی نداشته باشند. 

نوروزی در پاسخ به این سوال که دیده شده ورزشکاران مصدوم خارجی در فوتبال، والیبال و یا بسکتبال به ایران آمده‌اند هزینه‌های زیادی برای آنها انجام شده آیا راهی ندارید تا پرونده پزشکی این ورزشکاران بررسی شود، تصریح کرد: به جز فوتبال که خودشان کارها را انجام می‌دهند در بقیه فدراسیون‌ها ورزشکار خارجی باید به فدراسیون مراجعه کرده و از لحاظ جسمانی و آزمایشی معاینه شود. اگر مشکلی نبود ما معرفی می‌کنیم. البته وظیفه ما جلوگیری نیست. ما ورزشکاری را داشته‌ایم که مشکل خونی داشته و به فدراسیون اعلام کرده‌ایم تا از این موضوع جلوگیری کند. 

وی همچنین در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه برنامه ساخت آزمایشگاه مبارزه با دوپینگ شما به کجا کشید؟ گفت: از سال ۸۳ ساز و کار فراهم و تجهیزات خریداری شد. به دلایلی که وادا دارد در ابتدا باید فعالیت به صورت همکاری باشد تا آژانس جهانی مجوز بدهد. هفته گذشته با معاون وزیر بهداشت از این آزمایشگاه بازدید کردیم و قرار شد فاز اول در آزمایش‌های مکمل‌های غذایی انجام شود و در فاز دوم استارت بزنیم. 

نوروزی در پاسخ به این سوال که آیا اضافه شدن کدئین به لیست مواد ممنوعه صحت دارد، عنوان کرد: خیر. این ماده به لیست مواد ممنوعه اضافه نشده و در لیست مواد نظارتی قرار دارد. 

وی همچنین در پاسخ به این سوال که فدراسیون پزشکی ورزشی کمک مالی به وزارت ورزش کرده آیا آنها این پول را به شما برگردانده‌اند، تصریح کرد: من در آن زمان نبودم. فدراسیون به خاطر همکاری اقدامی کرده و وزارت هم ساز و کار خود را دارد اما هنوز این پول برگردانده نشده است. 

دکتر نوروزی در پایان از بیشترین نمونه های مثبت تست دوپینگ در فدراسیون‌های دوچرخه‌سواری، دوومیدانی و بسکتبال خبر داد و گفت:از دی ماه سال گذشته تاکنون افسران ستاد ملی مبارزه با دوپینگ هزار و 300 نمونه آزمایش دوپینگ گرفته اند که 36 نمونه آن مثبت بوده و از میان 36 نمونه آزمایش مثبت دوپینگ،‌ چهار نمونه متعلق به مربیان و سرپرستان تیم ها بوده است و 32 نمونه برای ورزشکاران بوده و بیشترین آمار به رشته های دوومیدانی،‌ دوچرخه سواری و بسکتبال مرتبط بوده است.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: در دوره دی ماه سال گذشته تاکنون 410 نمونه آزمایش دوپینگ از رشته ورزشی فوتبال گرفته شده و پزشکی ورزشی ضامن و مسئول سلامت ورزشکاران حرفه ای، قهرمانی و همگانی است و برگزاری چنین کنگره هایی با هدف انتقال دانش روز پزشکی به پزشکان کشور است. در طول سال دوره های آموزشی تخصصی برگزار می شود که علاوه بر آن همه ساله یا هر دو سال یکبار، کنگره پزشکی برای همه متخصصان و پزشکان کشور برگزار می شود.

وی ادامه داد: این کنگره امسال با پشتیبانی و همکاری بخش های مختلف دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی، ایران و تهران برگزار می شود و به عنوان متولی فدراسیون پزشکی ورزشی تلاش داریم در بخش آموزش و پیشگیری، آمار مصدومان را کاهش دهیم و هر مقدار بتوان میزان جراحت ها و برنامه های درمانی ورزشکاران را کاهش دهیم، یعنی در این زمینه موفق عمل کرده ایم.

وی با اشاره به ظرفیت های پزشکی کشور تصریح کرد: کارشناسان و متخصصان بسیار خوبی در عرصه پزشکی ورزشی داریم و در این حوزه نیاز به خارج از کشور یا استفاده از متخصصان خارجی نداریم.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی درمان و آماده سازی بهداد سلیمی وزنه بردار دسته فوق سنگین ایران برای بازی های المپیک 2016 ریو را نماد توانمندی فدراسیون پزشکی ورزشی عنوان کرد و گفت: همه مراحل درمان از جراحی تا بازگشت به عرصه ورزش این ملی پوش وزنه برداری، توسط متخصصان و جراحان ایرانی انجام شد

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب