امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1989 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۲:۱۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مطرح کرد؛

نیم‌ درصد از درآمد شهرداری‌ها باید به نهاد کتابخانه‌ها پرداخت شود / نهاد به نیاز مخاطبان در خرید کتاب ها توجه می کند/ ما نمی‌توانیم نگاه خود را نسبت به نیازهای مخاطبان ببندیم

خبرایران: «محمدحسین ملک‌احمدی» دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نمی‌توانیم نگاه خود را نسبت به نیازهای مخاطبان ببندیم که اگر این کار را انجام دهیم، انبارها و راهرو‌های ساختمان‌ها تبدیل به انبار کتاب‌ و قفسه‌هامی‌شوند.
 نیم‌ درصد از درآمد شهرداری‌ها باید به نهاد کتابخانه‌ها پرداخت شود / نهاد به نیاز مخاطبان در خرید کتاب ها توجه می کند/ ما نمی‌توانیم نگاه خود را نسبت به نیازهای مخاطبان ببندیم

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری «محمدحسین ملک‌احمدی» دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور صبح امروز، با حضور اصحاب رسانه در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

دراین نشست خبری«محمدحسین ملک‌احمدی» به عنوان رییس جدید و دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشوراظهارداشت: کار فرهنگی و به طور کلی هر فعالیتی، بدون همراهی و همکاری اصحاب رسانه که چشمان بیدار جامعه و پل ارتباط مسئولان و مردم هستند، ابتر می‌ماند و با یک نگاه جامع متوجه می‌شویم که اگر ارتباط بین نهاد کتابخانه‌ها و رسانه‌ها برقرار نشود، اهداف عالی نهاد در ارتقای کمی و کیفی میزان مطالعه به سرانجام نمی‌رسد. همچنین با ابزار رسانه‌ می‌توانیم ارتباط تنگاتنگی میان مردم، اعضای کتابخانه‌ها، کتابداران و مسئولان با یکدیگر داشته باشیم و هدف ما نیز بهره‌برداری حداکثری و متقابل از ظرفیت رسانه‌ها است؛ البته باید در این مسیر از سیاست‌زدگی و بازی‌های سیاسی به شدت پرهیز شود.

 ملک‌احمدی تصریح کرد: احترام بسیاری برای کسانی که قرآن‌ می‌خوانند، قائل هستم و اعتقاد دارم که خواندن قرآن حتی اگر بدون تدبر هم باشد، تأثیرات بسیاری در روح و جان انسان می‌گذارد که شاید برای ما قابل درک نباشد، اما معتقدم که این اتفاق حتی به طور ناخودآگاه روی می‌دهد، اما چگونگی لحاظ آن در میزان مطالعه باید بررسی شود و لحاظ مطالعه ترجمه قرآن کریم، جزء مطالعات جدی محسوب می‌شود؛ البته مطالعه متن اصلی و عربی قرآن‌ کریم برای افرادی که دانش عربی دارند نیز در شمار مطالعه است و از همه اینها بالاتر، افرادی که به مطالعه تفسیر قرآن کریم می‌پردازند، در حد متعالی مطالعه کرده‌اند. در مجموع، اعتقاد من بر این است که مطالعه قرآن و ادعیه قطعاً مطالعه است، ولی باید برای نحوه محاسبه آن راهکار اندیشید.

وی درباره نحوه عملکرد و سیاست‌های جدید این نهاد هم عنوان داشت: یکی از نکات محوری، رعایت شأن هیئت امنای نهاد است و طبیعتاً سیاست‌های ما باید به تصویب این هیئت برسد. البته با توجه به تغییراتی که در افراد حقیقی و حقوقی هیئت امناء ایجاد شده و اینکه هنوز جلسه‌ای برگزار نشده، صحبت در این باره زود است و ما تلاش می‌کنیم پیش از پایان سال، اولین جلسه هیئت‌ امناء را برگزار کنیم.

 دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به ضرورت ارتقای بخش‌های مختلف نهاد کتابخانه‌ها اشاره کرد و گفت: در این زمینه بخش‌هایی نظیر رادیو و شبکه کتاب تأسیس شده‌اند که باید به جلو حرکت کرده و محصولات جدیدی را در این حوزه عرضه کنند، به ویژه رادیو که بیشترین و عمیق‌ترین نوع ارتباط با مخاطب را ایجاد می‌کند و می‌تواند با ارائه محصولاتی نظیر کتاب‌های صوتی بر عمق این ارتباط بیفزاید و پس از این مسئله در زمینه ارتقای کیفی کتابداران به ویژه ارتقای علمی آنها تلاش خواهیم کرد تا فضای کتابخانه‌ها از محیطی دلمرده که کتابدار در آن احساس زندانی بودن می‌کند و مورد قبول ما نیست، تغییر کند.

وی همچنین درباره سرانه‌ مطالعه و آمارهای مختلفی که درباره آن اظهار می‌شود، گفت: این موضوع یک بحث چالشی است؛ چراکه بخش‌های مختلف در آن ورود می‌کنند و از سویی به دلیل اختلاف آمار که میزان آن، کم هم نیست، مخاطب اعتماد خود را به آمار از دست می‌دهد و مشکل، نبود مبنایی برای تعریف مطالعه است و شاید سی سال قبل این کار خیلی سخت نبود، اما امروز با ورود اینترنت، رادیوکتاب، کتاب‌های صوتی و ... محاسبه کمی سخت‌تر شده است و مهمتر آنکه متولی این امر نیز باید مشخص شود که اگر نهاد کتابخانه‌های عمومی به عنوان متولی این موضوع انتخاب شود، ما به سرعت به این حوزه ورود می‌کنیم و با تعریف مطالعه و مصادیق آن به محاسبه سرانه مطالعه در سال مبنا و به همین ترتیب در سال‌های بعد خواهیم پرداخت.

ملک‌احمدی همچنین به پرداخت نیم‌ درصد از درآمد شهرداری‌ها به نهاد کتابخانه‌ها اشاره کرد و گفت: فکر می‌کنم نیم‌ درصد مصوب شده که باید به نهاد کتابخانه‌ها پرداخت شود، رقمی نزدیک به 120 میلیارد تومان است و رویه من تعامل با شهرداری‌ها در جهت اجرای قانون است و البته با این روند که از شهرداری‌های همه مناطق بخواهیم این بودجه را به حساب متمرکز نهاد واریز کنند و سپس طبق صلاحدید نهاد، به هزینه این منابع بپردازیم نیز مخالف هستم که البته این روند با روح قوانین نیز در تضاد است و باید اجازه بدهیم که شهرداری‌ها با نظارت انجمن‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در شهر‌ها، رأساً به هزینه‌کرد این مبلغ بپردازند که همین موضوع باعث تشویق آنها می‌شود.

وی به اجرای برخی طرح‌ها که پیشتر مطالعات آن انجام شده بود، اشاره و ابرازداشت: در دوره قبلی مسئولیتی که در این نهاد داشتم، طرح‌های خوبی مطرح شد که برخی تا پای اجرا هم رفت؛ البته بعضی از آنها در دوره قبل اجرا شده است. از جمله این طرح‌ها می‌توان به طرح جامع توسعه کتابخانه‌های عمومی، طرح فناوری اطلاعات کتراابخانه‌های عمومی، کتابخانه‌های سیار و روستایی، معماری کتابخانه‌ها، کتابخانه نابینایان، زندانیان و کودکان اشاره کرد و به برخی گزارش‌ها و فعالیت‌ها نقد دارم و از سویی از انجام برخی طرح‌ها که با اهداف نهاد مرتبط بودند بسیار خوشحالم.

 ملک‌احمدی یادآورشد: اصل وجود این کارگروه‌ها به دوره‌های قبل باز می‌گردد؛ البته در هر دوره‌ای و با توجه به نظر هیئت امناء، این کارگروه‌ها با تغییراتی همراه بوده‌‌اند، اما اصل وجود این کمیته‌ها خدشه‌ناپذیر بوده و باید ادامه پیدا کند و درباره شایعاتی که درباره استخدام‌های بی‌ضابطه و خرید کتاب‌های خاص مطرح شده بود هم باید بگوییم که این موارد به کلی ناصحیح هستند؛ البته من منکر این نیستم که ممکن است یکی از این کتاب‌ها با مجوز وزارت ارشاد و دارای شابک در کتابخانه‌های عمومی یافت شود و ممکن است به کتابخانه اهداء شده باشد که قطعاً خرید نهاد کتابخانه‌ها نبوده است.

وی با بیان اینکه ممکن است جایگاه و فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در شمارگان و فروش برخی آثار تأثیرگذار باشد، افزود: وظیفه نهاد توجه به این موضوع نیست. برای انتخاب آثار و توزیع آنها میان کتابخانه‌های عمومی، توجه به چند نکته اهمیت دارد که از آن جمله می‌توان کمک به رشد کتابخوانی، ارتقای سلیقه کتابخوان‌ها و کمک به سهولت دسترسی مخاطبان به کتاب را نام برد و در این زمینه توجه به فرهنگ مناطق، نگاه و تشخیص کتابدار، نیازهای مراجعین و مخاطب‌محوری نیز از اهمیت بسزایی برخوردار هستند. ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نمی‌توانیم نگاه خود را نسبت به نیازهای مخاطبان ببندیم که اگر این کار را انجام دهیم،  انبارها و راهرو‌های ساختمان‌ها تبدیل به انبار کتاب‌ و قفسه‌ها نیز جایی برای قرار دادن کتاب‌ها می‌شوند.

  ملک‌احمدی در تاکید کرد: توجه به طرح «کتاب من» و فضای مجازی، نکته‌هایی است که باید به آنها توجه شود تا آثار طبق ذائقه مخاطب در کتابخانه‌ها توزیع شوند. همچنین نشریات نیز با توجه به تنوعی که دارند باید جایگاه خود را در کتابخانه‌های عمومی پیدا کنند و تبیین ضرورت استفاده از ظرفیت‌های عمومی جامعه در توسعه کتاب و کتابخوانی مهم است و پیشتر نیز از این ظرفیت‌ها استفاده کرده‌ایم که به طرح توسعه کتابخانه‌های عمومی منجر شد؛ همچنین می‌توان از ظرفیت‌های موجود میان خیرّین، شوراهای شهر و روستا، مجلس‌ شورای اسلامی، حوزه‌های علمیه و روحانیت معظم، مراجع تقلید در قم و ائمه جمعه شهرها، شخصیت‌های علمی، سازمان‌های هم‌سطح نظیر کتابخانه و کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی استفاده کرد.

 دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشوردرپایان گفت: متأسفانه از ظرفیت‌های فراملی بسیار کم استفاده شده و باید با حفظ چارچوب‌های ملی و فرهنگی که قطعاً از سوی جامعه بین‌المللی نیز مورد احترام است به تعامل با جهان اطراف بپردازیم و ضمن اینکه منابع دیجیتال امروز قابل چشم‌پوشی نیستند و سهولت و سرعت دسترسی، نکته‌ای است که نباید مغفول واقع شود؛ چراکه کتابخانه‌های دیجیتال به کمک نسخ مکتوب می‌‌آیند. البته باید برای این مهم، نرم‌افزاری بدون خطا تولید شود که بتواند حقوق ناشر و مؤلف را نیز تأمین کند.

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب