امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 20064 تاریخ انتشار: شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۳:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

دکتر مهرمحمدی در چهارمین نشست بالندگی کارشناسان ارزیابی و مدیران گروه های آموزشی:

کیفیت مسئله اول و آخر دانشگاه بوده و با حیات و فلسفه وجودی دانشگاه گره خورده است

خبرایران: دکتر مهر محمدی در نشست عصرگاهی چهارمین دوره بالندگی حرفه ای کارشناسان نظارت و ارزیابی و مدیران گروه های آموزشی ضمن گرامیداشت سی و هشتمین سالگرد انقلاب اسلامی؛ شرکت در این نشست را فرصتی مغتنم و ارزشمند برای گفتگو میان اصحاب تعلیم و تربیت کشور و قانونگذاران و جلب حمایت بیشتر آنان دانست.
کیفیت مسئله اول و آخر دانشگاه بوده و با حیات و فلسفه وجودی دانشگاه گره خورده است

به گزارش خبرایران به نقل از روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، دکتر مهر محمدی در نشست عصرگاهی چهارمین دوره بالندگی حرفه ای کارشناسان نظارت و ارزیابی و مدیران گروه های آموزشی در جمع نمایندگان مردم نوشهر و رشت و نیز فرماندار نوشهر و استاندار، ضمن گرامیداشت سی و هشتمین سالگرد انقلاب اسلامی؛ شرکت در این نشست را فرصتی مغتنم و ارزشمند برای گفتگو میان اصحاب تعلیم و تربیت کشور و قانونگذاران و  جلب حمایت بیشتر آنان  دانست.

وی احمدی لاشکی را نمونه قانونگذاری باورمند و علاقه مند به آموزش و پرورش و تربیت معلم عنوان و از حمایت ها و  مساعدت های ایشان و سایر نمایندگان در این امر قدردانی کرد.

وی با مخاطب قراردادن مدیران گروه مجری طرح ارزیابی درونی با تاکید بر امر کیفیت در دانشگاه فرهنگیان گفت: کیفیت مسئله اول و آخر دانشگاه است و با حیات و فلسفه وجودی دانشگاه گره خورده است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در توضیح این نکته،  ضمن اشاره به تفاوت میان تربیتِ معلم در عصر دانشگاه فرهنگیان گفت: تربیت معلم طراز دانشگاهی و  طراز غیر دانشگاهی باید از نظر کیفیت محسوس باشد.

وی با بیان اینکه اگر جهش کیفی نباشد فلسفه تاسیس دانشگاه زیر سوال می رود، اضافه کرد: جهش در کیفیت ِتعلیم و تربیت توجیه کننده  ایجاد شان دانشگاهی برای تربیت معلم کشور است.

دکتر مهرمحمدی با بیان اینکه مهمترین مسئله در این دانشگاه اقامه کیفیت است خاطر نشان کرد: ما موظفیم تربیتِ معلم با کیفیت برتر را در دانشگاه فرهنگیان تعقیب  کنیم.

وی تصریح کرد: ملاک و مبنای همه کنش ها  در این دانشگاه باید ارتقاء کیفیت باشد و تنها انجام اقداماتی که در این راستا باشند مشروعیت و موضوعیت دارد.

انگاه دکتر مهرمحمدی یکی از شاخص ترین اتفاقات دانشگاه فرهنگیان در راستای تعالی کیفیت را تشکیل گروه های آموزشی دانست و اظهار کرد: گروه های آموزشی مهمترین نماد هر دانشگاه و دانشگاهی شدن تربیت معلم است.

وی افزود با ایجاد گروه های آموزشی  اکنون باید کیفیت انها را در کانون توجه قرار دهیم و تصریح کرد: کیفیت عمل گروه ها دارای بیشترین برد در تحصیل هدف ارتقاء کیفیت عملکرد دانشگاه فرهنگیان است.

دکتر مهرمحمدی با بیان اینکه پیام ارزیابی درونی گروه های آموزشی این است که تحصیل هدف کیفیت در ابعاد مختلف تربیتِ معلم باید به دست استادان و مدیران گروه های آموزشی اتفاق بیافتد گفت: پیش از آنکه کیفیت در سازمان مرکزی تبدیل به یک روند و فرایند شود می بایست در گروه ها و مدیریت گروه ها  این دغدغه شکل بگیرد.

وی با اشاره به انجام ارزیابی درونی در گروه های آموزشی 12 استان به همت معاونت نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت به صورت آزمایشی تصریح کرد: ارزیابی درونی دعوتی از اعضاء گروه ها است تا به مسئله کیفیت و دستیابی به استانداردهای کیفی به طور مستمر بیاندیشند و در صورت نیاز چاره ای برای آن بیابند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه برای مسئله کیفیت ارزیابی درونی لازم است ولی کافی نیست، افزود:  دانشگاه زمانی به نقطه مطلوب میرسد که مسئله کیفیت در گروه ها نهادینه شده باشد.

وی با اشاره به اینکه تشکیل گروه های آموزشی در دانشگاه فرهنگیان بسیار پیچیده تر و متفاوت از تاسیس آن در دیگر دانشگاه ها بود تصریح کرد: برای ایجاد این گروه ها ناگزیر به نوعی طراحی بومی وارد شدیم و در برخی موارد با توجه به بافت اعضای هیات علمی در رشته ها ناچار به ایجاد گروه های ترکیبی شدیم که دور از انتظارات گروه های تخصصی به شکل متعارف بود.

دکتر مهرمحمدی ایجاد گروه های ترکیبی با رشته های نزدیک و هم خانواده را چالشی برای ایفاء نقش کیفی در گروه ها عنوان کرد و آن را مقتضی شرایط گذار دانشگاه دانست.

 وی در ادامه با اشاره به طرح آمایش دانشگاه، طرح و اجرای نقشه جامع آموزش را کمکی در راستای تشکیل گروه های تخصصی در دانشگاه فرهنگیان برشمرد و خاطر نشان کرد:  توزیع متوازن و منطقی رشته ها در استان ها و پردیس ها و مراکز و تجمیع اعضای هیات علمی می تواند منجر به ایجاد  و یا حفظ گروه های آموزشی تخصصی شود.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان همچنین خاطر نشان کرد: با توجه به قوت رشته ها در پردیس های خواهران و برادران،  نیمی از گروه های تخصصی در پردیس خواهران و نیمی دیگر در پردیس برادران تشکیل می شود که با ترکیب هیات علمی دو پردیس باز هم امکان تشکیل گروه های تخصصی بیشتر می شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: گروه های آموزشی در دانشگاه فرهنگیان به سمت تخصصی تر شدن بروند  و انتظار ویژه از آنان در زمینه ایفای نقش در اقامه کیفیت بیشتر از گذشته شود.

دکتر مهر محمدی برگزاری چنین نشست هایی را با نمایندگان فرصتی برای ارتباط سازمان یافته با مجلس شورای اسلامی برشمرد و اظهار کرد: ما به همین منظور طرح تشکیل گروه حامیان و دوستداران دانشگاه فرهنگیان در مجلس را به عنوان گروه کانونی و حلقه اتصال این دانشگاه با مجلس شورای اسلامی داریم.

وی با اشاره به تشکیل هیات امناء استانی بر مبنای اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و حضور نمایندگان استان ها در این نشست ها تصریح کرد: این ساختار ارزشمند فرصتی برای برخورداری بیشتر از ظرفیت های نمایندگان محترم مجلس است، ظرفیت ساختار یافته این چنینی در دانشگاه، ظرفیتی فاخر بوده و البته منافی ارتباط با تمامی نمایندگان نیست.

دکتر مهرمحمدی  دانشگاه فرهنگیان را منادی کیفیت و تربیتِ معلم با کیفیت عنوان و اظهار کرد: ظرفیت پذیرش دانشگاه به گونه ای باید افزایش یابد که به شاخص های ناظر بر کیفیت رسیده باشیم.

وی با بیان اینکه با بازنشستگی بسیاری از معلمان با دوره متلاطمی در بافت نیروی انسانی آموزش و پرورش روبرو هستیم تصریح کرد: برای پاسخ به این نیاز آموزش و پرورش ناگزیر از جلب مشارکت دیگر دانشگاه ها با اجرای برنامه های تربیت معلمی  و تحت فرماندهی دانشگاه فرهنگیان در قالب اعطای گواهی صلاحیت حرفه ای و ارزیابی نهایی از خروجی ها هستیم.

دکتر مهر محمدی در پایان افزود: دانشگاه فرهنگیان برای حفظ کیفیت و پاسخ به حجم کمی مورد نیاز آموزش و پرورش ناگریز از حرکت به سمت وحدت فرماندهی و کثرت  نهاد های شریک در جریان تربیت معلم است.

 شایان ذکر است در این نشست  از مدیران گروه های آموزشی منتخب  12 استان ها که در طرح ارزیابی درونی شرکت کرده بودن با اعطاء لوح تقدیر قدردانی شد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب