امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 19455 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

قائم مقام شهردار منطقه 12مطرح کرد؛

سعادتی: شهر خوب را انسان های خوب می سازند/ ژان میشل کوژه: دوست دارم در مورد معماری ایران کتاب بنویسم/برگزاری اتفاقات هنری در محدوده های تاریخی باعث توجه شهروندان به تاریخ شهر می شود

خبرایران: قائم مقام شهردار منطقه 12 تهران با اشاره به تلاشهای یک دهه اخیر مدیریت شهری تهران در ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان ساکن در بافت تاریخی تهران قدیم گفت: شهر خوب را انسان های خوب می سازند ، شهر خوب ساختنی است و برای یک شهر خوب سرشار از امید ، پیشرفت و منطبق با عدالت ، شهروندان نیز باید تلاش بسیاری نمایند.
سعادتی: شهر خوب را انسان های خوب می سازند/ ژان میشل کوژه: دوست دارم در مورد معماری ایران کتاب بنویسم/برگزاری اتفاقات هنری در محدوده های تاریخی باعث توجه شهروندان به تاریخ شهر می شود

به گزارش خبرایران از روابط عمومی شهرداری منطقه 12 تهران ؛ علی محمد سعادتی در نشست معماران برجسته داخلی و خارجی در مدرسه دارالفنون گفت: دلیل انتخاب این مکان برای گردهمایی معماران برجسته داخلی و بین المللی این بود که امیر کبیر موسس این مدرسه ، پایه گذار بسیاری از نوآوری ها و اتفاقات جدید در تهران و کشور محسوب می شود ، در واقع مدرسه دارالفنون اولین مدرسه مدرن در ایران بود که بسیاری از علوم جدید در این مکان به دانشجویان آموزش داده می شد.

وی با بیان اینکه منطقه 12 محل تلاقی دوران کهن در دل این شهر بزرگ است ؛ ادامه داد: وجود بازار به عنوان قلب تپنده  اقتصادی کشور به همراه اماکن تاریخی و مذهبی ، از مهمترین جاذبه های گردشگری در جذب توریست می باشد.

قائم مقام شهردار منطقه 12 خاطرنشان کرد : وجود بیش از نیمی از آثار ثبت شده تهران در این منطقه به عنوان میراث معنوی و ملموس شهر تهران در کنار  بیش ار 300 بقعه متبرکه ، مدرسه و اماکن سیاسی تهران قدیم ، نشان از سابقه طولانی زندگی شهری دراین محدوده دارد.

وی افزود: استقرار ظرفیت های حاکیمتی ، وجود اماکن مذهبی از ادیان مختلف در خیابان سی تیر یا همان خیابان ادیان از جاذبه های دیگر این منطقه محسوب می شود ، البته نباید در کنار این جاذبه ها از حضور اصناف و مشاغل مختلف در منطقه تاریخی تهران قافل شد که چند قرن محل داد و ستد و تبادلات اقتصادی بودند و این منطقه را به یکی از مناطق پویای اقتصادی تبدیل کرده اند.

سعادتی با بیان اینکه مدیریت شهری تهران در 10 سال گذشته در صدد توزیع عادلانه خدمات در ابعاد مختلف به شهروندان و ارتقاء کیفیت زندگی آنها بوده است ؛ یادآور شد: مدیریت شهری بر این اعتقاد است که سرمایه اصلی این شهر مردمی است که در آن زندگی می کنند.

به گفته وی ؛ افزایش 100 درصدی سرانه های فضای سبز ، افزایش 300 درصدی سرانه های ورزشی و افزایش 100 درصدی بازارهای میوه و تره بار در کنار رشد 150 درصدی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی از شاخصه های تلاش مدیریت شهری در زمان یاد شده است.

قائم مقام شهردار منطقه 12 تهران با بیان اینکه ایجاد پیاده راه های مختلف در مرکز تاریخی تهران یکی دیگر از دستاوردهای مدیریت شهری برای تبدیل تهران به شهری انسان محور است ؛ تاکید کرد: در واقع ایجاد مسیرهای پیاده راه باعث شده تا ضمن حفظ هویت تاریخی منطقه ؛ ظرفیت های سرمایه گذاری داخلی و خارجی به این سمت کشیده شود.

وی در ادامه با اشاره به قدمت و تاثیرگذاری مدرسه دارالفنون نیز گفت:  مدرسه دارالفنون با قدمت بیش از 165 سال به عنوان اولین دانشگاه علوم مختلف تهران شناخته می شود ، این مدرسه در واقع آغاز شکل گیری ایرانی نوین منطبق با اصول دانش آموزی محسوب است.

 

تهران بیشتر از پاریس معمار زن دارد

در ادامه ی این نشست دانشیار مدرسه معماری پاریس گفت: تهران و پاریس همیشه شهرهای آزادی بودند و برای داشتن این آزادی باید همیشه نگاهی به گذشته و تاریخ داشت.

ژان میشل کوژه ضمن قدردانی از شهرداری منطقه 12 بابت دعوت از وی برای بازدید از محدوده تاریخی تهران قدیم افزود: پاریس و تهران دو شهر هستند که به میراث ملی خودشان احترام می گذارند ، نگهداری از این میراث زمان زیادی می برد و تلاش زیادی لازم دارد.

وی ادامه داد: به شهردار منطقه 12 بابت تلاش زیادی که برای نگهداری از تاریخ تهران انجام داده اند؛ تبریک می گویم ، خوشحال هستم که در مدرسه دارالفنون حضور دارم که پایه گذار علوم نوین در ایران بوده است ، اعتقاد دارم که همیشه باید علوم مختلف را یاد گرفت و به عنوان یک میراث ماندگار به نسل های بعدی منتقل کرد.

دانشیار مدرسه معماری پاریس در ادامه درباره  آشنایی خود با معماری شهر تهران بیان کرد:در مورد تهران مطالعات کمی دارم و تنها سه بار به تهران برای ارائه کنفرانس آمده ام و مطالعات عمیقی روی معماری این شهربزرگ ندارم.

وی یادآور شد: اولین مساله ای که توجه من را در تهران جلب کرد ، ناهمگونی معماری در تهران است.

کوژه افزود : دومین مساله ای که برای من جالب بود ؛ تعداد بالای زنان معماری بود که در تهران اکنون مشغول به فعالیت هستند ، تعداد معمارهای زن در تهران خیلی بیشتر از پاریس است ، تعدادی از این زنان را می شناسم که پشتکار دارند ، شجاع هستند و توجه زیادی به فضای داخلی معماری می کنند.

وی با بیان اینکه تهران و پاریس دو شهری هستند که همیشه سعی کرده اند آزاد باشند ؛ تاکید کرد: این آزادی تنها با تکیه بر تاریخ گذشته به دست می آید ، اما در مجموع باید به این مساله نیز اشاره کنم که فرق پاریس با تهران در این است که تهران شهر بزرگی نسبت به پاریس است با این تفاوت که پاریس حومه زیادی دارد اما شهر تهران بخش مرکزی وسکونتگاهی بسیار بیشتری دارد.

 دانشیار مدرسه معماری پاریس با تاکید بر اینکه ایران مانند فرانسه سعی می کند تا میراث تاریخی خود را حفظ کند ؛ گفت: کیفیت در معماری فقط تکنیکی نیست و باید از نظر فنی نیز خوب باشد ، وقتی ساختمان هایی را می بینیم که قدمت 50 ساله دارند اما همچنان پابرجاست ، این نشان می دهد که فن معماری خوبی را به کار برده اند.

وی افزود: من معماری ایران را با کشورهای دیکر مقایسه کرده ام و متوجه شدم در ایران  معماران خوبی در گذشته و حال وجود داشته و دارد ، دوست دارم در مورد معماران ایرانی یک کتاب بنویسم.

ژان میشل کوژه درباره اقداماتی که شهرداری منطقه 12 در سال های اخیر در جهت جلب توجه گردشگران و شهروندان به بافت تاریخی این منطقه انجام داده است نیز بیان کرد: من با دکتر محمد بهشتی یکی از معماران برجسته شما صحبت کرده ام ، ایشان به من گفتند که شهرداری در میادین تاریخی و بناهای قدیمی شهر اقدام به برگزاری کنسرت ها و برنامه های فرهنگی می کند تا مردم بیشتر به این فضاها وارد شوند ، استفاده از هنر در کنار معماری ، بهترین روش برای جلب مردم به عنوان گردشگر به فضاهای تاریخی است و از این بابت اقدام شهردار منطقه 12 ستودنی است.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب