امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 19248 تاریخ انتشار: شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱:۳۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

تقدیر وزیر نیرو از سهم گروه مپنا در افزایش ۷ هزار مگاواتی ظرفیت شبکه برق؛

دکتر علی‌آبادی : توربین‌های ۲۴۰ مگاواتی مپنا تماما ساخت داخل هستند/ توربین‌های بادی ۴ مگاواتی مپنا بدون لیسانس دیگر شرکت‌ها با ارتفاع 100 متر دردست احداث است

خبرایران: با افتتاح بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی گناوه و افزایش بهره‌وری این نیروگاه به ۴۹ درصد، از تلاش‌های گروه مپنا در توسعۀ صنعت برق ایران تقدیر شد چنانکه وزیر نیرو تاکید کرد: افزایش ۷ هزار مگاواتی ظرفیت شبکه برق کشور در سه سال اخیر، مرهون خدمات و زحمات شرکت‌هایی همچون گروه مپناست.
دکتر علی‌آبادی : توربین‌های ۲۴۰ مگاواتی مپنا تماما ساخت داخل هستند/ توربین‌های بادی ۴ مگاواتی مپنا بدون لیسانس دیگر شرکت‌ها با ارتفاع 100 متر دردست احداث است

به گزارش خبرایران، در مراسم افتتاح بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی گناوه، “محسن طرزطلب” مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی، نیز از زحمات و تلاش‌های گروه مپنا جهت احداث و تجهیز نیروگاه گناوه و تأمین بخشی از برق موردنیاز استان بوشهر تقدیر و تشکر کرد. این مراسم، عصر پنجشنبه، نهم دی ۱۳۹۵ در نیروگاه سیکل ترکیبی گناوه برگزار شد. جایی که مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی، مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره گروه مپنا و جمعی از مدیران ارشد و کارکنان تلاشگر این پروژه حضور داشتند.

نیروگاه سیکل ترکیبی گناوه در قالب دو واحد گازی و یک واحد بخار با سرمایه‌گذاری شرکت مپنا و در قالب طرح‌های (BOO) به ظرفیت ۴۸۴ مگاوات در کیلومتر ۲۰ جاده گناوه-برازجان احداث شد. هم‌اکنون و با بهره‌برداری از بخش بخار نیروگاه خصوصی گناوه، این نیروگاه به طور کامل وارد مدار برق می­شود و راندمان آن در شرایط ایزو به  ۴۹٫۵ درصد می‌رسد. این نیروگاه از طریق پست ۲۳۰ کیلوولتی، برق تولیدی خود را به شبکه سراسری منتقل می­نماید.

نیروگاه گناوه، نیروگاهی منحصر به فرد

همچنین در نشست تخصصی که با حضور مدیران ارشد دو شرکت مادر تخصصی برق حرارتی و گروه مپنا برگزار شد، دربارۀ مباحث فنی و مالی این پروژه و برنامه‌های آتی گروه مپنا گفتگو شد. “عباس علی‌آبادی” مدیرعامل گروه مپنا از ویژگی‌های منحصر به فرد نیروگاه گناوه مانند کاهش مصرف سوخت، راندمان بالا و توانِ تأمین نیازهای برق استان بوشهر سخن گفت.

وی از تولید توربین‌های ۴۵ مگاواتی به صورت مستقل و با کیفیت مناسب و بدون دریافت لیسانس از هیچ یک از شرکت‌های خارجی خبر داد و گفت که توربین‌های ۲۵ مگاواتی موبایل و پرتابل نیز در دست تولید هستند.

دکتر علی‌آبادی گفت: «در اقدامی قابل توجه، توربین‌های ۲۴۰ مگاواتی مپنا که تماما ساخت داخل هستند، با راندمان ۵۹٫۵ درصد تا پایان سال ۹۶ تحویل می‌شود که بسیار بااهمیت و مبارک خواهد بود. همچنین توربین سیکل ترکیبی MAP2B با راندمان ۵۴ درصد و ۱۸۰ مگاوات در نیروگاه پرند نصب خواهد شد و توربین‌های بادی ۴ مگاواتی مپنا نیز بدون لیسانس دیگر شرکت‌ها با ارتفاع یکصد متر در دست احداث است.»

درخواست تولید همزمان آب و برق در استان بوشهر

در ادامه، مدعوین و حاضران این مراسم به سالن اجتماعات استانداری بوشهر رفتند و در نشستی مشترک با وزیر نیرو، استاندار بوشهر، نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی، مسئولان آب و برق این استان و دیگر مقامات محلی، به بررسی مباحث مربوط به اجرای پروژه گناوه و تامین نیازهای انرژی استان بوشهر پرداختند.

 دراین نشست، دکتر عباس علی‌آبادی با اشاره به ویژگی‌های نیروگاه سیکل ترکیبی گناوه خاطرنشان کرد: «وضعیت برق استان بوشهر در گذشته نامطلوب بود، لذا اجرای این پروژه مورد تأکید وزارت نیرو قرار داشت. هرچند امکان بهره‌برداری از فاینانس وزارت نیرو مهیا نبود، مپنا با استفاده از منابع بورسی، سکوک و … این پروژه را به سرانجام رساند که این موضوع شاهدی است بر اینکه می‌توان با استفاد از منابع مالی داخلی، پروژه‌های نیروگاهی را با موفقیت انجام داد و تکمیل کرد.» مدیرعامل گروه مپنا گزارشی از تولیدات این گروه در سه سال اخیر ارائه داد که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

“مصطفی سالاری”استاندار بوشهر نیز در سخنان کوتاهی با تشکر از سرمایه‌گذاری گروه مپنا و احداث نیروگاه سیکل ترکیبی گناوه، خواستار احداث پروژه‌های تولید همزمان آب و برق توسط گروه مپنا در این استان شد.

نقش کلیدی و حساسی مپنا در صنعت برق

سخنران پایانی این مراسم، “حمید چیت‌چیان” وزیر نیرو بود که راه‌اندازی نیروگاه سیکل ترکیبی گناوه را موجب خوشحالی مردم این استان و اقدامی موثر در رفع تنگناهای استان بوشهر در زمینۀ دسترسی به انرژی الکتریکی دانست و از گروه مپنا به جهت سرمایه‌گذاری، نصب تجهیزات و احداث نیروگاه گناوه تقدیر کرد.

مهندس چیت‌چیان خاطرنشان کرد: «با تلاش‌های همکاران وزارت نیرو و شرکت‌هایی چون گروه مپنا، در سه سال اخیر، و در دوران دولت تدبیر و امید، هفت هزار مگاوات به ظرفیت شبکه برق کشور افزوده شده است.» وی دسترسی پایدار به برق را زیربنای توسعۀ تمامی زیرساخت‌های صنعتی، کشاورزی، خدمات عمومی و رفاهی و … عنوان کرد و افزود: «در حال حاضر، پروژه‌های نیروگاهی با ظرفیت ۱۰ هزار و ۸۰۰ مگاوات برق در کشور در دست ساخت است.»

وزیر نیرو تصریح کرد: «گروه مپنا نقش کلیدی و حساسی در افزایش ظرفیت تولید برق کشور بر عهده دارد. برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مناسبی که در اوایل دهه هفتاد شمسی صورت گرفت، به رشد و توسعه روز به روز مپنا منجر شد به گونه‌ای که مپنا هم‌اکنون از تولیدات و تحقیقات جدید و ظرفیت مناسب تولیدی برخوردار است.»

در پایان این مراسم، وزیر نیرو و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی، به پاس تلاش‌های صورت گرفته در پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی گناوه، لوح تقدیر و سپاس را به مدیران شرکت‌‎ بهره‌برداری و تعمیراتی مپنا، شرکت احداث و توسعه پروژه‌های ویژه مپنا (توسعه ۳)، شرکت تولید برق گناوه و نمایندگان شرکت تولید برق حرارتی اهدا کرد.


 

بخش بخار نیروگاه سيكل تركيبي گناوه افتتاح می شود 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب