امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 20393 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۸:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

فتح اللهی در برنامه مناظره اجتماعی رادیو گفتگو:

ایجاد هماهنگی میان 32 دستگاه مسئول در نوسازی، گام نخست تحقق نوسازی بافت های فرسوده است

خبرایران:مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ضمن حضور در برنامه مناظره اجتماعی رادیو گفتگو، هماهنگی میان دستگاه ها و نهادهای مسئول در نوسازی بافت های فرسوده را نخستین و ضروری ترین گام برای تحقق اهداف نوسازی متوازن در شهر تهران عنوان کرد.
ایجاد هماهنگی میان 32 دستگاه مسئول در نوسازی، گام نخست تحقق نوسازی بافت های فرسوده است

به گزارش خبرایران از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، برنامه «مناظره» رادیو گفتگو با موضوع بافت های فرسوده؛ چالش ها و راهکارها و با حضور عباداله فتح اللهی مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران، صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و مسعود نورانی عضو هیأت مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران روانه آنتن شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در این برنامه رادیویی نوسازی بافت های فرسوده را اقدامی چند بعدی عنوان کرد و گفت: این مسئله در حقیقت میان دستگاه های مختلف باید انجام شود. اگر نوسازی بر اساس استانداردها صورت بگیرد، باید مجموعه رفتارها و فرآیندهایی که به ارتقاء کیفیت زندگی در محل منجر می شود، با یکدیگر هماهنگ باشند.

فتح اللهی خاطرنشان ساخت: در مسئله بافت های فرسوده، 32 دستگاه اجرایی در کشور مسئولیت دارند. هماهنگی این تعداد دستگاه و نهاد در راستای یک هدف، گام نخست و ضروری برای دستیابی به آن است. این هماهنگی زمانی در ایران شکل می گیرد که رابطه دولت مرکزی با دولت محلی یا همان شهرداری ها و شورای شهر مناسب باشد.

مدیر عامل نوسازی شهر تهران به اقدامات دولت یازدهم اشاره کرد و عنوان داشت: در دولت یازدهم بر اساس سند ملی راهبری محلات ناکارآمد و فرسوده، ستادی به نام ستاد ملی بازآفرینی کشور ایجاد شده است که مسئولیت آن بر عهده رئیس جمهور و در غیاب ایشان با وزیر راه و شهرسازی است. بر اساس مذاکراتی که انجام داده ایم، پذیرفتند شهرداری تهران به نمایندگی از مدیریت های شهری کشور، در این ستاد عضو شود تا بتوانیم پل هماهنگی را ایجاد کنیم.

 

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی:

یک سوم جمعیت کشور در بافت فرسوده و ناکارآمد شهری زندگی می کنند

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه رادیویی با بیان اینکه حدود 77 هزار هکتار بافت فرسوده مصوب و همین مقدار بافت ناکارآمد در کشور داریم، اظهار داشت: بالای 130 هزار هکتار از مساحت کشور با این معضل دست و پنجه نرم می کنند. این مقدار، حدود یک سوم از جمعیت کشور را در خود جای داده است.

صدیف بدری در آغاز به بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری اشاره کرد و گفت: ساکنان این دو بافت، از دو گروه عمده تشکیل شده اند. تعدادی از آنها، مهاجران روستاها و شهرهای کوچک هستند که به عنوان بافت های ناکارآمد شهری یا سکونت گاه های غیر رسمی تشکیل  شده اند. یک گروه هم در بافت ها و محله های قدیمی شهرها ساکن هستند که دلیل اصلی اینکه این بافت ها فرسوده شده اند، به درآمد کم این ساکنین بر می گردد زیرا نمی توانند به نو سازی واحدهایشان اقدام کنند.

وی عنوان داشت: وجه مشترک هر دو گروه، به درآمد ایشان بر می گردد که مشکلات اقتصادی زیادی دارند. مسئله اصلی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری فقر است که از داشتن مسکن مطلوب محروم هستند. این مسائل باعث می شود نوسازی بافت فرسوده صورت نگیرد و سکونت گاه های غیر رسمی مطابق استانداردها انجام نشود که این خود فقر خدماتی از جمله مدرسه و فضای سبز را دنبال دارد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود 77 هزار هکتار بافت فرسوده مصوب در کشور داریم، اظهار داشت: این بافت های فرسوده بر اساس شاخص هایی مشخص شده اند که احتمال نیز داده می شود به همین مقدار، سکونت گاه های غیر رسمی یا بافت های ناکارآمد شهری وجود دارد و در نتیجه بالای 130 هزار هکتار از مساحت کشور با این معضل دست و پنجه نرم می کنند. این مقدار، حدود یک سوم از جمعیت کشور را در خود جای داده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه تاکنون اقدامات مناسبی توسط دولت ها، شهرداری ها و شوراهای شهر که منجر به رفع این معضل شود، صورت نگرفته است. در حوزه عملیاتی باید از دو بعد این مسئله مورد بررسی قرار بگیرد؛ نخست پیشگیری که باید اساسا جلوی رشد بافت های فرسوده گرفته شود و دوم موضوع درمان است که باید برای رفع بافت های فرسوده موجود راه حلی ارائه شود.

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران

متاسفانه همه به دنبال کسب درآمد از بافت های فرسوده هستند

در ادامه این برنامه رادیویی عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران، عنوان کرد: مسئله بافت فرسوده را باید دور از سوداگری زمین و مسکن در شهرها و روستاها ببینیم. متاسفانه همه به دنبال این هستند که از بافت های فرسوده درآمد کسب کنند زیرا قیمت زمین به طور غیر منطقی افزایش پیدا کرد.

مسعود نورانی با تاکید بر لزوم آسیب شناسی مسائل مربوط به بافت های فرسوده، تصریح کرد: معتقدم باید گفت بافت فرسوده شهری و روستایی زیرا روستاهای کشور نیز از عدم رعایت مقررات شهرسازی رنج می برند از جمله مسئله روز مانند جهرم که با سیلی که آمد دیدیم اتفاقات ناگواری افتاد.

وی اضافه کرد: برای تعیین راهکارهای مناسب برای برون رفت از این بن بست به لحاظ عدم توفیق و کارایی مسئولان در ارتباط با نوسازی بافت های فرسوده، باید قوانین مربوط به این بخش را اجرا کنیم. طبق برنامه باید سالانه ده درصد بافت های فرسوده را نوسازی می کردیم که فکر می کنم ظرف پنج ساله گذشته، به هفت درصد هم نرسیده است یعنی از برنامه به شدت عقب هستیم.

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران مهمترین چالش در ارتباط با بافت فرسوده را دولتی بودن تولیت نوسازی بافت های فرسوده دانست و گفت: وزارت راه و شهرسازی لایحه به مجلس داده است و شهرداری مجری آن قانون شده است. باید از تجارب دنیا استفاده کنیم؛ به عنوان نمونه باید بافت فرسوده شهری را تبدیل به یک نقطه و پتانسیلی کنیم که جاذبه شهری ایجاد کند یعنی در یک منطقه شهر، مجموعه فرهنگی ایجاد کنیم تا این مجموعه بر اساس تعاملاتی که دارد، سوابق قبلی تبدیل به نکات مثبت شود.

وی تاکید کرد: مسئله بافت فرسوده را باید دور از سوداگری زمین و مسکن در شهرها و روستاها ببینیم. متاسفانه همه به دنبال این هستند که از بافت های فرسوده درآمد کسب کنند زیرا قیمت زمین به طور غیر منطقی افزایش پیدا کرد.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری  نیز که از دیگر سخنرانان این برنامه رادیویی بود، اظهار داشت: به مجموعه بافت هایی که شامل بافت های میانی، سکونت های غیر رسمی، روستاهایی که در حال پیوستن به شهرها هستند و همچنین بافت های تاریخی، محدوده ها و محلات هدف برنامه بازآفرینی شهری می گوییم که در گذشته به آنها بافت های ناکارآمد شهری گفته است.

 سعید اسلامی با بیان اینکه شیوه های شناسایی بافت های فرسوده در حال بازنگری است، عنوان داشت: معیارهای گذشته برای شناسایی بافت های فرسوده کافی نبودند ولی بر اساس همان معیارها، نزدیک به یک سوم جمعیت "شهر نشین" در این بافت ها زندگی می کنند. البته این بدان معنا نیست که یک سوم جمعیت شهرنشین کشورمان، بد مسکن هستند زیرا این بافت ها، شامل محدوده هایی می شود که ممکن است داخل آن محدوده ها خانه های خوب نیز وجود داشته باشد ولی آن محله همچنان در آن محدوده به عنوان بافت ناکارآمد شناخته می شود.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری مسئله اصلی که باعث فرسوده شدن بافت های بعضی از مناطق شده است را اقتصادی دانست و اظهار داشت: علاوه بر اقتصاد، سیاست های پیشین توسعه شهری نیز بر این مسئله تاثیرگذار است و بنابراین اگر تمام سیاست های دولت نیز در جهت برنامه های بازآفرین شهر با دقت برنامه ریزی و اجرا شود ولی اقتصاد کشور دچار رکود باشد، حتما جمعیت ساکن در این بافت ها، افزایش خواهد یافت و بسیاری از برنامه ها نیز با مشکل جدی روبرو خواهد شد.

قابل ذکر است، برنامه "مناظره" از یکشنبه تا چهارشنبه ساعت 16 از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی این برنامه به سایت رادیو گفت و گو  مراجعه کنند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب