امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2046 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۹:۵۱:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

چگونگی تعیین نرخ ارز در ایران

این سئوال همیشه مطرح بوده است که نرخ ارز را در ایران چگونه باید تعیین کرد؛ اولین پاسخ این است که ما نمی توانیم قیمت ارز را دستوری تعیین کنیم.
چگونگی تعیین نرخ ارز در ایران
 این سئوال همیشه مطرح بوده است که نرخ ارز را در ایران چگونه باید تعیین کرد؛ اولین پاسخ این است که ما نمی توانیم قیمت ارز را دستوری تعیین کنیم. قیمت ارز را باید بازار تعیین کند. برای هر کشوری، قیمت ارز متناسب با حجم واردات و صادرات تعیین می شود؛ منتهی در کشورهایی نظیر ما که نفت خیز هستند و یک سری منابع دارند که حاصل تولیدات آنها نیست، دولت می تواند با دخالتهایی نرخ ارز را مقداری کم یا زیاد کند. حتی شاید در برخی از موارد، عمل دولت نسبت به بازار لازم باشد و درست نباشد که دولت باید اجازه بدهد تا بازار نرخ خودش را تعیین کند.

در مورد نرخ ارز فعلی در کشور، من فکر می کنم که این قیمت، یک قیمت مصنوعی است. ما بر طبق برآورد انباشته می توانیم نرخ ارز را تعیین کنیم؛ یعنی با توجه به تغییرات از زمانی که نرخ ارز ما در بازار با نرخ ارز رسمی یکی بود، تا به حال و در نظر گرفتن تورم داخلی و خارجی، نرخ فعلی دلار ما حدود 2500 تومان تعیین می شود. شاید بانک مرکزی هم بر این اساس ارز مبادله ای را نزدیک به 2500 تومان تعیین کرده است. به نظر می آید که 2500 تومان نرخ بازار و نرخ تعادلی باشد.

گران بودن نرخ ارز در وهله اول ممکن است به نفع تولیدکنندگان باشد؛ یعنی در مقابل واردات رقابت کنند تا چرخ تولیدمان راه بیفتد. اما بعدا متعاقب این که به مواد اولیه و ماشین آلات نیاز داشتند، تولید برای آنها گران تر تمام می شود. به خصوص در مورد ماشین آلات ممکن است برای توسعه آنها اقدامی صورت نگیرد و نهایتا بالا بودن نرخ ارز، به افت و نزول کیفیت منجر شود.

بنابراین ما باید تعیین شدن نرخ ارز را به عهده بازار بگذاریم و نباید به صادرکننده فشار وارد کنیم تا ارزش را به صورت مبادله ای تبدیل کند. صادرکننده می تواند ارزش را هر طور که مایل باشد، بفروشد و یا این که کالا وارد کند. اگر ما این کار را عملی کنیم، می توانیم نرخ تعادلی واقعی را به دست بیاوریم؛ اما اگر بگوییم که صادرکننده باید ارزش را تهاتر کند یا این که به اندازه آن، واردات انجام بدهد یا به نرخ مبادله ای به واردکننده بفروشد، نمی توانیم به نرخ تعادلی برسیم. برای این که به نرخ بازار برسیم و قیمت واقعی را پیدا کنیم و تولیدکنندگان ما بتوانند سیگنالهای لازم برای مفید بودن کار و صادراتشان را به دست بیاورند، باید ارز حاصل از صادرات را در اختیار خود صادرکننده قرار بدهیم.

رضا فرزانه رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کاشان

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب