امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 20346 تاریخ انتشار: دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲:۵۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حسام عقبايی اعلام کرد؛

قيمت مسکن بين سالهای ۱۳۷۱ تا ۱۳۹۴ بيش از ۱۰۴ برابر افزايش يافته/ رويکرد اتحاديه مشاوران املاک نسبت به سايتهای مجازی مثبت است/ مردم بايد خودشان را در حوزه اقتصاد کنترل کنند/ ما نه تنها در اقتصاد مسکن بلکه در اقتصاد کلان هم دچار رونق نشديم

خبرایران: رييس اتحاديه مشاوران املاک گفت:رکود مسکن بخشي نيست بلکه وابسته به اقتصاد کلان کشور است. اقتصاد کلان وقتي به حرکت در بيايد اقتصاد مسکن هم رشد مي کند. ما نه تنها در اقتصاد مسکن بلکه در اقتصاد کلان هم دچار رونق نشديم.
قيمت مسکن بين سالهای ۱۳۷۱ تا ۱۳۹۴ بيش از ۱۰۴ برابر افزايش يافته/ رويکرد اتحاديه مشاوران املاک نسبت به سايتهای مجازی مثبت است/ مردم بايد خودشان را در حوزه اقتصاد کنترل کنند/ ما نه تنها در اقتصاد مسکن بلکه در اقتصاد کلان هم دچار رونق نشديم

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «سامانه آلونک» صبح امروز 9 اسفندماه 1395 با حضور«حسام عقبايی» رييس اتحاديه مشاوران املاک «عليرضا اشکان» مديرعامل سامانه آلونک و اصحاب رسانه در چهارمين نمايشگاه املاک و مستغلات و در محل سامانه آلونک برگزارو دراین نشست خبری«حسام عقبايی» رييس اتحاديه مشاوران املاک اظهارداست: بعضي ها به من مي گويند برو در تلويزين بگو مسکن گران مي شود. اگر اين را بگويي بازار مسکن راه مي‌افتد. ولي من نمي توانم اين کار را بکنم بلکه بايد آنچه در کف بازار اتفاق مي‌افتد را بگويم. از طرف ديگر وقتي بازار مسکن رو به رشد است نبايد بگويم راکد است.

رييس اتحاديه مشاوران املاک تصریح کرد:هرچقدر بتوانيم در شاخص قيمت، نهادهاي علمي، تکنيکال با رويکردهاي مجازي داشته باشيم خودش به عنوان کنترل کننده افسارگسيختگي افزايش قيمت مسکن عمل مي کند. مثلا شاخص قيمتي که سايتهاي املاک ارايه مي کنند ممکن است قابليت اجرا نداشته باشد اما مي تواند در افکار عمومي بسيار موثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: قيمت مسکن با رشد نامتعارف بين سالهاي ۱۳۷۱ تا ۱۳۹۴ بيش ازهزار درصد يعني بيش از ۱۰۴ برابر افزايش يافته است که يکي از عوامل آن نبود اطلاعات شفاف از قيمت بوده است. با توجه به اينکه هيچکس به اندازه روساي اصناف از شرايط بازار بخش مربوطه اطلاعات کافي ندارد در بخش مسکن نيز از بين بردن فضاي سوداگري مرهون دقت و هماهنگي با مشاوران املاک است.

عقبايي عنوان داشت: خود مردم بايد خودشان را در حوزه اقتصاد کنترل کنند و در گذشته وقتي کسي قيمت يک ملک را بالاتر از حد متعارف خودش فايل مي کرد مشاوران املاک آن را پس مي زدند. لذا کساني که در حوزه شاخص قيمت و سطح قيمت مي خواهند رونمايي کنند بايد يک شاخص واقع بينانه، شفاف و مطابق با بازار ارايه دهند.

وی درمورد اعلام بانک مرکزي مبني بر اينکه مسکن 5/6 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش قيمت داشته، ابرازداشت: درخصوص افزايش حجم معاملات در دي ماه و بهمن ماه نسبت به آذر سال جاري اين اتفاق افتاده است. در اسفندماه نيز در ۱۰ روز اخير شاهد افزايش معاملات در شهر تهران نسبت به سال گذشته بوديم ولي اينکه قيمت مسکن در سالهاي اخير رشد داشته، نظر بانک مرکزي را رد نمي کنيم و در مناقشات اقتصادي هم کار قشنگي نيست. اما همانطور که گفتم آنقدر که نهادهاي تخصصي مي توانند در حوزه کاري خودشان اظهارنظر کنند مراجع دولتي آن اشراف راندارند.

رييس اتحاديه مشاوران املاک ادامه داد: از طرف ديگر نقيصه اي در بخش خصوصي وجوددارد که بعضا به آمار دسترسي ندارد. لذا نهادهايي مثل مرکز آمار و بانک مرکزي بررسي و آمار ارايهمي کنند. افزايش قيمت در بهمن و اسفند را انکار نمي کنم ولي حداکثر با توجه به سامانه رشد املاک در شهر تهران حداکثر رشد قيمت ۴ درصد بوده است.

عقبايي در خصوص اينکه در پايان سال ۹۴ اعلام کرده بود در نيمه اول سال ۹۵ شاهد پيش رونق و نيمه دوم سال ۹۵ شاهد دوران رونق مسکن باشيم گفت: اين امر محقق نشده است؛ زيرا پيش بيني ما اين بود در سال ۹۴ با توجه به شکل گيري مجلس که همه شعارشان عبور و از رکود بود انجام شد. اما رکود مسکن بخشي نيست بلکه وابسته به اقتصاد کلان کشور است. اقتصاد کلان وقتي به حرکت در بيايد اقتصاد مسکن هم رشد مي کند. ما نه تنها در اقتصاد مسکن بلکه در اقتصاد کلان هم دچار رونق نشديم.

وی اضافه کرد: يکي از توقعات خود من از دولت اصلاح نظام پولي و بانکي کشور بود و انتظار داشتيم در شش ماه ابتداي سال ۹۵ سياستهاي پولي و بانکي کشور که مي تواند يکي از عوامل اصلي خروج از رکود در هر بخش باشد اصلاح شود. اما دولت و مجلس هنوز در آستانه يک سالگي مجلس دهم زورشان به مافياي پولي و بانکي نرسيده که بتوانند اصلاحي در سياستهاي پولي و بانکي انجام دهند و بانکها را از حالت دکانداري و بنگاهداري خارج کند.

رييس اتحاديه مشاوران املاک اظهار کرد: سال ۹۵ پايان دوران رکود مسکن است و سال ۹۶ مسکن رونق مي گيرد؛ زيرا سررسيد تسهيلات فرا مي رسد. همچنين دولت نرخ سود بانکي را کنترل کند و نظام پولي اصلاح شود. اگر اين اتفاقات رخ دهد بازار مسکن در ابتداي تابستان به رونق مي رسد. در غير اين صورت اوايل تابستان وارد دوران پيش رونق خواهيم شد.

وي یادآورشد: چهارمين نمايشگاه املاک و مستغلات در چند بعد قابل بررسي است و اولين بعد اينکه مهمانان خارجي در اين نمايشگاه حضور دارند و مشاوران املاک، صاحبان پروژه ها، انبوه سازان و استارتاپها نيز در اين نمايشگاه حضور دارند. يکي از خروجي ها اين است که روشهاي نوين معاملات مسکن که در دنيا متداول است در ايران توسعه پيدا کند و بتوانيم از آخرين متدها مطابق با قوانين، فرهنگ ايراني و ضوابط سياسي در کشور خودمان بومي سازي کنيم.

عقبايي افزود: انبوه سازان، شرکتها و مجموعه هايي در حوزه ي داخلي به منظور فروش پروژه هاي خوشان نيز حضور دارند. همچنين حضور پررنگ وب سايتها، اپليکيشنها و استارتاپها در اين نمايشگاه قابل توجه است. رويکرد اتحاديه مشاوران املاک نسبت به سايتهاي مجازي مثبت است و به اعتقاد ما مي توانند در رونق و مدرنيته کردن شغل مشاوران املاک قدم بردارند، لذا هيچ مقابله و جدلي با اين مجموعه ها نداريم.

وی ادامه داد: بعضي از مجموعه هاي فعال در حوزه مجازي خودشان مشاور املاک هستند که قاعدتا در زمينه تبليغات محدوديت ندارند. گروه دوم مجموعه شرکتهايي هستند که مشاور املاک نيستند و پروانه کسب مشاور املاک ندارند بلکه پروانه در زمينه فضاي مجازي دارند و به نوعي به توسعه سبک و متد کار مشاوران املاک کمک مي کنند و خدمات نوين ارايه مي دهند.

رييس اتحاديه مشاوران املاک با بيان اينکه نسبت به معاملات حساسيت داريم گفت: بايد مراقبت کنيم که فعاليت سايتها خارج از ريل قانوني نباشد و تحت نظارت صنف مشاوران املاک قرار بگيرند. خوشبختانه افکار عمنومي نيز فضا را به سمت واقع گرايي پيش برده تا جوانان بتوانند با تلاش خود در زمينه املاک مجازي به مردم خدمت رساني کنند و مردم نيز رضايت داشته باشند.

 

اشکان: اپليکيشن شاخص گذاری قيمتها در بازار مسکن تهران رونمايی می شود

عليرضا اشکان مديرعامل سامانه آلونک نيز درادامه این نشست خبری اظهارداشت: چشم انداز شرکت ما اعتمادسازي است که در اين راستا رويدادهايي را برگزار کرده ايم و ابزارهاي خود را توسعه داده ايم. امروز اپليکيشني رونمايی می شود که شاخص گذاري قيمتها در بازار مسکن تهران است. روند قيمتي هر محله را در دو سال گذشته عرضه مي کنيم. همچنين شاخص قيمت فروش و قيمت رهن يک واحد مسکوني در هر محله را مشخص مي کنيم.

مديرعامل سامانه آلونک عنوان داشت: بافت محله، مساجد، مدارس، فضاي سبز و ساير امکانات را در سايت به تصوير کشيديم و از طرفي با رويکرد مصرفي و سرمايه گذاري، شاخص گذاري را براي کساني که قصد سرمايه گذاري کنند رونمايي کرديم. همچنين ابزارهايي براي مشاوران املاک در نظر گرفته ايم که با اضافه کردن اطلاعات بتوانيم خدمات بيشتري ارايه کنيم تا کمکي به خروج از رکود مسکن داشته باشيم.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب