امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1942 تاریخ انتشار: شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

با اهدای جوایز اصلی به آسیایی‌ها؛

خرس طلای جشنواره فیلم برلین به چین رسید

خبرایران: درام جنایی «زغال سیاه، یخ نازک» به کارگردانی «دیائو یینان» جایزه اصلی شصت و چهارمین دوره جشنواره فیلم برلین را دریافت کرد.
خرس طلای جشنواره فیلم برلین به چین رسید
به گزارش خبرایران، مراسم اختتامیه این دوره جشنواره برلین شنبه شب در کاخ برلیناله برگزار شد و هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل جایزه خرس طلای بهترین فیلم را به «زغال سیاه، یخ نازک» (Black Coal, Thin Ice) به کارگردانی دیائو یینان تولید مشترک چین و هنگ کنگ اعطاء کرد.

داستان این فیلم سال 1999 در شمال چین آغاز می‌شود. پس از کشف چند جنازه در شهری کوچک، پلیس برای به دام انداختن قاتلان وارد عمل می‌شود، اما حادثه‌ای مرگبار روی می‌دهد و دو افسر پلیس کشته می‌شوند. ژانگ زیلی تنها افسر بازمانده از حادثه به انفصال از خدمت محکوم می‌شود. او پس از این اتفاق به عنوان مامور حفاظت یک کارخانه مشغول کار می‌شود. پنج سال بعد، در حوادثی مشابه چند نفر دیگر به شکلی اسرارآمیز به قتل می‌رسند و اینجاست که ژانگ تصمیم می‌گیرد شخصا وارد عمل شود.

«زغال سیاه، یخ نازک» بجز جایزه خرس طلای بهترین فیلم، جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد (برای لیائو فن) را هم دریافت کرد.

جایزه بزرگ هیئت داوران که از آن به عنوان جایزه دوم برلیناله یاد می‌شود به «هتل بزرگ بوداپست» به کارگردانی وس اندرسن اعطا شد که فیلم افتتاحیه جشنواره برلین امسال بود. اندرسن در مراسم حضور نداشت و دیتر کاسلیک مدیر جشنواره برلین بجای او این جایزه را گرفت.

«هتل بزرگ بوداپست» هشتمین فیلم بلند داستانی اندرسن و اولین فیلم او پس از فیلم نامزد اسکار «قلمرو طلوع ماه» است که سال 2012 فیلم افتتاحیه جشنواره کن بود. داستان «هتل بزرگ بوداپست» بین جنگ‌های جهانی اول و دوم روی می‌دهد و از آن به عنوان نامه‌ای عاشقانه به اروپا در آن سا‌ل‌ها یاد شده است.

جایزه آلفرد بائر به «زندگی بی‌دردسر» (Life of Riley) به کارگردانی آلن رنه، فیلمساز فرانسوی و سازنده فیلم‌هایی چون «هیروشیما، عشق من» و «سال گذشته در ماری‌ین باد» رسید. جایزه آلفرد بائر به فیلمی اهدا می‌شود که چشم‌اندازی جدید پیش روی تماشاگران می‌گشاید.

ریچارد لینکلیتر فیلمساز آمریکایی هم برای فیلم «بچگی» (‌Boyhood) جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردان را به خانه برد. این فیلم که داستانی درباره بلوغ را به تصویر می‌کشد، یکی از رقبای جدی برای دریافت جایزه خرس طلایی بود.

پاتریشیا آرکت و ایتن هاوک در «بچگی» نقش پدر و مادری را بازی می‌کنند که از هم جدا شده‌اند. آن‌ها دو بچه - میسن (الار کولترین) و سامانتا (لورلی دختر خود لینکلیتر) - دارند. مادر، بچه‌ها را به تنهایی در تگزاس بزرگ می‌کند و در این مدت پدر خانواده جسته گریخته به آن‌ها سر می‌زند. لینکلیتر فیلمبرداری این پروژه را از سال 2002 شروع کرد و در این 12 سال هر سال چند روز فیلمبرداری می‌کرد.   

لینکلیتر و هاوک آخرین بار سال 2013 فیلم «پیش از نیمه‌شب» را در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره برلین داشتند که آخرین فیلم سه‌گانه معروف آن‌ها درباره یک رابطه عاشقانه است. دو فیلم اول «پیش از طلوع» و «پیش از غروب» هستند.

دیائو یینان کارگردان فیلم «زغال سیاه، یخ نازک»
دیائو یینان کارگردان فیلم «زغال سیاه، یخ نازک»

در مجموع آسیایی‌ها در این دوره جشنواره برلین موفق ظاهر شدند. در بخش مسابقه بین‌الملل، بجز جوایز بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد، جوایز بهترین بازیگر زن (هارو کاروکی برای فیلم ژاپنی «خانه کوچک») و بهترین دستاورد هنری چشمگیر (زنگ جیان برای فیلمبرداری فیلم چینی «Blind Massage») هم به سینماگران آسیایی رسید.

در بخش کودکان نسل Kplus این دوره جشنواره برلین نیز هر چهار برنده آسیایی هستند.

در مجموع 20 فیلم برای دریافت جایزه خرس طلایی و جوایز خرس نقره‌ای این دوره جشنواره برلین رقابت کردند.

کمدی سیاه «سرزمین هیچکس» به کارگردانی نینگ هائو از چین، «خواهران محبوب» ساخته دومینیک گراف تولید مشترک آلمان و اتریش، فیلم بریتانیایی «71» به کارگردانی یان دامانج، درام آلمانی «جک» ساخته ادوارد برگر، «دو مرد در شهر» تازه‌ترین ساخته رشید بوشارب، فیلمساز فرانسوی/الجزایری با بازی فورست ویتکر، «بالا» به کارگردانی کلودیا یوسا فیلمساز پرویی، فیلم آلمانی «دنیاهای بنیابین» به کارگردانی فئو آلاداگ، «Praia do Futuro» ساخته کریم آینوز کارگردان برزیلی/ الجزایری و «ماکوندو» اولین فیلم بلند سینمایی سودابه مرتضایی فیلمساز ایرانی مقیم اتریش، از دیگر فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل بودند.

جیمز شیمس فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده آمریکایی ریاست هیئت داوران این بخش را به عهده داشت. باربارا بروکولی تهیه‌کننده آمریکایی، ترین دیرهولم بازیگر دانمارکی، میترا فراهانی فیلمساز و نقاش ایرانی مقیم پاریس، گرتا گرویگ بازیگر آمریکایی، میشل گوندری فیلمساز فرانسوی، تونی لیونگ بازیگر چینی و کریستوف والتس بازیگر اتریشی دیگر داوران بخش مسابقه بین‌الملل بودند.

شصت و چهارمین دوره جشنواره فیلم برلین پنجشنبه 6 فوریه آغاز شد و یکشنبه به کار خود پایان می‌دهد. کن لوچ فیلمساز بریتانیایی امسال جایزه خرس طلایی یک عمر دستاورد جشنواره برلین را دریافت کرد.

از ایران فیلم «عصبانی نیستم!» به کارگردانی رضا درمیشیان در بخش پانورامای جشنواره برلین به نمایش درآمد.

کاسلیک در ابتدای مراسم اعلام کرد امسال حدود 330 هزار بلیت در جشنواره برلین فروخته شد که یک رکورد جدید است. حدود 1600 نفر در مراسم اختتامیه حضور داشتند که به طور زنده از وبسایت رسمی جشنواره برلین پخش شد.

فهرست تعدادی از برندگان جشنواره برلین 2014 به شرح زیر است:

جوایز هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل

خرس طلای بهترین فیلم: «زغال سیاه، یخ نازک» به کارگردانی دیائو یینان (چین و هنگ کنگ)

جایزه بزرگ هیئت داوران (خرس نقره‌ای): «هتل بزرگ بوداپست» به کارگردانی وس اندرسن (بریتانیا و آلمان)

جایزه آلفرد بائر (خرس نقره‌ای): «زندگی بی‌دردسر» به کارگردانی آلن رنه (فرانسه)

جایزه بهترین کارگردان (خرس نقره‌ای): ریچارد لینکلیتر برای فیلم «بچگی» (آمریکا)

جایزه بهترین بازیگر زن (خرس نقره‌ای): هارو کاروکی برای فیلم «خانه کوچک» به کارگردانی یوجی یامادا (ژاپن)

جایزه بهترین بازیگر مرد (خرس نقره‌ای): لیائو فن برای فیلم «زغال سیاه، یخ نازک» به کارگردانی دیائو یینان (چین و هنگ کنگ)

جایزه بهترین فیلمنامه: (خرس نقره‌ای): دیتریش بروگمان و آنا بروگمان برای «مراحل تصلیب» به کارگردانی دیتریش بروگمان (آلمان و فرانسه)

جایزه بهترین دستاورد هنری چشمگیر (خرس نقره‌ای): زنگ جیان برای فیلمبرداری فیلم «Blind Massage» به کارگردانی لو یه (چین و فرانسه) 

جوایز هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل فیلم کوتاه

خرس طلای بهترین فیلم کوتاه: «تا وقتی تفنگ‌های شکاری باقی می‌مانند»، کارولین پوگی و جاناتان وینل (فرانسه)

جایزه هیئت داوران (خرس نقره‌ای): «LABORAT»، گیوم کالیو (آلمان)

جایزه بهترین فیلم بلند اول: «Güeros»، آلونسو روئیتس‌پالاسیوس (مکزیک)

جوایز بخش نسل

بخش کودکان نسل Kplus

خرس بلورین بهترین فیلم بلند: «قلعه»، آویناش آرون (هند)

تقدیر: «شادی تمایل انسانی»، ماساکازو سوگیتا (ژاپن)

خرس بلورین بهترین فیلم کوتاه: «کلم فندقی»، گا-ایون یون (کره جنوبی)

تقدیر: «On Stopping the Rain»، آدیتیا احمد (اندونزی)

بخش جوان نسل 14plus

خرس بلورین بهترین فیلم بلند: «52 سه‌شنبه»، سوفی هاید (استرالیا)

تقدیر: «ärtico»، گابری ولازکوئز (اسپانیا)

خرس بلورین بهترین فیلم کوتاه: «مایک»، پتروس سیلوستروس (بریتانیا)

تقدیر: «موزیکال»، نیل تریفت (استرالیا)

جوایز هیئت داوران کلیسای جهانی

بخش مسابقه بین‌الملل: «مراحل تصلیب»، دیتریش بروگمان (آلمان و فرانسه)

تقدیر: «71»، یان دامانج (بریتانیا)

بخش پانوراما 2014: «Calvary»، جان مایکل مکدانا (ایرلند و بریتانیا)

تقدیر: «نقاشی سه لته»، روبر لوپاژ و پدرو پیرس (کانادا)

بخش فورم 2014: «در خانه»، آتاناسیوس کارانیکولاس (یونان و آلمان)

جوایز هیئت داوران فیپرشی

بخش مسابقه بین‌الملل: «زندگی بی‌دردسر»، آلن رنه (فرانسه)

بخش پانوراما 2014: «The Way He Looks»، دانیل ریبریو (برزیل)

بخش فورم 2014: «Forma»، آیومی ساکاموتو (ژاپن)

جایزه سینماهای اروپا: «کور»، اسکیل ووگت (نروژ و هلند)

جایزه نتپک (شبکه تبلیغ سینمای آسیا): «رویای آهن»، کلوین کیونگ کان پارک (کره جنوبی) و «خاطرات غیرداستانی»، جانگ یون-ساک (کره جنوبی)

جایزه فیلم صلح: «مثل دوست آمدیم»، اوبر سوپر (فرانسه و اتریش)
 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب