امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1938 تاریخ انتشار: شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۲:۲۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

توجه رهبر معظم انقلاب به کتاب خوانی برای همه ما راهگشا بوده / ساخت کتابخانه باید اولویت اصلی نهاد کتابخانه های عمومی باشد/ پیوند ملت ما با کتاب و کتابداری دیرینه است/

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ساخت کتابخانه در نقاط مختلف و تامین کتاب های مورد نیاز آن باید اولویت اصلی نهاد کتابخانه های عمومی کشور باشد .
توجه رهبر معظم انقلاب به کتاب خوانی برای همه ما راهگشا بوده / ساخت کتابخانه باید اولویت اصلی نهاد کتابخانه های عمومی باشد/ پیوند ملت ما با کتاب و کتابداری دیرینه است/
به گزارش خبر ایران ، علی جنتی صبح امروز (شنبه) و در مراسم تودیع و معارفه روسای جدید و قدیم نهاد کتابخانه های عمومی کشور افزود: ممکن است خیلی از کارهای خوب وجود داشته باشد که اعتبار لازم برای آنها نیز در اختیار باشد اما باید بر اساس اولویت ها که همان ساخت کتابخانه و تامین کتاب آن است، عمل کنیم.

وی با بیان اینکه وظایف اصلی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در قانون مشخص است، تصریح کرد: علاوه بر این وظایف باید به سیاست های هیات امنا و چشم اندازی که برای این نهاد ترسیم شده است، توجه کرد.

در این مراسم که با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شورای شهر تهران برگزار شد از خدمات منصور واعظی قدردانی و محمدحسین ملک احمدی به عنوان رییس جدید نهاد کتابخانه های عموم ی کشور معرفی شد.

رییس نهاد کتابخانه های عمومی با بیان اینکه آمار نشر کتاب در سال های پس از انقلاب دو برابر شده است، اظهار داشت: همه ما در قبال ارتقای علمی جامعه مسئولیم و اگر می خواهیم از هویت دینی، ملی، اخلاق و کرامت انسانی صیانت کرده و به دنبال هم افزایی سرمایه های انسانی باشیم، نیازمند ایجاد رابطه عمیق، مستمر و هدفمند آحاد جامعه با کتاب هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقش موثر نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ترویج کتابخوانی اشاره کرد و افزود: این نهاد نقشی موثر در ذائقه سازی، آسان سازی دسترسی به کتاب و ایجاد رابطه بین نیاز مخاطب و کتاب مناسب با آن نیاز دارد. نگاه ما به کتابخانه های عمومی باید از خدمات رسانی به اعضا فراتر رفته و هر کتابخانه را به محلی برای کتاب شناسی و نقد کتاب تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه پیوند ملت ما با کتاب و کتابداری دیرینه است، اظهار داشت: کتاب نه تنها گنجینه بشری برای رسانه است که آن را خداوند برای گفت و گو با بشر انتخاب کرده است.

جنتی ساخت کتابخانه های بزرگ در ایران پس از اسلام را یادآور شد و تصریح کرد: در گذشته دسترسی به کتاب به دلیل نگارش دستی آن آسان نبود اما امروزه با گسترش فناوری های نشر کتاب، دسترسی به آن بسیار آسان است.این دغدغه وجود دارد که با توجه به گسترش فضاهای مجازی، کتاب اهمیت خود را از دست بدهد اما فکر می کنم در همین فضای مجازی نیز کتاب جایگاه و اهمیت خود را دارد زیرا هر کتابی باید اول مکتوب شود.

عضو کابینه یازدهم در بخش دیگری از سخنرانی خود با بیان اینکه درکتایخانه های عمومی نیازمند تبلیغ گسترده و وسایل ارتباط جمعی هستیم، گفت: کتابداران باید دانش خود را به روز کرده و محیط کتابخانه ها متناسب با این اهداف باشند.

جنتی کتابداران را منادیان نهضت کتاب خوانی توصیف کرد و نقش آنها را در مهندسی علمی در کشور بی بدیل دانست.

وی با طرح این سوال که چه کتابی را باید خواند؟ اظهار داشت: کتابخانه های عمومی با استفاده از سامانه های ارتباطی و کتابداران متخصص می توانند این مساله را حل کرده و با معرفی کتاب های خواندنی، مخاطبان را از سردرگمی خارج سازند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این رابطه توضیح داد: ممکن است با مطالعه یک اثر قبل از کتاب دیگر درک ما از موضوعی افزایش یابد و نکته ای که باید مورد توجه مدیریت کتابخانه ها قرار بگیرد، سفارش کتاب های مورد نیاز با توجه به شرایط محیطی هر منطقه است.

جنتی با بیان اینکه باید از حقوق در نظر گرفته شده برای کتابخانه های عمومی در کشور توسط مجلس شورای اسلامی و کمک های مردمی استفاده بهینه صورت بگیرد، گفت: من به سهم خود از خیرین کتابخانه ساز که کمک های موثری در گسترش کتابخانه ها کرده اند، صمیمانه تشکر می کنم.

جنتی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه جلسه امروز برای تکریم از خدمات منصور واعظی است و نه برای تودیع وی، تصریح کرد: اعتراف می کم حضور وی در راس نهاد کتابخانه های عمومی کشور در طول شش سال گذشته منشا خدمات موثری بوده که قابل تقدیر است. توجه رهبر معظم انقلاب اسلامی به کتاب خوانی برای همه ما راهگشا بوده و هست و باید از این سرمایه عظیم استفاده کرده و در سایر حوزه ها نیز بتوانیم در جهت گسترش فرهنگ کتاب خوانی تلاش کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد با گشایش هایی که سال آینده حاصل خواهد شد دولت مساعدت های بیشتری را در تامین بودجه نهاد کتابخانه های عمومی کشور داشته باشد.

رییس هیات امنای نهاد کتابخانه های کشور با یادآوری انتصاب برخی از افراد حقیقی به عنوان اعضای جدید هیات امنای این نهاد از سوی رییس جمهوری گفت: سعی کردیم در پیشنهاد این افراد به ریاست جمهوری به تخصص آنها توجه کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از علل انتخاب محمدحسین ملک احمدی به سمت رییس جدید نهاد کتابخانه های عمومی کشور را آشنایی با این حوزه و تجربه وی دانست و ابراز امیدواری کرد او بتواند برنامه های ترسیم شده را با قوت بیشتری دنبال کند.

جنتی همچنین درباره مسایل رفاهی کتابداران تصریح کرد: کتابداران جزء اقشاری هستند که بهره کمتری از حقوق و مزایا برده اند و نیاز است تا دولت با توجه به میانگین حقوقی آنها قدم های بلندتری را بردارد. اگر قرار باشد تنها 10 هزار تومان به حقوق 6 هزار کتابدار در کشور در ماه اضافه شود، رقم بالایی می شود ولی به هر صورت وظیفه دولت تامین نیازهای کتابداران است تا آنها بتوانند رسالت خود را به خوبی انجام دهند.
 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب