امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 20137 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۳:۴۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

درنشست کتابخوان تخصصی مطالعات رسانه و ارتباطات اعلام شد؛

توسعه کتاب، کتابخوانی و ترغیب مردم به مطالعه قدم اول در جهت توسعه فرهنگ هر کشوری است/ برگزاری نشست کتاب خوان تأثیری مفید درترغیب جوانان به کتاب و کتابخوانی دارد/ وضعیت کتاب و کتابخوانی در کشور های در حال توسعه و بحرانی است

خبرایران: چهارمین نشست تخصصی کتاب خوان چهارشنبه 27 بهمن ماه به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه برگزار شد.
توسعه کتاب، کتابخوانی و ترغیب مردم به مطالعه قدم اول در جهت توسعه فرهنگ هر کشوری است/ برگزاری نشست کتاب خوان تأثیری مفید درترغیب جوانان به کتاب و کتابخوانی دارد/ وضعیت کتاب و کتابخوانی در کشور های در حال توسعه و بحرانی است

به گزارش خبرنگارخبرایران، چهارمین نشست کتابخوان تخصصی مطالعات رسانه و ارتباطات صبح امروز 27 بهمن ماه 1395 با حضور«علی نیکنام» مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران ،«مهردخت وزیرپورکشمیری»مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور،«دکترعقیلی ریاست» دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، «محمد رضا رسولی» معاون آموزشی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، «دکتر سید محمد دادگران»نویسنده کتاب «مبانی ارتباطات جمعی»  ، «دکتر مجید رضاییان» نویسنده کتاب «تیتر نویسی» ، «دکتر فرهنگ ارشاد» مترجم کتاب «نظریه طبقه تن آسا»، «دکترعلیرضا سیاری» نویسنده کتاب «حقوق و تکالیف شهروندی در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران» و اصحاب رسانه به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران درسالن اجتماعات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز برگزارو دراین مراسم«دکترسید وحید عقیلی»رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه طی سخنانی اظهارداشت: بسیارازحضوردرچهارمین نشست کتابخوان تخصصی مطالعات رسانه و ارتباطات خرسندم.

 

دکترعقیلی: توسعه کتاب، کتابخوانی و ترغیب مردم به مطالعه قدم اول در جهت توسعه فرهنگ هر کشوری است

رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه تصریح کرد: چهارمین نشست کتابخوان تخصصی مطالعات رسانه و ارتباطات به عنوان اتفاق مهم به لطف و همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران امروز برگزار شده و بسیار قابل ستایش و ستودنی است.

وی خاطرنشان کرد: اقدام اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در راستای کمک به ترویج فرهنگ  ارتباطات و بالا بردن سواد رسانه ای امروز انجام شده وقابل احترام و ستایش است.

دکترعقیلی ابرازداشت:قدم اول در جهت توسعه فرهنگ هر کشوری توسعه کتاب، کتابخوانی و ترغیب مردم به مطالعه است وبرگزاری نشست‌های کتاب‌خوان و نقد و بررسی کتاب ازجمله اقدامات اثربخش در ترویج مطالعه بوده و امیدوارم این تلاش‌ها تداوم پیدا کند و ما شاهد گسترش کتاب‌خواندن در بین جوانان باشیم.

 

وزیر پور: برگزاری نشست کتاب خوان تأثیری مفید درترغیب جوانان به کتاب و کتابخوانی دارد

مهردخت وزیر پورمشاور دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز در چهارمین نشست تخصصی کتاب خوان اظهارداشت: کتابداری و ارتباطات 2 رشته مکمل هم هستند و بنابراین برگزاری نشست کتاب خوان تخصصی به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران و با این کیفیت، با همکاری دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه و حضور پرشور اساتید و دانشجویان برپا شده و قابل احترام است.

مشاوردبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور تاکید کرد: برگزاری نشست کتاب خوان تأثیری مفید در ترغیب جوانان به کتاب و کتابخوانی خواهد داشت و اینکه برجسته‌ترین اساتید در حوزه تخصصی خودشان به زبانی دل‌نشین به معرفی برجسته ترین کتابهایی که خود نوشته اند می‌پردازند، قابل تشکر و تقدیر است.

 

دادگران: وضعیت کتاب و کتابخوانی در کشور های در حال توسعه و بحرانی است

دکتر سید محمد دادگران نویسنده کتاب «مبانی ارتباطات جمعی» در ادامه این مراسم با معرفی کتاب «مبانی ارتباطات جمعی» اظهارداشت: کتاب «مبانی ارتباطات جمعی» در سال 1374 نوشته و در سال 1394 به چاپ 20 رسید و اولین بارپس ازچاپ این کتاب خدمت استاد مرحوم معتمدنژاد رسیدم، وی به من گفت، ‌از این پس این کتاب نه به تو بلکه به مردم تعلق دارد، وی مرا تشویق به ادامه نوشتن کرد.

دکتردادگران عنوان داشت: بسیاری از دانشجویان رشته ارتباطات گفته اند که از طریق کتاب کتاب «مبانی ارتباطات جمعی» با ارتباطات آشنا شدند. چرا که زبان این کتاب ساده و ادبیات آن قابل فهم برای همگان است به همین دلیل توسط وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری جرو کتاب های سبز و پنج ستاره معرفی شده است.

وی ابرازداشت: کتاب یاد شده دارای 6 بخش و هر بخش دارای چند فصل است، به دلیل استقبال از این کتاب، اخیرا بخش دیگری را به این کتاب با موضوع «جهانی شدن » اضافه کردم و در صورت کفاف عمر قصد دارم باز هم در آینده بر بخش های آن بیافزایم زیرا همواره نیاز به به روز شدن و افزایش آگاهی ها داریم.

این نویسنده یادآورشد: وضعیت کتاب و کتابخوانی در کشور های در حال توسعه و بحرانی است و نیاز است همه از استاد و محقق برای مقابله با این بحران تلاش کنند، کتاب بهترین دوست است و با کتاب خواندن هرگز تنها نیستیم، باید همه افراد جامعه این یار مهربان را همواره همراه داشته باشند.

وی ادامه داد: مردم این کشور حتی زمان حضور در صف نان، مترو کتاب می خوانند به همین دلیل این کشور جزو کشورهای توسعه یافته به شمار می رود و زمان کودکی پول تو جیبی ام را که یک قران بود برای کرایه کتاب اختصاص می دادم.

 

رسولی: با حرکت جامعه به جلو مسائل و مشکلات مبتنی بر قوانین و مقررات تبلیغات بیشتر خود را نشان می دهد

محمد رضا رسولی معاون آموزشی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه نیز کتاب «بررسی تطبیقی قوانین تبلیغات تجاری» را معرفی کرد و گفت: این کتاب در قالب گزارش فرهنگی به مقایسه و تطبیق قوانین و مقررات تبلیغات تجاری بین 4 کشور پرداخته و پژوهش دارای 5 محور موضوعی شامل کودکان و نوجوانان، زنان و جنسیت، هویت فرهنگی، رقابت سالم اقتصادی و سلامتی و بهداشت است.

رسولی افزود: ضرورت و اهمیت این پژوهش وابسته به جایگاه تبلیغات در جامعه کنونی و آینده آن است، هرچه جامعه به جلو حرکت می کند، مسائل و مشکلات مبتنی بر قوانین و مقررات تبلیغات بیشتر خود را نشان می دهد و مسائل مختلف مربوط به نبود نظام نامه جامع تبلیغاتی، ‌کاستی های قانونی و نظارتی از جمله مسائلی است که چنین پژوهش هایی می تواند در کمک به بهبود این وضعیت موثر باشد.

 

رضاییان: تیتر تحریک یا جلب مخاطب را بر عهده دارد

مجید رضاییان رییس مرکز مطالعات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه نیز با معرفی کتاب « تیتر نویسی» گفت: تیتر دشوارترین نقطه کار روزنامه نگاری و پلی است که سردبیران با مخاطبان برقرار می کنند.

رضاییان ادامه داد: تیتر یا «میان بر رسانه ای» تحریک یا جلب مخاطب را بر عهده دارد و باید با روان ترین و موثرترین بیان در کمترین زمان برای مخاطب درک معنا ایجاد کند به طوری که به خواندن به عنوان پیش زمینه فهمیدن نیاز نداشته باشد.

 

ارشاد :درکتاب «نظریه طبقه تن آسا» بسیاری از معیارهای رفتار انسان به چالش کشیده می شود

دکتر فرهنگ ارشاد مترجم کتاب «نظریه طبقه تن آسا» و استاد دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه نیز در معرفی کتاب «نظریه طبقه تن آسا » اظهارداشت: این نظریه نخستین و معروف ترین کتاب وبلن است که در آن بسیاری از معیارهای رفتار انسان به چالش کشیده می شود، ‌وی با طنزی ویرانگر توخالی بودن معیارهای سلیقه، آموزش، لباس و فرهنگ طبقه تن آسا را افشا می کند.

ارشاد ادامه داد: به گفته وبلن، طبقه تن آسا معیارهایی را می پروراند که هر فردی در هر سطحی از جامعه به گونه ای وادار به رعایت آن می شود.

 

سیاری: رسانه ها باید درمورد حقوق و تکالیف مردم آگاهی دهند

علیرضا سیاری عضو هیات علمی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه و نویسنده کتاب «حقوق و تکالیف شهروندی در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران» نیز با معرفی کتاب «حقوق و تکالیف شهروندی در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران » گفت: این کتاب سال 1389 یعنی قبل از امضا و ابلاغ حقوق شهروندی توسط رییس جمهوری منتشر شد.

سیاری تاکید کرد:حقوق و تکالیف در برابر هم قرار دارند، افزود: هر فرد در قبال حقی که به او تعلق می گیرد، موظف است و وظیفه ای را باید انجام دهد و تکلیفی بر عهده اوست و اگر بهترین قانون ها هم وضع شود اما شهروندان یک کشور از آن اطلاعی نداشته باشند، هیچ تفاوتی ندارد، هر شهروند می تواند این منشور حقوق شهروندی را که در یک کتاب جیبی جمع آوری شده همواره همراه داشته باشد تا در صورت لزوم به آن مراجعه کند.

وی با تاکید بر نقش رسانه درباره اطلاع رسانی به مردم و آگاهی آنها نسبت به حقوق و تکالیف خود گفت: رسانه ها باید فارغ از جناح بندی های سیاسی و به صورت مستقل این تکالیف و حقوق را به مردم بشناسانند تا آنها اشراف کامل بر موضوع داشته باشند زیرا در این صورت است که می توان انتظار پیشرفت در جامعه ای را داشت.

سیاری، حقوق شهروندی با حقوق بشر را متفاوت دانست و گفت: در حقوق بشر، ‌همه افراد جامعه بدون تفاوت و تبعیض و به دلیل انسان بودن از حقوقی برخودار هستند اما حقوق شهروندی می تواند اختصاص به یک جامعه با مقتضیات خاص خود را داشته باشد.

بنابراین گزارش، درپایان چهارمین نشست کتابخوان تخصصی مطالعات رسانه و ارتباطات از «محمد رضا رسولی» ،«دکتر سید محمد دادگران» ، «دکتر مجید رضاییان»، «دکتر فرهنگ ارشاد»، «دکترعلیرضا سیاری» معرفی کنندگان آثار این مراسم با حضور«علی نیکنام» مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران ،«مهردخت وزیرپورکشمیری»مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشورو«دکترعقیلی ریاست» دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه تقدیر به عمل امد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب