امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 20727 تاریخ انتشار: جمعه ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱:۳۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وزیر نفت اعلام کرد؛

صادرات میعانات گازی کشور 2.5 برابر شد/ سال 96 خوبی برای صنعت خواهد بود

خبرایران:وزیر نفت از 2.5 برابر شدن صادرات میعانات گازی در طول دولت یازدهم خبرداد و گفت: در سال 96 حدود 20 میلیارد دلار طرح جدید شامل پتروشیمی، فازهای گازی جدید و لایه نفتی پارس جنوبی به تولید می‌رسد.
صادرات میعانات گازی کشور 2.5 برابر شد/ سال 96 خوبی برای صنعت خواهد بود

به گزارش خبرایران به نقل از روابط عمومی وزارت نفت بیژن زنگنه گفت: در حوزه تولید نفت که مهمترین بحث ماست، سال ٩٥ نخستین سالی بود که ما پس از چند سال، بدون تحریم وارد شدیم و خوش‌بختانه توانستیم تولید نفت خام ایران را روزانه بیش از یک میلیون بشکه افزایش دهیم.

وی افزود: صادرات میعانات گازی ایران  در آذرماه ٩٥ نسبت به هنگام تحویل دولت یازدهم  ٢.٥ برابر شد.

وزیر نفت عنوان کرد: صادرات نفت خام ایران در آذرماه ٩٥ به ٢,٣ میلیون بشکه در روز رسید و این مقدار نسبت به پنج ماه نخست ٩٢  حدود ٢.٤ برابر شد. مجموع صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در اسفندماه ٩٥ به رکورد نزدیک به سه میلیون بشکه در روز رسید.

وی افزود: میانگین صادرات نفت و میعانات گازی ایران در ماه های پایانی سال ٩٥ بیش از دو میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه در روز بوده است.تصریح کرد: سرعت روند افزایش تولید و صادرات نفت خام ایران اعجاب ناطران جهانی را بر انگیخت، در حالی که آنان فکر نمی کردند ایران ظرف سه تا چهار ماه پس از لغو تحریم‎ها، روزانه یک میلیون بشکه به تولید نفت خود بیفزایید.

زنگنه ادامه داد: پس از آن ما توانستیم این مقدار تولید را به عنوان حق جمهوری اسلامی ایران در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تثبیت کنیم و سهمیه ایران تا حد زیادی به ارقام پیش از تحریم‌ها نزدیک شد.

20 میلیارد دلار طرح جدید در پارس جنوبی افتتاح می شود

این مقام مسئول همچنین در جمع خبرنگاران با اشاره به این که در شهریور ٩٢ فازهای ١٥ و ١٦، ١٢، ١٧ و ١٨، ١٩ و ٢٠و٢١ پارس جنوبی به عنوان فازهای اولویت دار از سوی وزارت نفت دولت یازدهم مشخص شدند، افزود: تمام فازهای اولویت دار پارس جنوبی هم اکنون به نتیجه و بهره برداری رسیده اند.

وزیر نفت با بیان این که در دولت یازدهم و در کمتر از ٤ سال، ١١ فاز پارس جنوبی به بهره برداری رسیده اند، تصریح کرد: با افزایش تولید گاز از این فازها، کاهش واردات گاز به کشور و همکاری شرکت های ملی نفت و گاز، زمستان امسال که با سرمای زیادی نیز همراه بود به خوبی کنترل و سپری شد.

زنگنه با بیان این که امسال سال استثنایی خواهد بود، ادامه داد: در سال جدید یک افتتاح بسیار بزرگ تاریخی بی نظیر در صنعت نفت و همچنین صنعت کشور خواهیم داشت.

وی ارزش طرح هایی که در پارس جنوبی امسال افتتاح می شوند را حدود ٢٠ میلیارد دلار دانست و گفت: این طرح ها شامل افتتاح فازهای نام برده، لایه نفتی پارس جنوبی و چندین طرح پتروشیمی است.

وزیر نفت با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در روز ابتدایی سال جدید و ابراز رضایت ایشان از عملکرد صنعت نفت همسو با سیاست های اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: وزارت نفت در اجرای تمام زمینه ها و طرح هایی که به موجب سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی برعهده داشت، سربلند بود؛ در بخش های نفت، گاز، پتروشیمی، گازرسانی روستایی و ساخت داخل.

زنگنه با تأکید بر این که وزارت نفت در سال جدید نیز به عملکرد مثبت خود ادامه خواهد داد، افزود: انعقاد قراردادهای جدید نفتی و گاز از مهمترین برنامه های این وزارت در سال ٩٦ است تا تحرک بزرگ و همچنین اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم برای آینده ایجاد شود.

وی بااشاره به این که وزارت نفت وظایف خود را همسو با سیاست های اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال انجام می دهد، ادامه داد: تکمیل فازهای ١٣، ٢٢،٢٣ و ٢٤ و ١٤ که در اولویت نبودند امسال در اولویت قرار می گیرند و تا پایان سال یک فاز از این فازها و واحدهای جدید پتروشیمی وارد مدار می شود.

وزیر نفت اظهار امیدواری کرد که امسال سال خوبی برای صنعت خواهد بود و گفت: امیدواریم امسال نیز همچون سال ٨٤، در تولید روزانه در پارس جنوبی از قطر پیشی بگیریم.

زنگنه با اشاره به این که مسئولیت صنایع پایین دستی پتروشیمی با وزارت صنعت، معدن و تجارت است و وزارت نفت مسئول طرح های بالادستی است، تصریح کرد: وزارت نفت به دنبال زمینه سازی و پیوند مناسب این دو بخش به منظور افزایش اشتغالزایی و تکمیل زنجیره ارزش است.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب