امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2014 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۳:۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

12 کیلومتر از خط سه مترو تهران به زودی به بهره‌برداری می‌رسد

خبرایران: 12 کیلومتر از خط 3 به عنوان شاهراه متروی تهران و نماد کاهش فاصله جنوب به شمال به زودی تحویل شرکت بهره برداری مترو می شود.
12 کیلومتر از خط سه مترو تهران به زودی به بهره‌برداری می‌رسد

به گزارش خبر ایران  به نقل از مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه(مترو)،عملیات ساخت بخش جنوبی خط 3 مترو به طول 12 کیلومتر از چهارراه ولیعصر(عج) تا اتوبان آزادگان در جنوب غرب تهران از سال 1386 تا سال 1391 فقط 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما در یک رکورد کم نظیر در تاریخ ساخت مترو در ایران از نیمه 1391  تاکنون عملیات ساخت و تجهیز این خط مهم کامل شده و در مرحله بهره برداری قرار دارد.

فاز نخست خط سه متروی تهران(بخش میانی) آذرماه 1391 و حدفاصل ایستگاه چهارراه ولیعصر(عج) تا ایستگاه شهید بهشتی به طول 7 کیلومتر به بهره برداری رسید  و با افتتاح 12 کیلومتر از این خط (بخش جنوبی) در چند روز آینده یک گام برای تکمیل طولانی‌  ترین و پرمسافرترین خط متروی خاورمیانه(بطول 37 کیلومتر) که قرار است از ایستگاه شهید بهشتی تا منطقه ازگل، نیاوران 700">وشهرک قائم در شمال شرق تهران تا یک سال کاری دیگر به اتمام برسد، باقی می‌ماند.

صاحبنظران و کارشناسان مدیریت شهری از خط 3 مترو تهران به خاطر شاخص های گوناگون و کم نظیرآن منجمله قرار گرفتن در مسیر شهرهای اقماری و پرتردد مسافر از جنوب به شمال پایتخت و پوشش محلات و مناطقی چون اسماعیل آباد،ابراهیم آباد،یافت آباد،نعمت آباد،جوادیه،مولوی، راه آهن و ...به عنوان یک دستاورد بزرگ مدیریت  شهری سال 1392 (سال حماسه سیاسی حماسه اقتصادی) یاد می‌کنند.

بهره گیری از چندین شیوه مختلف حفاری تونل(ترانشه باز،اتریشی و مکانیزه)،عبور از بافت فرسوده و قدیمی تهران و موانع متعدد تاسیسات فرسوده شهری،ساخت ایستگاهها واجرای ریل گذاری به موازات پیشرفت دستگاه حفار،عبور دستگاه حفار تونل به فاصله اندک از زیر خط 2 درحال بهره برداری مترو و دهها مورد دیگر در شمار  رکوردها و شاخص های بخش جنوبی خط 3 مترو  به حساب می‌آید. 

این خط به عنوان اولین خط قطری شبکه مترو بیشترین ایستگاههای تقاطعی را با خطوط 7،6،4،1 و 8 مترو تهران داراست به طوری که در ایستگاه چهارراه ولیعصر(عج) با خط 4 ، در ایستگاه میدان ولیعصر(عج) با خط 6 ،در ایستگاه شهید بهشتی با خط 1 و در ایستگاه مولوی با خط 7 تقاطع دارد ومی تواند سهم بزرگی را در اتصال  خطوط ریلی منسجم و به هم پیوسته درون شهری و مسافرت راحت و آسان  شهروندان و بیشترین دسترسی مسافران به تمام خطوط ریلی ایفا کند.

خط 3 مترو همچنین با 7 بزرگراه ، 6 میدان اصلی(میدان راه آهن و ...) و خیابان مهم شهر(ولیعصر)  تقاطع و یا عبور می‌کند و ساکنان بزرگراه آزادگان، بزرگراه سعیدی، میدان راه آهن، میدان ولیعصر (عج)، خیابان ولیعصر(عج)، خیابان انقلاب، بزرگراه رسالت، بزرگراه صیاد شیرازی، میدان نوبنیاد، بزرگراه ارتش و منطقه نیاوران و کامرانیه را به عنوان مناطق پرتردد پوشش می‌دهد. 

بخش جنوبی خط 3 مترو به طول 12 کیلومتر در شرایطی آماده بهره برداری است که ایستگاههای منیریه،  راه آهن،قلعه مرغی،جوادیه و آزادگان  به مسافران سرویس دهی می‌کنند و قطارها تا زمان تکمیل بخش هایی از ; ایستگاههای شهرک شریعتی،یافت آباد و نعمت آباد، در این 3 ایستگاه  توقف نخواهند داشت.

بزرگ‌ترین پروژه شهری سال 1392 در شرایطی به اتکای مدیریت جهادی و توان مهندسی بومی به افتتاح خود نزدیک می شود که پایتخت بیش از پیش به خاطر مشکلات ناشی از آلودگی هوا و ترافیک نیازمند توجه مسئولان و تخصیص اعتبار برای توسعه مترو به عنوان حمل و نقل آسان و پاک است.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب