امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 20497 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲:۵۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

سیدرضا صالحی‌امیری اعلام کرد؛

جلوی پدیده اجتماعی، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی راگرفتن ما را به مقصود نمی‌رساند/برخی‌ها سرعت تغییرات را زلزله اجتماعی تعبیر می‌کنند/ متأسفانه ما در تحلیل‌های‌مان با تمرکز بر معلول‌ها از علت‌ها غافل هستیم

خبرایران: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جلوی پدیده اجتماعی و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را گرفتن به نوعی جزم‌اندیشی است و ما را به مقصود نمی‌رساند.
جلوی پدیده اجتماعی، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی راگرفتن ما را به مقصود نمی‌رساند/برخی‌ها سرعت تغییرات را زلزله اجتماعی تعبیر می‌کنند/ متأسفانه ما در تحلیل‌های‌مان با تمرکز بر معلول‌ها از علت‌ها غافل هستیم

به گزارش خبرایران، آئین پایانی نهمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال، عصر امروز سه شنبه ۱۷ اسفندماه 1395 با حضور «سیدرضا صالحی‌امیری» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی واصحاب رسانه در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به این موضوع که باید پدیده جهانی شدن را یک پروسه بدانیم، اظهار داشت: از منظر جهانی‌سازی و جهانی شدن، ایران تحولاتی را در حال تجربه کردن بوده که این امر نیاز به واکاوی دارد. همچنین سرعت تحولات مسیری را طراحی کرده که امکان مطالعات آینده‌نگری را برای‌مان سخت‌تر می‌کند.

وی افزود: برخی‌ها سرعت تغییرات را زلزله اجتماعی تعبیر می‌کنند و البته این موضوع مبنی بر اینکه تغییرات را متوجه مجازی کنیم، اشتباه است و همچنین عمق، گستره، جنس و ابعاد تغییرات نشان از تحول وسیع است. تغییراتی که از پس تحولات شاهد هستیم، تنها مربوط به دیجیتال نیست بلکه این تغییرات فرهنگی و اجتماعی است؛ چراکه در گذشته رسالت آموزشی برعهده خانواده، بعدها مدرسه و سپس به جامعه منتقل شد و امروز این مسئولیت برگردن شبکه‌های اجتماعی است؛ شبکه‌هایی که دیگر مجازی نیستند بلکه حقیقی‌اند.

وزیر ارشاد بیان کرد: متأسفانه ما در تحلیل‌های‌مان بر معلول‌ها متمرکز می‌شویم و از علت‌ها غافل هستیم و این نوع تحلیل انحراف است.

صالحی‌امیری با اشاره به دیدگاه‌هایی درباره فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی گفت: اولین دیدگاه این است که ما تسلیم فضای مجازی شویم و به هر اتفاقی که شکل گرفته تن دهیم؛ یعنی با هر پدیده اجتماعی که روبرو شویم بگوییم تقدیر بوده که این دیدگاه به نوعی ولنگاری است.

وی ادامه داد: دیدگاه دوم این است که جلوی پدیده اجتماعی و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را بگیریم که این دیدگاه به نوعی جزم‌اندیشی است و ما را به مقصود نمی‌رساند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: رویکرد سوم این است که ضمن به رسمیت شناختن شبکه‌های اجتماعی از این محیط صیانت کنیم که به نوعی واقع‌‌گرایی است و نتایج همه بحث‌های‌مان در شورای عالی فضای مجازی این است که از فرصت‌های آن استفاده کرده و از افراد در برابر تهدیدها و آسیب‌ها محافظت کنیم؛ باید از واقعیت فضای مجازی در جهت تقویت فرهنگ دینی و ملی استفاده کنیم تا بتوانیم از فرصت‌های آن بهره‌مند شویم.

صالحی‌امیری اظهار کرد: جهش و جنبش تولید محتوا باید در فضای مجازی شکل بگیرد و از حواشی عبور کنیم و وارد متن شویم. همچنین در شورای توسعه فرهنگ قرآنی به این نتیجه رسیدیم که مردم و مسئولان در کنار کارمان، یک آیه قرآن را در شبکه اجتماعی برای مخاطبان منتشر کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: نرم‌افزار و تکنولوژی به نام اسنپ وارد جامعه می‌شود و جامعه را دستخوش تغییرات می‌کند، اما جامعه سنتی که کسب و کار می‌کنند نباید از این تغییرات دچار بحران شوند و این تکنولوژی نیاز به مدیریت دارد.

وی بیان کرد: ما باید در رابطه با آینده‌شناسی تحولات در ایران مطالعات عمیق داشته باشیم. همچنین این حوزه دستوری، ابلاغی و بخشنامه‌ای نیست بلکه به جای حوزه بایدها، حوزه باورهاست و حوزه باورها باید در فضای مجازی تقویت شود.

صالحی‌امیری اظهار کرد: ما نباید فضای مجازی را تبدیل به مناقشه ملی کنیم؛ یعنی باید با وفاق ملی در سطح سیاستگذاری و مشارکت همه نهادها و دولت این فضا را مدیریت کنیم.

وی بیان کرد: شبکه‌های اجتماعی را نمی‌توان آزادانه رها کرد و هر کسی بخواهد در این فضا به تهمت و افترا بپردازد بلکه باید یک چارچوب قانونی و اخلاقی در این حوزه ایجاد کنیم که بخش قانونی برعهده مجلس و دولت و بخش اخلاق برعهده فعالان دیجیتالی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تصریح کرد: برای نقطه تعادل نیازمند عزم ملی در فضای دیجیتال هستیم و این عزم ملی باید در همه سطوح ملی باشد؛ چراکه دولت نمی‌تواند به همه مطالبات پاسخ دهد. در شورای عالی فضای مجازی موضوع فضای مجازی را پیگیری می‌کنیم. همچنین در این حوزه نیازمند عزم ملی و تدوین استراتژی میان‌مدت و بلند مدت و همکاری همه نهادها هستیم.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب