امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 20211 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲:۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مجید رجبی معماراعلام کرد؛

خانه هنرمندان متعلق به همه رشته های هنری است / هیچ هنرمندی درمجموعه ایرانشهر نباید دو سال پشت هم اجرا داشته باشد/ در حوزه کتاب و کتابخوانی نیز خود را در قبال جامعه مسئول می دانیم

خبرایران: مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با اشاره به اینکه ۱۸ اسفندماه «چراغ، خاموش نیست» را برای تجلیل از هنرمندان درگذشته عرصه فرهنگ و هنر در سال ۹۵ برگزار خواهیم کرد
خانه هنرمندان متعلق به همه رشته های هنری است / هیچ هنرمندی درمجموعه ایرانشهر نباید دو سال پشت هم اجرا داشته باشد/ در حوزه کتاب و کتابخوانی نیز خود را در قبال جامعه مسئول می دانیم

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «مروری بر برنامه های سال ۹۵ و برنامه های آتی خانه هنرمندان ایران» صبح امروز اول اسفندماه 1395با حضور«مجید رجبی معمار» مدیرعامل خانه هنرمندان ایران درمرکز هنری برگزار و در این نشست مدیرعامل خانه هنرمندان ایران به تشریح برنامه های هنری این مرکز طی سال ۹۵ در حوزه های موسیقی، تجسمی، سینما و تئاتر پرداخت و به برخی از برنامه های سال آینده این مرکز هنری اشاره کرد.

رجبی معمار گفت: خانه هنرمندان ایران محل تقاطع افکار و تعامل بین جوامع و اصناف مختلف هنری کشور است که ۱۸ سال است شکل گرفته است. در این مرکز هنری ۱۲ خانه و انجمن اصلی عضو شورای عالی هستند که انتخاب مدیرعامل و هدایت کلان و راهبردی خانه هنرمندان توسط آن ها صورت می گیرد. خانه موسیقی، خانه تئاتر، انجمن شاعران، انجمن گرافیستها، انجمن نقاشان، انجمن سفال و سرامیک و ... از جمله این خانه ها و انجمن ها هستند.

وی ادامه داد: خانه هنرمندان متعلق به همه رشته های هنری است و تمام ظرفیت های خانه هنرمندان در اختیار انجمن های تخصصی هنری است. سال ۹۵ هیچ در خواستی از سوی انجمن های تجسمی و یا خانه های اصناف هنری نبوده که از سوی خانه هنرمندان رد شده باشد. برای سال ۹۶ نیز همین روال خواهد بود. اولویت ما برپایی برنامه های اصناف و انجمن های هنری است و در مرحله بعد برنامه هایی که معاونت هنری و پزوهشی خانه هنرمندان ایران تدارک می بیند. ما طی روزهای آتی به همه انجمن ها اعلام خواهیم کرد که برنامه سال ۹۶ خود را به ما اعلام کنند و سهم هر حوزه از امکانات مشخص خواهد شد. همه امکاناتی که در اختیار نهادهای صنفی و انجمن ها قرار می گیرد نیز رایگان است.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با اشاره به اینکه این مجموعه با در اختیار داشتن دو سالن نمایشی بزرگ در مجموعه ایرانشهر، داشتن ۸ گالری و سه سالن در مجموعه خانه هنرمندان یکی از ظرفیت های هنری بی نظیر در کشور است، بیان کرد: روزی نیست که در فضاهای هنری این مجموعه برنامه ای برقرار نباشد و این یکی از افتخارات ماست. این مجموعه به دلیل پویایی که دارد تبدیل به یکی از مراکزی شده که توریست های بسیاری به آن رفت و آمد می کنند و اطلاعات خوبی از ظرفیت های هنری کشور به دست می آورند.

رجبی معمار با اشاره به تشکیل گروه ارکستر خانه هنرمندان به رهبری محمد سریر در مهرماه ۹۵ گفت: با احسا شدن این ارکستر و گروه کر هم در جشنواره موسیقی امسال حضور داشتیم و هم در جشن انجمن موسیقی و برنامه هایی در خود خانه هنرمندان نیز داشتیم.

وی در بخش بعدی سخنان خود درباره حوزه تجسمی نیز گفت: سال ها بود که بنا بر این بود شورای تجسمی شکل بگیرد که در سال ۹۵ این شورا با حضور یدالله کابلی، محمد مهدی رحیمیان، بهزاد اژدری، نگار نادری پور، بهرام کلهر نیا، امیر سقراطی شکل گرفته است. مدیریت امور گالری ها نیز به عهده آسیه مزینانی است که ریاست این شورا را نیز به عهده دارد. هیچ فعالیت هنری نیست که در مجموعه گالری ها به نمایش در بیاید مگر اینکه در شورا مورد بررسی قرار بگیرد. البته برنامه های انجمن ها با ارزیابی خود آن ها برگزار می شود.

وی ادامه داد: ما در طول سال با درخواست های زیادی مواجهه می شویم که برخی فاقد جنبه های هنری لازم است. این هنرمندان طراز اول که عضو شورای هنری هستند در واقع اینجا هستند تا کارهای اماتوری عرضه نشود. هر دو هفته یکبار این شورا تشکیل جلسه می دهد و این درخواست ها را بررسی می کند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۵ ۸۰ نمایشگاه در گالری ها برگزار شد که بخشی متعلق به انجمن های تجسمی و مواردی هم خارج از آن بود گفت: امروز هم خانه هنرمندان ایران در آستانه برگزاری مهمترین رخداد عکس در سال هستیم. جشنواره تصویر سال که امروز افتتاح می شود تمام ظرفیت های خانه هنرمندان ایران را در طول ۲۰ روز در اختیار خواهد داشت و تمام امکانات به صورت رایگان در اختیار این مجموعه خواهد بود و یکی از افتخارات ماست که میزبان این رویداد مهم داخلی که ابعاد بین المللی دارد هستیم. در پایان سال نیز یک نمایشگاه ویژه مدافعان حرم خواهیم داشت و نمایشگاه ها را با آن به پایان خواهیم رساند.

وی گفت: ما معمولا برای برپایی نمایشگاه های خارج از انجمن ها قراردادی می بندیم که درصدی از محل فروش آثار را دریافت کنیم اما معمولا به حدی فروش آثار پایین است که از ان درصد هم چشم پوشی می کنیم. شاید در طول یکسال دریافتی ما از برپایی نمایشگاه ها به بیست میلیون تومان هم نرسد.

وی همچنین بیان کرد: در حوزه های دیگر هنری در سال ۹۵ ۲۷ نشست و رخداد مهم داشتیم. حمایت از سینمای مستند و سینمای هنر و تجربه نیز در این مجموعه در پیش گرفته شده است. هفته های فیلم که امسال برگزار کردیم نیز از جمله فعالیت های مهم این مجموعه است. هفته فیلم به مناسبت درگذشت زنده یاد کیارستمی که در تیرماه برگزار شد، هفته فیلم ناصر تقوایی، پیتر بروک، سینمای معاصر ترکیه از این جمله است.

رجبی معمار اظهار کرد: در حوزه کتاب و کتابخوانی نیز خود را در قبال جامعه مسئول می دانیم و در این رابطه ۱۵ نشست تخصصی برگزار کردیم که یکشنبه های کتاب هنر و نقد و بررسی کتابهای هنر معاصر از آن جمله است.

مدیرعامل خانه هنرمندان با اشاره به اینکه ۱۸ اسفندماه در سالن ایوان شمس آیین «چراغ، خاموش نیست» را برای تجلیل از هنرمندان درگذشته عرصه فرهنگ و هنر در سال ۹۵ برگزار خواهیم کرد گفت: بر اساس لیستی که تهیه شده ۹۴ هنرمند و اهل فرهنگ در سال ۹۴ درگذشتند که با خوانواده های آن ها برای برپایی این آیین تجلیل در تعامل بودیم و مطالب زیادی گرد آوری کردیم که یک جلد نشریه نیز در همین ارتباط منتشر خواهد شد.

وی در این باره به تجلیل و مراسم یادبود ۲۷ هنرمند درگذشته عرصه موسیقی در سال ۹۵، ۱۵ نفر از درگذشتگان عرصه ادبیات و ۱۹ نفر در عرصه سینما اشاره کرد.

رجبی معمار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آماده شدن جدول اجراهای مجموعه ایرانشهر برای سال ۹۶ به آماری از اجراهای سال ۹۴ و ۹۵ و قیاس این دو پرداخت. به گفته او در سال ۹۴ تماشاخانه ایرانشهر میزبان ۲۶ نمایش بوده که مجموعا ۶۲۷ اجرا داشتند و بیش از ۸۳ هزار مخاطب را جذب کرد و به فروشی حدود ۱۶ میلیارد ریال دست پیدا کرد.

در سال ۹۵ تا پیش از برگزاری جشنواره تئاتر فجر این مجموعه ۳۰ اثر به صحنه برد و ۸۲۲ اجرا را با مخاطبی بالغ بر ۱۰۸ هزار نفر را پشت سر گذاشت که درآمدی بالغ بر ۲۹ میلیارد ریال داشت.

وی گفت: از ابتدای سال ۹۵، ۲۰ درصد سهم تماشاخانه را از گروه های تئاتری دریافت نمی کنیم و تنها سایت تیوال که فروش بلیت ها را به عهده دارد ۴ یا ۵ درصد از محل فروش را بر می دارد. شورای هنری ایرانشهر نیز متشکل از ایرج راد، حسین مسافر آستانه، آتیلا پسیانی، حسین پارسایی و بهروز غریب پور است. نظر آن ها بر این بود که این ۲۰ درصد از هنرمندها گرفته نشود. جدول سال ۹۶ نیز بسته شده است.

جدول اجراهای سال ۹۶ مجموعه ایرانشهر در ادامه می آید:

فصل هنرمندامی که در سالن استاد سمندریان اجرا دارند هنرمندانی که در سالن استاد ناظرزاده کرمانی اجرا دارند

بهار ۹۶ آرش دادگر- جلال تهرانی- بهاره رهنما- محمد علی سجادی نادر برهانی مرند- پیام لاریان- مجید مظفری- بهزاد فرهانی

تابستان۹۶ محمد رضا خاکی- رضا حداد- حمیدرضا نعیمی- شهرام گیل آبادی- جابر رمضانی آرش عباسی- مرتضی میر منتظمی- سمانه زندی نژاد- امیر دژاکام- علی پوریان

پاییز ۹۶ پوریا کاکاوند- پگاه طبسی نژاد- رویا نونهالی- رحمان سیفی آزاد- اشکان خیل نژاد محسن حسینی- حمید امجد- پریسا مقتدی- ریما رامین فر- علیرضا کوشک جلالی

زمستان ۹۶ رضا گوران- مسعود رایگان- بهروز غریب پور مسعود دلخواه- مهین صدری- کورش نریمبنی- علی رضا محمدی

رجبی معمار درباره سالن استاد انتظامی در خانه هنرمندان نیز بیان کرد: تا پایان مهلتی که برای اجراهای این سالن مقرر کرده بودیم ۳۶۵ درخواست به دستمان رسید که توسط گروه های تخصصی مطالعه شد و ۵۶ اثر انتخاب شد. اما در سال ۹۶ نهایتا بتوانیم ۲۴ اثر را انتخاب کنیم که به زودی جدول این اجراها نیز اعلام می شود.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران همچنین با اشاره به بودجه محدود و کم خانه هنرمندان و مجموعه ایرانشهر گفت: در سال ۹۵، ۷۰۰ میلیون تومان برای خانه هنرمندان و ۳۰۰ میلیون تومان برای مجموعه ایرانشهر در شورای شهر تصویب شد. اداره چنین مجموعه ای با این بودجه امکانپذیر نیست. اما در همین شورای شهر برخی دوستان از همین بودجه هم گلایه دارند و معتقد هستند خانه هنرمندان و انجمن ها باید خودشان درآمد داشته باشند. برای من شخصا جای تعجب دارد که اگر همه مصوبه هایی که برای کمک به خانه هنرمندان در نظر گرفته شده پرداخت شود مجموعه دو میلیارد می شود و این در مقابل بودجه های هزار میلیاردی شهرداری عددی نیست. این در حالی است که انجمن ها و خانه های اصناف هنری نیز بودجه کمی دارند. خانه تئاتر در سال ۹۵، ۱۰۰ میلیون تومان ردیف بودجه داشته که به گفته آقای همت مدیرعامل خانه تئاتر تنها ۲۴ میلیون تومان آن تا امروز پرداخت شده است.

وی ادامه داد: این اعداد و ازقام واقعا خنده دار است و تعجب از این است که این ارقام که حتی به اندازه پول ساخت یک فیلم سینمایی هم نیست وقتی در شورای شهر مورد بحث قرار می گیرد عده ای به دنبال حدف آن هستند. مدیریت شهری در حال حاضر بیشترین سالن تئاتری در شهر را در اختیار دارد و ساخته است. به جای تشویق این نهاد برای حمایت از هنر آیا باید برای کمکی که به اهالی هنر و فرهنگ می کند مورد مواخذه قرا بگیرد؟ محل درآمد ما عموما از اجاره رستوران های حواشی خانه هنرمندان و فروشگاه های هنری است. و کمکی که شهرداری تهران خارج از مصوبه به ما می کند. سال گذشته یک میلیارد و هفت صد هزار تومان شهرداری به ما کمک کرد که البته مورد اعتراض شورای شهر تهران قرار گرفت. نکته دیگر این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۴ تنها ۱۱۰ میلیون تومان به ما کمک کرد و امسال بعد از کلی دوندگی ۱۰۰ میلیون تومان کمک کرده است. سوالی که انجمن های هنری دارند این است که آیا نباید این انجمن ها از حمایتی برخوردار باشند؟

در ادامه نشست رجبی معمار در پاسخ به پرسشی درباره اینکه هنرمندانی که در مجموعه ایرانشهر اثر به صحنه می برند عموما هنرمندان تکراری هستند گفت: ما اعلام کردیم هیچ هنرمندی در این مجموعه نباید دو سال پشت هم اجرا داشته باشد و این مورد در جدول هم رعایت شده است. شورای هنری تئاتری ما بسیار باسابقه است. همین شورا ما را متقاعد کرد آن ۲۰ درصد سهم تماشاخانه را از گروه های تئاتری نگیریم و آنطور که شنیدم سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز این درصد را برداشته و حتی سالن های دولتی گروه کودک و نوجوان هم درصد خود را برداشته اند. حتی سالن های خصوصی نیز درصد خود را کمتر کرده اند. ما خوشحال می شویم اگر کار ما چنین تاثیری گذاشته باشد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره این نکته که چرا خانه هنرمندان روی فروش آثار تجسمی اقدامی نمی کند و برای جذب خریداران مانند یک گالری اقدام موثری انجام نمی دهد ان را جزو وظایف خانه هنرمندان ایران ندانست.

در پایان نشست رجبی معمار با اشاره به وضعیت بلاتکلیف نهادهای صنفی هنری گفت: راه حل مشکل صنفی هنرمندان ایجاد نظام صنفی هنر است. ما اوایل سال از وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت کردیم و درباره این موضوع صحبت کردیم که ماده واحده ای را پیشنهاد دادیم تا در دولت تصویب شود و از این طرق به مجلس برود. خوشبختانه در برنامه ۵ ساله دوره ششیم این موضوع دیده شده که دولت موظف است طی سال اول این برنامه برای شکل گیری نظام صنفی فرهنگ و هنر اقدام کند. امیدوارم این مطالبه به صورت جدی از سوی همه پیگیری شود.   

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب