امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 20707 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران تشریح کرد؛

سهم شهرداری تهران از تحقق شعار «اقتصاد مقاومتی؛ تولید-اشتغال»/ حمایت از بنگاه های خرد شاه کلید رونق اقتصادی

خبرایران:طباطبایی مزدآبادی به نقش مدیران شهری به ویژه مدیریت شهری تهران در زمینه حمایت از این مدل بنگاه ها پرداخت و گفت: خوشبختانه در سال های اخیر گام هایی در این زمینه برداشته شده است و امید می رود با توجه به شعار سال سطح و حجم حمایت ها از این فعالیت ها افزایش پیدا کند.
سهم شهرداری تهران از تحقق شعار «اقتصاد مقاومتی؛ تولید-اشتغال»/ حمایت از بنگاه های خرد شاه کلید رونق اقتصادی

دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی  دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به نام گذاری سال 96 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی تولید-اشتغال» گفت: با توجه به تجارب کشورهای توسعه یافته می توان حمایت از بنگاه های خرد و متوسط SMEs را به عنوان یک اقدام فوری در این زمینه قلمداد کرد.
وی با اشاره به اینکه بر اساس واحدهای با کمتر از 10 نفر کارکن «خرد»، 10 تا 49 نفر کارکن «کوچک»، 50 تا 99 نفر کارکن «متوسط» و بالاتر از 100 نفر «بزرگ» نامیده می شوند، افزود: هم اکنون این واحدها حدود 30 درصد GDP کشور و بیش از نیمی از اشتغال کل را در اختیار خود دارند.
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در خصوص وضعیت SMEs در سایر کشورها نیز گفت: 92 درصد کل موسسه های تولیدی مالزی در اختیار این بنگاه هاست و 34 درصد اشتغال این کشور نیز از همین طریق ایجاد می شود،در نیجریه نیز 95 درصد کل بنگاه های تولیدی را بنگاه های متوسط و خرد تشکیل می دهند و 75 درصد اشتغال این کشور در همین بخش فعال است.
طباطبایی مزدآبادی با تاکید بر اینکه برخلاف فعالیت صنایع بزرگ، اغلب این بنگاه ها در محیط های شهری فعالیت می کنند و بر این اساس می توان گفت سرنوشت آنها با سرنوشت شهرها گره خورده است، ادامه داد: شهرنشینی در ایران به رقم 74 درصد رسیده است و قریب به 60 میلیون ایرانی ساکن شهرها شده اند.
کارشناس مسائل اقتصاد شهری با بیان اینکه سهم شهرها از GDP جهانی نیز رو به افزایش است، خاطرنشان کرد:  لیما در کشور پرو درحالی که 25 درصد از جمعیت این کشور را داراست قریب به 45 درصد از GDP این کشور را در تولید می کند و سائوپائولو برزیل 40 درصد ارزش افزوده این کشور را در اختیار دارد.
وی با بیان اینکه استان تهران با سهم 16.6 درصدی از کل جمعیت کشور و شهرنشینی بالای 90 درصدی در تولید ناخالص داخلی نیز رتبه اول کشور را داراست، افزود: از این منظر اگر برنامه ریزی جامعی برای حمایت از این کسب و کارها صورت بگیرد می توان در زمینه تولید و اشتغال گام موثری برداشت.
طباطبایی مزدآبادی به نقش مدیران شهری به ویژه مدیریت شهری تهران در زمینه حمایت از این مدل بنگاه ها پرداخت و گفت: خوشبختانه در سال های اخیر گام هایی در این زمینه برداشته شده است و امید می رود با توجه به شعار سال سطح و حجم حمایت ها از این فعالیت ها افزایش پیدا کند.
مدیرمسئول فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری با اشاره به اینکه شهرداری ها نهادهای خدمات رسان عمومی هستند و به تبع نباید از آنها انتظار تولید شغل یا دخالت مستقیم در امور اقتصادی را داشت، افزود: با این حال در زمینه فرهنگ سازی، جلب مشارکت های مردمی، حمایت از ایده های خلاقانه و همراهی در صدور مجوزها این نهادها می تواند نقش موثری داشته باشند.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب