امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 19972 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۸:۲۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیر حوزه های علمیه در همایش طلیعه حضور طلاب خواهر استان یزد؛

حوزه هیچگاه خود را از عالم سیاست جدا نکرده است/ سیاست زدگی و سطحی نگری نباید در حوزه رسوخ کند

خبرایران:عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: حوزه ها همیشه سیاسی بوده اند و هیچگاه خود را از عالم سیاست جدا نمی دیدند؛ انقلاب اسلامی و امام(ره) اوج تجلی دین در عرصه سیاست بودند؛ بسیاری نمی خواهند که حوزه های علمیه ما به این سطح برسند؛ سیاست زدگی و سطحی نگری نباید در حوزه رسوخ کند، ولی ذات سیاسی حوزه از بین نمی رود.
حوزه هیچگاه خود را از عالم سیاست جدا نکرده است/ سیاست زدگی و سطحی نگری نباید در حوزه رسوخ کند

 آیت الله اعرافی امروز صبح در همایش «طلیعه حضور»500 طلبه جدیدالورود حوزه علمیه خواهران استان یزد‏ که در مجتمع فرهنگی یاوران مهدی (عج) قم برگزار شدگفت: کار اصلی حوزه های علمیه کنکاش و پژوهش در عرصه دین است؛ در تاریخ صدها ساله حوزه هیچگاه روند استنباط، استخراج و اجتهاد معارف دینی و عرضه آن به جامعه قطع نشده است.

وی افزود: حوزه های علمیه همچنین نگهبان اخلاق، ایمان و معنویت جامعه نیز هستند و به همین دلیل باید در قله اخلاق و ایمان و معنویت باشند، باید بال تربیت و تهذیب و اخلاق و پاکسازی  نفس همراه با بال علم و اندیشه و کارشناسی دین به حرکت دربیاید.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: کسی که وارد حوزه می شود باید متوجه باشد، این دو عرصه با هم پیش روند؛ مرحوم قاضی طباطبایی که از عرفای بزرگ عصر ما بودند درب حجره علامه طباطبایی را زدند و فرمودند، در جایی آمده ای که هر روز به فکر علم هستید باید به فکر اخلاق و تهذیب و نفس هم باشید.

 

نظام تزکیه ساماندهی مطلوب شود

عضو شورای عالی حوزه تصریح کرد: نظام تزکیه و تربیت و اخلاق و تهذیب هنوز به سطح سازمان دهی و ساماندهی امور آموزشی حوزه نرسیده است، باید این عرصه در حوزه، ساماندهی مطلوب شود.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: از دیگر ویژگی های حوزه علمیه این است، همیشه دستگیر مردم بوده اند؛ روحیه حوزویان روحیه همنشینی و مهر و شفقت با دیگران است؛ بزرگان ما همیشه در عرصه آسان سازی زندگی مردم نقش ایفا می کردند؛ هیچگاه نمی توان در گوشه ای بنشینیم و کاری به زندگی طبیعی مردم نداشته باشیم  و در کار خود هم موفق باشیم؛ طلاب همیشه غمخوارو راهگشا و گره گشای و مشکلات مردم بوده اند که این روحیات باید در بین همه طلاب تجسم پیدا کند.

 

حوزه ها همیشه سیاسی بوده اند

وی گفت: نکته دیگر در خصوص حوزه ها  این که همیشه سیاسی بوده اند و هیچگاه خود را از عالم سیاست جدا نمی دیدند؛ در عصر ما انقلاب اسلامی و امام(ره) اوج تجلی دین در عرصه سیاست بود؛ بسیاری نمی خواهند که حوزه های علمیه ما به این سطح برسند؛ سیاست زدگی و سطحی نگری نباید در حوزه رسوخ کند، ولی ذات سیاسی حوزه از بین نمی رود.

عضو شورای عالی حوزه تصریح کرد: حوزه های علمیه ما در یک امتداد تاریخی قراردارند و طلاب نیز باید خود را در این امتداد تاریخی متصور باشند؛ طلاب تاریخ حوزه را بشناسند و حس کنند که به یک درخت تنومند 1400 متصل هستند؛ احساس هویت دینی و علمی وحوزوی شناخت کاملی به طلاب می دهد.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: شهید مطهری بیان کرده اند خصوصیت فقه ما این است که در هزار و چندصدسال سینه به سینه و به شکل استاد و شاگرد ادامه یافته است و هیچگاه این رشته از هم باز نشده است؛ بنده هم عنوان می کنم که این مساله در کلیت حوزه ما نیز وجود داشته است.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: حوزه های علمیه ما در این سالها تحول و فرازنشیب هم داشته اند و از نظر مکانی جابجا شده اند، ولی این روند قطع نشده است؛ مدینه، کوفه، بغداد، ری، قم، حله، جبل عامل و نجف و... در اعصار مختلف پایگاه اصلی حوزه علمیه تشیع بوده اند و در هر عصری دو یا سه مرکز از مراکز مذکور به عنوان راس این قله مطرح بوده اند.

مهاجرت علما موضوع پایان نامه باشد

وی گفت: مهاجرت علما از حوزه ها به حوزه های علمیه دیگر می تواند موضوع چندین پایان نامه باشد؛ زیرا تاریخ بسیار جالبی دارند که هرکدام با دلیل خاص انجام شد؛ حوزه ها نیز در این تاریخ دارای فرازونشیب هایی نیز بوده اند؛ از نظر دامنه علوم و قدرت نفوذ نیز می توان نمودارهایی نیز برای آن رسم کرد؛ ولی اصل حوزه دارای یک زنجیره قطع نشده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: عنصر دیگر آن که، حوزه های علمیه دارای نظامات علمی و اخلاقی و معرفتی هستند که اول باید از آنها صیانت کرد و سپس به تکامل آنها بپردازیم.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: طلاب جدیدالورود باید قدر ارتباط با حوزه و دستگیری دیگران از حیث اخلاقی و علمی و معنوی را بدانید؛ همچنین سنن آموزشی حوزه را نیز صیانت کنید.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: از جمله این سنن می توان به مباحثه اشاره کرد که باید از درس مهمتر بدانید؛ ارتباط احترام آمیز و همچنین کاملا علمی با استاد از دیگر سنن حوزوی است که این ارتباط تا مرگ ادامه دارد؛ دیگر سنت حوزوی، احترام به متون درسی و کتب است.

وی گفت: پیش مطالعه از دیگر سنت های حوزوی است؛ در نظامات جدید آموزشی حوزه، دروس متراکم و انبوه است، باید فکری برای آن کرد؛ زیرا این تراکم ممکن است از عمق آگاهی بکاهد؛ گفتگو با استاد و پیش مطالعه این عمق را ایجاد می کند.

عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: اگر تاریخ حوزه را ورق بزنیم به ده ها انقلاب و نهضت بر می خوریم؛ در عصر ما این مساله به اوج رسید که امام (ره)ما این انقلاب را به این عظمت پایه ریزی کردند، ولی این انقلاب هنوز هم برای ما ناشناخته است.

 

عظمت انقلاب را بیش از هر زمان دیگری حس می کنیم

آیت الله اعرافی اظهارکرد: وقتی در نقاط مختلف دنیا حاضر می شویم، عظمت این انقلاب را بیش از هر زمان دیگری حس می کنیم؛ نهضتی که در قم و فیضیه و توسط امام پایه ریزی شد، از جنسی است که سابقه نداشته است؛ ویژگی های این انقلاب دارای ده ها ویژگی خاص است که شامل ابعاد اجتماعی و سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و علمی و معرفتی بود.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: اگر کسی در دهه 50 به مطالعه تئوری سیاسی غرب دست می زد مشاهده می کرد که این کتب و فلاسفه غربی به خداحافظی دین و خدا از تمدن بشری و دنیا می پرداختند و از آن دم می زدند؛ ولی در آن فشار و تنگنا و حصارها و تبعیدهایی که روحانیت تبعیت ندای آمد و معادلات جهانی را تغییر داد.

وی گفت: ویژگی دیگر انقلاب ما این است که به یک کشور و منطقه محدود نیست و به یک موج خروشان در ملت ها مبدل شده است و مطمن هم باشید که این موج توسعه خواهد یافت؛ امروز جبهه مقاومت در عراق و سوریه و یمن و افغانستان و... با منطق صحیح و درست و با عقل و حکمت شکل گرفته و دیگر نمی توان به سادگی به آن خدشه ای وارد کرد.

عضو شورای عالی حوزه تصریح کرد: شخصیتی چون شیخ زکزاکی که چندین سال در قم تحصیل کرد یک شخصیت تاثیرگذار است که این روند رشد عقلانیت مقاومتی و انقلابی به رغم تمام ظلم هایی که علیه آنها انجام می شود در حال رشد است.

 

انقلاب اسلامی معادلات فلسفی و علمی دنیا را تغییر داد

آیت الله اعرافی اظهارکرد: انقلاب اسلامی هم معادلات فلسفی و علمی دنیا را تغییر داد و اسلام را به صحنه آورد و هم اینکه این انقلاب در یک مرز باقی نماند؛ این روند در کشورهای مختلف اروپایی نیز توسعه می یابد و در آینده این رشد را خواهیم دید که همه این مسایل به برکت حوزه های علمیه شکل گرفته است.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی، اسلام و ارزش های دینی، بین المللی شده است و در همه کشورهای جهان این رسالت محقق شده است.

وی گفت: سالها پیش در روایات می خواندیم که دین از قم منتشر می شود و همه عالم را منور می کند، ولی تصور آن برای ما سخت بود؛ حتی اگر در آن زمان از موسس حوزه علمیه نیز که 95 سال پیش این حوزه را تاسیس کردند سوال می شد که آیا چنین وضع امروز را متصور می شدید شاید چنین چیزی در تصور ایشان نبود؛ ولی امروز آرام آرام سیل معارف الهی از این پایگاه بزرگ به ایران و جهان منتشر شده است.

وی تصریح کرد: حوزه در عرصه بین الملل بسیار فعال شده است؛ 45 هزار فارغ التحصیل از 130کشور در جامعه المصطفی(ص) تحصیل کردند و بیش از 100 هزار طلبه از همین تعداد کشور در حال تحصیل هستند.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: نکته دیگر در خصوص حوزه های امروز حضور گسترده و ایفای نقش فعال زنان و بانوان متدین در حوزه است که این شکل از حضور یک پدیده جدید و حاصل انقلاب اسلامی است.

 

حوزه در بخش خواهران تحول بزرگ ایجاد کرده است

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: انقلاب اسلامی حوزه را بین المللی تر، به روز تر کرده و بر تنوع رشته ای و دامنه تحقیقات آن افزون کرده و در بخش بانوان نیز یک تحول بزرگ را رقم زده است.

وی گفت: طلاب خواهر در مسایل خانواده و تربیت خانوادگی نقشی ممتاز دارند که باید از منابع و معارف دین و معارف اهل بیت(ع) برای استخراج این علوم و به کارگیری آنها در زندگی بهره برد؛ طلاب خواهر دارای نقش مادری و همسری هستند و باید نگاهبان خانواده های دیگران نیز باشند زیرا طلاب فواید سیال دارند و باید این ثمرات را به جامعه عرضه کنند.

 

نهاد خانواده در حال تنزل و فرو پاشی است

عضو شورای حوزه تصریح کرد: امروز خانواده ها در حال تزلزل و فروپاشی هستند و حوزه های علمیه خواهران، باید از اصالت خانواده ها صیانت کنند؛ طلاب خواهر باید موج تبلیغی را در خانه و روستا و شهر خود ایجاد کنند و باید روی قشر بانوان و خانواده نیز برنامه داشته باشند. طلاب باید دامنه همت خود را بسیار وسعت ببخشند و بزرگ اندیش باشند و حوزه های خود را به حوزه هایی بزرگ مبدل کنند و مبلغان و نویسندگان و طلاب اثرگذاری در حوزه ایجاد کنند.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب