امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 19127 تاریخ انتشار: شنبه ۴ دی ۱۳۹۵ ساعت ۳:۳۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

تورج بهروز اعلام کرد؛

پژوهشگاه نفت، مرجع هوشمندسازی چاه‎های نفتی است/ طرح توسعه جفیر با رویکرد هوشمندسازی ارائه شده است

خبرایران:پژوهشگاه صنعت نفت به عنوان مرجع هوشمندسازی چاه‎های نفتی در کشور، سناریوی توسعه میدان جفیر را با رویکرد هوشمندسازی (Intelligent Attitude) ارائه داده است.
پژوهشگاه نفت، مرجع هوشمندسازی چاه‎های نفتی است/ طرح توسعه جفیر با رویکرد هوشمندسازی ارائه شده است

به گزارش خبرایران تورج بهروز، رئیس پژوهشکده مطالعات مخازن و توسعه میدان‎های پردیس بالادستی نفت در پژوهشگاه صنعت نفت گفت: پژوهشگاه به عنوان نخستین ارگان صنعت نفت در زمینه هوشمندسازی مخازن ورود کرد و به همت محققان و متخصصان خود توانست نخستین پایلوت چاه هوشمند در ایران و خاورمیانه را طراحی کند و بسازد.

وی افزود: پژوهشگاه در این حوزه با شرکت‎های مختلف از جمله شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، شرکت ملی گاز ایران و شرکت نفت و گاز اروندان مذاکرات و فعالیت‎های مشترکی داشته است.

بهروز ادامه داد: استفاده از فناوری مخازن هوشمند، نگرش جدیدی در دنیاست و ویژگی‎هایی مثل لحظه ای بودن (Real Time)، کنترل از راه دور، نبود حضور شخص در محل و متعاقب آن کاهش خطرات فردی، تصمیم‎گیری سریع، کاهش هزینه‎های سرمایه گذاری و عملیاتی و افزایش بازیافت از مخازن از مزیت های مهم این روش است.

پیشرفت چشمگیر عمان و عربستان در هوشمندسازی چاه‎های نفتی

وی گفت: در این زمینه رقبای منطقه‎ای ما نظیر عربستان و عمان پیشرفت خیره کننده ای داشته‎اند؛ به‎طوری‎که عربستان با داشتن بزرگترین میدان نفتی در دنیا از طریق این فناوری و از فاصله ٣٥٠ کیلومتری چاه‎های خود را کنترل می‎کند.  

بهروز درباره جزئیات فعالیت‎های مشترک پژوهشگاه صنعت نفت با شرکت‎های تابعه نفت درباره فناوری هوشمند سازی گفت: پروژه ای برای شرکت نفت مناطق مرکزی دنبال می‎شود و میدان های آنها را اولویت بندی کرده ایم که یک میدان برای اجرا انتخاب شده و مذاکرات برای پیاده‎سازی عملیات در حال انجام است. پروژه بعدی با شرکت نفت و گاز اروندان است که در آن برای میدان جفیر سناریوی توسعه میدان با دید هوشمند سازی (Intelligent Attitude) ارائه شده است و مذاکراتی هم برای پیاده‎سازی فناوری‎های هوشمند در فرایند ذخیره‎سازی گاز با شرکت ملی گاز داشته ایم؛ انجام پروژه طراحی هوشمند توسعه ساختار یورتشا یکی از پروژه های این گروه بود.

وی یادآور شد: درباره همکاری‎های مشترک با شرکت‎های خصوصی و بعضا خارجی٢ رویکرد وجود دارد؛ ابتدا اینکه بتوانیم از دانش آن شرکت‎ها استفاده کرده و آن را دراختیار بگیریم و دوم، زمانی که قسمتی از یک پروژه در اولویت دانشی و کاری ما نیست ترجیح می‎دهیم برون‎سپاری کنیم؛ گاهی اوقات هم با شرکت‎های داخلی و خارجی در نوشتن پروپوزال مشترک همکاری داریم.

تاکید بر به‌کارگیری فناوری برای بازیافت حداکثری از مخازن

به گفته بهروز، از جمله شرکت‎هایی که در زمینه توسعه میدان‎ها و مطالعات مخازن می‎توانند همکاری داشته باشند و پژوهشگاه صنعت نفت نیز با بعضی از آنها تفاهم‎نامه امضا کرده است، می‎توان به IFP فرانسه، دانشگاه کرتین استرالیا و چند شرکت و دانشگاه داخلی یا خارجی دیگر اشاره کرد.

رئیس پژوهشکده مطالعات مخازن و توسعه میادین پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت با بیان این که در مطالعات مخازن، عمده کار مغزافزاری و نرم‎افزاری است و خیلی مبتنی بر تجهیزات نیست، افزود: پژوهشگاه در بحث‎های مطالعات مخازن و توسعه میدان‎ها در دنیا چیزی از شرکت‎های مطرح دنیا کم ندارد و دائما در حال بروز رسانی دانش خود است و از روزآمدترین نرم افزارهای دنیا استفاده می کند.

بهروز، تولید نفت و بازیافت حداکثری از مخازن به کمک فناوری را دغدغه اصلی پژوهشکده مطالعات مخازن و توسعه میادین پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت اعلام کرد و گفت: برآنیم تا با بهره‎مندی از روزآمدترین دستاوردها و فناوری های دنیا و آموزش نیروهای این پژوهشکده در حین انجام پروژه‎ها، با شرکت‎های تراز نخست دنیا در این زمینه همکاری کنیم.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب