امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 20577 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۴:۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

عبادالله فتح‌اللهی خبر داد؛

اسناد مالکیت یکی ازمشکلات بافت‌های فرسوده است/ براساس مصوبات قانونی وام با سود 22 درصد به بافت فرسوده تعلق می‌گیرد/هزینه ساخت هر مترمربع ساختمان بافت فرسوده 160 هزار تومان کاهش یافته است

خبرایران: مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: 100 درصد وعده‌های مدیریت شهری تهران در بسته‌های تشویقی بافت فرسوده انجام شده است.
اسناد مالکیت یکی ازمشکلات بافت‌های فرسوده است/ براساس مصوبات قانونی وام با سود 22 درصد به بافت فرسوده تعلق می‌گیرد/هزینه ساخت هر مترمربع ساختمان بافت فرسوده 160 هزار تومان کاهش یافته است

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «سازمان نوسازی شهر تهران»بعدازظهرامروز24 اسفندماه 1395 با حضور«عبادالله فتح‌اللهی» مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران و دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلان‌شهر تهران و اصحاب رسانه در سازمان نوسازی شهر تهران برگزار و دراین نشست خبری «عبادالله فتح‌اللهی» رییس سازمان نوسازی شهر تهران به تشریح عملکرد یک ساله سازمان نوسازی شهر تهران در حوزه نوسازی بافت فرسوده تهران و همچنین دستاوردهای بسته تشویقی در این خصوص پرداخت و اظهارداشت: یکی از چالش‌های موجود اقدام مدیریت هماهنگ برای دستیابی به نوسازی بخش‌های بافت فرسوده است و راه‌اندازی، پیگیری و استقرار ستاد بازآفرینی حرکتی بود که برای چاره‌اندیشی این موضوع و جبران فقدان مدیریت یک‌پارچه انجام شد.

 فتح‌اللهی با اشاره به روابط مناسب بین دستگاه‌های دولتی و اجرایی تصریح کرد: شهرداری تهران برای ساماندهی نوسازی بافت فرسوده تهران از رشد 18درصدی اخذ پروانه ساخت در بافت فرسوده تهران در پی تصویب بسته‌های تشویقی جدید استفاده کرده است.

وی خاطرنشان کرد:یکی ازمشکلات موجوددربافت‌های فرسوده مشکل اسناد مالکیت این بخش‌هاست، برخی ساکنان این مناطق به‌خاطر مشکلات اسناد مالکیت ترجیح می‌دهند بدون طی مراحل قانونی اقدام به ساخت‌وساز کنند و این موضوع با حضور مدیرکل ثبت اسناد تهران در کارگروهی مطرح شد و با مشارکت دستگاه قضایی، ثبت اسناد، شهرداری مشکلات در این خصوص بررسی و اسناد صادر می‌شود و به‌تازگی هم بخشی از این اسناد به مالکان تحویل شد.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلان‌شهر تهران درمورد مشارکت دستگاه‌های خدمات‌رسان جهت ارائه انشعابات مورد نیاز بافت‌های فرسوده عنوان داشت: بیش از 10 هزار و 800 انشعاب آب، 3 هزار و 800 انشعاب گاز و تشکیل هزار پرونده و اجرایی شدن 400 انشعاب برق از دستاوردهای این خدمات است که با تهاتر هزینه‌های انشعاب توسط شهرداری تهران با سازمان‌های ارائه دهنده انشعاب، ذی‌نفعان بافت فرسوده به‌صورت رایگان این انشعابات را در قالب بسته تشویقی دریافت کرده‌اند.

وی افزود: 100 درصد وعده‌های مدیریت شهری تهران در بسته‌های تشویقی بافت فرسوده انجام شده است.

فتح‌اللهی ازتخفیف 134 میلیارد تومان عوارض صدور پروانه ساخت در بافت فرسوده در سال جاری خبر داد و ابرازداشت: این تخفیف در حالی انجام شده است که در سال گذشته این رقم 54 میلیارد تومان بود.

وی ادامه داد: در پی تخفیف شهرداری تهران هزینه ساخت هر مترمربع ساختمان بافت فرسوده 160 هزار تومان کاهش یافته است، همچنین هر واحد مسکونی به‌طور متوسط معادل 7 میلیون تومان هم از محل رایگان بودن انشعابات مشمول تخفیف شده است، با این احتساب مفتخریم بگوییم نوسازی هر واحد با اقدامات شهرداری مشمول 24 درصد تخفیف و کاهش هزینه ساخت شده است.

دبیرستاد بازآفرینی پایدار کلان‌شهر تهران تاکید کرد: اگر یارانه 9درصدی وام مشارکت مدنی بافت نوسازی هم که معطل اقدام بانک‌ها و دولت است اجرایی شود این کاهش هزینه‌های بافت فرسوده به حدود 30درصد خواهد رسید.

وی ابرازداشت: بر اساس مصوبات قانونی وام با سود 22 درصد به بافت فرسوده تعلق می‌گیرد که 9درصد از این سود بانکی سهم به‌عهده دولت و 9درصد به‌عهده شهرداری است و ذی‌نفعان بافت فرسوده وامی با سود 4 درصد باید دریافت کنند که در حال حاضر با وجود آمادگی شهرداری برای مشارکت در تأمین یارانه عهده‌دار خود، این وام‌ها معطل اقدام بانک‌ها و دولت است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران یادآورشد: براساس طرح تفصیلی تهران، به تجمیع واحدهای زیر 150 متر تأکید داریم برای نوسازی استاندارد و در قطعات بزرگ‌تر از 200 متر و قطعات ریزدانه زیر 100 متر نگاهمان انقباضی است.

وی ازنبود اقدام مناسب سازمان نظام مهندسی در اجرای بسته تشویقی خبر داد و با ابراز عدم همراهی مناسب این سازمان از تصمیم شهرداری تهران برای تأمین 20درصد هزینه‌های نظام مهندسی برای سال آینده خبر داد و گفت: یکی از محورهایی که در اجرای بسته خوب یاری نکرد روابط بین بانک‌ها و دولت است، تأثیر وام در ساخت‌وساز حیاتی است و امیدواریم با دغدغه‌مند شدن مسئولانی که در این موضوع نقش دارند این فرآیند را بهتر از گذشته در خدمت مردم باشیم.

فتح‌اللهی یکی دیگر از اقدامات ضروری برای نوسازی بافت فرسوده را در توجه به محل و تأمین خدمات محلی از جمله سرانه فضای سبز و فضای بهداشتی و آموزشی و غیره دانست و گفت: بر همین اساس و با تأکیدات شهردار تهران حدود 34 هکتار فضای سبز در مناطق بافت فرسوده تهران توسط شهرداری تهران ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: دربرنامه چهارم و پنجم توسعه نمایندگان مجلس تصویب کرده‌اند که سالانه 10درصد از بافت فرسوده کشور نوسازی شود و نمایندگان مجلس مقدمات لازم برای این موضع را در نظر نگرفتند و از جمله دولت باید در برنامه سالانه برای تأمین منابع مالی این نوسازی 10درصدی برنامه و منابع خود را ارائه می‌کرد. مجلس به مصوبات خود در بودجه‌های سنواتی نظارت کند.

وی درپایان به بدهی دولت بابت نوسازی بافت فرسوده به شهرداری پرداخت و تاکید کرد: در بودجه 95 دولت 470 میلیارد تومان تصویب شده بود برای تأمین بدهی دولت به شهرداری جهت تخفیف عوارض بافت فرسوده اما تا به حالا سازمان مدیریت حتی این رقم را به وزارتخانه راه و شهرسازی ابلاغ هم نکرده است و در بودجه سال 96 هم که اثری از این موضوع وجود ندارد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب