امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 19554 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲:۲۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مرضیه گرد اعلام کرد؛

بسیاری از مشکلات نظام آموزشی با تعریف درست جایگاه قانون شوراها قابل حل است/ باید سالانه ۱۲ جلسه در هر منطقه و استانی برگزار شود/حضور اعضای شورا اعم از فرمانداران و نماینده ائمه جمعه، روسای سازمان مدیریت را رصد می کنیم

خبرایران: رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت:در برخی استان ها بیش از ۱۲ جلسه هم برگزار شده وحضور اعضای شورا اعم از فرمانداران و نماینده ائمه جمعه، روسای سازمان مدیریت را رصد می کنیم. به مناطق آزاد نیز توجه خاصی داشته‌ایم.
بسیاری از مشکلات نظام آموزشی با تعریف درست جایگاه قانون شوراها قابل حل است/ باید سالانه ۱۲ جلسه در هر منطقه و استانی برگزار شود/حضور اعضای شورا اعم از فرمانداران و نماینده ائمه جمعه، روسای سازمان مدیریت را رصد می کنیم

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری به مناسبت «گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش»، صبح امروز سه شنبه ۲۸ دی ماه 1395 با حضور«مرضیه گرد» رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش،« نورعلی عباسپور» مدیر امور شوراهای آموز‌ش‌ وپرورش و اصحاب رسانه، در محل ساختمان علاقه مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار و دراین نشست خبری «مرضیه گرد» رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش اظهارداشت: اگر بتوانیم جایگاه قانون شوراها که در سال ۷۲ در مجلس مصوب شد را به درستی تعریف کنیم بسیاری از مشکلات نظام آموزشی قابل حل است.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: امید است با استفاده از مفاد قانون بیشترین نقش را در حل مشکلات و ایفای مسوولیت‌ها داشته باشیم و امروزه هرکجا پای معضلی به میان می آید، صحبت از آموزش و پرورش هم مطرح می شود و ساماندهی این حوزه عظیم نیازمند بکارگیری خرد جمعی است و چه بهتر که مسوولان به شکل های مختلفی در سطح مناطق و استان ها حضور یابند تا پاسخگوی نیازها و مشکلات باشند.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه بالاترین مقام استانی به عنوان رئیس در شوراهای آموزش و پرورش حضور دارند و اگر بتوانیم مشکلات هرمنطقه را بخصوص در عرصه تعلیم و تربیت در همین شوراها مورد بحث قرار دهیم شاید مشکلات مردم حل شود.

 گرد افزود: به عنوان مثال انبوه سازی و کمبود فضای آموزشی در شوراهای آموزش و پرورش قابل بحث است و بازگشایی مدارس، آسیب های اجتماعی، توجه به نشاط و سلامت، نوآوری مدارس، جایگاه ارزشمند معلم و کتاب در این شوراها باید با خرد جمعی به نتیجه خوبی برای هر استان برسد. یکی از بهترین راهکارهای تفویض اختیارات بیشتر به مردم را از طریق همین شوراها می‌دانیم.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش، درباره اصلاح قانون شوراها اظهار داشت: طی ۳٫۵ سال اخیر بند بند این قانون مورد تجزیه و تحلیل گرفته است، البته کاری پژوهشی در حال انجام است تا به عنوان سند پشتیبان قانون مورد استفاده قرار بگیرد. بزودی نتایج این امر اعلام و تقدیم دولت خواهد شد تا در آینده در مجلس مورد بحث قرار بگیرد البته شاید به این نتیجه برسیم که دو یا سه ماده بیشتر نیاز به بازنگری نداشته باشد و اغلب نیاز ما به بازنگری در آیین‌نامه‌هاست.

گرد عنوان داشت: باید سالانه ۱۲ جلسه در هر منطقه و استانی برگزار شود،رصد صورتجلسات و بازخورد آنها در ستاد مرکزی انجام می‌شود و ما شاهد رقم خوردن اتفاقات خوبی بوده‌ایم. در برخی استان ها بیش از ۱۲ جلسه هم برگزار شده است. حضور اعضای شورا اعم از فرمانداران و نماینده ائمه جمعه، روسای سازمان مدیریت را رصد می کنیم. به مناطق آزاد نیز توجه خاصی داشته‌ایم و تشکیل شورای راهبری صورت گرفته است.

وی درباره قطع آب و برق مدارس در صورت بدهکار بودن آموزش و پرورش گفت: نمی گوییم که آموزش و پرورش مجانی است و نباید این مبالغ را بپردازیم؛ اما همراهی سایر سازمان ها با آموزش و پرورش بخصوص در زمان امتحانات نشان دهنده همدلی و درک متقابل آنهاست.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش، در پایان سخنان خود، درباره تخلفات مالی و دریافت شهریه در مدارس هیات امنایی، اظهار داشت: ضابطه مالی مدارس هیات امنایی از قبل تنظیم شده و حتما باید اگر قرار است مبالغی دریافت شود با موافقت انجمن اولیاء و مربیان باشد. مدارسی داشتیم که مبالغ فوق برنامه را افزایش داده بودند؛ اما خدمتی اضافه نکرده بودند که با آنها برخورد شد و به حالت عادی برگشتند.

 

عباسپور:ازمحل مواد قانون شوراهای آموزش و پرورش حدود ۱۶۰۰میلیاردتومان درآمد درسال ۹۴ داشتیم

نورعلی عباسپورمدیر امور شوراهای آموز‌ش‌ وپرورش اظهارداشت: شوراهای آموزش و پرورش بازوی قدرتمندی برای اداره امور هستند و اگر جلسات آن به صورت مرتب برگزار نشود باید منتظر بحران باشیم تمام فرمانداران و استانداران ریاست شوراها را در مناطق بر عهده دارند و همه آنها نسبت به قطع آب و برق مدارس حساس هستند و بخشنامه کرده‌اند که این اتفاق رخ ندهد.

عباسپورابرازداشت: در قانون برخی مواد مالی هستند و برای آموزش و پرورش آورده مالی دارند به عنوان مثال طبق قانون شوراها شهرداری ها باید تا ۵ درصد از عوارض ساختمان سازی و صدور پروانه را به آموزش و پرورش اختصاص دهند. شهرداری ها موظف هستند آیین نامه وصول عوارض را تدوین کنند اما پس از ۲۴ سال هنوز این آیین نامه تدوین نشده است بنابراین در سه سال اخیر تعاملاتی با وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها برای تدوین آیین نامه داشتیم و به تازگی بخشنامه‌ای از طریق سازمان شهرداری‌ها به شهرداری‌های سراسر کشور برای تدوین این آیین نامه‌ها ارسال شد.

مدیر شوراهای آموزش و پرورش گفت: هم‌اکنون با رکود در ساخت و سازها روبرو هستیم اما درآمدها از این محل در حال افزایش است و در این مدت ۱۰۰ میلیارد تومان از این محل افزایش درآمد داشته‌ایم در حالی که این مبلغ در گذشته ۶۰ میلیارد تومان بود.از محل مواد قانون شوراهای آموزش و پرورش حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان درآمد در سال ۹۴ داشتیم که این رقم در سال ۹۵ افزایش یافته است.

عباسپور، پیرامون هزینه کرد درآمدهای حاصله از طریق قانون شوراهای آموزش و پرورش، بیان داشت: کمک‌های افراد خیر، کمک‌های داوطلبانه خانواده‌ها، عوارض شهرداری‌ها و اجاره فضاها محل درآمد هستند که در سال ۹۴ به ۱۶۰۰ میلیارد تومان رسید و پیش بینی می‌شود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان افزایش درآمد در سال ۹۵ داشته باشیم که چگونگی هزینه کرد آن در قانون آمده است یعنی در بخش فعالیت‌های پرورش و تامین تجهیزات هزینه می‌شوند.

وی با اشاره به مدارس هیئت امنایی بیان کرد: این مدارس از آموزش و پرورش مجوزهای لازم را دریافت می‌کنند و اغلب آنها جزو مدارس موفق و مورد اقبال جامعه هستند.در سه سال اخیر تلاش کردیم ساماندهی این مدارس را انجام دهیم و تا کنون دو هزار و۷۶۴  مدرسه شناسنامه‌دار هیئت امنایی با ۱۷ هزار دانش آموز در سطح کشور فعال هستند همچنین سال گذشته ۵۰۰ مدرسه مورد بازدید قرار گرفتند و ۱۴ مدرسه که به ماموریت‌های خود عمل نکرده بودند از حالت هیئت امنایی خارج شدند.

مدیر امور شوراهای آموز‌ش‌ وپرورش، در پایان سخنان خود، درباره شهریه مدارس هیئت امنایی گفت: در مدارس هیئت امنایی شهریه نداریم اما خدمات فوق برنامه داوطلبانه است که هزینه آن را شوراهای آموزش و پرورش تعیین می‌کنند و اگر هزینه‌ای به اجبار نیز دریافت شود، تخلف می باشد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب