امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 19237 تاریخ انتشار: سه شنبه ۷ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

شعیری در آیین رونمایی از کتاب اسطوره شناسی هنر؛

اسطوره در تعریف کلاسیک قدرت تجمیع بسیار بالایی از نشانه‎های قدرت دارد/ حرکت، تخیل و باور در اسطوره نهفته است/ آب، هوا، باد و آتش به عنوان 4 عنصر تخیل هستند

خبرایران: استاد دانشگاه،حوزۀ نشانه و معنا‌شناسی گفت: اسطوره چیزی است که در تعریف کلاسیک قدرت تجمیع بسیار بالایی از نشانه‎های قدرت دارد. وقتی نشانه‌های قدرت در یک جا یا یک فرد تجمیع می‌شوند اسطوره را می سازند.
اسطوره در تعریف کلاسیک قدرت تجمیع بسیار بالایی از نشانه‎های قدرت دارد/ حرکت، تخیل و باور در اسطوره نهفته است/ آب، هوا، باد و آتش به عنوان  4 عنصر تخیل هستند

به گزارش خبرایران، آیین رونمایی از کتاب «اسطوره شناسی هنر»عصر امروز 6 دی ماه 1395 با حضور «بهروز عوض پور» مترجم کتاب «اسطوره شناسی هنر»،«دکترحمیدرضا شعیری» استاد دانشگاه،حوزۀ نشانه و معنا‌شناسی، «دکترمسعودکوثری»مدیرعامل انتشارات علمی فرهنگی و اصحاب رسانه درکتابفروشی انتشارات علمی و فرهنگی برگزارو دراین مراسم «بهروز عوض پور» مترجم کتاب «اسطوره شناسی هنر» اظهارداشت: این نوشتار حرکتی است که گاه از اسطوره آغاز شده و به هنر منتهی می‌شود، درحالی‌که، گاه هم از هنر آغاز شده و به اسطوره منتهی می‌شود.

مترجم کتاب «اسطوره شناسی هنر»عنوان داشت: این کتاب برخلاف عموم متن‌های موجود در این زمینه که بسیار ثقیل و پیچیده نوشته شدند،  با بیانی روان و سلیس تنظیم شده و در مقابل تکلف‌های موجود چنین متن‌هایی، بسیار ساده و بی تکلف به شرح و بسط گفته‌های خود می‌پردازد. عوض پور همچنین بر مستند بودن و نظام مندی مباحث طرح ظرح شده در کتاب تاکید کرد.

عوض‌پور در معرفی و توضیح کتاب گفت: این نوشتار حرکتی است که گاه از اسطوره آغاز شده و به هنر منتهی می‌شود، درحالی‌که، گاه هم از هنر آغاز شده و به اسطوره منتهی می‌شود و این نوشتار برخلاف عموم متن‌های موجود در این زمینه که بسیار ثقیل و پیچیده نوشته شده‌اند، به نحوی ساده و با بیانی روان و سلیس تنظیم شده است و در مقابل تکلف‌های موجود چنین متن‌هایی، بسیار ساده و بی تکلف به شرح و بسط گفته‌های خود می‌پردازد.

وی اضافه کرد: شایان توجه است که در کنار این سادگی نویسنده در تمام کتاب موضوعات را به شکلی مستند مطرح می‌کند و برخلاف نوشته‌های از این دست که اغلب به طور توصیفی و روایی به مباحث اسطوره‌‌شناسی و هنر می‌پردازند، این نوشتار به گونه‌ای نظام‌مند و روش‌مند، با آوردن دلیل، مدرک و سند مباحث مورد نظر خود را پیش می‌برد.

حمید رضا شعیری استاد حوزۀ اسطوره شناسی دانشگاه نیز در ادامه این مراسم ابراز داشت: اسطوره چیزی است که در تعریف کلاسیک قدرت تجمیع بسیار بالایی از نشانههای قدرت دارد. وقتی نشانه‌های قدرت در یک جا یا یک فرد تجمیع می‌شوند اسطوره را می سازند.

وی عنوان داشت: در زندگی مردن امروزی تجزیه اسطوره‌ها اتفاق افتاده و به دلیل اینکه انسان امروزی بر خلاف اسطوره‌ها تنها جزئی از اسطوره را در درون خودش دارد؛ و آن قدرت بسته به شرایط تعریف می‌شود. امروزه اسطوره با حرکت گره خورده است و می‌تواند در همه جهات و همه ابعاد حرکت کند.

استاد حوزۀ اسطوره شناسی دانشگاه خاطرنشان کرد: اسطوره هم با خرد و هم با خائوس گره خورده است. با خرد به دلیل اینکه شناخت و آگاهی به ما می‌دهد، با خائوس از آن جهت که به نوعی با ویرانگری، طغیان و آشوب گره خورده است. در اسطوره حرکت، تخیل و باور نهفته است.

وی ابرازداشت: وقتی نشانه های قدرت در یک جا یا یک فرد تجمیع می شوند، اسطوره ساخته و در زندگی مدرن امروزی تجزیه اسطوره ها اتفاق افتاده است؛ به دلیل اینکه انسان امروزی تنها جزئی از اسطوره را در درون خودش دارد.

شعیری درپایان گفت: آب، هوا، باد و آتش به عنوان  4 عنصر تخیل هستند که هر کدام از اسطوره ها به یک، دو یا 3 عنصر از این تخیل ها بسیار وابسته هستند و مهم  این است که این تخیل ها به زندگی امروز ما از طریق پر کردن نقطه خلاء که ممکن است معنایی محسوب شود، نفوذ می کند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب