امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2023 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱:۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خبر داد؛

تشکیل «باشگاه خبرنگاران هسته‌ای»/ راه‌اندازی علم هسته‌ای در راستای ارتقای کرامت انسانی / ایفای حقوق هسته‌ای نیازمند فتاوای علماء است

خبرایران: بهروز کمالوندی سخنگو و معاون روابط راهبردی سازمان انرژی اتمی گفت: علم هسته‌ای سابقه چندانی ندارد، مسائل حقوقی پیرامون این علم نیازمند تکامل است و همایش «فقه هسته‌ای» در همین راستا برگزار می‌شود.
تشکیل «باشگاه خبرنگاران هسته‌ای»/ راه‌اندازی علم هسته‌ای در راستای ارتقای کرامت انسانی /  ایفای حقوق هسته‌ای نیازمند فتاوای علماء است

به گزارش خبرایران ، نشست خبری همایش «فقه هسته‌ای»، صبح امروزبا حضور «بهروز کمالوندی» سخنگو و معاون روابط راهبردی سازمان انرژی اتمی واصحاب رسانه درپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

 دراین نشست خبری«بهروز کمالوندی» سخنگو و معاون روابط راهبردی سازمان انرژی اتمی اظهارداشت: همایش «فقه هسته‌ای» به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با همکاری سازمان انرژی اتمی برگزار می‌شود و همکاری مرکز فقهی ائمه اطهار، جامعه‌المصطفی، انجمن فقه و حقوق اسلامی و سازمان فرهنگ و مطالعات اسلامی  برگزار می‌شود. علت برگزاری همایش این احضور«ست که جمهوری اسلامی به دنبال ترویج حقوق انرژی هسته‌ای در سطح بین‌المللی است.

وی تصریح کرد: این یک همایش جدید است که با فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در راستای ترویج فرهنگ بین‌المللی هسته‌ای هم‌خوانی دارد. ما برای این‌که بتوانیم به حقوق هسته‌ای دست پیدا کنیم، نیازمند تلاش‌های زیادی هستیم. این صنعت به نیاز مردم گره خورده است و باید برای تکمیل اصول حقوقی آن به عنوان یک نیاز نوین تلاش شود و علم و صنعت هسته‌ای یک سابقه چند ده ساله بیشتر ندارد و خیلی قدیمی نیست، پس حقوقی که به این علم مرتبط می‌شود، نیازمند تکامل است. این صنعت به رغم پیوند با رفاه مردم برای انسان‌ها می‌تواند مشکل‌ساز باشد، اگر به سمت فعالیت‌های نظامی حرکت کند و کمتر علمی باشد، چنین خصوصیاتی دارد. به همین دلیل قدرت‌های بزرگ می‌خواهند از این علم سوءاستفاده کنند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: غربی‌ها باید بدانند که باید از حقوق هسته‌ای یک تعریفی داشته باشند که به نفع بشریت باشد و جمهوری اسلامی ایران باید تمام قد وارد حقوق بین‌المللی انرژی هسته‌ای در سطح داخلی و خارجی شود و علما باید در این راستا فتاوای لازم را بدهند و کمبود‌ها را رفع کنند و به یاری سازمان بیایند و در این راستا ما همایش‌های مختلفی را راه‌اندازی کرده‌ایم تا در مسیر مثبت انرژی هسته‌ای گام برداریم، از جمله فعالیت‌ها این است که سازمان انرژی اتمی پژوهشگاهی را تحت عنوان «پژوهشگاه مطالعات هسته‌ای» راه‌اندازی کرده تا به صورت تخصصی وارد این امر شود.

کمالوندی ابرازداشت:  از جمله کارهای دیگر این سازمان راه‌اندازی انجمن خبرنگاران است که درصددیم «باشگاه خبرنگاران هسته‌ای» را پرورش دهیم تا در سطح کشور و منطقه و جهان تاثیرگذار باشند و در دو سطح فنی و  حقوق بین‌المللی ایفای نقش کنند و اطلاع‌رسانی کاملی داشته باشند، چرا که هر ایرانی باید در راستای مسائل هسته‌ای ایده داشته باشد و در حقوق هسته‌ای، موضوعات سلبی و ایجابی وجود دارد که موضوعات سلبی بیشتر مورد توجه کشور‌ها است و می‌خواهند از گسترش سلاح‌های هسته‌ای جلوگیری کنند، ولی گاهی اوقات در این موضوعات سلبی داوری منصفانه‌ای ندارند و در مقابل کشوری هم چون جمهوری اسلامی ایران می‌ایستند و می‌خواهند از پیشرفت‌ها جلوگیری کنند.

وی عنوان داشت:موضوعات سلبی حقوق هسته‌ای شامل موضوعاتی همچون جلوگیری از قاچاق هسته‌ای است. این همایش در پی این است که ادبیات علمی بحث ایجاد شود و باعث تعامل کشورها در این مورد شوند و مقام معظم رهبری می‌فرمایند «سلاح هسته‌ای برای هیچکس ولی انرژی اتمی باید برای همه باشد.» ما باید در سطح بین‌المللی پرچم‌دار این شعار رهبری باشیم. در بازدارندگی و مسائل سلبی باید عدم تبعیض را مدنظر قرار دهیم و بدانیم که موضوعات سلبی شامل تفکیک فعالیت‌های نظامی از فعالیت‌های غیرنظامی می‌شود.

سخنگو و معاون روابط راهبردی سازمان انرژی اتمی پایان گفت: نگاه اسلامی انسان دارای کرامت است و گاهی صرفا مسائل حقوقی انرژی اتمی نمی‌تواند کرامت انسان را تامین کند و در این راستا ما نیازمند دیدگاه‌های الهی و دینی هستیم تا با راه‌اندازی این علم به کرامت انسانی بیفزاییم. امیدواریم در این همایش که با حضور شخصیت‌های مختلف، اندیشمندان و علمای دینی برگزار می‌شود بتوانیم فرهنگ هسته‌ای و شعار مقام معظم رهبری را در سطح جهانی به پیش ببریم و به اهداف صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای دست پیدا کنیم.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب