خبرایران:مراسم رونمایی کتاب «کمیک ها و مانگاها و رمانهای مصور»گفت: کنم با سرمایه گذاری در حوزه کمیک بشود، قصه های ایرانی را بصورت انیمیشن و سینمایی تولید کرد.
به گزارش خبرنگارخبرایران، مراسم رونمایی و نشست کتاب «کمیک ها و مانگاها و رمانهای مصور» روز دوشنبه ۲۹ آذر1395 با حضور«محمدرضا جوادی یگانه» استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران،«مهرداد گروسی» مترجم،«حسن نوزادیان» گرافیست،«مسعودصفری» سرگرمی ساز و کارگردان انیمیشن،«دکترمسعودکوثری» مدیرعامل انتشارات علمی فرهنگی و اصحاب رسانه در فروشگاه شماره ۲ انتشارات علمی فرهنگی برگزار و دراین مراسم «محمدرضا جوادی یگانه» استاد جامعهشناسی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه کمیک یک ژانر ادبی است و تصویر غنای متن را بیشتر می ک ند و در یک تصویر عناصر متعددی است و هرکسی به انتخاب خودش میتواند آن عنصر را انتخاب و برجسته کند.
جوادی یگانه: کمیک می تواند گزندگی متن را بگیرد
جوادی یگانه تصریح کرد: ما با تصویر میتوانیم سطوح و ابعاد متفاوت ایجاد کنیم و طبیعتا در پی آن تفسیرهای گوناگون هم برای ما درست میشود. وی کمیک را سادهتر از کتاب و نیز راهی برای افزایش مطالعه و علاقمندی نوجوانان به کتاب دانست.
وی خاطرنشان کرد: کمیک می تواند گزندگی متن را بگیرد یعنی یک چیزهایی را می توان در متن گذاشت که فقط افرادی که نگاه جدی تری به متن دارند قواعد پنهان آن را دریابند.
جوادی یگانه درخصوص نبود کمیک درایران عنوان داشت: تصویر باید در خدمت متن باشد و اگر چیزی به متن اضافه نکند کارکرد خوبی نخواهد داشت. بنابراین بخشی از کتابهای کمیک در ایران فانتزی هستند. به این دلیل که تصویر در متن یا باید علاقمندی در مخاطب بوجود بیاورد یا درک از متن را پیچیده کند.
وی تاکید کرد:امروز ادبیات نیز مانند بخش های دیگر هنری همچون موسیقی و طراحی در خدمت سینماست و کمیک یک راهی است برای افزایش مطالعه و تصویر می تواند گزندگی متن را بگیرد و باید به گونه ای باشد که با کار تصویر درک متن پیچیده را آسان نماید.
گروسی: نباید به کمیکها سطحی نگریست
مهرداد گروسی مترجم کتاب«کمیک ها، مانگاها و رمان های مصور» نوشته «رابرت اس.پترسن» نیز در ادامه این نشست اظهاراداشت سخنانی : نگاه این کتاب به مسائل تاریخی،جغرافیایی،سیاسی،اجتماعی ،فرهنگی و هنری است و در داخل کتاب به تک تک این موضوعات پرداخته شده است.
گروسی تصریح کرد : روایت گری تصویری از چند تصویر برای روایت گری استفاده می کند و روایت های تصویری به این شکل شروع به شکل گرفتن می کند و در این کتاب روایت های تصویری به روایت های تک فریم ، روایت های تک صفحه پیش رونده و زنجیره ا ی تقسیم بندی می شوند نویسنده کتاب برای هر فصل تاریخچه ای رو شرح می دهد.
وی افزود: نباید به کمیکها سطحی نگریست. روایتهای تصویری یک نوع هنر نامرئی هستند به دلیل اینکه قراردادهایی را بین هنرمند و مخاطبین خود بوجود میآورند که هیچ وقت خوانده نمیشوند.
گروسی درمعرفی فصلهایی از کتاب به ارتباط کمیکها و روزنامهها اشاره کرد و اذعان داشت وقتی تیراژ روزنامهها بالا میرود که روایتهای تصویری به متن غالب شود. کمیکها وقتی وارد بطن جامعه میشوند، عرصه تجاری شدن کمیک شروع میشود
وی افزود: نباید به کمیک ها خیلی سطحی نگریست. روایت های تصویری یک نوع هنر نامرئی هستند به دلیل اینکه قراردادهایی را بین هنرمند و مخاطبین خود بوجود می آورند که هیچ وقت خوانده نمی شوند. اینکه یک تصویر در سمت چپ یا راست قرار می گیرد و بزرگ و یا کوچک می شود اندوخته هایی بصری بین کمیک ها و مخاطبانشان هستند. کمیک از مذهب نیز تاثیر زیادی گرفته است.
گروسی در ادامه ابرازداشت:مذهب ابتدا از کمیک برای ترویج داستان و تبلیغ خود استفاده کرده می کرده است، اما این کتاب اشاره به بهم خوردن رابطه بین مذهب و کمیک می دهد و اینکه یهودیان و مسیحیان از کمیک بر علیه یکدیگر استفاده می کردند.
صفری: خاستگاه و نهاد صنعت انیمیشن در تصویرگری است
مسعودصفری سرگزمی ساز و کارگردان انیمیشن نیز در ادامه این نشست اظهارداشت: در حوزه کمیک فعال بودم ، کار و کسب درآمد کسب کردم ، اوج کاری که تصویرگر می کنداز اول تا آخر به حرکت فکر می کند ،هزاران انیمیشن دیدم که با آدمها ارتباط برقرار نمی کند .
وی افزود: فکر می کنم با سرمایه گذاری در حوزه کمیک بشود، قصه های ایرانی را بصورت انیمیشن و سینمایی تولید کرد وبه این نظر رسیدهام که خاستگاه و نهاد صنعت انیمیشن در تصویرگری است و از تصویرگری به عنوان یک حوزه ثبات و ایستا است. در حالی که حوزه انیمیشن از ابتدا تا انتها همه بر محور حرکت متمرکز است.
نوزادیان گرافیست اظهارداشت: کمیک یک هنر نامرئی است و می تواند داستان را طوری بگوید که دیگران نمی توانند، هنری است که بیش از یک قرن است که در حوزه ادبیات و هنر وجود دارد.
وی در جمعبندی مطالب اشاره کرد که تمام این حوزهها وادی قصهگویی است و همواره در طول تاریخ خواسته بشر انتقال مفاهیم به هم عصریهای خود بوده است. لذا ادبیات، قصهگویی و روایت عناصر مهم این حوزه محسوب میشود.
کوٍثری: روایت تصویری را باید جدی بگیریم
مسعود کوٍثری مدیرعامل انتشارات علمی فرهنگی نیز گفت: روایت تصویری را باید جدی بگیریم چرا که در گذشته بیشتر روایت های ما کلامی بوده و ما روایت کلامی را دنبال کردیم نه تصویری که باید به روایت تصویری هم بپردازیم و بتوانیم طنز ایجاد کنیم.
وی در خصوص عدم رشد و پیشرفت کمیک در ایران گفت: شاید محدودیتهای مذهبی در ترویج و اشاعه تصویرگری موثر بوده است و امید است با حمایت و سرمایه گذاری این حوزه را گسترش داد.
کوثری در پایان گفت:اخیرا در سفری که به کشور ژاپن داشتیم مطلع شدیم که رمان ارسلان که رمانی ایرانی است را در 6 جلد منتشر کرده اند اما ما در داخل در این زمینه ضعیف هستیم و باید بیشتر کار کنیم چرا که در حوزه شهروندی به روایت های تصویری نیاز داریم.
بنابراین گزارش، انتشارات علمی و فرهنگی در برنامۀ «عصر فرهنگ» که عصر هر دوشنبه برگزار میشود، با حضور اهالی فرهنگ و اندیشه به رونمایی از جدیدترین آثار خود میپردازد.