امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 19280 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۱:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

زنوزی جلالی درنشست نقد و بررسی کتاب «برج ۱۱۰» اعلام کرد؛

هیچ کدام از اتفاقات زندگی حضرت علی (ع) در کتاب «برج ۱۱۰» نمی‌بینید/ بسیاری از آثار مذهبی ما شرحی ازسرگذشت شخصیت‌های مذهبی با پاره‌ای جرح و تعدیل‌ها است

خبرایران: نویسنده کتاب «برج 110» گفت: بسیاری از آثار مذهبی که تاکنون نوشته شده و نوشته می‌شوند، تنها شرحی از سرگذشت شخصیت‌های مذهبی ما، با پاره‌ای جرح و تعدیل‌ها است .
هیچ کدام از اتفاقات زندگی حضرت علی (ع) در کتاب «برج ۱۱۰» نمی‌بینید/ بسیاری از آثار مذهبی ما شرحی ازسرگذشت شخصیت‌های مذهبی با پاره‌ای جرح و تعدیل‌ها است

به گزارش خبرایران، مراسم نقد و بررسی کتاب «برج 110» عصرروز یکشنبه 12 دی ماه 1395 با حضور «فیروز زنوزی جلالی» نویسنده کتاب«برج 110»،«علیرضا مختارپور» دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور«علی نیکنام» مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران، «محسن پرویز»، «راضیه تجار»، «کامران پارسی نژاد» ،«احمد شاکری» از اعضای انجمن قلم ایران و اصحاب رسانه در کتابخانه عمومی شهید آیت‌الله دستغیب شهر تهران برگزار و دراین نشست «فیروز زنوزی جلالی» نویسنده کتاب «برج 110» با اشاره به تلاش 5 ساله خود برای نگارش کتاب «برج 110» اظهارداشت: همواره درباره نگارش داستان‌های مذهبی این نظر را داشته‌ام که وقت آن رسیده که به ادبیات مذهبی خودمان از زاویه جدیدی نگاه کنیم، زاویه‌ای که تا کنون به آن پرداخته نشده است.

نویسنده کتاب «برج 110» تصریح کرد: بسیاری از آثار مذهبی که تاکنون نوشته شده و نوشته می‌شوند، تنها شرحی از سرگذشت شخصیت‌های مذهبی ما، با پاره‌ای جرح و تعدیل‌ها است و یعنی آن داستان تنها روایت آن چیزی است که برای آن بزرگواران اتفاق افتاده و در این متن ادبی حرکت جدیدی رخ نداده است.

وی خاطرنشان کرد: بنده در «برج 110» چنین تلاشی کردم و اگر برخی دوستان از بیرون در این کتاب به دنبال نهج‌البلاغه و یا اتفاقاتی که در دوره زندگی حضرت علی (ع) رخ داده هستند، باید بگویم که اشتباه آمده‌اند. در این اثر حتی یک بار هم به ظاهر اسم حضرت برده نمی‌شود و هیچ کدام از اتفاقات زندگی ایشان را در اثر نمی‌بینید، اما سعی شده شاکله اصلی اثر بر کلیتی جامع و جهان شمول از زندگی ایشان استوار باشد.

 

پارسی نژاد: نویسنده کتاب «برج 110» ادبیات دینی را به سبک و سیاق داستان امروز ارائه می کند

کامران پارسی نژاد عضو انجمن قلم ایران و منتقد ادبیات نیز دراین مراسم با اشاره به برخی نکات ساختاری این اثر، مطالعه آن را به افرادی که قصد دارند در حوزه نثر، فضاسازی، ساختار و اسکلت بلندی داستان تبحر پیدا کنند توصیه و اظهارداشت: نویسنده در این اثر سعی کرده تا ادبیات دینی را به سبک و سیاق داستان امروز ارائه کند و با طرح پرسش‌هایی، خواننده را به طور غیر مستقیم برای یافتن پاسخ به نهج‌البلاغه راهنمایی کند. اگر نتوانیم این اثر را بدعت و نوآوری بدانیم، اما می‌توان آن را گام‌ بلندی در حوزه ادبیات دینی دانست.

 

پرویز: فیروز زنوزی جلالی از مفاخر ادبیات ما هستند

محسن پرویز نایب رئیس انجمن قلم ایران نیز دراین نشست اظهارداشت: جلسات نقد این چنینی این حُسن را دارد که نظرات مختلف درباره اثر مطرح شود و همین نظرات متفاوت باعث می‌شود که افراد خوانش این کتاب ترغیب شوند.

وی درخصوص نگاه‌های متفاوت مطرح شده از کتاب «برج 110» تاکید کرد: یکی از رموز ماندگاری نمونه‌های فاخر ادبیات ما، مانند دیوان حافظ در تأویل‌پذیری آنها است. اساسا تفاوتی که بین رمان زرد و رمانی که اندیشه‌ای در آن وجود دارد، همین مسئله تأویل‌پذیری است. بر این اساس طبیعتا برداشت‌هایی که از یک اثر می‌شود، با نوع نگاه مخاطبان انطباق پیدا می‌کند.

نایب رئیس انجمن قلم ایران خاطرنشان کرد: فیروز زنوزی جلالی از مفاخر ادبیات ما هستند و همین تأویل‌پذیری در آثارش باعث ماندگاری شان خواهد بود. آثاری که تأویل‌پذیر نیستند و همه چیز در آن مشخص است، معمولا دوباره خوانده نمی شوند و دلیل زیبایی و ماندگار شدن بسیاری از نمونه‌های ادبیات کهن ما درست در همین نکته است. یک اثر خوب و ماندنی اثری است که لایه‌های پنهانی داشته باشد و قابل تأویل باشد.

وی درپایان سخنان خود گفت: ممکن است فردی این گونه آثار را بخواند و تعبیری از آن داشته باشد و فرد دیگری تعبیر متفاوتی از آن ارائه کند. اینکه ما برداشت‌های متفاوت از دنیا و شرایط زندگی خودمان داریم، نشان دهنده این نیست که ما تفکرات نسبی‌گرایانه داریم. خیلی از ما ممکن است در شرایط مختلف نگاه‌مان به هستی متفاوت باشد و بسیاری از این موارد در عرفان و فلسفه ما هم وجود دارد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب