امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 19262 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱:۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران عنوان کرد:

پیشگامی شهرداری تهران با اجرای طرح جهاد مهربانی برای تحقق شعار شهر دوستدار کودک/ رسیدگی به وضعیت کودکان کار و خیابان نیازمند عزم جدی دستگاه های متولی است

خبرایران:معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: پیگیری حقوق کودکان و جلوگیری از استثمار و پایمال شدن حقوق آنان در جامعه، انگیزه و عزم جدی دستگاه های متولی این حوزه را می طلبد و شهرداری تهران با اجرای طرح جهاد مهربانی در راستای مصوبه شهر دوستدار کودک و تحقق این شعار پیشگام شده است.
پیشگامی شهرداری تهران با اجرای طرح جهاد مهربانی برای تحقق شعار شهر دوستدار کودک/ رسیدگی به وضعیت کودکان کار و خیابان نیازمند عزم جدی دستگاه های متولی است

به گزارش خبرایران از روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، مجتبی عبدالهی در دومين جلسه كميته اجرايي مصوبه شهر دوستدار كودك  با تاکید بر لزوم توجه به کودکان و جایگاه حقوقی آنان در جامعه، اظهار داشت: در پرداخت به موضوع شهر و شهرنشینی، کودکان از جمله اقشار مهمی هستند که باید به نیازهای این گروه سنی به عنوان آینده سازان جامعه توجه ویژه صورت گیرد.

وی با اشاره به تصویب آیین نامه اجرایی مصوبه شهر دوستدار کودک در سال 94 افزود: بناداریم در راستای اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم به حقوق خود از جمله در حوزه کودک و شناسایی و رسیدگی به حقوق کودکان در شهر تهران و همچنین مطالبه گری که مردم از دستگاه های ذیربط در این زمینه می توانند داشته باشند، نشست های کمیته اجرایی مصوبه شهر دوستدار كودك را به صورت منسجم و پیوسته و با اتخاذ انضباط کاری و وحدت رویه  برگزار کنیم و مباحث مهم حقوق کودکان را در دستور کار قرار دهیم.

عبدالهی با اشاره به نگاه ویژه به کودکان در شهر تهران بر اساس این مصوبه شورای شهر گفت: برای انجام اقدامات عملیاتی و موثر، کودک از سه جنبه، شامل رشد و تکامل کودک، شناسایی عوامل تهدید کننده کودک در شهر و توجه به کودکان آسیب دیده جدی، مدنظر قرار می گیرد.

وی با تاکید بر ضرورت تلاش برای تحقق شعار «تهران، شهر دوستدار کودک» اذعان داشت: وضعیت  کودکان کار و خیابان با توجه به مسائل جامعه بویژه شهر تهران مناسب نیست و این کودکان از جایگاه حقیقی و حقوقی کودکان شایسته خود برخوردار نیستند. البته شهرداری تهران اقدامات گسترده ای را در این راستا انجام داده اما به تنهایی نمی تواند تمام موضوعات را در این زمینه به سرانجام برساند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با انتقاد از عدم همکاری دستگاه های متولی حقوق کودکان تصریح کرد: به نظر می رسد انگیزه و عزم جدی در سطح جامعه برای پیگیری حقوق کودکان وجود ندارد و متاسفانه شاهد استثمار کودکان و پایمال شدن حقوق آنان در جامعه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون در سطح شهر تهران کودکان بسیاری هستند که توسط باندها و گروه های خاص بکارگیری می شوند و در شرایط نامناسب و با تحمل فشارهای روحی روانی بالا زندگی می کنند که این موضوع در جامعه در قالب معضلات اجتماعی چون تکدی گری، دستفروشی، بزهکاری و ... بروز و ظهور دارد. 

عبدالهی تصریح کرد: از سوی دیگر عموما این باندها با سوء استفاده از نگاه ترحم انگیز شهروندان به این کودکان، به مقاصد پلید خود دست می یابند. بنابراین برای این موضوعات باید در کمیته اجرایی شهر دوستدار کودک چاره اندیشی شود.

وی با پرهیز از نگاه ایده آل نگری به حوزه کودک با توجه به مشکلات کنونی این حوزه گفت:  شهرداری تهران در قالب طرح جهاد مهربانی ضمن شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل، رسیدگی به خانواده های آنان را به عنوان خانواده های نیازمند و آسیب زا در دستور کار قرار داده که فاز نخست اجرایی آن از چندین ماه گذشته در مناطق 22 گانه آغاز شده است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، رسیدگی به حوزه کودکان را نیازمند همکاری، همدلی و نگاه ویژه دانست و افزود: باید شهرداری تهران و سایر دستگاه هایی که در زمینه رسیدگی به حقوق کودکان مسئولیت مستقیم دارند تلاش مضاعفی را در خدمت به کودکان داشته باشند تا با هم افزایی، تحقق شعار خدمت به کودکان در شهر تهران به عنوان ام القرای جهان اسلام را شاهد باشیم.

در ادامه این نشست عنوان شد که در راستای ابلاغ لایحه آیین نامه اجرایی و مصوبه شهر دوستدار کودک در سال 94 به منظور برنامه ریزی اجرای فعالیت های آن مصوبه تاکنون 10 جلسه با محوریت کارگروه تخصصی- مشورتی در حوزه اجتماعی و فرهنگی – خدمات شهری و محیط زیست- شهرسازی و معماری- حمل و نقل و ترافیک برگزار شده است.

همچنین علی فغانی رئیس کارگروه تخصصی- مشورتی حمل و نقل و ترافیک و سهیلا صادق زاده رئیس کارگروه تخصصی – مشورتی شهرسازی و معماری به تشریح عملکرد یکساله حوزه خود در راستای مصوبه مذکور پرداختند.

اعضای کمیته و نمایندگان کمیسیون های شورای اسلامی شهر تهران نیز نقطه نظرات پیشنهادی و اصلاحی خود را بیان و بر لزوم رعایت مسائل عالی کودکان در سطح شهر، نگاه حق مدارانه به کودکان در اجرای فعالیت ها،   اجرای درست  و به موقع مصوبه، توجه به تعداد فعالیت ها و ارسال گزارش عملکردآن  به شورای اسلامی شهر تاکید کردند.

بر اساس مصوبات این نشست، جلسه آتی کمیته اجرایی در 2 هفته آینده برای ارائه گزارش کارگروه های تخصصی – مشورتی اجتماعی و فرهنگی و خدمات شهری و محیط زیست تشکیل می شود. همچنین  اجرای شاخص های مصوبه بصورت تخصصی در دو ناحیه از مناطق 5 و 22 به عنوان الگو، انتخاب یکی دو برنامه شاخص برای اجرا تا پایان سال برای هر کارگروه، ارسال مصوبه به عنوان شاخص در سطح کلان و بین المللی از دیگر موارد مطروحه در جلسه بود.

در پایان احکام روسای کارگروه های 4 گانه و نمایندگان عضو کمیته اجرایی مصوبه شهر دوستدار کودک به آنان اهدا شد.

این نشست با حضور معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، مدیرکل آموزش های شهروندی شهرداری تهران، و  مدیران و معاونان حوزه های ذیربط مصوبه در شهرداری تهران، نمایندگان روسای کمیسیون های شورای اسلامی شهر تهران، ادارات و سازمان های برون سازمانی( سازمان بهزیستی کل کشور، دبیرخانه مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، سازمان های مردم نهاد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) در سالن کنفرانس ساختمان معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب