امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 20244 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۸:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

از سوی مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران؛

الگوی مدیریت هماهنگ نوسازی به عنوان مدلی در همایش ملی بهبود سیستم های مدیریت شهری تشریح شد

خبرایران:مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در نخستین همایش ملی بهبود سیستم های مدیریت شهری اظهار داشت: اولین آثار بهبود در سيستم‌هاي مديريت شهري را می بایست در تلفیق بهینه امکانات دولت مرکزی، دولت محلی و مدیریت شهری رصد کرد.
الگوی مدیریت هماهنگ نوسازی به عنوان مدلی در همایش ملی بهبود سیستم های مدیریت شهری تشریح شد

به گزارش خبرایران از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، عباداله فتح اللهی ضمن حضور در نخستين همايش ملي بهبود در سيستم‌هاي مديريت شهري به ایراد سخنرانی پرداخت و الگوی مدیریت هماهنگ نوسازی را به عنوان مدلی موفق در بهبود سیستم های مدیریت شهری تشریح کرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در این همایش که با هدف ترويج فرهنگ بهبود مستمر و مديريت جهادي در سيستم‌ هاي مديريت شهري، تعميق دانش بهبود مديريت سيستم‌ هاي مديريت شهري، به اشتراک گذاري تجربيات موفق و ناموفق در حوزه بهبود سيستم‌ هاي مديريت شهري، تسهيل ارتباط مراکز دانشگاه و علمي- پژوهشي با سازمان‌ هاي فعال در حوزه مديريت شهري و ايجاد بستر تعامل و هم‌افزايي بين سازمان‌هاي فعال در حوزه مديريت شهري برگزار شد، تصریح کرد: برای رفع نقصان های موجود در حوزه نوسازی بافت های فرسوده کشور نیاز به همت، جهاد، تلاش، دانش، برنامه ریزی و عزم عمومی وجود دارد.

فتح اللهی با اشاره به این که شهرداری ها تبدیل به وصول کننده و واریز کننده برای آموزش و پرورش، وزارت کار، بیمه، نظام مهندسی و غیره شده اند، خاطرنشان کرد: در دوران گذشته شهرداری ها 2% مربوط به آموزش و پرورش را اخذ                 می کردند، مدرسه می ساختند و سپس مدرسه را در اختیار آموزش و پرورش قرار می دادند اما در حال حاضر وصول کننده و واریز کننده شده اند، یعنی آثار منفی وصول از شهروندان را شهرداری به دوش می کشد و برکات و ثمرات مدیریت بهینه منابع مذکور نیز جهت رسیدن به شهر مطلوب از حیطه وظایف شهرداری ها خارج است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران اظهار داشت: در قانون عوارضی پیش بینی شده است که به نیابت از مدیریت شهری در خزانه دولت وارد می شود و شهرداری ها نیز مجبور به پیگیری و تلاش خستگی ناپذیر برای مطالبه درصدی از عوارض ذاتی و قانونی مذکور به منظور هزینه کردن درون شهر هستند.

فتح اللهی در این باره افزود: تا زمانی که نقطه اپتیمم تلاقی مدیریت متمرکز و مدیریت محلی تبیین نشود، شاهد این کش و قوس ها خواهیم بود.

دبیر ستاد بازآفرینی کلانشهر تهران با بیان این که اولین آثار بهبود در سيستم‌هاي مديريت شهري را می بایست در تلفیق بهینه امکانات دولت مرکزی، دولت محلی و مدیریت شهری رصد کرد، توضیح داد: این نگاه با تدابیر شهردار محترم تهران در حوزه بهسازی، نوسازی و بازآفرینی شهری در ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران شکل گرفته است که با اجرایی شدن نقش مدیریت هماهنگ در این ستاد، شاهد هماهنگی کارآمد و تأثیرگذار میان شهرداری، دولت و کلیه دستگاه های ذی نقش و ذی مدخل در حوزه نوسازی بافت های فرسوده هستیم.

وی با اعلام این مطلب افزود: مدل مدیریت هماهنگ در ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران و سازمان نوسازی شهر تهران می تواند به عنوان یک الگو با اصلاح و نقد به عنوان یک تجربه مورد استفاده و بهره برداری سایر دستگاه ها قرار گیرد.

به گفته فتح اللهی، نوسازی به مجموعه فرآیندهایی اتلاق می شود که باعث ارتقاء کیفیت زندگی و امکان استمرار حیات شهروندان یک محله، بوک، منطقه و شهر شود و دارای مفهوم در هم تنیده اجتماعی، اقتصادی، حقوقی، کالبدی، زیست محیطی و ... است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در تشریح پیچیدگی ها و ابعاد متفاوت فرآیند نوسازی به تأمین هزینه های امرار معاش بخشی از ساکنان بافت های فرسوده از طریق کسب درآمدهای اقتصادی در محل سکونت و مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت: همزمان با نوسازی محل سکونت این شهروندان بخشی از درآمدشان نیز از بین می رود، در نتیجه اینجاست که نقش و مسئولیت نهادهای دولتی از جمله وزارت کار، سازمان فنی و حرفه ای و ... جهت ایجاد شغل های ماندگار با درآمد پایدار برای این قشر از ساکنان بافت های فرسوده مشخص می شود.

فتح اللهی با اعلام این که بر مبنای مطالعات و پژوهش های صورت گرفته، بیش از 32 دستگاه اجرایی و دولتی در فرآیندهای نوسازی مسئولیت دارند، یادآور شد: این در هم تنیدگی ها، پیچیدگی ها و ابعاد مختلف نوسازی بافت های فرسوده یکی از ضرورت هایی بود که ما را به سمت ایجاد و ایفای نقش مدیریت هماهنگ در نوسازی هدایت کرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تنظیم روابط داخلی دستگاه های اجرایی دولت با مدیریت محلی؛ شکل گیری سیستم نظارتی مسئول و قانونی که بتواند تنظیمات را رصد کند و پاسخ بگیرد و همچنین باور مدیریت شهری جهت ایجاد و تشکیل نهاد ملی شهری را شاه کلید بهبود سیستم های مدیریت شهری عنوان کرد.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران در خاتمه سخنان خود با بیان این که هر لایحه ای که به مجلس می رود، وزیری برای ارتقاء آن بخش تلاش می کند، اظهار داشت: لایحه ای به مجلس نمی رود که کلان مدیریت شهر را مورد رصد قرار دهد که به نظر من در این فضا، مدیریت شهری دچار مظلومیت تاریخی شده و امید است که این نشست ها و همایش ها بتواند پاسخی برای این مظلومیت تاریخی پیدا کند. 

شایان ذکر است سازمان نوسازی شهر تهران به منظور معرفی آخرین اقدامات، فعالیت ها و دستاوردهای خود با برپایی غرفه در نمایشگاه جانبی نخستین همایش ملي بهبود در سيستم‌هاي مديريت شهري حضور یافت و تجربیات و اطلاعات لازم را به عموم مراجعین و شرکت کنندگان در این نمایشگاه ارائه کرد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب