امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 19918 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۷:۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

فرافکنی در گزارش حادثه پلاسکو؛

قالیباف: وزارت کار مسئول پلمب پلاسکو بود/ اعضای شورا: شهرداری تهران مسئولیت پذیر باشد/دانشور: عذرخواهی کردن از مردم هیچ چیزی از کسی کم نمی کند

خبرایران:محمدباقر قالیباف شهردار تهران که روز یکشنبه به منظور بررسی ابعاد حادثه پلاسکو در جلسه علنی شورای شهر حضور یافته بود، در گزارش خود مسئولیت وقوع حادثه را به طور مستقیم متوجه وزارت کار و دولت دانست و از عذرخواهی از مردم تهران همچون گذشته طفره رفت.
قالیباف: وزارت کار مسئول پلمب پلاسکو بود/ اعضای شورا: شهرداری تهران مسئولیت پذیر باشد/دانشور: عذرخواهی کردن از مردم هیچ چیزی از کسی کم نمی کند

به گزارش خیرایران ، سیصد و بیست و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه با حضور شهردار پایتخت و جمعی از معاونان وی به منظور ارائه گزارشی در خصوص حادثه پلاسکو و نیز پاسخ به سئوالات اعضای شورا برگزار شد.
بخش عمده ای از گزارش قالیباف به اعضای شورا، بازخوانی قوانین کشور با هدف نشان دادن مسئولیت سایر دستگاه ها در وقوع این حادثه بود به نحوی که این امر منجر به اعتراض برخی اعضای شورا شد.
اعضای معترض تاکید کردند که شهردار تهران به جای قرائت قانون، گزارشی از مسئولیت ها و اقدامات خود و مجموعه مدیریت شهری در خصوص این حادثه را ارائه کند.
ساختمان پلاسکو واقع در تقاطع خیابان های جمهوری و فردوسی شهر تهران حدود ساعت 8 صبح روز پنجشنبه (30 دی) دچار آتش سوزی شد و پس از حدود سه ساعت عملیات اطفای حریق، ساختمان به یکباره فروریخت.
پس از 9 روز تلاش امدادگران، پیکر 15 شهید آتش نشان از زیر آوار ساختمان خارج شد که با احتساب شهادت یک آتش نشان در بیمارستان شهید مطهری، 16 آتش نشان در حادثه پلاسکو به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و همچنین در این حادثه چهار شهروند (کسبه و مالکان مجتمع تجاری پلاسکو) جان خود را از دست دادند.
نکته ای که از همان روز وقوع فاجعه پلاسکو ذهن شهروندان و مسئولان را به خود مشغول کرد و به فصل مشترک مطالب رسانه های مجازی و مکتوب کشور تبدیل شد، شناخت علل و عوامل وقوع این حادثه و تلاش برای جلوگیری از تکرار دوباره چنین فاجعه ای بود.
اما در بحبوحه عملیات نفس گیر امداد و تلاش برای پیدا کردن ردی از محبوس شدگان زیر آوار پلاسکو و در شرایطی که مردم شریف ایران تحت تاثیر فداکاری آتش نشانان بودند، تلاش برای یافتن مقصر این حادثه به موضوع نخست صحبت های بخشی از کارشناسان حوزه شهری، فعالان سیاسی و حتی جمع زیادی از شهروندان تبدیل شده بود.
در همین راستا رهبر معظم انقلاب فردای روز حادثه با صدور پیامی، «حادثه­‌ دردناک آتش­‌سوزی و فروریختگی ساختمان در مرکز شهر» را موجب­ «اندوه و تأسف و نگرانی عمیق» خود دانستند اما تاکید کردند که «درحال حاضر همه‌ تلاش ها باید برای نجات جان گرفتارشدگان جهت­‌دهی شود و رسیدگی به علل حادثه مسأله­‌ بعدی است».
ایشان از همه مسئولان خواستند که «کار مجاهدانه­‌ خود را ادامه دهند و وظیفه­‌ فوری را بر هر حرف و حدیثی مقدم بدارند».
پیام رهبر معظم انقلاب، خط پایانی بر جبهه گیری رسانه ای و شاید در مقیاسی بزرگ تر سیاسی بود که حول محور حادثه پلاسکو رخ داده بود.
اما با پایان عملیات آواربرداری از مخروبه پلاسکو با توجه به مقیاس ملی اثرگذاری این حادثه، بررسی موشکافانه این موضوع در دستور کار هیات دولت جمهوری اسلامی قرار گرفت و دکتر روحانی رئیس جمهوری، هیات ویژه ای را برای بررسی حادثه پلاسکو منصوب کرد و از آنان خواست تا «گزارش ملّی» این حادثه ظرف دو ماه تهیه و به اطلاع مردم برسد.
حالا اما نوبت پارلمان شهری بود که وارد عمل شود و به بررسی علل و عوامل وقوع این حادثه و نقش شهرداری تهران در این خصوص بپردازد.
این در حالی است که به باور اکثر کارشناسان حوزه شهری، شهرداری ها در خصوص بازرسی وضعیت ایمنی ساختمان ها و دادن تذکرات لازم، وظیفه مشخصی بر عهده دارند و حتی با توجه به داشتن مجوزهای قانونی می توانند نسبت به اعمال محدودیت ها و ممنوعیت های خاص موردنظر خود اقدام کنند.
نکته مهمتر اینکه شهرداری تهران براساس قانون مصوب سال 1386 مجلس شورای اسلامی، خلاف سایر کلانشهرهای کشور، مسئولیت مدیریت بحران شهر تهران را برعهده دارد که همین موضوع نیز وظایف شهردار تهران به عنوان مدیر بحران پایتخت را در خصوص حادثه پلاسکو دوچندان می کند.
در همین خصوص شورای اسلامی شهر تهران که همواره در روزهای یکشنبه نشست غیرعلنی برگزار می کند، جلسه امروز خود را به بررسی ابعاد حادثه پلاسکو و شنیدن گزارش شهردار تهران از این حادثه اختصاص داد، نشستی که با حضور خبرنگاران برگزار شد.

* فرافکنی به سبک قالیباف: پلاسکو کارگاه بود/مسئول پلمب کارگاه مشخص است
شهردار تهران در این نشست با اشاره به اینکه براساس قانون از سال 93، اخطاریه های لازم به مالکان و مستاجران ساختمان پلاسکو و نیز مسئولان وزارت کار داده شده بود، گفت: تعریف کارگاه در قانون مصوب سال 1369 به صراحت مشخص و بیان شده و برهمین اساس ساختمان پلاسکو یک کارگاه بوده است.
وی با ذکر برخی مواد قانونی مرتبط با وظایف دستگاه ها در رابطه با حادثه پلاسکو افزود: قانونگذار در بندهای«و»، «د»، «ه» و تبصره 2 ماده 96 در مورد بازرسی و تعقیب متخلفان، مشخص کرده که بررسی و تحقیق بر عهده وزارت کار است و رسیدگی به حوادث ناشی از کار در کارگاه های مشمول نیز برعهده این وزارتخانه قرار دارد.
قالیباف با اشاره به اینکه علاوه بر اخطار دادن، پیگیری موضوع نیز برعهده وزارت کار است، تصریح کرد: براساس ماده 101 قانون، گزارش بازرسان کار و کارشناسان بهداشت کار در موارد مربوطه به حدود و وظایف، در حکم گزارش ضابطان دادگستری است.
قالیباف افزود: براساس ماده 105 قانون نیز هرگاه در حین بازرسی به تشخیص بازرس کار، احتمال وقوع حادثه یا بروز خطر داده شود، بازرس موکلف است مراتب را فورا و کتبا به کارفرما یا رئیس مستقیم خود اطلاع دهد.
وی اظهار کرد: بر اساس تبصره یک ماده 105، وزارت کار باید از دادسرای عمومی محل و در صورت عدم تشکیل دادسرا از دادگاه محل، صدور قرار تعطیل یا لاک و مهر تمام یا قسمتی از کارگاه را تقاضا کند،
شهردار تهران با اشاره به اینکه این موارد را قانون مشخص کرده و در این زمینه خلا قانونی وجود ندارد خاطرنشان کرد: دادستان نیز باید بلافاصله نسبت به صدور این حکم اقدام کند.
وی با بیان اینکه براساس اصل 38 قانون اساسی مصوبه هیات دولت در سال 93، هیات وزیران می تواند از ظرفیت قانونی برای کارهای قوه مجریه استفاده کند، اظهار کرد: براساس ماده سه این قانون، الزام تمامی دستگاه ها به امور ایمنی باید در اولویت کاری وزارت کار قرار گیرد.
شهردار تهران گفت: براساس ماده چهار این قانون، تدوین ضوابط و مقررات ایمنی کارگاه ها و واحد های صنفی، تولیدی و تجاری و نظارت بر آن ها بر عهده شورای عالی حفاظت فنی قرار گرفته که یکی از اعضای این شورا، وزیر کار است.
قالیباف در ادامه تصریح کرد که براساس بند «ز» ماده 37 قانون نظام صنفی در صورتی که مغازه دار مالک باشد، باید نسبت به رفع خطر اقدام کرده و در صورتی که مستاجر باشد باید با هماهنگی صنف خود از محل اجاره نسبت به رفع خطر اقدام کند.
وی تاکید کرد که براساس ماده 101 قانون، گزارش بازرسان کار و کارشناسان بهداشت کار در موارد مربوطه به حدود و وظایف در حکم گزارش ضابطین دادگستری است.
قالیباف ادامه داد: براساس ماده 105 قانون نیز هرگاه در حین بازرسی به تشخیص بازرس کار، احتمال وقوع حادثه یا بروز خطر داده شود، بازرس موکلف است مراتب را فورا و کتبا به کارفرما یا رئیس مستقیم خود اطلاع دهد.
وی با اشاره به اینکه بر اساس تبصره یک ماده 105، وزارت کار باید از دادسرای عمومی محل و در صورت عدم تشکیل دادسرا از دادگاه محل تقاضای صدور قرار تعطیل، لاک و مهر تمام یا قسمتی از کارگاه را تقاضا کند، خاطر نشان کرد: اینها را قانون مشخص کرده و در این زمینه خلا قانونی نداریم.
قالیباف تصریح کرد: دادستان نیز باید بلافاصله نسبت به صدور این حکم اقدام کند.
وی با بیان اینکه براساس اصل 38 قانون اساسی مصوبه هیات دولت در سال 93، هیات وزیران می تواند از ظرفیت قانونی برای کارهای قوه مجریه استفاده کند، اظهار کرد: براساس ماده 3 این قانون الزام تمامی دستگاه ها به امور ایمنی باید در اولویت کاری وزارت کار قرار گیرد.
شهردار تهران گفت: براساس ماده چهار این قانون، تدوین ضوابط و مقررات ایمنی کارگاه ها و واحد های صنفی، تولیدی و تجاری و نظارت بر آن ها بر عهده شورای عالی حفاظت فنی قرار گرفته که یکی از اعضای این شورا، وزیر کار است.
قالیباف در ادامه تصریح کرد که براساس بند «ز» ماده 37 قانون نظام صنفی در صورتی که مغازه دار مالک باشد، باید نسبت به رفع خطر اقدام کرده و در صورتی که مستاجر باشد باید با هماهنگی صنف خود از محل اجاره نسبت به رفع خطر اقدام کند.
شهردار تهران تاکید کرد: این وظیفه شهرداری نیست که کاسبان را از محل کسب بیرون و رفع خطر کند.
اما این بخش از سخنان شهردار تهران که به طور مستقیم دولت و وزارت کار را هدف قرار داده بود و بار مسئولیت لاین حادثه را به گردن آن ها می انداخت از سوی اعضای شورای شهر تهران بی پاسخ نماند.

* حادثه پلاسکو سیاسی نیست/شهردار تهران درباره وظایف شهرداری صحبت کند
رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در بخشی از سخنان خود در نشست امروز شورا در پاسخ به اشارات قالیباف به قانون کار گفت: در این جلسه به قانون کار استناد شد، سئوال این است که در این مجتمع 600 واحدی(ساختمان پلاسکو) چند واحد کارگاه وجود داشته، آیا این ساختمان پایان کار داشتند، کاربری آن چه بوده؟ این سئوالات باید پاسخ داده شود.
حافظی با بیان اینکه بگذارید درباره این مسائل و قضاوت در مورد حادثه پلاسکو قوه قضاییه تصمیم بگیرد، تاکید کرد: خدا را شکر که قوه قضاییه در مورد املاک واگذار شده ثابت کرد که بسیار جدی است و ما هم از این بابت تشکر می کنیم، اجازه بدهید این موضوع که «مقصر چه کسی است» توسط قوه قضاییه رسیدگی و تصمیم گیری شود.
فاطمه دانشور، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در واکنش به سخنان شهردار پایتخت، با بیان اینکه عذرخواهی کردن از مردم هیچ چیزی از کسی کم نمی کند، اظهار کرد: اعضای شورا، شهردار و مسئولان در حادثه ساختمان پلاسکو تقصیر دارند.
وی خطاب به قالیباف گفت: اگر می گوییم وزارتخانه ها در حادثه پلاسکو قصور کردند، مردم نیز می پرسند «شهردار تو چه کردی؟»، تصاویر ارائه شده در این گزارش سوگیری داشت.
دانشور با بیان اینکه سخنان و گزارش ارائه شده نیز ضد و نقیض بود، تاکید کرد که شهرداری باید گزارش دهد چه تمهیداتی داشته که در این حادثه انجام نداده است.
وی تاکید کرد: مسئولانه تر در مقابل مردم بایستیم و با تواضع عذرخواهی کنیم چون امام راحل، آن روش را به ما یاد داده است.
محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهرتهران نیز با بیان اینکه شهردار و برخی اعضای شورای شهر می گویند وزرای دولت باید برای حادثه پلاسکو پاسخگو باشند اظهار کرد: این موضوع سیاسی نیست و باید شهردار تهران پاسخ دهد.
وی افزود: دفع خطر از ساختمان پلاسکو در راستای ماده 55 قانون است و نظر همه حقوقدانان نیز براین است که شهرداری ها در خصوص رفع خطر وظیفه دارند.
سالاری با بیان اینکه انتظار از شهردار این بود به جای اینکه وظیفه دیگر سازمان ها را بگوید درباره وظیفه شهرداری حرف بزند، خاطرنشان کرد: در حادثه پلاسکو، آتش سوزی از یک مغازه شروع شده و بسیاری از مغازه ها به انبار کالا تبدیل شده بودند که شهرداری باید با آن برخورد می کرد و پرونده را به کمیسیون ماده 100 می فرستاد و این از مصادیق تخلف شهرداری در حادثه پلاسکو است.
محمدمهدی تندگویان، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در واکنش به فرافکنی شهردار پایتخت از مسئولیت مجموعه تحت امر خود در حادثه پلاسکو، خطاب به قالیباف گفت: درخصوص آن بخش از مسئولیت های خود که در قانون آمده گزارش دهید و بیان کنید آیا مسئولیت خود را به خوبی انجام داده اید، آنگاه نوک پیکان را به سمت بقیه بگیرید.
وی با اشاره به اینکه زمان زیادی از ارائه گزارش قالیباف به ذکر مواد قانونی گذشت افزود: قانون برای مسئولیت پذیری است نه فرار از مسئولیت.
تندگویان افزود: هدف من از طرح این سؤال سیاسی نیست اما شهردار صریحا پاسخ دهد نظرش درخصوص استعفا و عذرخواهی از مردم چیست.
وی اظهار کرد: زمانی از رئیس جمهوری انتقاد می شد اما رهبری فرمودند اکنون وی در حال انجام وظیفه است و نباید از وی ایراد گرفت؛ اکنون عملیات پلاسکو پایان یافته، شهردار نظر خود را در این خصوص اعلام کند.
اسماعیل دوستی نیز در پاسخ به سخنان شهردار تهران مبنی بر کاربری ساختمان پلاسکو گفت: اگر این ساختمان یک کارگاه تولیدی بوده، خلاف قانون انجام شده و شهرداری تهران می بایست مانع از این تغییر کاربری می شده است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران خطاب به قالیباف افزود: ما منکر تلاش ها و خدمات شما در جریان این حادثه نیستیم اما باید واقعیت ها برای پیشگیری از تکرار چنین حوادثی بیان شود.

* گزارش شهردار تهران در پاسخ به انتقادات از کمبود تجهیزات آتش نشانی پایتخت
شهردار تهران در ادامه با ارائه گزارشی سعی کرد به انتقادات مطرح شده در خصوص کمبود تجهیزات آتش نشانی پایتخت پاسخ دهد.
وی گفت که از سال 84 تاکنون، 19 هزار آتش نشان داوطلب در شهر تهران وجود دارند که در نوع خود بی سابقه است.
قالیباف با بیان اینکه ناوگان خودرویی آتش نشانی تهران از 274 خودرو در سال 84 به 900 خودرو در شرایط کنونی رسیده و بسیاری از خودروها نیز نوسازی و مدرن شده اند، اظهار کرد: شمار آتش سوزی در ضایعات نیز بر اساس آمارها به پنج برابر افزایش یافته است.
وی افزود: طی این مدت با ارائه آموزش های لازم، حریق در ساختمان ها از 28 به 13 درصد و حوادث ساختمانی نیز از 15 به 6 درصد کاهش یافته است.
شهردار تهران با اشاره به اینکه بودجه مصوب سازمان آتش نشانی شهرداری از سال 86 تا 94 در مجموع یک هزار و 851 میلیارد تومان بوده است اظهار کرد: عملکرد بودجه آتش نشانی طی این مدت 2 هزار و 858 میلیارد تومان بوده و رشد بودجه این سازمان نیز 34 درصد است.
وی یادآور شد: در گذشته هر ایستگاه آتش نشانی باید 10.7 کیلومتر مربع سطح شهر تهران را زیرپوشش می داد اما این مساحت اکنون به 6.3 کیلومتر مربع کاهش یافته که نشان از افزایش شمار ایستگاه های آتش نشانی پایتخت دارد.
قالیباف افزود: در حوزه تجهیزات و زیرساخت ها، تعداد ایستگاه های آتش نشانی از 71 ایستگاه در سال 84 به 123 ایستگاه افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه از 71 ایستگاه، 21 مورد به دلیل برخوردار نبودن از کیفیت لازم، تخریب و نوسازی شده اند، اظهار کرد: بنابراین بیش از 70 ایستگاه آتش نشانی شهر تهران نوسازی و احداث شده است.
شهردار تهران اظهار کرد: متوسط عمر تجهیزات خودروهای اتش نشانی تهران نیز از 18 سال به 6 سال کاهش و تعداد آنها از 280 به بیش از 930 دستگاه افزایش یافته است.
قالیباف همچنین با تجلیل از عملکرد آتش نشانی شهرداری تهران، خاطرنشان کرد که امروز باید جایگاه این سازمان در سایت جهانی آتش نشانی ملاحظه شود تا به عملکرد آن پی برد.
وی با اشاره به سخنان برخی اعضای شورای شهر تهران در خصوص نبود مدیریت متخصص در راس سازمان آتش نشانی شهرداری تهران گفت: شریف زاده (مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران) بیش از 75 ماه سابقه فرماندهی در حوزه های عملیاتی و مهندسی در جبهه (دوران دفاع مقدس) را دارد.
شهردار تهران ضمن دفاع از عملکرد مدیریت آتش نشانی شهرداری، تاکید کرد که سازمان آتش نشانی شبیه ترین سازمان به سازمان های نظامی و انتظامی است و مدیرعامل آن در چند وزارتخانه سابقه معاونت داشته و جزء ورزشکاران شناخته شده رشته های رزمی است پس «چرا راحت می گوییم این افراد هیچ آشنایی با حوزه کاری ندارند».
وی با اشاره به اینکه براساس قانون، شهرداری باید با مامور نسبت به رفع خطر اقدام کرده و هزینه مصروف به اضافه 15 درصد را به عنوان خسارت از طرف موردنظر دریافت کند، خاطرنشان کرد: در حوزه رفع خطر با مشکلاتی از جمله ممانعت مالک از رفع خطر و شکایت از شهرداری در صورت اقدام در این حوزه مواجه هستیم.
قالیباف با اشاره به اینکه ساختمان پلاسکو دارای مشکلات بالقوه از جمله مشکل طراحی پله های فرار بود، اظهار کرد: آیا شهرداری در این زمینه باید درب ساختمان را بسته، کسبه را بیرون و با احداث پله اضطراری و فرار، رفع خطر کند و سپس از کسبه پول بگیرد؟ من چنین برداشتی از این قانون برای شهرداری ندارم.
وی با بیان اینکه عده ای در مورد حکم ماده 100 صحبت می کنند، تصریح کرد: موضوع ماده 100 مربوط به تخلف ساختمانی می شود و نه بحث ایمنی، بنابراین شهرداری در خصوص آن تصمیم نمی گیرد بلکه یک حکم قضایی است.
قالیباف ادامه داد: اگر مغازه ای بخاطر ماده 100 پلمب می شود دلیل آن تخلف ساختمانی است اما این موضوع در بین مردم اینگونه جریان می یابد که شهرداری جایی که بخواهد پول بگیرد، پلمب می کند اما جایی که با جان مردم درگیر است را نمی بندد؛ این کم لطفی است.

* تجهیزات خریداری شده برای آتش نشانی تقلبی است/افزایش بودجه آتش نشانی به دلیل استخدام های جدید
اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در پی گزارش شهردار پایتخت در خصوص عملکرد آتش نشانی تهران گفت: تجهیزات خریداری شده برای آتش‌نشانان تقلبی است، باید دید مسئول واردات کالاهای تقلبی و قاچاق و مسئول ناظر پروژه و مسئول خرید و فروش چه کسی است؟
وی با بیان اینکه باید از موازی کاری و اتلاف منابع در این زمینه جلوگیری شود افزود: نباید در کنار این اقدامات از انجام اقدامات اساسی برای سه هزار ساختمان ناایمن غافل شد.
شاکری تاکید کرد که معاونان شهرداری باید بررسی‌های لازم را انجام داده و بررسی کنند که چه تجربیاتی از حادثه پلاسکو اخذ کرده اند.
محسن سرخو، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به اینکه شورا مصوب کرده بود که شهرداری بالگرد داشته باشد اظهار کرد: اما در کجای مصوبه قید شده که شهرداری خلبان تربیت کرده و شش هزار ساعت پرواز برای وی بگذارید.
وی تاکید کرد: مصوبه شورای شهر برای خرید بالگرد از سوی شهرداری تهران به این منظور بود که در مواقع بروز بحران از آن استفاده شود.
عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه خطاب به قالیباف گفت: شما که در زمینه سازه متخصص هستید، وقتی استاندارد آتش نشانی مشخص کرده که پوشش فولادی در برابر آتش 2 و حداکثر سه ساعت مقاومت می کند، چرا بعد از سه ساعت از وقوع آتش، نیروهای آتش نشان همچنان در داخل ساختمان بودند.
رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز درباره اعداد و ارقام ارائه شده درباره بودجه آتش نشانی گفت: شهرداری تهران در اعلام بودجه تخصیص یافته به منابع خرید ملک برای آتش نشانی اشاره می کند این در حالیست که آنچه در این میان مد نظر و مورد مطالبه است، منابع محقق شده برای خرید تجهیزات آتش نشانی است.
به گفته حافظی، از سال 92 تاکنون 396 میلیارد تومان از محل 2 درصد عوارض ایمنی ساختمان وصول شده که این منبع صرفا مختص تجهیز آتش نشانی بوده که تنها 197 میلیارد تومان آن به این سازمان تخصیص داده شده ولی 198 میلیارد تومان تخصیص نیافته و جای دیگری هزینه شده است.
معصومه آباد رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه به طرح این پرسش پرداخت که آیا آتش نشانی بدون در نظر گرفتن سازه و زمان حریق سازه مجاز به پمباژ ٢ هزار لیتر اب بر روی ساختمان پلاسکو بود؟
وی بودجه سرمایه ای و هزینه ای آتش نشانی را کاملا متفاوت دانست و افزود: به دلیل استخدام ها، بودجه هزینه ای ١٠٠ درصد و بودجه سرمایه ای 50 درصد افزایش می یابد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: در جریان حادثه آتش سوزی خیابان جمهوری، ٢ هزار میلیارد تومان برای بروزرسانی تجهیزات در نظر گرفته شد که تنها ٥٠٠ میلیارد تومان آن اختصاص یافت.
آباد، خاطرنشان کرد: بالابرهایی وجود دارند که در هفت ثانیه افراد را به بالا و پایین منتقل می کنند، آیا امکان استفاده از این تجهیزات در آتش نشانی تهران وجود نداشت؟
محمدمهدی تندگویان نیز با انتقاد از کمبود تجهیزات سازمان آتش نشانی تهران گفت: آتش نشانان به دلیل نبود نردبان نتوانستند بیرون بیایند در این شرایط آیا تجهیزات استاندارد است؟
عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با انتقاد از شیوه اطفای حریق ساختمان پلاسکو افزود: از نظر من آب به سازه فلزی شوک وارد کرده و در جایی که انباری از پارچه وجود داشته و جذب آب در آن، بار سازه را افزایش می دهد، درست نیست.
احمد مسجدجامعی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه در پی وقوع حادثه آتش سوزی خیابان جمهوری، در پنجم مردادماه سال 93 شورا مصوبه‌ای تحت عنوان «الزام شهرداری به ارائه لایحه بروزرسانی تجهیزات و امکانات آتش‌نشانی» داشت، گفت: اگر پیگیری ها موثر بود این اتفاقات رخ نمی‌داد به گونه‌ای که براساس گزارشی که خود آتش‌نشانی ارائه کرده، 28 ردیف مربوط به ناوگان خودرویی عملیاتی، نجات و پشتیبانی است که در 24 مورد از امکانات عملیاتی بین 50 تا 78 درصد کمبود دارند و هشت مورد از تجهیزات نیز اصلا وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه از سال 92 تا 95، شورای شهر در فاز عمران و سرمایه‌ای 492 میلیارد تومان بودجه برای آتش‌نشانی در نظر گرفته که شهرداری تهران در اقدامی غیرقانونی تنها 451 میلیارد تومان را ابلاغ کرده است، اظهار کرد: در مجموع چهار سال گذشته، از محل عوارض تنها 198 میلیارد تومان به آتش‌نشانی اختصاص داده شده است.


* شهردار تهران: نه به خاطر پلاسکو که برای ناکارآمدی ها باید از مردم عذرخواهی کنیم
قالیباف در ادامه ضمن ابراز گلایه از برخی موضوعات مطرح شده در خصوص حادثه پلاسکو، اظهار کرد: گاهی عموم مردم نکته ای را می گویند و گاهی نیز نکاتی از زبان افرادی گفته می شود که شناخته شده اند و این امر موجب فشار غیر منطقی به موضوع می شود.
وی، موضوع زنده ماندن افراد زیر آوار ساختمان پلاسکو و استفاده نکردن از بالگرد برای برداشتن آوار را از جمله موارد غیرمنطقی مطرح شده عنوان کرد و افزود: در زمان آتش سوزی پلاسکو، مشکل جرثقیل نداشتیم، ضمن اینکه می گفتند چرا بالگرد نمی آورید، چگونه بگوییم که این چنین بالگردی ساخته نشده و در نهایت، یک بالگرد می تواند 20 تن بار را بلند کند در حالی که در این خصوص از جرثقیل300 تنی نیز کاری ساخته نیست پس چگونه بالگرد آوار را بلند می کرد؟
شهردار تهران با تاکید بر اینکه وجود بالگرد برای آتش نشانی و نه شهرداری لازم است، خاطرنشان کرد: بالگرد باید برای خاموش کردن آتش سوزی ساختمان پلاسکو، واترگان (دستگاه پاشش آب) می داشت اما اینکه آب را از مخزنی بلند و از بالا رها کند، برای خاموش کردن آتش عمومی است.
قالیباف با ابراز گلایه دوباره از اینکه این سخنان به وی فشار می آورد، گفت: از همه اضلاع ساختمان پلاسکو شخصا دیدن کردم تا ببینم چگونه می توان به زیر آوار دسترسی پیدا کرد.
وی با اشاره به اینکه برخی می گویند در 48 ساعت نخست حادثه، کار عملیات امداد کند بود، تاکید کرد که حتی یک لحظه کار کند نبود و جبهه کاری در 24 ساعت اول باز شده بود.
شهردار تهران در خصوص مسئول وقوع حادثه پلاسکو گفت: نمی خواهم بگویم هیچ مسئولیتی بر گردن ما نیست اما در حوزه مسئولیت اجتماعی، همه ما مسئول هستیم.
وی با اشاره به اینکه به عنوان یک خدمتگزار در شهرداری تهران، از مردم به خاطر صبر، متانت، تحمل و بزرگواری آن ها قدردانی می کنم، یادآور شد: ساختارهای غلط و نظام اداری و اجرایی ناکارآمدی داریم و در حوزه اجرایی دستگاه های دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی و نیز توزیع ناعادلانه بودجه این ناکارآمدی مشهود است.
قالیباف اظهار کرد: از بودجه عمومی کشور، 1.2 دهم درصد باید برای پیشگیری صرف شود و در شهر تهران نیز اگر عدد و رقم ها مشخص شود باید ببینیم عملکردمان چگونه است.
وی با بیان اینکه بر اساس قانون، مدیریت بحران شهر تهران برعهده شهردار است افزود: از موضع مدیر بحران شهر تهران می گویم که مدیریت بحران در کشور دچار بحران است.
شهردار تهران تاکید کرد: نه بخاطر حادثه پلاسکو بلکه به خاطر این ناکارآمدی ها باید از مردم عذرخواهی کرده و حلالیت بطلبیم.
وی با بیان اینکه گروه های مختلف که هر کدام وظیفه ای قانونی دارند، می خواهند حادثه پلاسکو را بررسی کنند، گفت که معتقد است شورای اسلامی شهر تهران باید محور بررسی این حادثه باشد.
قالیباف افزود: براساس قانون، قضاوت و داوری این حادثه بر عهده دستگاه قضایی است و هیچ نهاد دیگری در این خصوص صلاحیت ندارد.
شهردار تهران با تاکید بر اینکه به دنبال قضاوت نیستیم بلکه خواهان نتیجه گیری، اصلاح روش ها و استفاده از تجربه حادثه پلاسکو هستیم یادآور شد: بررسی ابعاد این حادثه با عجله ممکن نیست.

* انتقاد اعضای شورای شهر از شیوه مدیریت بحران شهر تهران
احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی و دولت باید مسئول قانونی مدیریت ایمنی شهر را مشخص کنند، اظهار کرد: با عنایت دولت، کمیسیون ویژه کلانشهرها در دولت تشکیل شده و 2 سال است پیش نویس قانون مدیریت کلانشهر ها تدوین شده اما هنوز به مجلس نرفته است.
وی با بیان اینکه اگر شهرداری تهران همه توان خود را بسیج کند شاید بتواند مدیریت بحران صد نقطه را بطور همزمان انجام دهد خاطرنشان کرد: باید مشخص شود موضوع مدیریت بحران در شهر تهران تنها با شهرداری است و یا باید دستگاه های دیگر نیز دخیل باشند.
این سخنان دنیامالی در حالی مطرح می شود که براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، مدیریت بحران کلانشهر تهران برعهده شهرداری پایتخت گذاشته شده است.
احمد مسجدجامعی نیز با انتقاد از نحوه مدیریت بحران در حادثه پلاسکو گفت: مدیران پلاسکو خودشان دچار بحران شده بودند و در یک حالت بلاتکلیفی قرار داشتند به گونه‌ای که هر روز یک فرمانده بحران تعیین می‌کردند اما جای سوال است که مگر می‌شود فرمانده بحران را تغییر داد؟
عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه فیلم‌ها را نمی‌شود انکار کرد، گفت: خود کسبه می‌گفتند که نردبام تا طبقه دهم بیشتر نرسیده است و خود آتش‌نشانان نیز از کمبود تجهیزات گلایه داشتند هرچند که برخی می‌گویند حراست، آتش‌نشانان معترض را خواسته است اما صحت و سقم آن را نمی‌دانیم و اگر چنین باشد حرکت زشتی است.
مسجدجامعی با بیان اینکه نظم آهنینی بین مدیران نبود، افزود: برخی مشاغل همچون آتش‌نشانی با جان و مال مردم سر و کار دارند و باید مدیرانی برای این سازمان‌ها انتخاب شوند که دقیقا به این امر اشرافیت داشته باشند.
وی با انتقاد از مثبت ارزیابی کردن عملیات پلاسکو از سوی معاونان شهردار گفت: مدیران شهری در هر موقعیتی که قرار بگیرند از موفقیت‌هایشان صحبت می‌کنند و قطعا اگر به جای 16 آتش‌نشان 20 نفر هم جان می‌باختند باز می‌گفتند ما چقدر موفق بوده‌ایم و این درست نیست که در هر شرایطی بگوییم که موفق بوده‌ایم و ممکن است نقاط ضعفی نیز وجود داشته باشد، هرچند که ما مطلع نیستیم که مدیران شهری میزان موفقیت‌شان را با چه متری اندازه‌گیری می‌کنند.
محسن سرخو نیز با بیان اینکه در روز حادثه (30 دی) در محل ساختمان پلاسکو حضور داشته است اظهار کرد: در آنجا به برخی ماسک معمولی می دادند و زمانی که در این خصوص سئوال کردم گفتند این ها نیروهای قراردادی هستند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد که مدیریت بحران تهران ضعیف است چرا که همه ما انتظار داشتیم در هنگام وقوع حادثه، به گونه ای مناسب و دقیق عمل شود.
رحمت الله حافظی نیز با استناد به نحوه پرداخت بودجه شهرداری در دو بخش مدیریت بحران و آتش نشانی، گفت: شواهد نشان می دهد که شهردار در انجام وظایف خود تعلل کرده و باید از مردم عذرخواهی کند.
وی خطاب به قالیباف اظهار کرد: به استناد قانون، آقای شهردار شما مدیر بحران شهر تهران هستید، بفرمایید چه کرده اید؟ قطعا انتظار می رود که مدیر بحران یک شهر، سناریو، پروتکل ها و چک لیست های لازم برای بحران های محتمل در شهر را داشته باشد، این موارد را به ما ارائه کنید.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اتاق بحران شما در ساختمان مدیریت بحران خاک می خورد افزود: عدم تخصیص منابع مصوب شورا برای سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران را چگونه توجیه می کنید؟ بر اساس گزارش مکتوب معاون برنامه ریزی شهرداری در هشت ماهه امسال فقط و فقط 13.6 میلیارد تومان بابت حقوق و دستمزد پرداخت شده است.
حافظی با بیان اینکه در مجموع 22.1 میلیارد تومان اعتباری است که باید برای مدیریت بحران شهر تهران تخصیص داده می شد، ولی تا کنون تخصیص نیافته است، تاکید کرد: شهرداری فقط حقوق پرسنل را پرداخت کرده و کاری برای مدیریت بحران انجام نداده است.
محمد سالاری دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص گفت: در حادثه پلاسکو بی نظمی در مدیریت بحران وجود داشت و در مدت حادثه من متوجه نشدم مسئول مدیریت بحران چه کسی است؟

* انتقاد اعضای اصولگرای شورای شهر از اصلاح طلبان شورا: پلاسکو را چوب سیاسی کرده اید
یکی از نکات قابل توجه نشست امروز شورای اسلامی شهر تهران، انتقاد برخی اصولگرایان شورا از اعضای جناح مقابل بود.
در همین ارتباط محسن پیرهادی عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد شدید از اظهارنظر برخی از اعضا در خصوص حادثه پلاسکو گفت: اصلاح طلبان حادثه پلاسکو را چوب سیاسی برای کوبیدن رقبای خود کرده اند.
وی با بیان اینکه افرادی باید در این حادثه عذرخواهی کنند که خون شهدا و جان مردم را ابزار سیاسی کرده اند تصریح کرد: عده‌ای از دوستان شورا می‌گویند اگر در کشور ما حادثه و بحرانی اتفاق بیفتد، اول از همه سراغ قالیباف رفته و از وی کمک می خواهیم.
پیرهادی با بیان اینکه شهردار تهران یک گفته معروف دارد که حرف مرد دوتاست، گفت: به طور قطع اگر اشتباهی شده باشد، شهردار تهران به اشتباه خود اذعان می‌کند.
عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران افزود: بعضی از دوستان شورا صحبت از کبر و غرور کردند در صورتی که برخی از اعضای شورا با ماشین تا چند قدمی محل حادثه پلاسکو آمدند و عکس یادگاری گرفتند و رفتند.
وی با بیان اینکه شهردار تهران پس از وقوع حادثه پلاسکو 9 شب به منزل نرفت و معاونان شهردار نیز 6 شب را در محل بودند اظهار کرد: وجدان خود را دراین زمینه قاضی کرده و سپس اظهارنظر کنید.
پیرهادی خاطرنشان کرد: این چوب سیاسی و قبیله گرایی را که امروز به بهانه حادثه پلاسکو درست کرده اید، جای دیگر بر سر خودتان فرود می‌آید.
مجتبی شاکری رئیس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران نیز اصرار بر استعفا یا عذرخواهی شهردار تهران برای حادثه پلاسکو را «سیاسی‌کاری» توصیف کرد و گفت: این اصرار در حالی است که هنوز رسیدگی به علل حادثه به سرانجام نرسیده است.
وی تصریح کرد: این چه اخلاقی است که هنوز ابعاد حادثه به طور کامل مشخص نشده، عده‌ای بدون اینکه گزارش دادستان، مالکان و دیگر نهادهای مرتبط را بشنوند در مقام قضاوت نشسته اند.
شاکری خطاب به اصلاح‌طلبان عضو شورای شهر تهران گفت: این چوبی که شما بلند کردید، به طور حتم بر سر مقامات دولتی مرتبط با حادثه پلاسکو نیز می‌خورد، این اظهارات از سر صدق نیست بلکه سیاسی کاری است.
وی یادآور شد: اینکه برخی سودای استعفا و عذرخواهی شهردار تهران را دارند، درست نیست، من در مسائل مختلف به شهردار تهران انتقاد دارم و بارها در اظهارات خود از وی انتقاد کرده ام اما فضایی که اکنون در حال شکل‌گیری است، صادقانه نیست.
شاکری با بیان اینکه در حادثه پلاسکو حداقل چهار نهاد سهم دارند که یکی از آنها شهرداری است گفت: قوه قضاییه، مجلس شورای اسلامی و وزارت کار نیز قطعا در وقوع این حادثه سهیم هستند که باید سهم آنها نیز بررسی شود.
دیگر نکته مهم نشست امروز شورای اسلامی شهر تهران، سکوت مهدی چمران در خصوص گزارش شهردار و سخنان اعضا بود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به حضور شهردار در جلسه امروز و ارائه گزارش در خصوص حادثه پلاسکو، از خبرنگاران درخواست کرد که موضوعات مورد مبحث و مسایل مطرح شده در جلسه را به صورت کامل و جامع منعکس کنند.
وی با اشاره به اینکه اعضای شورای اسلامی شهر تهران به عنوان نماینده مردم در قبال شهروندان مسئول هستند اظهار کرد: خبرنگاران جلسه امروز شورا را با منطق، صداقت و صراحت دنبال کرده و مسائل را به طور کامل به سمع و نظر مردم برسانند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب