امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 20206 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱:۲۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

سردار پاشا محمدی اعلام کرد؛

همایش هم اندیشی سران، معتمدین و بزرگان اقوام و عشایرکشور برگزارمی‌شود/ تعاونیهای تولیدی باید دست واسطه و دلالان رادرعشایرقطع کند/ امروز بسیج عشایری در خط مقدم تحقق اقتصاد مقاومتی است

خبرایران:رئیس سازمان بسیج عشایری گفت: جامعه عشایری با کمتر از 2 درصد جمعیت کشور، 25 درصد گوشت قرمز ایران را تولید می‌کند و در صنایع دستی 35 درصد تولید کشور را به خود اختصاص داده است.
همایش هم اندیشی سران، معتمدین و بزرگان اقوام و عشایرکشور برگزارمی‌شود/ تعاونیهای تولیدی باید دست واسطه و دلالان رادرعشایرقطع کند/ امروز بسیج عشایری در خط مقدم تحقق اقتصاد مقاومتی است

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «سازمان بسیج عشایری » صبح امروز اول اسفندماه 1395 با حضور«سردارعلی پاشا محمدی» رئیس سازمان بسیج عشایری و اصحاب رسانه برگزارو دراین نشست خبری«سردارعلی پاشا محمدی» رئیس سازمان بسیج عشایری اظهار داشت: همایش هم اندیشی سران، معتمدین و بزرگان اقوام و عشایر کشور در تاریخ 3 و 4 اسفند ماه سال جاری در مجتمع 5 آذر سازمان بسیج مستضعفین برگزار می‌شود.

رئیس سازمان بسیج عشایری تصریح کرد: در همایش هم اندیشی سران، معتمدین و بزرگان اقوام و عشایر کشورنمایندگان هفت قوم مطرح کشور اعم از شیعه و سنی حضور دارند و اهداف برگزاری این همایش در وهله نخست تبیین و گفتمان سازی نعمت ولایت است و در وهله بعدی تعامل، هماهنگی و همدلی، سران و معتمدین به منظور هم افزایی در حوزه‌های محلی، منطقه‌ای و ملی است.

وی عنوان داشت:یکی دیگر از اهداف برگزاری این همایش تقویت روح وحدت و انسجام ملی و همچنین بصیرت افزایی است و مشکلات جامعه عشایری را در سازمان‌های مختلف کشوری پیگیر هستیم که از دعوت مدیران این سازمان‌ها جهت حضور در این همایش در راستای کمک به عشایر گام برمی‌داریم.

سردارپاشا محمدی افزود:همچنین در این همایش سردار غیب پرور حضور پیدا خواهند کرد و قطعا سیاست‌ها، تدابیر و رهنمودهای ایشان برای جامعه بسیج عشایری راهگشا خواهد بود و باید خرده فرهنگ‌ها را ارج نهیم،قطعا تقویت خرده فرهنگ‌ها موجب تقویت فرهنگ ملی خواهد شد.

 وی ادامه داد: امروز فراکسیون جامعه عشایری با 177 عضو در مجلس شورای اسلامی تشکیل شده است. این فراکسیون به همراه دیگر نمایندگان به دنبال حل مشکلات جامعه عشایری و تحقق آن در برنامه ششم توسعه هستند.

 رئیس سازمان بسیج عشایری ابرازداشت: امروز بسیج عشایری در خط مقدم تحقق اقتصاد مقاومتی است. در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که در دولت و استانداری‌ها تشکیل شده متاسفانه آن گونه که باید به اقدامات بسیج عشایری توجه نمی‌شود. جامعه عشایری با کمتر از 2 درصد جمعیت کشور، 25 درصد گوشت قرمز ایران را تولید می‌کند و در صنایع دستی 35 درصد تولید کشور را به خود اختصاص داده است.

 وی تاکید کرد: امروز جامعه عشایری ما در عرصه‌های مختلف لبنیات، طیور، آبزیان، گیاهان دارویی، کشاورزی، باغداری و زنبورداری حضور دارند و من از مسئولان خواهش دارم که این قشر کم هزینه و مولد را حمایت کنند.

سردار پاشا محمدی خاطر نشان کرد: تسهیلات بانکی ارائه شده نسبت به نیاز عشایر دامدار محدود است،دولت باید تعاونی‌های تولیدی را در جامعه عشایری ایجاد کند تا دست دلالان از فرآیند عرضه و تقاضا کوتاه شود و فعالیت این عزیزان توجیه اقتصادی پیدا کند. امروز افتخار داریم بیش از 500 هزار نفر از عشایر کشور عضو بسیج هستند که در قالب 2040 پایگاه مقاومت فعالیت می‌کنند. رزمایش و آموزش نظامی و مهارت افزایی در حوزه کشاورزی و دامداری برای این عزیزان برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: طرحی در شورای عالی عشایر به‌نام طرح ارتقای سطح دانش و مهارت‌افزایی عشایر تصویب و ابلاغ شد که سازوکار عملیاتی شدن آن ملموس نیست، این شورا به مسئولیت رئیس جمهور و تنفیذ آن به معاون اول خود و دبیری وزیر جهاد کشاورزی فعالیت کمی داشته است و در دولت تدبیر و امید، شورای عالی عشایری دو جلسه بیشتر نداشته‌ است؛ با برگزاری دو جلسه در طول عمر یک دولت مشکلات عشایر حل نخواهد شد.

سردارپاشا محمدی درخصوص اهداف سازمان بسیج عشایری هم عوان داشت: این سازمان کنار اقشار 22‌گانه بسیج مأموریت تحقق سهم خود از ارتش ده‌ها میلیونی در فرآیند جذب، آموزش، ساماندهی، به‌کارگیری، حفظ و انسجام و نقش‌آفرینی در جامعه را به‌عهده دارد؛ جامعه هدف ما جامعه کوچنده کشور بوده که یکی از سه جامعه فعال در ساختار ایران اسلامی است.

وی افزود: جامعه عشایری با داشتن یک میلیون و 200 هزار نفر در قالب 213 هزار خانوار کوچ‌رو و هفت قومیت آذری، کرد، فارس، لر، عرب، ترکمن و بلوچ در نظام اسلامی نقش‌آفرین بودند و حدود 60 درصد مساحت کشور زیست‌بوم عشایر است و امام خمینی(ره) 50 بار عشایر را کنار نیروهای مسلح نام برده است؛ در مناطق مرزی محور و مدار امنیت مردمی عشایر هستند و با حضور آنها امنیت کم‌هزینه با ضریب بالا را داریم؛ ایران در ناامن‌ترین منطقه دنیا امن‌ترین کشور دنیاست که این امنیت با تلاش مردم مخصوصاً عشایر شکل گرفته است.

رئیس سازمان بسیج عشایری درباره تعامل با عشایر دیگر کشورها یادآور شد: با عشایر کشور عراق، سوریه و یمن تعامل داشته‌ایم و حتی سال گذشته همایشی را با آنها برگزار کردیم؛ عشایر این کشورها نیازمند تجربه‌های عشایر ایران هستند و توانسته‌ایم تجربه خود را به آنان منتقل کنیم.

وی ابرازداشت: نخستین مشکل عشایر، مشکل مذهبی و فرهنگی است،میزان برخورداری از برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی به‌دلیل کوچندگی و زندگی سخت بسیار ضعیف است و در این زمینه طرح خدمات فرهنگی و مذهبی عشایر در دستور کار قرار دارد.

 رئیس سازمان بسیج عشایری علم و دانش و مهارت‌افزایی را از دیگر مشکلات عشایر دانست و افزود: میزان برخورداری از تحصیلات نسبت به جامعه شهری در عشایر بسیار پایین است که در خوشبینانه‌ترین صورت 73 درصد باسواد در این قشر وجود دارد در حالی که این آمار در جامعه شهری 88 درصد است.

وی تاکید کرد:امیدواریم شاخصهای توسعه عشایر از شهر پیشی گیرد، امیدواریم شرایط به‌گونه‌ای شودکه به‌جای مهاجرتهای بی‌رویه شاهد مهاجرت معکوس باشیم؛ حاشیه‌نشینی در شهرها از بی‌توجهی به عشایر سرچشمه می‌گیرد و نرخ بیکاری در عشایر 4 درصد است و در شهرها به 8/14 درصد می‌رسد و امیدواریم مسئولان در قوه مجریه و قوه مقننه به این افراد زحمتکش جامعه کمک کنند تا مثل گذشته چرخه تولید بچرخد و آنها تولیدکننده باشند.

رئیس سازمان بسیج عشایری تصریح کرد:در عرصه جاده‌ها مشکلات جدی داریم، به‌دلیل توسعه مناطق شهری عشایر با خطرات زیادی مواجه می‌شوند و جان عشایر به خطر افتاده است و تعاونیهای تولیدی باید دست واسطه و دلالان را قطع کند و تولیدات عشایر به‌خوبی پخش شوند؛ در بحث مخابرات و دریافت شبکه‌های صداوسیما عشایر مشکلاتی را دارند و امید داریم که این مشکل هم حل شود.

وی درپایان گفت: هر ساله برای 10 هزار شهید مراسم یادواره‌ای برگزار می‌کنیم و هر سال شهیدی را به‌عنوان شهید شاخص معرفی می‌کنیم؛ از دیگر فعالیتهای سازمان بسیج عشایری پرداخت تسهیلات مالی به عشایر است.

بنابراین گزارش، همایش هم اندیشی سران، معتمدین و بزرگان اقوام و عشایر کشور در تاریخ 3 و 4 اسفند ماه سال جاری در مجتمع 5 آذر سازمان بسیج مستضعفین برگزار می‌شود.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب