امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 20455 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکترمحمدرضا خانی اعلام کرد؛

شایعه ورشکستگی بانک سرمایه از زمان مبارزه با مفسدین، کلاهبرداران و کاسبان شروع شد/ مشتریان بانک سرمایه تحت تأثیرشایعات قرار نگرفتند/ بانک سرمایه در پرداخت سود علی‌الحساب تابع مقررات بانک مرکزی است/ بخشودگی جرایم دیرکرد بدهکاران بانک سرمایه

خبرایران: مدیرعامل بانک سرمایه گفت: بانک سرمایه در پرداخت سود علی‌الحساب تابع مقررات بانک مرکزی است، در عین حال سود قطعی بسته به عملکرد بانک دارد
شایعه ورشکستگی بانک سرمایه از زمان مبارزه با مفسدین، کلاهبرداران و کاسبان شروع شد/ مشتریان بانک سرمایه تحت تأثیرشایعات قرار نگرفتند/ بانک سرمایه در پرداخت سود علی‌الحساب تابع مقررات بانک مرکزی است/ بخشودگی جرایم دیرکرد بدهکاران بانک سرمایه

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «مدیران بانک سرمایه» صبح امروز یکشنبه ۱۵ اسفند ماه 1395  با حضور«دکترمحمدرضا خانی» مدیرعامل بانک سرمایه، «علی رضا علی محمدی» رئیس اداره وصول مطالبات بانک سرمایه، «علیرضا زارعی» معاون فنی بانک سرمایه و اصحاب رسانه درمحل هتل مهرگان تهران برگزارو دراین نشست خبری «دکتر محمدرضا خانی» مدیرعامل بانک سرمایه در خصوص انتشار شایعه ورشکستگی بانک سرمایه که روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر و با تکذیب این بانک روبه‌رو شده بود، اظهارداشت: از زمانی که بانک سرمایه مبارزه با مفسدین را آغاز کرد، این شایعات قوت گرفت، ما تا سال گذشته شایعاتی در این زمینه نداشتیم.

مدیرعامل بانک سرمایه تصریح کرد: درگذشته بانک سرمایه با مفسدین، کلاهبرداران و کاسبان کاری نداشت، اما از زمانی که مبارزه را شروع کردیم شایعات و بی‌اخلاقی‌ها شروع شده و یک زمان بحث ادغام مطرح شد که با تکذیب بانک مواجه شد و بعد از باب شایعه ورشکستگی وارد شدند.

وی خاطر نشان کرد: گروه شایعه پخش کن در حال شناسایی هستند، آنها جزو بدهکاران کلان بانک هستند که با اهداف مخرب خود شایعه را از بعدازظهر چهارشنبه رواج دادند.سؤال اینجاست، که چرا 15 اسفند ماه 1395 زمان اعلام ورشکستگی بانک سرمایه اعلام شده است،؟ جواب ‌اینکه 15 اسفند ماه آخرین مهلت بدهکاران کلان بود، ما در دیداری که با معاونت دادستانی داشتیم قرار بود ساعت 4 بعدازظهر امروز 21 بدهکار کلان بانک که 11 سال از بازپرداخت بدهی خود فرار می‌کردند، احضار شده و تکلیف‌شان معین شود.

خانی عنوان داشت: امروز15 اسفند آخرین مهلت‌شان است که یا باید پول بانک را بدهند و یا تحت تعقیب قضایی قرار گیرند.21 بدهکاران بانکی در مجموع 55 هزار میلیارد ریال به انک سرمایه بدهکار هستند و حجم عمده مطالبات معوق بانک بالغ بر 73 هزار میلیارد ریال است.

وی ادامه داد: خوشبختانه مشتریان تحت تأثیر این شایعات قرار نگرفتند، این افراد کاسب که منافعشان به خطر افتاده فکر می‌کنند، مشتریان بانک هوشیار نیستند، اما آن زمان دیگر گذشته است که مردم هر شایعه‌ای را بپذیرند و در پی انتشار شایعه مشتریان به بانک مراجعه و از بانک مرکزی استعلام کردند و خوشبختانه انتشار این مطلب، آثار مخربی بر روی بانک نداشت. 

مدیرعامل بانک سرمایه تاکید کرد: ما فکر نمی‌کنیم این شایعات و دسیسه‌ها تمام شده، اما نگران نیستیم، آنها شایعه بسازند، ما هم مبارزه با فساد را ادامه خواهیم داد و این بدهکاران قبلاً رقیب هم بودند، اما الان رفیق هم شده‌اند، چون متفق‌ هستند پول بانک را ندهند، عده‌ای بازداشت شده‌اند که بخشی از پول بانک را پس داده‌اند و یا املاک مرغوبی داشته‌اند که تحت فشار نهادهای نظارتی بابت بدهی‌شان به بانک معرفی کرده‌اند. 

وی یادآورشد: در بانک، عملکرد روزانه مهم است، هر روز منابعی وارد و خارج می‌شود، در پایان روز گذشته، عملکرد شعب ما مثبت بوده است، ورود به منابع جدید مثبت شود و لذا ترازنامه ما روز گذشته اثر مخربی نداشت و براساس آماری که از شعب گرفتیم تعدادی از مشتریان که دیروز پولشان را از بانک خارج کردند، امروز مجددا آن را به بانک برگردانده‌اند. 

مدیرعامل بانک سرمایه در پاسخ به پرسش خبرنگاری که گفت روز گذشته شعب شما وعده سود 24 درصدی به مشتریان‌ می‌دادند که مصداق نرخ‌شکنی است، گفت: این اشتباهی است که در زبان محاوره صورت گرفته و نقل قول شعب است. سود بانک‌ها علی‌الحساب است، ما به رؤسای شعب گفته‌ایم که شما مشاور مالی و اقتصادی مشتریان هستید، و لذا به مشتریان بگویید اگر سپرده شما در این مسیر صحیح هدایت شود، چه نرخ سودی را برای آن می‌توان پیش‌بینی کرد. 

خانی ادامه داد: بانک سرمایه در پرداخت سود علی‌الحساب تابع مقررات بانک مرکزی است، در عین حال سود قطعی بسته به عملکرد بانک دارد و من از ابتدای امسال وارد هیأت مدیره بانک سرمایه شدم و از 4 مهرماه به عنوان مدیرعامل فعالیت دارم. فلسفه حضور هیأت مدیره، وصول مطالبات بود، ما به شناسایی بدهکاران پرداختیم و اقدام قضایی آخرین اقدام در نظام بانکی است. 

وی همچنین از بخشودگی جرایم دیرکرد بدهکاران بانک سرمایه در صورت تسویه بدهی خبر داد و ابرازداشت:هنوزم اعلام می‌کنم سایر بدهکاران اگر پول بانک را بدهند، دست از تعقیب قضایی‌شان برمی‌داریم. 

مدیرعامل بانک سرمایه در خصوص تخلف یکی از سهامداران عمده، اظهار داشت: ما برای 38 درصد سهام بانک، سهامدار بخش خصوصی داریم که تسهیلات گرفته و معوق شده است و این سهامدار املاک مرغوبی داشت که ارزش آن بیش از بدهی او بود و آنها را به بانک معرفی کرده و بدهکاران کلان ما شرکت‌ها و اشخاص حقوقی هستند که در پشت آنها اشخاص حقیقی قرار دارند، در واقع عمده شرکت‌ها، کاغذی است. 

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره خط اعتباری بانک سرمایه به شرکت توسعه پایدار قشم گفت: این شرکت یکی از فعال‌ترین شرکتهای بانک سرمایه در بخش ارزی، ریالی و تجارت است، هشت سال است خط اعتباری دارد که از این خط اعتباری استفاده کرده و در پایان، سرمایه بانک را به همراه سود آن برمی‌گرداند. چیز جدیدی نیست و آنچه وجود دارد ادامه روند هشت ساله است.

خانی خا مططر نشان کرد: مطالبات معوق بانک سرمایه 4 درصد حجم مطالبات نظام بانکی را تشکیل می‌دهد و عدد بزرگی نیست. ما چاره‌ای جز این در شرایط رکود مسکن، گرفتن املاک بدهکاران کلان برای بانک و سهامداران را نداریم، اخیراً هم دادستان اعلام کردند بانک‌ها می‌توانند املاک را به جای بدهی معوق خود توقیف کنند، اگر این کار را نکنیم، بازپرداخت مطالبات، معضل خواهد شد. 

وی همچنین در خصوص تغییر هیأت مدیره بانک اظهار داشت: برای انتصاب هیأت مدیره سه نفر را معرفی کرده‌ایم که یک نفر تایید فنی شده است و از تأیید دو نفر دیگر خبری نیست و جای یک نفر دیگر در هیأت مدیره خالی است که احتمالاً سال آینده معرفی می‌شود. 

 

محمدی: بابت بدهی‌های معوق، 3 هزار میلیارد ریال املاک مرغوب به ما معرفی شده است

علی رضا علی محمدی  رئیس اداره وصول مطالبات بانک سرمایه نیز درادامه این نشست خبری اظهارداشت: حجم مطالبات معوق بانک سرمایه 73 هزار میلیارد ریال است که از ابتدای سال 95، 13 هزار میلیارد ریال و در دو ماهه اخیر 5000 میلیارد ریال وصولی داشته‌ایم. 

رئیس اداره وصول مطالبات بانک سرمایه افزود: بابت بدهی‌های معوق، 3 هزار میلیارد ریال املاک مرغوب به ما معرفی شده که در اسرع وقت ارزیابی و با بدهی این بدهکاران تهاتر می‌شود و امیدواریم در رابطه با افرادی که در بازداشت به سر می‌برند، هر چه زودتر به نتیجه برسیم و بتوانیم بدهی آنها را تهاتر کنیم. 

 

 

زارعی : افزایش سرمایه 600 درصدی بانک سرمایه طی دو سال انجام خواهد شد

علیرضا زارعی معاون فنی بانک سرمایه نیز در این نشست خبری در مورد تأخیر بانک سرمایه در ارائه صورت‌های مالی به بورس و شفاف‌سازی اظهارداشت: بانک سرمایه بر شفاف‌سازی تأکید داشته و ظرف روزهای آتی، شفاف‌سازی به نحو احسن انجام می‌شود و اما شفاف‌سازی به تنهایی کافی نیست و برنامه مدیریت را هم باید به بازار سرمایه اعلام کنیم. 

زارعی  تصریح کرد: افزایش سرمایه 600 درصدی بانک سرمایه طی دو سال انجام خواهد شد و مسئولان بانک در حال حاضر منتظر دریافت مجوز از بانک مرکزی هستند. 

وی همچنین درخصوص محقق نشدن وعده شفاف‌سازی و شناسایی سود و تأخیرآن و درنتیجه شایعه ورشکستگی بانک سرمایه هم گفت: اتفاق دیروز ربطی به شناسایی سود ندارد، در عین حال الزام بانک‌ها به ارائه صورت‌های مالی براساس مدل IFRS و تأخیر در ارائه صورت‌های مالی متوجه کل بانک‌ها بوده است. 

معاون فنی بانک سرمایه ادامه داد: بخش دیگر مربوط به شفاف‌سازی خاص بانک سرمایه است که طی روزهای آتی صورت‌های مالی سال 94 و پیش‌بینی عملکرد سال 1395 را اعلام خواهیم کرد. 

زارعی در پایان درخصوص هزینه‌های باشگاه ورزشی بانک سرمایه گفت: باشگاه ما ماهی یک میلیارد تومان هزینه دارد و به تازگی هم دوستان درخواست 6 میلیاردی تومانی داشتند که ما در مجموعه بانک سرمایه در این خصوص موافقتی نشد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب