امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 20553 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲:۳۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکتر محمودرضا فقیهی خبرداد؛

برگزاری دومین جشنواره طبیعت گردی و طب سنتی نطنز

خبرایران:دبیر دومین جشنواره طبیعت گردی و طب سنتی نطنز گفت: برگزاری دومین جشنواره طبیعت گردی و طب سنتی شهرستان نطنز از 5 اردیبهشت ماه آغاز می‌شود.
برگزاری دومین جشنواره طبیعت گردی و طب سنتی نطنز

به گزارش خبرایران، دکتر محمودرضا فقیهی در نشست خبری دومین جشنواره طبیعت گردی و طب سنتی نطنز، گفت: ما تقریبا در دنیا 13 اقلیم برای کشت گیاهان دارویی داریم که 11 اقلیم آن در ایران وجود دارد. همچنین پنج اقلیم کشت گیاهان دارویی را در شهرستان نطنز داریم. همچنین تا کنون 600 گونه گیاه دارویی در نطنز شناخته شده است و تخمین می‌زنیم که 1000 گونه گیاه دارویی در حوزه عطری و آرایشی در این شهرستان وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: در سه دهه اخیر حجم تجارت گیاهان دارویی کشور از پنج میلیارد دلار به 100 میلیارد دلار رسیده است و در آینده پیش بینی می‌شود که بتوانیم آن را به 5000 میلیارد دلار هم برسانیم. باید توجه کرد که در حال حاضر سهم ما در بازارهای جهانی یک درصد بوده است. در حالیکه می‌توانیم با ظرفیت‌های موجود در کشور بازارهای جهانی را در اختیار خود داشته باشیم.

دبیر دومین جشنواره طبیعت گردی و طب سنتی نطنز با بیان اینکه در کشور ظرفیت 5000 هکتار کشت گیاهان دارویی وجود دارد که 2000 هکتار آن در شهرستان نطنز است گفت: همچنین بین 30 تا 50 هزار هکتار از اراضی کشاورزی نطنز این ظرفیت را دارند که کشت دیم گیاهان دارویی را در آنها انجام دهیم و نطنز را به قطب کشت و فراوری گیاهان دارویی در کشور بدل کنیم.

فقیهی با بیان اینکه خوشبختانه قول ایجاد دانشکده طب سنتی در نطنز را از مسئولان وزارتی گرفته‌ایم ادامه داد: امیدواریم این قول با حمایت مسئولین استانی نهایی شود. در این زمینه خیرین شهرستان هم اعلام آمادگی کردند که بحث‌های مالی دانشکده را تامین کنند.

وی ادامه داد: در عین حال از بخش خصوصی و سرمایه گذارانی که می توانند از جشنواره طب سنتی شهرستان نطنز حمایت کنند دعوت می‌کنیم که جزء حامیان جشنواره قرار گیرند. چرا که آموزش‌های خوبی را در حوزه سلامت، کشت گیاهان دارویی و فراوری آنها برای مردم و متخصصین خواهیم داشت.

وی در پاسخ به اینکه جشنواره طبیعت گردی و طب سنتی نطنز که در دو سال گذشته نیز برگزار شد چه تاثیراتی داشته است گفت: بعد از برگزاری جشنواره تا کنون شاهد افزایش 30 درصدی کشت گیاهان دارویی در شهرستان بوده‌ایم که بیشترین افزایش متعلق به زعفران، گل محمدی و ... است. همچنین دستاوردهای ملموسی را بعد از برگزاری جشنواره داشتیم. به طوریکه خانه‌های تاریخی مانند خانه متوسلیان که در جشنواره قبلی مخروبه بودند در حال حاضر بازسازی شدند و هنوز هم خانه‌های دیگری خریداری شده و اقدامات خوبی برای پذیرایی از گردشگران در آنجا انجام شده است.

فقیهی با بیان اینکه بنا داریم در راستای توسعه کشت گیاهان دارویی و طبیعت گردی شهرکی را با عنوان شهرک سبز ایجاد کنیم گفت: اگر بخواهیم حرکتی تداوم داشته باشد باید امکانات لازم و آموزش‌های اولیه را فراهم کنیم. در حوزه گیاهان دارویی نیز باید تولید، بسته بندی و امکان بازاریابی آن را در استان ایجاد کنیم. چرا که استاندارد بودن گیاهان دارویی بسیار اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه جشنواره طبیعت گردی و طب سنتی نطنز از 5 اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا هشتم این ماه ادامه دارد، گفت: بر این اساس از 25 اسفند ماه سال جاری سایت جشنواره برای علاقمندان قابل استفاده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات انجام شده برای بین المللی کردن این جشنواره گفت: در این حوزه یکی از بحث‌هایی که داشتیم این بود که بتوانیم از شرکت‌های خارجی دعوت کنیم. البته پیش بینی می‌کنم که در سال‌های آینده فراخوان‌های بین المللی را هم برای جشنواره داشته باشیم. متاسفانه ما از نظر برخی زیرساخت‌های اولیه دچار مشکل هستیم. بر این اساس تقاضا دارم که با کمک مسئولان این زیرساخت‌های فراهم شود. چرا که بین المللی کردن جشنواره زیرساخت می خواهد که امیدواریم در آینده این امکانات فراهم شود.

 

گردشگری؛ محور توسعه نطنز

به گزارش ایسنا در ادامه این نشست مرتضی صفاری نماینده شهرستان نطنز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خوشحالیم که یک بار دیگر در جهت توسعه صنعت گردشگری که بحث اصلی شهرستان نطنز است این گردهمایی را شکل می‌دهیم گفت: باید محور توسعه شهرستان نطنز را بحث گردشگری قرار داد و با کمک دوستان برنامه‌های انجام شده را پیگیری کنیم و امیدواریم ظرف سه سال آینده بتوانیم زیرساخت‌های خوبی را در شهرستان به عنوان نمونه‌ای برتر از صنعت گردشگری ایجاد کنیم.

 

وجود 2000 اثر فرهنگی-تمدنی در نطنز

صفاری با بیان اینکه در حوزه گردشگری در شهرستان نطنز 2000 اثر فرهنگی تمدنی و تاریخی وجود دارد اظهار کرد: بخشی از این آثار در میراث فرهنگی ثبت شده و بخشی از آنها نیز باید برای ثبت شدن مورد پیگیری قرار گیرند تا میراث بتواند در احیا و بازدید گردشگران از آنها کمک کند.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد و تقویت زیرساخت‌های اقامتی، بوم گردی و حمل و نقل در شهرستان نطنز گفت: این شهرستان از نظر تاریخی با سابقه است و از بعد کشاورزی نیز اهمیت دارد. البته اخیرا با توجه به مشکلات آب تغییراتی در کشاورزی شهرستان به وجود آمده و بیشتر توجه به سوی کشت زعفران، زیتون، پسته و ... بوده است که البته خوب جواب داده است.

صفاری با بیان اینکه در نطنز 600 نوع گیاه دارویی ثبت شده داریم ادامه داد: این منطقه این ظرفیت را دارد که بتوانیم صنعت جدیدی را با عنوان گیاهان دارویی در آن دنبال کنیم و به تدریج این صنعت به عرصه‌ای ملی و جهانی بدل شود. بر این اساس برگزاری جشنواره طبیعت گردی و طب سنتی نطنز می‌تواند پیش زمینه حرکتی قابل توجه باشد.

یوسف حسنی فرماندار شهرستان نطنز نیز در این نشست گفت: یکی از سیاست‌های دولت یازدهم این است که به کسانی که در جهت ایجاد اشتغال حرکت می‌کنند کمک کند. بر این اساس معاونت مناطق محروم ریاست جمهوری که در بهمن ماه 1393 نماینده آنها در شهرستان ما حضور پیدا کرد از اقدامات انجام شده استقبال کردند. بنابراین اگر بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری و طب سنتی شهرستان نطنز وارد شود، دولت تسهیلات لازم را برای آنها فراهم می‌کند و با دادن وام‌های چهار درصد به آنها کمک می‌کند.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب