امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 19035 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲:۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در آستانه هفته پژوهش؛

سه طرح برتردانش آموزان منطقه کهریزک معرفی شدند

خبرایران: با حضور رییس آموزش و پرورش منطقه کهریزک رتبه های برتر جشنواره زیست فناوری این منطقه معرفی شدند.
سه طرح برتردانش آموزان منطقه کهریزک معرفی شدند

به گزارش خبرایران، روز پنج شنبه 18 آذرماه در آستانه هفته پژوهش، نشست خبری با حضور رییس آموزش و پرورش منطقه کهریزک، معاونت پژوهش وبرنامه ریزی، کارشناس تحقیق و پژوهش و جمعی از مولفان و پژوهشگران برتر این منطقه برگزار و در این جلسه افسانه چهاردولی، کارشناس زیست شناسی پژوهش سرای دانش آموزی کاوش آموزش و پرورش کهریزک و همچنین استاد راهنمای سه گروه پژوهشی  که حائز رتبه های برتر جشنواره زیست فناوری شده بودند را معرفی و از حمایت های رییس این اداره نیز قدردانی کرد

 

کسب رتبه اول جشنواره کشوری زیست فناوری با بررسی گیاه طبیعی حنا

امیرحسین عزیزی، دانش آموز پایه نهم مقطع متوسطه دوره اول از پژوهش سرای کاوش آموزش و پرورش منطقه کهریزک در این نشست خبری به طرح خود با عنوان به کارگیری رنگ طبیعی حنا به جای ماده شیمیایی لاکتوفنل کاتن بلو  برای رنگ آمیزی ساختار قارچ ها اشاره کرد و گفت: به منظور تشخیص بیماری ها و همچنین راه های درمان بیماری ها ساختار قارچ ها رنگ آمیزی می شود.

وی با بیان این که قارچ ها دیواره های سختی دارند و هر رنگی نمی تواند به ساختار آن ها نفوذ کند تصریح کرد: پوست انسان دارای سلول یوکاریوتی  است و توسط حنا  قابلیت رنگ آمیزی داشته و از آن جایی که قارچ ها نیز دارای سلول های یوکاریوتی هستند احتمال رنگ آمیزی با حنا را دارند .

 عزیزی ادامه داد: رنگ های شیمیایی که برای رنگ آمیزی قارچ ها مورد استفاده قرار می گیرد بسیار گران و برای انسان و محیط زیست مضر است از این رو جایگزینی آن ها با رنگ طبیعی حنا دارای صرفه اقتصادی و همچنین ارزان و قابل دسترس نیز است و این طرح به مدت زمان 5 ماه طول کشید و حائز رتبه اول زیست فناوری در کشور شد.

 تاثیر عصاره آویشن بر رشد کپک ها

فیروزه خداوردی و زهرا سادات پرهیزکار از دانش آموزان مقطع دوره دوم متوسطه پژوهش سرای دانش آموزی کاوش  در این نشست خبری طرح اثر بازدارندگی عصاره آویشن بر روی رشد کپک ها را معرفی کردند.

فیروزه خداوردی در این خصوص گفت: این طرح در مرحله استانی جشنواره جوان خوارزمی حائز رتبه سوم و همچنین در جشنواره زیست فناوری نیز رتبه برتر را کسب کرده است.

وی ادامه داد: در این طرح از گیاه آویشن عصاره آن تهیه و تاثیر آن به منظور جلوگیری از رشد  کپک ها مورد ارزیابی قرار گرفت و به دلیل دور ریزهای نان این طرح کلید خورد.

خداوردی به بیان این که در این آزمایش یک محیط کشت شاهد و 3 محیط کشت کنترلی وجود داشت، اظهار کرد: در این آزمایش از درصدهای مختلف عصاره نظیر 25%، 50% و 100% استفاده شد و پس از یک هفته بررسی، در هیچ یک از محیط ها کپکی به جز محیط شاهد مشاهده نشد.

وی به مزایای این طرح اشاره کرد و گفت: این طرح در صنعت مزایای بسیاری دارد که می تواند جایگزین نگهدارنده های شیمیایی که اثرات مخرب بسیاری نظیر سرطان زایی و جهش زایی دارد بشود.

زهرا سادات پرهیزکار از دیگر پژوهشگران این طرح با تاکید بر این که قارچ ها از عوامل مهم فساد مواد غذایی هستند افزود: این قارچ ها همواره باعث بیماری ها و مشکلات تنفسی و همچنین موجب آلرژی در افراد می شوند.

وی ادامه داد: این طرح از آذر ماه سال 94 بر روی گیاهان دارویی آغاز و حدود 4 ماه نیز به طول انجامید.

این دانش آموز متوسطه دوره دوم با اشاره به این که تمام مراحل کار توسط اعضاء گروه انجام شده است گفت: در ابتدا عصاره آویشن از بازار تهیه شد که به دلیل ناخالصی مشکلاتی را برای طرح ایجاد کرد از این رو تهیه عصاره آویشن نیز توسط اعضاء این گروه انجام شد.

وی در خاتمه اظهار داشت: این طرح قابلیت این را دارد که فوم هایی را به آویشن آغشته کرده و از جلوگیری کپک هایی نظیر کپک نان جلوگیری شود و از آن جایی که کپک ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم به انسان آسیب می رسانند این طرح می تواند مثمر ثمر باشد.

واکاوی اثر گیاه ضد قارچی گیاه رزماری

مرضیه محمود زاده از دیگر دانش آموزان مقطع متوسطه دوره دوم از پژوهش سرای کاوش آموزش و پرورش منطقه کهریزک به طرح بررسی اثر عصاره گیاه رزماری بر روی قارچ های بیماری زا در این نشست خبری اشاره کرد و گفت: با توجه به این که قارچ های ایندمیک توانایی ایجاد بیماری زایی بالایی را دارند افراد به دنبال تولید داروهای ضد قارچی هستند.

وی ادامه داد: این داروها به دلیل شیمیایی بودن اثرات نامناسبی را برای بشر به همراه دارد که از آن جمله به مقاومت بدن پس از استفاده طولانی مدت این داروها و اثرات سوء شیمیایی به روی بدن توسط این داروها  می توان اشاره کرد.

محمودزاده با بیان این که به دلیل مشکلات داروهای شیمیایی آزمایش بر روی داروهای گیاهی در دستور کار قرار گرفت تصریح کرد: گیاهانی نظیر بابونه، پونه و نعنا مورد آزمایش قرار گرفت و نهایتا نتایج مطلوبی در مورد گیاه رزماری به دست آمد.

وی تصریح کرد: اثر ضد میکروبی این گیاه تا حدودی مورد توجه قرار گرفته است ولی اثر ضد قارچی آن تا کنون بررسی و اررزیابی نشده است از این رو به صورت بیولوژی بر روی سه قارچ بیماری زا در سه گروه درماتوفیتی ،ساپروفیتی و مخمری این آزمایش مورد بررسی قرار گرفت.

محمود زاده در همین راستا ادامه داد: در محیط هایی که اطراف آن آغشته به عصاره گیاه رزماری بود هاله ای از عدم رشد قارچ مشاهده شد که این امر نشان از این واقعیت است که رزماری باعث پیشرفت قارچ ها می شود و  این طرح در مرحله استانی جشنواره خوارزمی رتبه سوم و در جشنواره زیست فناوری جزء طرح های برتر شناخته شده است.

.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب