امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2042 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

پایان سه روز مذاکره ایران و 1+5 در وین؛

توافق برای جلسات ماهانه با 1+5 تا خرداد آینده

خبر ایران:مذاکرات سه روزه ایران و گروه 165 در وین پایان یافت. پس از پایان این مذاکرات کاترین اشتون گفت: «کارشناسان در اوایل مارس برای مذاکرات فنی دیدار می‌کنند.» وزیر امرو خاجه کشورمان نیز از توافق بر سر چهارچوب مذاکرات خبر داد.
توافق برای جلسات ماهانه با 1+5 تا خرداد آینده

به گزارش خبرایران ، سه روز مذاکرات ایران و گروه 1+5 که به مذاکرات جامع و نهایی مشهور شده است در وین به پایان رسید. این مذاکرات مقدمه ای بود برای ادامه مذاکرات اعتماد ساز. در دور اول مذاکرات علاوه بر شام کاری مشترک ظریف با کاترین اشتون، وزیر امورخارجه کشورمان 4 نشست دیگر با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برگزار کرد.همچنین هیئت‌های کارشناسی ایران و گروه 1+5 به ریاست سید عباس عراقچی و هلگا اشمیت طی دو روز اول مذاکرات سه نشست با یکدیگر داشته‌ و یک نشست فنی نیز در سطح کارشناسان دو طرف و به ریاست حمید بعید‌ی‌نژاد و استفان کلمنت برگزار شد.در کنار این مذاکرات عباس عراقچی و مجید تخت روانچی دیدار های جداگانه ای با روسای تیم های مذاکره کننده کشورها داشتند.

 

* توافق بر سر چهارچوب مذاکرات

 

با پایان یافتن سه روز مذاکره کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اروپا در نشست خبری مشترک با جواد ظریف حضور پیدا کرد. اشتون گفت: «خیلی کار برای انجام دادن داریم و آسان نخواهد بود. شروع خوبی داشتیم و باید کارهای تکنیکی را انجام دهیم.»وی افزود: «کارشناسان فنی دراوایل مارس با هم دیدار خواهند کرد و من و آقای ظریف هم در روز 17 مارس (26 اسفند)دیدار خواهیم کرد.»محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان نیز در نشست مشترک خبری با اشتون اظهار کرد: «در این سه روز بر روی دستور کار بررسی‌ها را انجام دادیم. کار بسیار زیادی در مقابل ما وجود دارد وکار دشوار است، اما هر دو طرف احساس می‌کنیم شروع خوبی برای این کار دشوار داشتیم.»ظریف گفت: «علاوه بر بحث‌هایی که در سطح سیاسی داشتیم کار فنی را هم شروع کردیم.»وزیر امور خارجه کشورمان گفت: «بر روی یک چارچوب زمانی توافق کردیم تا در چهار ماه آینده بحث‌های مقدماتی را انجام دهیم و هم‌چنین به یک چارچوب کلی برای مذاکرات آینده رسیدیم. همکاران متخصص فنی ما در ماه مارس ملاقات می‌کنند و ما نیز در 17 مارس قبل از نوروز جلسه بعدی را با حضور خانم اشتون خواهیم داشت.پیشتر ایران و کشورهای 1+5 سوم آذر گذشته توافقنامه موقت شش‌ماهه‌ای موسوم به "برنامه اقدام مشترک" را منعقد کردند که بر اساس آن، ایران بخش‌هایی از برنامه‌ هسته‌ای خود را متوقف کرده و در مقابل برخی تحریم‌های اعمالی علیه کشورمان به‌طور موقت تعلیق می‌شود. این توافقنامه موقت از تاریخ 30 دی به‌طور رسمی اجرایی شد.مذاکرات جامع و نهایی ایران و گروه 1+5 هم در چهار چوب همان برنامه "اقدام مشترک" صورت خواهد گرفت.

 

  کاترین اشتون محمدجواد ظریف اتحادیه اروپا

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب