امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 19748 تاریخ انتشار: شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲:۵۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دبیر علمی جشنواره دانش آموزی ابن سینا تاکید کرد؛

حل نیازهای کشور با ایده پردازی دانش آموزان

خبرایران: دبیر علمی جشنواره دانش آموزی ابن سینا گفت: دانش آموزان در سالهای آینده با طرح موضوع‌های چالشی ایده پردازی‌های خلاقانه خواهند کرد و در زمان ورود به دانشگاه قطعاً بصورت جدی تر می‌توانند ایده‌ها خود را عملی کرده و در نهایت با این نوآوری‌ها مشکلات و نیازهای روز کشور را برطرف کنند.
حل نیازهای کشور با ایده پردازی دانش آموزان

به گزارش خبرایران،‌ مهدی رشیدی جهان در این باره اظهار کرد: از مهمترین اهداف جشنواره ابن سینا این است که دانش آموزان از مفاهیم علمی بهره برداری دانش بنیان داشته باشند و بتوانند در این حوزه فعالیت کنند، این خود به تنهایی باعث می‌شود دانش آموز درآینده کسب و کارهای زود بازده بر مبنای دانش و علم فناوری راه اندازی کرده و نتیجه آن برداشتن گامی موثر در جهت رشد و پیشرفت کشور خواهد بود.

وی افزود: تا کنون فعالیت‌های مهارت محور دانش آموزی به شکل خوب آغاز شده ولی برنامه‌جامع و خاصی برای ادامه دار شدن این حوزه وجود ندارد، متاسفانه در حال حاضر فعالیت مدارس در محور مهارتی تنها به ارائه یک سری مفاهیم علمی به دانش آموزان می انجامد که خروجی نهایی آن چیزی جز یک سری دست سازه‌ ساده نیست.

دبیر علمی جشنواره دانش آموزی ابن سینا گفت: تصمیم و هدف ما در سال‌های آینده تبدیل و تلفیق مسابقات مهارتی به رقابتی چالشی است یعنی طرح صورت مسئله‌هایی برای دانش آموزان که می‌تواند در زمینه نیازهایی روز جامعه باشد و دانش‌آموزان ایده‌پردازی‌های خلاقانه خواهند کرد و در زمان ورود به دانشگاه قطعاً بصورت جدی‌تر می‌توانند ایده‌ها خود را عملی کرده و در نهایت با این نوآوری‌ها مشکلات و نیازهای روز کشور را برطرف کنند.

وی افزود: درباره چرایی برگزاری جشنواره دانش آموزی ابن سینا باید عرض کنم که جشنواره‌های دانش آموزی متعددی در کشور برگزار می‌شود که متأسفانه ضعف‌های جدی دارند.

رشیدی جهان ادامه داد: این جشنواره‌ها از نظر کیفی و در زمینه علمی و تدوین آئیین نامه ها و حتی نحوه اطلاع رسانی با مشکلات جدی روبرو هستند؛ از طرفی هم این مسابقات یا جشنواره های دانش آموزی فقط تبدیل به یک نمایش یکی دو روزه می‌شود که متولیان برگزاری تنها منافع شخصی و اقتصادی خواهند داشت.

وی در پاسخ به این سوال که ایده و طرح جشنواره دانش آموزی ابن سینا از کجا شروع شد توضیح داد: مجموعه ما با توجه به نیازهای حوزه دانش آموزی کشور به این فکر افتاد که یک کار بنیادی، علمی انجام دهد. ما با برپایی اتاق‌های فکر و مشورت با متخصصان و اساتید حوزه دانش آموزی به این نتیجه رسیدیم که دانش آموزان کشور فعالیت‌های پژوهشی متعددی انجام می‌دهند که برای ارائه آن جشنواره و مسابقات تخصصی وجود ندارد، در نهایت با ایجاد کمیته علمی و شورای سیاست گذاری طرح و برنامه برگزاری جشنواره ابن سینا تهیه و فروردین ماه سال 1395 به برپایی اولین دوره جشنواره ابن سینا منجر شد.

وی در ادامه به این پرسش که آیا جشنواره ابن سینا که بنیادی، کاملاً علمی پژوهشی دارد می‌تواند دیگر مسابقات و جشنواره ها را باخود همگام سازد پاسخ داد: باید عرض کنم که متاسقانه در حوزه اجرایی جشنواره‌های دانش آموزی مجموعه‌ها به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند و ما در جشنواره ابن سینا سعی کرده‌ایم این مجموعه ها را با خودهمگام کنیم.

دبیر علمی جشنواره دانش آموزی ابن سینا اذعان کرد: مجموعه های زیادی بصورت هم زمان در حال انجام فعالیت‌های موازی با هم هستند، اگر اتفاق نظر و جامعیت و هم فکری بین آنها صورت بگیرد؛ جشنواره‌ای بزرگ و جامع را شکل خواهد داد و ما سعی کرده‌ایم در برگزاری این جشنواره از همه دوستان و مجموعه‌های صاحب نظر استفاده کنیم.

رشیدی جهان در پایان افزود: درباره عملکرد جشنواره ابن سینا در زمینه هم گام سازی همه فعالان حوزه دانش آموزی باید به این مهم اشاره کنم، مایل هستیم با همراهی و هم فکری همه افراد و مجوعه‌هایی که در این حوزه صاحب نظرهستند گام‌هایی موثر در راستای بهبود کیفی جشنواره‌های دانش آموزی برداریم.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب