امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 19995 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۳:۳۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکتر کیانی در دوره بالندگی حرفه ای کارشناسان تاکید کرد؛

اهمیت خود ارزیابی، تعمق بر همسویی با برنامه ها و کیفی سازی به معنی واقعی

خبرایران: دکتر کیانی معاون نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت کشور ضمن گرامیداشت یاد و نام شهیدان انقلاب و بنیانگذار فقید نظام مقدس جمهوری اسلامی گفت: ایام دهه فجر ایام یاد آوری ایثار و فداکاری است و باید در خود به عنوان عاشقان نظام و ایران اسلامی تدبری داشته باشیم و بنگریم که در هر پست و مقام در راستای اهداف مقدس شهدا و توسعه کشور بویژه تعلیم و تربیت کشور چه گام هایی برداشته ایم.
اهمیت خود ارزیابی، تعمق بر همسویی با برنامه ها و کیفی سازی به معنی واقعی

به گزارش خبرایران، در  چهارمین دوره بالندگی حرفه ای کارشناسان نظارت و ارزیابی و مدیران گروه های آموزشی دانشگاه فرهنگیان که از صبح پنج شنبه 21 بهمن در نوشهر آغاز بکار کرده است، دکتر کیانی معاون نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت کشور ضمن گرامیداشت یاد و نام شهیدان انقلاب و بنیانگذار فقید نظام مقدس جمهوری اسلامی خاطر نشان کرد: ایام دهه فجر ایام یاد آوری ایثار و فداکاری است، ایامی که باید در خود به عنوان عاشقان نظام و ایران اسلامی تدبری داشته باشیم و بنگریم که در هر پست و مقام در راستای اهداف مقدس شهدا  و توسعه کشور بویژه تعلیم و تربیت کشور چه گام هایی برداشته ایم و اگر حرکتی نداشتیم به اصلاح و بهبود این روند بیاندیشیم.

 دکتر کیانی برگزاری این نشست سه روزه با هدف بالندگی حرفه ای کارشناسان را هم افزا و همسو کردن ظرفیت های ملی کشور و ارزیابی کل دانشگاه و معاونت با نگاه آسیب شناسانه و در جهت بهبود عملکرد عنوان کرد.

وی با اشاره به افت نظام تربیت معلم پس از خیز بلند آن در دهه 60 به همت بزرگان تعلیم و تربیت کشور شهیدان رجایی و باهنر افزود: با افت و خیز مراکز تربیت معلم و بر مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مجموعه کشور به ضرورت تاسیس دانشگاه فرهنگیان  به عنوان دانشگاهی ماموریت گرا برای تربیت معلمان با ساز و کار دانشگاهی بیش از پیش پی بردند.

معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت با بیان اینکه ما هنوز ورودی ها، فرآیند متناسب و خروجی های لازم در شان نظام مقدس تعلیم تربیت ایران نداریم گفت: دانشگاهی برای تربیت معلمانی که از دل گفتمان تعلیم و تربیت بیرون آمد نیازمند تجهیزات، امکانات و اثر بخشی است.

 وی با تاکید بر دست یافتن به ساز و کارهای جهادی در دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: با عنایت به اینکه در 10 سال آینده بسیاری  از معلمان بازنشسته خواهند شد و از نیروی انسانی مدارس به شدت کاسته می شود آیا باید برای آماده شدن ورودی ها و سازکار های کامل بخش فرایند با رویکرد ارائه خروجی اثر بخش منتظر ماند و کاری نکرد؟

دکتر کیانی هدف از این نشست ها را تعمق و تفکر در خصوص همراه و همسو بودن با اهداف و برنامه های دانشگاه در معاونت نظارت و ارزیابی و به طور کلی دانشگاه فرهنگیان عنوان و اظهار کرد: در این نشست به دنبال آنیم تا با نگاهی آسیب شناسانه و به منظور بهبود در کل فرایند دانشگاه و معاونت نظارت و ارزیابی به خود ارزیابی بپردازیم و به این پرسش پاسخ دهیم که در فرایند تبدیلِ "بودن به شدن" در دانشگاه آیا در مسیر درست حرکت کرده ایم؟

وی ضمن اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، وزاری پیشین و کنونی وزارت آموزش و پرورش پیرامون اهمیت دانشگاه استراتژیک فرهنگیان و با تاکید بر ضرورت توجه مسئولان کشور به دانشگاه، برای آینده کشور، ابراز امیدواری کرد: حضور تعداد قابل قبولی از نمایندگان، کمکی در جهت هم افزا کردن و گفتمان برای به فعلیت درآوردن ظرفیت ممکن کشور و تحرک ظرفیت های قانون گذاری، اجرایی و مدیریتی در راستای ماموریت سنگین دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلم باشد.

معاون نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه با اشاره به حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین هم اندیشی مدیران ارشد دولتی با مسئولان دانشگاه افزود: حرکت در جهت هم افزا کردن ظرفیت های ممکن و بالقوه وزارت ارشاد در بخش فرهنگ و هنر دانشجو معلمان از برنامه های این نشست است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: ما باید به این بیاندیشیم که آیا همه اجزای معاونت نظارت و دانشگاه با هم همنوا رشد داشته اند و به درستی تغذیه کرده اند و اگر نه برای به رشد درآوردن آن چه باید کرد؟

دکتر کیانی همچنین ارزیابی از نحوه فعالیت و توانایی در جذب نیروی انسانی کارآمد، نگهداشت نیروها، انگیزه بخشی به آنان و  فرهنگ سازی برای موضوع کیفیت  را از موضوعات کلیدی عنوان کرد که باید به آن پرداخت.

وی با اشاره به لزوم همراهی "کلام کیفیت" با "عمل به کیفیت" افزود: اگر نتوانیم اثر بخشی را در روح و ذهن اساتید، کارمندان و دانشجو معلمان درونی کنیم نمی تواند این اثر ماندگار شود و به کلاس درس برسد.

معاون نظارت و ارزیابی خاطر نشان کرد: برای خوانش آینده، باید هم فکر، هم انگیزه و هم افزا با نگاهی تعاملی و گفتگویی، در مسیر گفتمان کیفیت حرکتی به سمت جلو داشته باشیم.

وی با اشاره به طرح اصلح، سدید و ارزش افزوده از فعالیت های سنجش حوزه معاونت نظارت ارزیابی سنجش صلاحیت حرفه ای را نه تنها سنجش دانشجو بلکه دانشگاه دانست و گفت: اصلح یعنی میان مایه گان و کم مایه گان را به مدارس نفرستیم، و برای آن قوانین را طوری اصلاح کنیم که انگیزه تلاش و پژوهش را با دادن تعهد خدمت در ابتدا در آنان نکشیم.

دکتر کیانی با بیان این پرسش که آیا بر اساس برنامه ساعات مفید بالندگی در استان ها داشته ایم و به معنای کلمه، اثر کیفی در نگرش و دانش اتفاق افتاده است؟  تصریح کرد: اگر اصل کیفیت رعایت نشود و استاد به معنای واقعی بالنده نشود ، مدرسه متضرر می شود و این مسئولیت سنگینی برای مسئولان و کارشناسان نظارت و ارزیابی است.

وی ضمن اشاره به اقدامات و تلاش های همکاران حوزه نظارت ارزیابی در مسیر حرکت از ارزیابی ادراکی به عملکردی و از شاخص های خود ساخته به همه ساخته بر سامانه ای کردن فعالیت ها تاکید و اظهار کرد: مدیریت دانشگاه نگاهی برنامه محور، عملیاتی و سنجش برنامه را در دستور کار دارد.

معاون نظارت و ارزیابی با بیان اینکه علیرغم بهتر بودن ارزیابی دانشگاه نسبت به سازمان های مشابه، هنوز با آرمان ها و رویکرد ها مانند روایی و اعتبار ابزارها، نهادینه کردن نگاه ارزیابانه، انصاف محور و کار محور بودن ارزیابی ها فاصله دارد خاطر نشان کرد: اگر در بخش ارزیابی به سمت مدرک سازی و مستند سازی برویم یقین بدانید بجای یاری به کیفی سازی به آن خیانت کرده اید.

وی در ادامه اضافه کرد: باید در بررسی عملکرد خود در ارزیابی به این سوال پاسخ دهیم که ارزیابی های ما به معنای واقعی آن صورت گرفته و می توانیم بر مبنای آن تصمیم سازی کنیم؟

دکتر کیانی با تاکید بر کاهش در کمیت و افزایش کیفیت گفت: در حوزه های سه گانه باید اقدامات ما به سمت اندازه گیری قابل اطمینان برود.

وی رفتن به سمت ورود به چرخه بهبودی را بر اساس تعامل و گفتگو  و مبتنی بر ارزیابی درونی دانست و افزود: در ارزیابی عملکرد کارکنان به سمت ارزیابی عملکرد باید رفت تا کارمند حس کند که کارش دیده می شود.

معاون نظارت و ارزیابی با بیان اینکه نمی توانیم در اقدامات خود از فرایند های مالی، اداری، فرهنگی و پژوهشی غافل شویم تصریح کرد: این مولفه ها بی شک بی واسطه در امر کیفیت در کلاس های درس موثر هستند.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب