امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 20395 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱:۳۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

محمدتقی حسین نتاج اعلام کرد؛

ادغام بانک ها در شرایط فعلی راه حل مناسبی نیست/ قوامین در یکی از شرکت های بیمه ای سرمایه گذاری می کند/ انتشاراوراق مشارکت با نرخ های 20 درصد، جذب سپرده با نرخ 15 درصد را با محدودیت مواجه کرده/ معاونت ارزی بانک قوامین راه اندازی شد

خبرایران مدیرعامل بانک قوامین گفت: انتشاراوراق مشارکت با نرخ های 20 درصد، عملا جذب سپرده با نرخ 15 درصد و پایین تر را با محدودیت مواجه کرده و طبیعتا در چنین شرایطی قیمت تمام شده پول برای بانک ها نیز افزایش پیدا کرده است.
ادغام بانک ها در شرایط فعلی راه حل مناسبی نیست/ قوامین در یکی از شرکت های بیمه ای سرمایه گذاری می کند/ انتشاراوراق مشارکت با نرخ های 20 درصد، جذب سپرده با نرخ 15 درصد را با محدودیت مواجه کرده/ معاونت ارزی بانک قوامین راه اندازی شد

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «بانک قوامین» صبح روز چهارشنبه 11 اسفند ماه 1395 با حضور«محمدتقی حسین نتاج» مدیرعامل بانک قوامین و اصحاب رسانه در سالن کنفرانس باشگاه پاس تهران درشهرک اکباتان برگزارودراین نشست خبری «محمدتقی حسین نتاج»  مدیرعامل بانک قوامین اظهارداشت: وضعیت تناسب هزینه تامین منابع در سیستم بانکی و نرخ سود های مصوب ابلاغی دچار عدم هماهنگی هستند.

نتاج تصریح کرد: آنچه که در قالب بخشنامه ها ابلاغ شده است و البته بر اساس توافق بانک ها صورت گرفته است در مقام اجرا به دلیل اتفاقاتی که در صندوق های سرمایه گذاری افتاد  به جای اینکه در بازار سرمایه فعالیت کنند در بازار پول فعال شده و جذب سپرده کردند.

وی خاطر نشان کرد: انتشاراوراق مشارکت با نرخ های 20 درصد، عملا جذب سپرده با نرخ 15 درصد و پایین تر را با محدودیت مواجه کرده است طبیعتا در چنین شرایطی قیمت تمام شده پول برای بانک ها نیز افزایش پیدا کرد و به همین دلیل در عمل همخوانی که به آن اشاره شد محقق نشد.

مدیرعامل بانک قوامین عنوان داشت: در سال‌های اخیر بانک‌های قرض‌الحسنه تشکیل شد تا منابع قرض الحسنه و مصارف آنها به راحتی زیر نظر سپرده‌گذاران و بانک مرکزی باشد اما سهم این بخش در نظام بانکی تنها 5 درصد است که سهم ناچیزی است و می بایست روی توسعه فعالیت های قرض الحسنه در بانک ها بیشتر کار و برنامه ریزی کرد.

وی ادامه داد:پاسخگویی بانک ها در این بخش کم است در حالی که سرپرده گذاران قرض الحسنه به دنبال کسب سود نیستند اما از بانک ها انتظار خدمات و سرویس مناسبتری دارند و در مقابل سپرده گذاران در بخش سرمایه گذاری هم بانک ها باید علاوه بر پرداخت سود، هزینه های حق الوکاله را نیز بپردازند چرا برخی از این سپرده گذاران تمام دارایی و سرمایه خود را در اختیار آن بانک قرار داده اند.

نتاج ابرازداشت: ما به التفاوت سود قطعی وعلی الحساب نیز باید پرداخت شود که متاسفانه در سال های اخیر کمتر شاهد پرداخت این سود هستیم. البته باید به این نکته توجه داشت که فعالیت بانک ها چندان سودآور نیست.

وی تاکید کرد: تسهیلات بگیران در بانک ها نیز بر اساس قانون صاحب حقوقی هستند و بانکداری بدون ربا سهمی از فعالیت بانک ها را برای آنها در نظر گرفته است وبیش از 200 هزار نفر به صورت مستقیم درسیستم بانکی کشورفعالیت می کنند که این سیستم چندان پاسخگوی نیازهای معیشتی آنها نیست و مشکلات این قشر دربحث حقوق های نجومی کمرنگ شده است.

مدیرعامل بانک قوامین یادآورشد: باید به کسانی که حقوق های غیر نجومی هم می گیرند توجه کرد چرا که عده آنها بسیار بیشتر از نجومی بگیران است و ادغام بانک ها راه حل خوبی در شرایط فعلی نیست و با ادغام بانک ها مشکلات نظام بانکی بزرگتر و پیچیده تر می شود.

وی اضافه کرد: ادغام بانک ها و تشکیل بانک های بزرگ تر در شرایط فعلی راه حل مناسبی نیست و پیش از این نیز تجربه این چنینی داشتیم که جواب نداده است. در واقع مشکلاتی که موسسات پولی و بانکی دارند با ادغام پیچیده تر می شود و نباید مشکلات را بزرگتر کرد.

نتاج تصریح کرد: فعالیت های موسسه مالی تحت مدیریت وی در حوزه بانکداری الکترونیک در ادامه موارد گذشته انجام می پذیرد و در حال حاضرفعالیت ها در بخش پشتیبانی دیتا متمرکز شده است.

وی درخصوص فعالیت بانک قوامین در حوزه مالی تک  تکنولوژی هالی مالی خاطرنشان کرد: ما در این زمینه هماهنگ با رقبا در حال حرکت هستیم. در برخی موارد نیز ممکن است جلوتر هستیم و در خصوص برنامه های اولویت دار بانک بانک قوامین در سال 96 هم باید گفت که در سال آینده برنامه هایی هم چون کاهش تمام شده قیمت پول در بخش واسطه گری وجوه، انتقال بانکداری سنتی به سوی بانکداری الکترونیک و راه اندازی باشگاه مشتریان در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل بانک قوامین از سرمایه گذاری بانک قوامین در یکی از شرکتهای بیمه ای و خرید سهام آن خبر داد و تاکید کرد: امروز نمی توانم درخصوص نام شرکت بیمه ای مورد نظر نامی ببرم. چرا که هنوزاین موضوع در دست بررسی است.

وی درخصوص راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری دربانک قوامین هم عنوان داشت: صندوق سرمایه گذاری بانک قوامین همچون راه اندازی فعالیت های ارزی و بیمه قوامین در مرحله اخذ مجوز است. البته صندوق سرمایه گذاری تحت هدایت و نظارت بازار سرمایه فعالیت خواهد کرد.

نتاج اضافه کرد: از نگاه اقتصاد ملی یکی از دلایل بالارفتن نرخ بهای تمام شده پول در موسسات پولی و بانکی وجود صندوق های سرمایه گذاری است اما از نگاه داخل بانک قوامین به دنبال اخذ مجوز برای این صندوق است و معاونت ارزی بانک قوامین هم راه اندازی شده و به دنبال اخذ مجوز برای خرید و فروش ارز است و که درآینده فعالیت های بین المللی بانک قوامین نیز به زودی آغاز می شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب