امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 20329 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۴:۱۰:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

دکتر مهدی کریمی تفرشی اعلام کرد؛

باید صنایع قدیمی و کهنه خودمان را با کمک دولت مردان تغییر دهیم/ بانکها امروز مالکین جدید صنایع شدند/ چندین سال است که با اقتصاد مقاومتی کارو زندگی می کنیم/ حرف های زیادی برای گفتن در صنعت جهانی داریم

خبرایران: رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی هم صنف گفت: متاسفانه امروز بانکها به دلیل عدم پرداخت مطالبات خود از طرف شرکتها و کارخانه های تولیدی در بخش صنعتی مالکین جدید صنایع شدند.
باید صنایع قدیمی و کهنه خودمان را با کمک دولت مردان تغییر دهیم/ بانکها امروز مالکین جدید صنایع شدند/ چندین سال است که با اقتصاد مقاومتی کارو زندگی می کنیم/ حرف های زیادی برای گفتن در صنعت جهانی داریم

دکتر مهدی کریمی تفرشی رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی هم صنف و رئیس هیات مدیره صنایع غذایی گلها و تنها دارنده نشان شوالیه اروپا در صنعت غذای ایران ، مرد سال صنعت غذای ایران ، نائب رییس خانه صنعت و معدن استان تهران و همچنین سفیر غذای سالم کانون هموفیلی ایران (خیریه) در صنعت غذای ایران حضور پررنگی دارد، دکترکریمی تفرشی دارای مدرک دکترای مدیریت استراتژیک بوده و در عرصه مدیریتی توانسته است به افتخارات قابل توجهی در داخل و خارج کشور دست پیدا کند.

 

اصل 44 مبنی بر خصوصی سازی و کوچک شدن دولت است

 دکتر مهدی کریمی تفرشی رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی هم صنف درگفتگو با خبرنگار خبرایران اظهارداشت: درخصوص صنعت غذا باید گفت که تمام دولتها صنعت غذای را صنعت پایه و مهم خود می دانند و برنامه ریزی خاصی را نیز برای آن انجام می دهند، خوشبختانه در کشور ما دولت در صنعت غذا حضور کم رنگی دارد و در واقع اصل 44 که مبنی بر خصوصی سازی و کوچک شدن دولت است در این صنعت به وضوح مشاهد می شود.

دکترکریمی تفرشی عنوان داشت: ما درتهران به عنوان پایتخت کشورمان شهرک های صنعتی کوچک وبزرگ را درحاشیه آن به وفور می بینیم، متاسفانه امروزوقتی به این شهرک ها نگاه می کنیم برخی ازآنها تعطیل و نیمه تعطیل شده اند و وقتی علت آن بررسی می شود دلیل اصلی آن نداشتن نقدینگی است و بانک ها وامهایی را دراختیار آنها گذاشته اند به هردلیل شرایط نامناسب یا سوء مدیریت یا تحریم و تشدید این تحریم ها در زمان خود نتوانسته اند وام های خود را در وقت معین شده بازپرداخت کنند،امروز تولید کنندگان ما به دلیل نبود نقدینگی لازم ، توانایی تهیه مواد اولیه کارخانه یا شرکت تولیدی خود را ندارند و همین عامل باعث تعطیلی کارخانه ها شده است.

 

امروز بانکها به دلیل عدم پرداخت مطالبات خود از طرف کارخانه ها مالکین جدید صنایع شدند

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه امروز بانکها به دلیل عدم پرداخت مطالبات خود از طرف شرکت ها و کارخانه های تولیدی در بخش صنعتی مالکین جدید صنایع شدند و این خوش آیند نیست، ازطرفی کمبود نقدینگی باعث شده که کارخانه های ما به حالت نیمه تعطیل دربیایند و به درستی  نتوانند وام های خود را به بانکها باز پرداخت کنند. درنتیجه امروز ما می بینیم که بانکها صاحبان و مالکان شرکت های کوچک و بزرگ صنایع غذایی تولیدی شدند .

مرد سال صنعت غذای ایران ادامه داد: من به شخصه به عنوان یک عضوکوجکی از صنایع بزرگ غذایی از رییس بانک مرکزی تقاضا دارم که دستوراتی را صادر کنند تا کارخانه های صنعتی ما با بانکهای تعاملات خوبی داشته باشند. تا درصورت عدم پرداخت وام ها و مطالبات بانک ها از سوی کارخانه جات به جای انتقال این کارخانه جات به بانکها، معوقات به صورت تقسیطی دربیایند و با این کار نیروهای فعال و جوان کشورمان را که درصد بالایی از جمعیت کشورمان را به خصوص درتهران تشکیل می دهند در شکوفایی صنعت غذا از فکرو نیروی آنها بتوانیم استفاده کنیم.

 

چندین سال است که با اقتصاد مقاومتی کار می کنیم

وی ابرازداشت: با اشتغال جوانان تحصیل کرده بیکار کشورمان یک سری ناهنجاریها درکلان شهرهای کشورمان به خصوص در تهران از بین می رود. مقام معظم رهبری امسال را سال اقتصاد مقاومتی نام گذاری کردند، ما چندین سال است که با اقتصاد مقاومتی کار می کنیم. امروز بحث برجام باعث شده که تسهیلات بهتری دردست تولید کنندگان قرار بگیرد و برداشته شدن موانع گمرکی به صادرات ماکمک کرده ، امروز به دنبال این هستیم که دولت مردان ما با تعاملات و ارتباطات با کشورهای همسایه و به ویژه CAS بتوانند یک سری موانع را از مقابل صادرکنندگان بردارند و کاستن از یک سری تعرفه ها مثل اتفاقی که برای یکی از همسایگان ما افتاده ، می تواند در تعاملات ما با دیگر کشورها در بحث صنایع غذایی از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

 

رسانه های بزرگ  دنیا عمدتا در دست مخالفین کشورمان است

رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی هم صنف افزود: با توجه به اینکه رسانه های بزرگ  دنیا که عمدتا در دست مخالفین کشورمان است وقتی ما کالایی را به دیگر کشورها به عنوان یک سفیر صلح صادر می کنیم می تواند نشان دهنده امنیت و همچنین شکوفایی کشورمان باشد و این موضوع می تواند برای جوانان کشورمان نیز اشتغال زایی لازم را به همراه داشته باشد، مقام معظم رهبری بارها درمورد اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی و حمایت از تولید توصیه کرده اند . دولت نیز در این خصوص پی گیری های لازم را تا به امروز انجام داده و همه ما بعد ازتوافقات برجام دیدم که  کارخانجاتی که دچار مشکل نقدینگی و تحریم بودند ، دوباره به چرخه تولید برگشته و کارآفرینی و تولیدات خود را ادامه دادند و موانع و مشکلاتشان برطرف شد.

 

ایران در تولید و صادرات برخی از کالاها حرف های زیادی برای گفتن در صنعت جهانی دارد

وی یادآورشد: برداشته شدن یک سری ازتعرفه ها برای تولید کنندگان ایران نیز مانند سایر کشورها باید اتفاق بیفتد ، تا ما در عرصه تولید و به خصوص صنعت حضوری  موفق تر از گذشته داشته باشیم و پاسخ خوبی به مخالفین کشورمان بدهیم، امروز رسانه های بزرگ دنیا در دست مخالفین کشورمان است و هر کالایی که ما بتوانیم صادر کنیم، می تواند یک سفیر صلح برای سایر کشورها از طرف مردم و صنعت ما باشد.

رئیس هیات مدیره صنایع غذایی گلها تصریح کرد: کشورمان در تولید و صادرات برخی از کالاها حرف های زیادی برای گفتن در صنعت جهانی دارد مانند؛ خاویار، زعفران،خشکبار، پسته و.. اگر تولید کنندگان ما بتوانند از بانک ها وام های خوبی بگیرند و با خرید یا تولید دستگاهای بسته بندی مناسب این کالاها را صادر کنند ، به رشد و شکوفایی اقتصاد کشورمان کمک می کنند، ضمن اینکه اگر برخی از کالا را که متاسفانه به شکل فله ای به دیگر کشورها صادرمی شود، به شکل بسته بندی شکیل ایرانی به دیگر نقاط جهان صادر کنیم می توانیم حرف های زیادی در برابر دشمنان و منفعت طلبان کشورمان داشته باشیم.

 

باید صنایع قدیمی و کهنه خودمان را با کمک دولت مردان تغییر دهیم

وی تاکید کرد: ما قبل از اینکه عضو سازمان تجارت جهانی شویم باید صنایع قدیمی و کهنه خودمان را با کمک دولت مردان تغییر دهیم، اگر عضو این سازمان شویم دروازهای تجارت جهانی به روی ایران باز می شود. بانک ها می توانند دراین بخش با فراهم کردن نقدینگی مشکلات پیش رو را حل و فصل کنند و به صنایع زحمت کش ما کمک کنند. ازطرفی اگر تولید کنندگان و صنایع ما در صنایع کوچک و بزرگ علاقه ای به وام ها ی بانکی نداشته باشند، می توانند وارد بورس شوند. دراین راه می توانند افراد حقیقی را نیز وارد کار کنند و با این مشارکت همه دستگاه ها و تولید خود را به روز کنند و درایران خیلی از شرکت وارد بورس شدند و دراین زمینه در درازمدت خیلی به نفع دیگر کشورها بوده است و ما نیز می توانیم دراین خصوص به صنایع خودمان کمک کنم.

 

صنایع ما باید نزدیک به خطوط ریلی و جاده ای ساخته و احداث شوند

نائب رییس خانه صنعت و معدن استان تهران ادامه داد: در خصوص صنایع کوچک و بزرگ باید شهرک های صنعتی امکاناتی چون، آب ، گاز، برق، اینترنت و .. داشته باشند تا بتوانند با سایر صنایع داخلی و خارجی توان رقابت داشته باشند. بدون امکانات ما نمی توانیم از شهرکهای صنعتی این انتظار را داشته باشیم که بتوانند همراه و همگام با  پیشرفت های روز دنیا در بخش تولید و صادرات رقابت داشته باشند. صنایع ما باید نزدیک به خطوط ریلی و جاده ای ساخته و احداث شوند. به عنوان مثال پراکندگی شهرکها دراستان تهران تا حدودی به صنعت تولید به دلیل نبود امکانات آسیب زده است. متاسفانه در بخش راه ها و شاه راهای اصلی ارتباطی در بخش امکانات ، پیشرفت های لازم را نداریم تا بتوانیم به شاه راهای اصلی جهانی وصل شویم و مثلا از طریق ترکیه بتوانیم به اروپا وصل شویم.

 

وزارت صنایع اجازه کشت محصولات اشباع شده را به تولید کنندگان ندهد

وی افزود: ایران یکی از سوق الجیشی درمنطقه است ، متاسفانه بعد از برجام پیشرفت های به شکل لاک پشتی بوده که باید این سرعت بیشتر شود،ضمن اینکه بدون برنامه ریزی نمی توانیم جلوتر بریم و زیر ساخت ها را کامل کنیم. ازطرفی در بخش کشاورزی در کنار کشتزارهای خوبی که در شمال جنوب، شرق وغرب داریم دولت می تواند در کنار این محصولات صنایع تبدلی را احداث کند. من دراینجا از وزارت صنایع درخواست می کنم که اجازه کشت محصولات اشباع شده را به تولید کنندگان ندهد. به عنوان مثال بازار امروز از ماکارانی اشباعه شده و هر کسی امروز بدون برنامه ریزی و فکر تازه وارد این صنعت شود، بدون شک دچار ضرر و شکست خواهد شد. من توصیه ای هم به کسانی دارم که امروز می خواهند در صنایع غذایی سرمایه گذاری کنند، پیشنهاد می کنم که این دوستان در بخش غذاهای نیمه آماده سرمایه گذاری کنند. به علت اینکه ما یک جامعه جوانی را داریم که فعال هستند و با شکوفایی اقتصادی وقت مردم برای درست کردن غذا کمتر شده دراین بخش غذاهای نیمه آماده می تواند به مردم کمک کنند.

 

مثلث دولت ، دانشگاه و صنعت به پیشرفت کشورمان کمک می کند

رئیس هیات مدیره صنایع غذایی گلها عنوان داشت: زمانی که ما مثلث؛ دولت ، دانشگاه و صنعت را بتوانیم با یک هماهنگی و تعامل جلوتر ببریم چرخه خوبی شکل خواهد گرفت. به این صورت که با حمایت دولت در دانشگاه ها جوانان بعد ازدانشگاه وارد چرخه صنعت خواهند شد ودیگرمثل گذشته نخواهد بود که صنعت وابسته به یک نفر وتجربه های او باشد. جوان تحصیل کرده با کسب علم و دانش به چرخه صنعت کمک خواهد کرد.تجربه و علم درکنار مدیریت سنتی به کمک صنعت خواهد آمد. در کنار یک با تجربه یک تحصیل کرده می تواند یک مکمل خوبی برای تولید محصولات نو ، تازه وبکر باشد. در کل کشورهای موفق بررسی می کنیم بسیار هستند آنهایی که نقش زیای در تولید، ایده و صنعت داشته اند، باید کارخانه های ما در بخش صنعتی گواهی نامه هایی مثل ایزوها،گواهی نامه های حلال، گواهی نامه های تخصصی و ...را از نظر کیفی ، مدیریتی وزیربنایی دریافت کنند تا حضور موفقی صنعت دداشته باشند و اگر غیر از این باشد نمی توانند در بازارهای جهانی رقابت موفقی داشته باشند.

 

مردم در طول ماه از غذاهای فست فود کمتراستفاده کنند

وی در پایان به عنوان سفیر غذای سالم کانون هموفیلی ایران (خیریه) گفت: متاسفانه در کشور ما امروز غذاهای فست فود زیاد شده و توصیه می کنم که مردم شریف کشورمان اگر از این گونه غذاها استفاده می کنند، تعدد این غذاها را در طول ماه کمترکنند، درکنار آن از سبزیجات و انواع سالاد ها و همچنین مرکبات استفاده کنند.چرا که این کار باعت می شود که رادیکال هایی که در اثر استفاده غذاهای فست فودی کمتر در بدن انتشار یابند. درواقع میوها مانع از انتشار این نوع رادیکال ها در بدن می شوند. متاسفانه گسترش رادیکال ها در بدن باعث به وجود امدن انواع سرطان در انسان می شود. مردم از نوشابه های گاز دارو غذاهای فست فود کمتر استفاده کنند. اگر مردم به هردلیلی مجبور به استفاده از غذاهای فست فودی هستند از غذاهای استفاده کنند که استانداردهای لازم بهداشتی را دراین خصوص داشته باشند. همچنین توصیه می کنم که مردم به جای استفاده از داروهای شیمیایی از داروهای گیاهی استفده کنند که آسیب کمتری به بدن می زنند. به عنوان مثال استفاده از زرد چوبه فقط برای رنگ غذا نیست، زرد چوبه دارای یک آنتی اکسیدان صددرصد است ضد سرطان کونر و دستگاه گوارش است، مردم دردراز مدت یک مطالعه داشته باشند تا بتوانند ذائقه غذایی خود رابرای خود و خانواده تغییر داده و زندگی سالمی داشته باشند.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب