امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2044 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۹:۱۹:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

گزارش تازه بانک مرکزی از رشد قیمت ها؛

سیب زمینی 196 درصد گران شد/ میوه و گوشت کمتر از 2 در صد ارزان شده

خبرایران: گزارش تازه بانک مرکزی از رشد قیمت کالاهای مصرفی نشان می دهد قیمت سیب زمینی 196 درصد افزایش داشته است.
سیب زمینی 196 درصد گران شد/ میوه و گوشت کمتر از 2 در صد ارزان شده
به گزارش خبر ایران گزارش بانک مرکزی از تورم 11 گروه کالایی نشان از کاهش قیمت پنج گروه کالایی، ثبات قیمت چهار گروه کالا و افزایش 2 گروه کالایی دارد.این درحالی است که در بین اقلام خوراکی قیمت سیب زمینی طی یک سال گذشته از افزایش 196 درصدی برخوردار شده است.

بانک مرکزی متوسط قیمت خرده فروشی 11 گروه کالایی را در هفته منتهی به 25 دی ماه سال جاری اعلام کرد.

لبنیات و تخم مرغ

بر این اساس در هفته مورد گزارش در گروه لبنیات بهای پنیر غیر پاستوریزه 1.8 درصد افزایش یافت اما قیمت شیر پاستوریزه از کاهش 0.1 درصدی برخوردار شد. همچنین بهای سایر اقلام این گروه بدون تغییر ماند.

قیمت تخم مرغ نیز از 1.5درصد کاهش برخوردار شده و شانه‌ای 79 هزار و 500 الی 108 هزار ریال به فروش می رسید.

برنج و حبوبات

در گروه برنج بهای برنج داخلی درجه یک معادل 0.3 دصد کاهش یافت و قیمت برنج داخلی درجه دو ثابت بود در گروه حبوبات بهای نخود از کاهش 0.7 درصدی برخوردار شد اما قیمت سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود.

میوه ها و سبزی‌های تازه

در هفته منتهی به 25 بهمن ماه سال جاری میوه فروشی‌های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه کرده که در گروه میوه‌های تازه بهای سیب قرمز لبنان ثابت بود.

قیمت پرتقال درجه 2.9 درصد، لیمو شیرین 0.9 و انگور 2.2 درصد کاهش یافت اما سایر اقلام این گروه از افزایش 1.3 تا 5.9 درصدی افزایش یافت. در گروه سبزی‌های تازه قیمت پیاز بدون تغییر بود اما قیم خیار چهار درصد و سیب زمینی 4.4 درصد افزایش یافت و بهای سایر اقلام این گروه از کاهش 0.4 تا 12.5 درصدی برخوردار شد.

گوشت قرمز و گوشت مرغ

در هفته مورد گزارش بهای گوشت مرغ معادل 0.7 درصد کاهش یافت اما قیمت گوشت گوسفند، گاو و گوساله ثابت بود.

قند، شکر، چای و روغن نباتی

در هفته منتهی به 25 بهمن ماه بهای قند، شکر، چای خارجی و انواع روغن نباتی نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود. بنابر این گزارش قیمت لبنیات، تخم مرغ، برنج، حبوبات، میوه‌های تازه و سبزی‌های تازه در هفته منتهی به 25 بهمن ماه نسبت به هفته مشابه در سال گذشته به ترتیب از 22، 22.3، 36، 22.8‌،31.7 و 69.5 درصد افزایش برخوردار شده است.

در گروه سبزی‌های تازه قیمت سیب زمینی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از 195.1 درصد افزایش برخوردار شده است که در بین اقلام 11 گروه کالایی بیشترین میزان افزایش قیمت را به خود اختصاص داده است.

بعد از سیب زمینی کره پاستوریزه با افزایش 96.7 درصدی در رتبه دوم قرار دارد.

بنا به این گزارش قیمت گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند، شکر، چای و روغن نباتی در هفته منتهی به 25 بهمن نسبت به هفته مشابه سال گذشته به ترتیب از 16.7، 29.8 ، 1.7 و 29.9 درصد از افزایش برخوردار شده‌اند.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب