امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 20373 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۹:۳۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

صالحی‌امیری درنخستین کنگره ملی شعر کتاب اعلام کرد؛

شعر بخشی از هویت فرهنگی ما است/ نو بودن و تکرار حیات شعر در جامعه ایران، همچنان محسوس و هویدا است/ هویت موسیقی ایرانی از شعر و شاعری است/ جامعه‌ بدون انس با کتاب دچار چالش‌ها و آسیب‌های گسترده‌ای می‎شود

خبرایران:سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جامعه‌ای که با کتاب انس ندارد دچار چالش‌ها و آسیب‌های گسترده‌ای می‎شود؛ ایدز، طلاق، خشونت، نا امنی، حاشیه‌نشینی، همگی محصول جهل است و اخلاق، فضیلت، معرفت، همدلی و همنوایی و همگرایی محصول علم و آگاهی و دانش است که ثمره آن کتاب است.
شعر بخشی از هویت فرهنگی ما است/ نو بودن و تکرار حیات شعر در جامعه ایران، همچنان محسوس و هویدا است/ هویت موسیقی ایرانی از شعر و شاعری است/ جامعه‌ بدون انس با کتاب دچار چالش‌ها و آسیب‌های گسترده‌ای می‎شود

به گزارش خبرنگارخبرایران، مراسم پایانی «نخستین کنگره ملی شعرکتاب»عصر امروز چهارشنبه  11 اسفند ناه 1395 با حضور«سیدرضا صالحی امیری» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «علیرضا مختارپور» دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، «محمدعلی مجاهدی»، «محمدعلی بهمنی» ،«اسماعیل آذر» از شاعران پیشکسوت ایران،«محمد اللهياری فومنی» معاون توسعه كتابخانه ها و كتابخوانی نهاد كتابخانه های عمومی كشور،اعضای هیات داوران نخستین کنگره ملی شعر کتاب و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی محقق حلی تهران برگزار ودراین مراسم«سیدرضا صالحی امیری» باعرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه اظهارداشت: شعر بخشی از هویت فرهنگی ما است و اگر بنا باشد عناصر هویت فرهنگی این جامعه را احصاء کنیم، قطعا یکی از عناصر اصلی آن «شعر» است و بر این اساس «شاعر» هویت بخش این جامعه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: با همین تعریف می‌توان به جایگاه و منزلت شعر و شاعر در فرهنگ ایرانی و اسلامی پی برد و شعر علی رغم همه تحولاتی که ما در عرصه فرهنگی و اجتماعی طی 4 دهه گذشته و به ویژه تحولات ورود به فضای مجازی و شبکه‌های گسترده اجتماعی، داریم هیچ گاه در فرهنگ ایرانی دچار کهنگی نشد.

وی خاطر نشان کرد: نو بودن و تکرار حیات شعر در جامعه ایران، همچنان محسوس و هویدا است. شعر کهنگی نمی‌پذیرد و دائما در حال نو شدن است. ضمن اینکه شعر در شکل‌گیری غرور و وحدت ملی ایرانیان و مسلمانان در ادوار تاریخی تاکنون نقش اساسی داشته اشت، بزرگانی چون فردوسی حق بزرگی بر گردن ما و شما دارند و ما پس از هزار سال همچنان به این زبان وفادار ماندیم.

صالحی امیر عنوان داشت: امروز شعر توانسته است حیات زبان فارسی را تضمین کند و اگر امروز من و شما به زبان شیوای فارسی سخن می‌گوییم مدیون شعر و شاعری هستیم. بر این اساس یکی از عناصر تداوم دهنده حیات زبان فارسی در جامعه ایران «شعر» است و ازطرفی هویت دینی و هویت شعری دارای ارتباطی ناگسستنی است.

وی درادامه تاکید کرد:  امتزاج فرهنگ دینی با زبان شعر در جامعه ایرانی یک سابقه و تبار تاریخی بسیار طولانی دارد که از صدر اسلام تا امروز استمرار یافته است. بخشی از هویت دینی این سرزمین مدیون شاعران است و باید افتخار کنیم که در سرزمینی زندگی می‌کنیم که هویت دینی با هویت شعری یک رابطه وثیقی پیدا کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص رابطه موسیقی و شعر نیز ابرازداشت: شعر به موسیقی هویت می‌دهد و هویت موسیقی ایرانی از شعر و شاعری است. موسیقی سنتی، محلی، نواحی، آیینی همه از شعر هویت می‌گیرند. آن دسته از موسیقی‌ها که از مضامین شعر بهره‌مند نیست، دچار بی‌هویتی است.

وی یادآورشد: وقتی شما اساسا از موسیقی شعر را بردارید،هجو و بی‌هویت می‌شود.عرصه شعر فاقد مرزبندی‌های سنی، جنسی، جغرافیایی و محلی است وجریان شعر و شاعری در ایران تبار تاریخی است که به مثابه چشمه جوشانی است که همه انسان‌های تشنه با همه گرایش‌ها و نحله‌های فکری می‌توانند از آن سیراب شوند و این از فضیلت‌های شعر و شاعری است و شعر و کتاب همواره دارای رابطه‌ای وثیق بوده‌اند؛ کتاب چراغ راه نجات بشر گم‌گشته و سرگشته امروز است.

صالحی امیری درپایان سخنان خود گفت: جامعه‌ای که با کتاب انس ندارد دچار چالش‌ها و آسیب‌های گسترده‌ای میشود؛ ایدز، طلاق، خشونت، نا امنی، حاشیه‌نشینی، همگی محصول جهل است و اخلاق، فضیلت، معرفت، همدلی  و همنوایی و همگرایی محصول علم و آگاهی و دانش است که ثمره آن کتاب است. از این منظر جامعه‌ ایران بیش از هر زمان دیگری به کتاب و کتابخوانی نیاز دارد، تا به شکوفایی و رشد برسید

بنابراین گزارش، در پایان این مراسم با حضور «سیدرضا صالحی امیری» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و «علیرضا مختارپور» دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از برگزیدگان نخستین کنگره ملی شعر کتاب تقدیرشد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب