امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 19628 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲:۱۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

احمد رمضان ‌زاده درنشست خبری اعلام کرد؛

برگزاری دومین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت/ایران پذیرای غول‌های بزرگ ژئومکانیک جهان/ پیمودن یک شبه ره ۱۰۰ساله با آسانسورژئومکانیک/ صنعت نفت ایران به شدت نیازمند دانش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ژئومکانیک است

خبرایران:عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شاهرود گفت: ایران در دومین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت پذیرای غول‌های بزرگ ژئومکانیک جهان پروفسورهروانگر، آدیس، آوز، صابری و سروش از دانشگاه‌های بزرگ جهان خواهد بود.
برگزاری دومین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت/ایران پذیرای غول‌های بزرگ ژئومکانیک جهان/ پیمودن یک شبه ره ۱۰۰ساله با آسانسورژئومکانیک/ صنعت نفت ایران به شدت نیازمند دانش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ژئومکانیک است

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری«دومین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت» صبح امروزچهارشنبه ۲۹ دی ماه 1395 با حضور«احمد رمضان ‌زاده»عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شاهرود و رئیس هیات‌ مدیره انجمن ژئومکانیک نفت ایران، «محمدرضا سکوتی» عضو انجمن ژئومکانیک نفت ایران، «مجید نیکخواه»عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شاهرود، «محمود حاجیان» استاد دانشگاه واصحاب رسانه، در سالن جلسات ساختمان مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران برگزارو در این نشست خبری «احمد رمضان ‌زاده»عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شاهرود و رئیس هیات‌ مدیره انجمن ژئومکانیک نفت ایران و دبیر دومین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت اظهارداشت:دومین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت با هدف آشنایی متخصصان بزرگ جهان با ظرفیت‌های ایران برای انجام آزمایش‌های ژئومکانیک برگزار می‌شود.

دبیردومین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت تصریح کرد: دراین همایش که هفته آینده برگزار خواهدشد،ایران پذیرای غول‌های بزرگ ژئومکانیک جهان پروفسورهروانگر، آدیس، آوز، صابری و سروش از دانشگاه‌های بزرگ جهان خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته این دانش توانسته با کاهش مخاطره و هزینه‌های سدسازی، جایگاه خود را به عنوان ابزاری برای افزایش زنجیره ارزش بالا برده است.

رمضان ‌زاده ادامه داد: ۲۰ سال است که این دانش در جهان در بخش نفتی مطرح شده است ولی در ایران بسیار نوپاست وهنوز وارد مرحله عملیاتی نشده و قرار است با معرفی این دانش به شرکت‌ها و سازمان‌های مربوط، راه را برای استفاده از این دانش هموار کنیم.

وی درخصوص نتیجه حاصل از استفاده ژئومکانیک در ایران هم عنوان داشت: در ۸ سال اخیر که ادبیات این دانش در ایران مطرح شده، سازمان ژئومکانیک ایران با برگزاری کلاس‌های آموزشی و تربیت نیروی متخصص این رشته و توضیح اهمیت این دانش در کاهش مخاطره‌های زیست‌محیطی و هزینه‌های تولید، اکتشاف و توسعه، زمینه آشنایی مدیران و مسئولان را با این دانش فراهم کرده تا فصل نوینی از توسعه صنعت نفت ایران رقم زده شود.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شاهرود افزود: وضوح اهمیت این دانش را می‌توان در استخدام نیروی متخصص این کار در زمان کاهش شدید قیمت نفت دید که برخی از شرکت‌های بزرگ نفتی برای کاهش هزینه‌های تولید و توسعه خود از متخصصان این رشته دعوت به همکاری می‌کردند. بنابراین ژئومکانیک آسانسوری است که می‌تواند ره ۱۰۰ساله را یک شبه بپیماید.

رمضان ‌زاده اضافه کرد: صنعت نفت ایران به شدت نیازمند دانش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ژئومکانیک است وهدف از برگزاری دومین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت معرفی ظرفیت‌های داخلی برای شرکت ای‌ای‌جی‌ای است.

وی درپایان سخنان گفت: وقتی شرکت‌های بزرگ بین‌المللی بدانند ظرفیت‌هایی در ایران مثل نیروی متخصص و وجود نمونه‌های آزمایشگاهی و شبیه‌سازی در ایران وجود دارد بیشتر به سرمایه‌گذاری در ایران رغبت می‌کنند زیرا ایران در این زمینه بسیار بی‌تجربه بوده و نیاز مبرم به شرکای خارجی دارد.

 

 حاجیان: با کاهش ریسک اکتشاف ازهزینه‌های تولید کاسته می شود

محمود حاجیان استاد دانشگاه در ادامه این نشست خبری اظهارداشت: فرآیند توسعه از دانشگاه، شروع و در صنعت عملیاتی می‌شود؛ بنابراین آنچه از ژئومکانیک در ایران تصویر می‌شود در واقع بخش دانشگاهی است. تخمین فشار منطقه‌ای سازند از مهمترین مولفه‌های کاهش ریسک اکتشاف است که در ایران در مرحله آزمایشگاهی است و اگر وارد مرحله عملیاتی شود بی‌تردید با کاهش ریسک اکتشاف ازهزینه‌های تولید نیز می‌کاهد. بنابراین استفاده از این دانش اگر وارد فاز صنعتی شود به میزان قابل توجهی از هزینه‌های تولید و توسعه خواهد کاست.

حاجیان خاطرنشان کرد:می‌توان به راحتی دریافت که ایران در آستانه ورود به مقوله پژوهش و صنعت است و راه دشواری در پیش دارد تا به نتیجه‌ای که کشورهای دیگر سال‌هاست به آن رسیده‌اند دست یابیم.

وی ادامه داد: برای این مقوله لازم است ایران از همکاری مشترک خارجی و دانشگاه‌های خارجی برای انتقال دانش فنی استفاده کند. ما در هر ۳زمینه نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و مغزافزاری هم به دانش خارجی نیازمندیم تا پایه‌های این دانش را در ایران استحکام بخشیم و ایران در حال شروع پروژه‌های ژئومکانیک است و این مسئله بر اکتشاف و کاهش ریسک و هزینه‌های تولید نقش موثری دارد.

حاجیان تاکید کرد:این دانش می ‌تواند برآوردهای علمی اکتشاف، معطلی چاه برای تولید و نیز تجهیزات مورد استفاده را دقیق‌تر کند و پروژه تخیمن فشار منطقه‌ای سازند در میادین نفتی جنوب غربی ایران اجرایی می شود و با اجرای این پروژه ژئومکانیک به جایگاه خود در ایران دست پیدا خواهد کرد. گفته می‌شود هزینه مطالعاتی ژئومکانیک بسیار پایین است اما دستاوردهای کلانی دارد.

 

سکوتی:ژئومکانیک ضمن اقتصادی کردن فرآیند اکتشاف، تولید و توسعه، پیش‌بینی مخاطره‌ها را نیز عملی می‌کند

محمدرضا سکوتی عضو انجمن ژئومکانیک نفت ایران در ادامه این نشست خبری، درخصوص ایجاد دانش ژئومکانیک درجهان اظهارداشت: در دهه ۹۰میلادی از تصاویر ۳ بعدی برای افزایش تولید استفاده شد اما نشست برخی از دکل‌های نفتی دریای شمال نشان داد این کافی نیست و باید وضعیت منطقه‌ای که قرار است مورد حفاری قرار گیرد نیز بررسی شود.

وی ابرازداشت: پیش‌ترو دردهه ۷۰میلادی، شرکت‌های بزرگ نفتی با افزایش دکل‌های نفتی و تولید، میزان سوددهی را بالا می‌بردند اما از زمانی که چاه‌های با تولید بال دچار کاهش فشار شده، تولید کاهش یافته و نیز اکتشاف چاه‌هایی با مقیاس کم تولید تنها با افزایش دکل‌ها و حفاری عمودی به تولید مورد نظر دست یافت، پای فناوری‌هایی که بتواند با کاهش هزینه‌های اکتشاف تولید را افزایش دهد به این صنعت باز شد تا به این صورت از تمام مخاطره‌های زیست‌محیطی و جانی جلوگیری شود.

عضو انجمن ژئومکانیک نفت ایران افزود: مبحث اچ اس‌ای موجب شد که در صنعت نفت توجه بیشتری به تشخیص سنگ مخزن و سازند مبذول شود. اینکه بدانیم چه زمانی و با چه ابزاری و به چه میزان می‌توان تولید را آغاز کرد و به چه نحوی باید کار کرد و چاه را به اتمام رساند که بعدها نتایج مخرب زیست‌محیطی نداشته باشد ازمهم‌ترین دستاوردهای دانش ژئومکانیک است. ژئومکانیک ابزاری است که ضمن اقتصادی کردن فرآیند اکتشاف، تولید و توسعه، پیش‌بینی مخاطره‌ها را نیز عملی می‌کند.

 

بنابراین گزارش؛ انجمن ژئومکانیک ایران، برای آشنا کردن مدیران و مسئولان با دانش ژئومکانیک، اقدام به برگزاری دومین کنفرانس ملی ژئومکانیک ایران در تاریخ ۵ تا ۷ بهمن سالجاری کرده است.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب