امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1918 تاریخ انتشار: شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۲:۱۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

محمدحسین ملک احمدی خبرداد؛

کتابداران محور اصلی فعالیت نهاد کتابخانه‌ها در دوره جدید هستند/ سیاست‌های جدید نهاد را با توجه به گذشته، تدوین و بازنگری می‌کنیم

خبرایران: محمدحسین ملک‌احمدی دبیرکل جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مراسم معارفه خود گفت: باید به طور خاص بگویم که کتابداران از نظر من، محور اصلی فعالیت‌های ما خواهند بود و معتقدم بدون تلاش کتابداران عزیز، نمی‌توانیم کارهایمان را پیش ببریم.
کتابداران محور اصلی فعالیت نهاد کتابخانه‌ها در دوره جدید هستند/ سیاست‌های جدید نهاد را با توجه به گذشته، تدوین و بازنگری می‌کنیم
به گزارش خبر ایران، مراسم تودیع و معارفه دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پیش از ظهر امروز شنبه 26 بهمن با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد، منصور واعظی دبیرکل پیشین نهاد کتابخانه‌ها، محمدحسین ملک احمدی دبیر کل جدید این نهاد و دیگر مسئولان فرهنگی کشور، در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

محمدحسین ملک احمدی دبیرکل جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این برنامه با اشاره به بخشی از سخنان مجری برنامه گفت: مجری برنامه اشاره‌ای داشت که من را به سال‌های 50 و 51 برد و یاد سال‌هایی افتادم که در کتابخانه آیت‌الله وزیری حضور داشتیم و آنجا بهترین پایگاهی بود که در آن سال‌ها داشتیم. بعدها این کتابخانه، به آستان قدس رضوی واگذار شد و خوشحالم که با قدمت طولانی‌اش همچنان فعال و در خدمت اهالی فرهنگ و ادب است. همچنین خوشحال شدم که شنیدم این کتابخانه (کتابخانه مرکزی تهران) امروز از کتابخانه‌های مشارکتی نهاد است.

وی افزود: «در همان سال‌ها، اولین فعالیت اجتماعی‌ام در کتابخانه خان یزد بود که سال‌ها در آن‌جا کتابدار افتخاری بودم.» این بخش از سخنان ملک احمدی که خود را به عنوان یک کتابدار قدیمی معرفی می‌کرد، با تشویق حاضران و کتابداران روبرو شد.

دبیرکل جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه گفت:‌ البته آن وضعیت چندان ادامه پیدا نکرد و در سال 54 با قبولی در دانشگاه، کتابخانه مذکور را ترک کردم. آن‌ هم برای خود محفلی بود که ظاهرا فرهنگی ولی با گرایش‌های سیاسی بود. لازم است تا در این برنامه از خدمات آقای واعظی در این سال‌ها تشکر کنم؛ خدماتی که شاید بخش عمده آن‌ها، ادامه فعالیت‌هایی بود که در دوره قبل از ایشان داشتیم. خوشحالم که امروز در آستانه دهمین سالگرد تصویب قانون نهاد در اسفندماه سال 82، مجموعه‌ای را تحویل می‌گیریم که قدم‌هایی برداشته است.

ملک احمدی افزود: زمانی فکر اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یک نهاد مستقل و غیردولتی شود، یک آرزو بود. بنابراین لازم است که از حمایت‌های آن روز مجلس و کمیسیون فرهنگی مجلس هم تشکر داشته باشم به ویژه از آقای دکتر پورنجاتی و مرحوم آیت‌الله رضوانی. در جلسه‌ای که با آیت‌الله رضوانی درباره موارد مشکل شورای نگهبان به قانون مصوبه مجلس درباره نهاد داشتیم، ایشان تلاش کرد و با اضافه کردن چند نکته در قانون، مساله را حل کرد. آن سال‌ها قدم‌های زیادی برای نهاد برداشته شد و از سال 83 به بعد وقتی آئین‌نامه توسط دولت تصویب شد و اولین اعضای هیئت امنای نهاد مشغول شدند، طرح‌های خوبی به تصویب رسید که برخی به مرحله اجرا رسیدند و برخی دیگر نرسیدند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه «تلاش من این است که فعالیت‌هایی که در دوره قبلی در نهاد داشتم، با نگاه به تلاش‌های 7 سال گذشته، با وجود بازنگری ادامه داشته باشند» گفت: در این زمینه فقط به چند نکته اشاره می‌کنم؛ رویه و رویکرد قبلی که داشتیم، در این دوره هم جاری خواهد بود و جایگاه هیئت امنا به ویژه در راس آن شخصیت وزین آقای جنتی (وزیر ارشاد) که ایشان را از سال 61 یا 62 می‌شناسم، در مرکز توجه خواهد بود تا بتوانیم بهترین بهره‌برداری را از هیئت امنای نهاد داشته باشیم. بنابراین در دوره پیش رو، هیئت امنا محوریت خود را خواهد داشت.

ملک‌احمدی ادامه داد: عده‌ای از دوستان می‌پرسند رویه‌ تو در نهاد چگونه خواهد بود؟ در پاسخ می‌گویم که در حال حاضر در موضعی نیستم که سیاستگذاری کنم. سیاستگذاری در شان هیئت امنا است که همان‌طور که اشاره کردم، امیداورم نهایت بهره‌برداری را از‌ آن داشته باشیم. سیاست‌های جدید نهاد را با توجه به عملکرد گذشته، تدوین و در صورت لزوم بازنگری می‌کنیم.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تاکید کرد: بهره‌گیری از حداکثر ظرفیت‌های قانونی، جلب همکاری خیرین، همکاری با انجمن‌های علمی و دستگاه‌های ذیربط و همچنین توجه به نیاز مخاطبین به ویژه توجه به فرهنگ مناطق از محورهای مهم فعالیتی ما در این دوره خواهد بود. از همه مهم‌تر شاید همکاری و مشارکت با کتابداران محترم باشد. باید به طور خاص بگویم که کتابداران از نظر من، محور اصلی فعالیت‌های ما خواهند بود و معتقدم بدون تلاش کتابداران عزیز، نمی‌توانیم کارهایمان را پیش ببریم. فکر کنم وظیفه همه ماست که به مسائل مادی و مشکلات همکاران کتابدار توجه داشته باشیم. این موضوع بدیهی است و جای بحث ندارد اما آن‌چه مهم است، روحیه و انگیزه کتابداران عزیز در فعالیت‌شان است.

ملک احمدی گفت: توسعه کتاب و کتابخوانی در دولت تدبیر و امید، یک رویه است. نکته دیگر، تلاش من در تقویت ارتباط با رسانه‌های ارتباط جمعی است که نقش مهمی در توسعه موارد مطلوب دارند و نهاد در ارتباط با رسانه‌های جمعی می‌تواند موفق‌تر و موثرتر عمل کند. نکته پایانی هم این است که اسناد بالادستی یعنی سند چشم‌انداز نظام، رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره نقشه جامع علمی کشور، اردوی اسلامی ایرانی پیشرفت و برنامه‌های 5 ساله نظام، سرلوحه فعالیت‌های ما خواهند بود.

حميدرضا چاكری معاونت امور توسعه‌ کتابخانه‌ها در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و سعید رضایی شریف آبادی رئیس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی از دیگر سخنرانان این برنامه بودند که به بیان سخنانی پرداختند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب