امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 19358 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲:۳۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

درنشست خبری اعلام شد؛

تولید تمام برندهای معروف تلویزیون کره‌ای، ژاپنی و چینی درایران/ شکست کارت اعتباری خرید کالای ایرانی/ نبود رکود در بازار لوازم خانگی / خوشبین نبودن به صنعت با سود 20 تا 22 درصدی بانک ها/ توان تولید۱۰ محصول جدید از صنایع معتبر لوازم خانگی درکشور

خبرایران: نشست خبری « تشریح آخرین دستاوردها و مشکلات تولید و فروش لوازم خانگی» صبح امروز 14 دی ماه 1395 در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزارشد.
تولید تمام برندهای معروف تلویزیون  کره‌ای، ژاپنی و چینی درایران/ شکست کارت اعتباری خرید کالای ایرانی/ نبود رکود در بازار لوازم خانگی / خوشبین نبودن به صنعت با سود 20 تا 22 درصدی بانک ها/ توان تولید۱۰ محصول جدید از صنایع معتبر لوازم خانگی درکشور

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری « تشریح آخرین دستاوردها و مشکلات تولید و فروش لوازم خانگی» صبح امروز 14 دی ماه 1395 با حضور«محمدرضا شهیدی» دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری،« عباس هاشمی» مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت،«محمدرضا درافشار» رییس انجمن صنفی کارفرمایان تولیدکننده لوازم خانگی کوچک،« حبیب الله انصاری» دبیرکل صنایع لوازم خانگی ایران،«محمد طحان‌پور» رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی و اصحاب رسانه در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت  برگزار و دراین نشست خبری «محمدرضا شهیدی» دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری اظهارداشت: سالانه دو میلیون دستگاه تلویزیون مورد نیاز کشور است،هم اکنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه با تولید داخل تامین و شش الی هفت هزار مورد طبق قانون وارد می‌شود، اما در این بین ۷۰۰ هزار دستگاه تلویزیون در سال از روش‌های مختلف قاچاق می‌شوند.

 

شهیدی: تمام برندهای معروف تلویزیون از جمله کره‌ای، ژاپنی و چینی در داخل تولید می‌شود

شهیدی تصریح کرد: نکته قابل تامل اینکه شبکه قاچاق به راحتی و گستردگی فعالیت خود را انجام می‌دهد و به هیچ وجه پنهانی عمل نمی‌کند. در واقع آنها تشکیلاتی سازمان یافته هستند که به سهولت اجناس خود را در کشور به فروش می‌رسانند.

وی با اشاره به اینکه در بخش تلویزیون ۲۴ هزار شغل ایجاد شده و ۸۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مستقیم در کارخانجات وجود دارد، بیان کرد: تمام برندهای معروف از جمله کره‌ای، ژاپنی و چینی در داخل تولید می‌شود و همگی تولید کارخانه‌های ایرانی هستند و از کارگران ایرانی بهره می‌برند.

 

هاشمی: کارت اعتباری خرید کالای ایرانی شکست خورد

عباس هاشمی مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت نیز درادامه این نشست خبری با اشاره به مشکلات فعلی این صنعت اظهارداشت: تعداد بنگاه‌های کوچک که با مقیاس‌های غیراقتصادی فعالیت می‌کنند و عدم اتصال این صنعت به شبکه تولیدکنندگان لوازم خانگی یکی از مشکلات اساسی صنعت لوازم خانگی است.

هاشمی خاطرنشان کرد: قیمت تمام شده محصولات لوازم خانگی باعث شده تا نتوانند رقابت مناسبی در سطح بازار داشته باشند، در بخش تحقیق و توسعه صنعت لوازم خانگی نیز اقدام کارآمدی صورت نگرفته است؛ همچنین فقدان ورود برندهای قوی ایرانی و قاچاق کالا به صورت سی بی یو از مشکلات این صنعت است.

وی ادامه داد: حجم بالای واردات کالا به صورت غیرقانونی و محدودیت زیرساخت‌های کشور برای توسعه صادرات لوازم خانگی شرایط فعالیت را برای این صنعت سخت کرده و البته باید تاکید کنم وزارت صنعت در حال تدوین سند راهبردی، نقاط ضعف و قوت صنعت لوازم خانگی را شناسایی و درصدد رفع مشکل برآمده است. همچنین براساس مصوبه دولت و قانون حمایت از مصرف کنندگان وارد کنندگانی امکان واردات کالا دارند که نماینده رسمی در کشور داشته باشند.

هاشمی افزود: طرح تجمیع واحدهای تولیدی نیز در دستورکار وزارتخانه قرار دارد، در رابطه با چرایی شکست کارت اعتباری خرید کالای ایرانی، کارت اعتباری خرید کالا برای حمایت از تولید داخل طراحی شد اما عدم هماهنگی‌ها باعث شد تا این کارت بعد از وقفه چند ماهه در نهایت 94 به توافق جمعی دستگاه‌ها برسد. البته این کارت اول اردیبهشت ماه 95 وارد فاز اجرا شد و در یک مهلت دوماهه در 31 تیرماه مهلت اجرایی آن به اتمام رسید عملا این کارت فقط دو ماه آن هم با اما و اگرهای بسیار اجرایی شد.

 

انصاری : با سود 20 تا 22 درصدی بانکی نمی‌توان به توسعه صنعت خوشبین بود

حبیب الله انصاری دبیرکل صنایع لوازم خانگی ایران نیز در ادامه این نشست خبری اظهارداشت: در سال ۱۳۸۷ کل صادرات لوازم خانگی معادل ۸۰ میلیون دلار بود، در اواخر سال ۱۳۹۳ این رقم به ۳۰۰ میلیون دلار رسید که حدود 12 تا 13 میلیون دلار آن مربوط به ظروف و قطعات بود.

انصاری  ابرازداشت: با سود 20 تا 22 درصدی بانکی نمی‌توان به توسعه صنعت خوشبین بود، واردات بی رویه و تعدد تعرفه‌ها در کنار نرخ ارز که هر روز با تغییراتی روبه‌رو می‌شود امکان توسعه لوازم خانگی را با مشکلاتی همراه ساخته است.

وی با انتقاد از رقم بالای بازپرداخت تسهیلات بانکی، گفت: چگونه می‌توانیم توقع ایجاد سرمایه‌گذاری در چنین شرایطی را داشته باشیم. علاوه بر این فولاد به عنوان مواد اولیه این صنعت نه تنها گران شده، بلکه قصد دارند صادرات آن را در دستور کار قرار دهند. از سوی دیگر واردات بی‌رویه از دیگر مشکلات موجود است و تغییر تعرفه در ایران و مسائل مربوط به نرخ ارز نیز که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، به مشکلات این صنعت اضافه شده است.

مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت عنوان داشت: درحال حاضر چند برند کره ای مشغول رایزنی با قطعه سازان داخلی برای تولید محصولات مشترک هستند؛ همچنین درکنار این موضوع مذاکراتی را با شرکت ویلپور و جی ای انجام داده‌ایم تا آنها نیز در چارچوب وزارت صنعت در بازار ایران فعالیت کنند.

 

طحان‌پور: در بازار لوازم خانگی رکود وجود ندارد

 محمد طحان‌پور رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نیز دراین ادامه این نشست خبری درخصوص بالا بودن قیمت تمام شده لوازم خانگی در ایران، اظهارداشت: باید این سوال را مطرح کنیم که چرا قیمت تمام شده لوازم خانگی در ایران بالاست آن هم در شرایطی که کشور دارای نفت، مس، آلومینیوم و پتروشیمی است؛ اما همین کشور ترکیه که در همسایگی ایران قرار دارد بدون داشتن این منابع قیمت تمام شده لوازم خانگی‌اش پایین‌تر است.

طحان‌پور عنوان داشت: در بازار لوازم خانگی رکود وجود ندارد، ۷۰ درصد لوازم خانگی موجود در بازار تولید داخل و ۳۰ درصد آن وارداتی است؛ پس در واقع با این آمار نمی‌توان گفت در این بخش با رکود مواجه هستیم، اما مشکل اصلی این است که اگر با شرایط موجود اقتصاد بخواهیم پیش برویم، یقینا تا چند سال دیگر با رکود مواجه خواهیم شد.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی همچنین در مورد انتقال لوازم خانگی قاچاق از فروشگاه‌ها به انبارها، گفت: به نظر بنده ایرادی ندارد که لوازم خانگی قاچاق به انبار بروند، اما مهم آن است که کالاهای تولید داخل و کالاهای وارداتی صحیح جایگزین شوند.

 

درافشار: تولید داخل توان تولید ۱۰ محصول جدید را از صنایع معتبر لوازم خانگی داراست

محمدرضا درافشار رییس انجمن صنفی کارفرمایان تولیدکننده لوازم خانگی کوچک نیز در پایان این نشست خبری اظهارداشت: تولید داخل توان تولید ۱۰ محصول جدید را از صنایع معتبر لوازم خانگی داراست ، با توجه به وضعیت بازار، سالانه تنها سه محصول جدید به بازار عرضه می‌شود.

وی با بیان این که اساسا لوازم خانگی کوچک قاچاق‌پذیر هستند، یادآور شد: با توجه به ازدواج سالانه ۷۰۰ هزار نفر در کشور و نیز مراسم مختلف مصرف لوازم خانگی کوچک بالاست. بنابراین لازم است تا شرایط برای تولی داخل بهبود یابد تا با رکود مواجه نشویم.

رییس انجمن صنفی کارفرمایان تولیدکننده لوازم خانگی کوچک افزود: تولیدکنندگان داخلی در مورد مالیات و بیمه با مشکلاتی مواجه هستند و مشمول ارقام نجومی می‌شوند، علاوه بر این با مشکلات ارزی نیز روبه‌رو بوده درحالی که صرفه‌جویی یک دلاری به ازای هر یک دلار از محصولات را با خود به همراه داریم.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب