امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 20875 تاریخ انتشار: شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۲:۳۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حجت الاسلام روحانی نژاد در نشست خبری اعتکاف خبرداد؛

ثبت نام 801 هزار و 900 نفر در مراسم اعتکاف 96 /کاندیداهای انتخابات حق حضور در مراسم اعتکاف را ندارند

خبرایران: حجت الاسلام روحانی نژادمعاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفت: تاکنون 801 هزار و 900 نفر در مراکز استان ها جهت حضور در مراسم اعتکاف ثبت نام کردند.
ثبت نام 801 هزار و 900 نفر در مراسم اعتکاف 96 /کاندیداهای انتخابات حق حضور در مراسم اعتکاف را ندارند

به گزارش خبر ایران ،حجت الاسلام روحانی نژاد در ابتدای نشست با بیان اینکه جمعیت معتکفین در سال 95 نسبت به سال 94، 13 درصد رشد داشته است، گفت: با توجه به اینکه در سال 94 ایام اعتکاف همزمان با امتحانات مدارس و دانشگاه ها بود آمار شرکت کنندگان متوقف شد ولی سال 95 که از فضای امتحانات بیرون آمده بود 13 درصد رشد داشت.

روحانی نژاد ادامه داد: در مجموع 749 هزار و 519 نفر در سال 95 معتکف شدند،که جمعیت آقایان از این تعداد 230 هزار و 679 نفر بود، بقیه نیز خانم ها بودند.

وی با اشاره به نسبت حضور جمعیت شهری نسبت به جمعیت روستایی در ایام اعتکاف اظهار کرد: 566 هزار و 419 نفر کسانی بودند که در شهرها معتکف شدند و 183 هزار و 100 نفر کسانی بودند که در روستاها معتکف شدند.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه سال گذشته 219 هزار و 289 نفر برای اولین بار معتکف شده بودند، تصریح کرد: همچنین 530 هزار نفر برای چندمین بار در اعتکاف حضور داشتند، این شرایط هر سال به نحوی تکرار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در سال 95، 69 درصد معتکفین را زن ها تشکیل داده بودند، تاکید کرد: بر این اساس 518 هزار و 840 نفر نیز زنان شرکت کننده در مراسم اعتکاف بودند.

حجت الاسلام روحانی نژاد با اشاره به میزان تحصیلات معتکفین در سال گذشته ادامه داد: جمعیتی که دارای تحصیلات حوزوی و دانشگاهی بودند اکثریت معتکفین را به خود اختصاص دادند.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفت: مراسم اعتکاف سال گذشته در 5 هزار و 568 مسجد برگزار شدو  گروه های شغلی اعم از کارمندان، کارگران،‌ زنان خانه دار و بازنشستگان در این مراسم شرکت کردند که جمعیت طلبه و دانشجو با 246 هزار و 959 نفر یک سوم معتکفین در سال گذشته را تشکیل دادند.

وی افزود:  55 درصدشرکت کننده درسال گذشته  افراد مجرد و  همچنین 45 درصد شرکت کنندگان نیز در سال گذشته متاهل بودند این در حالی است که گروه های سنی 15 تا 20 سال، 20 درصد؛ 21 تا 25، 23 درصد؛ 26 تا 30، 18 درصد؛ 31 تا 40، 19 درصد و 41 سال به بالا 20 درصد شرکت کنندگان در اعتکاف را به خود اختصاص دادند.

حجت الاسلام روحانی نژاد با بیان اینکه 65 درصد معتکفین سال گذشته از قشر جوان و 35 درصد نیز از دوران جوانی عبور کرده بودند، خاطرنشان کرد: امسال نیز خوشبختانه زمان برگزاری اعتکاف با توجه به گذشت زمان امتحانات و مناسب بودن آب و هوا بسیار مطلوب می باشد.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفت: آماری که تا این لحظه از سوی سازمان های تبلیغات اسلامی سراسر کشور به دست ما رسیده 5 هزار و 719 مسجد آمادگی خود را جهت برگزاری مراسم اعتکاف اعلام کردند که بخشی از ثبت نام ها به صورت اینترنتی و بخشی به صورت حضوری انجام شده است.

وی افزود:تاکنون 801 هزار و 900 نفر در مراکز استان ها جهت حضور در مراسم اعتکاف ثبت نام کردند، استان کردستان با 21 مسجد، اردبیل با 31 مسجد و سیستان و بلوچستان با 60 مسجد استان هایی بودند که کمترین مساجد در آنها مراسم اعتکاف را برگزار خواهدشد.

روحانی نژاد با اشاره به بیشترین مساجدی که استان ها پذیرای حضور معتکفین خواهند شد، اظهار کرد: خراسان رضوی با 750 مسجد، اصفهان با 550 مسجد و تهران با 510 مسجد استان هایی هستند که بیشترین مساجد را دارا می باشند.

وی بیان داشت: مدت اعتکاف سه روز است و روز اول و دوم مستحب و روز سوم واجب می باشدو کسانی که توفیق درک ماه رجب را داشته باشند در روز قیامت به عنوان رجبیون خطاب می شوند.

روحانی نژاد اعلام کرد: مراسم اعتکاف به صورت مردمی برگزار می شودو هیچ نهاد و ارگان دولتی حتی یک ریال را برای برگزاری اعتکاف پرداخت نمی کند اما در عین حال رسانه ملی، حوزه های علمیه، اورژانس و آتش نشانی و همچنین سازمان تبلیغات نقش پشتیبانی خود را ایفا می کنند.

وی با اشاره به برگزاری مراسم ویژه ولادت حضرت علی در 13 رجب و وفات حضرت زینب در 15 رجب در این ایام تصریح کرد: با توجه به نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست جمهوری به تمامی مساجد اعلام کردیم هیچ کدام از کاندیداهای انتخابات حق حضور در مراسم اعتکاف را نداشته و نمی توانند از این فرصت برای تبلیغات استفاده کنند.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی افزود: تاکید بر برگزاری کرسی های تلاوت، حلقه های معرفت و بیان احکام و مباحث فرهنگی در این مراسم شده است و  از همه مسئولان مساجد خواسته ایم تا آخرین لحظه افراد را پذیرش کرده و تا جایی که ظرفیت دارند معتکفین را بپذیرند.

روحانی نژاد با اشاره به اعزام مبلغین سازمان به مساجد سراسر کشور در این ایام تصریح کرد: 10 هزار و 862 نفر مبلغ به سراسر کشور از سوی حوزه های علمیه به مساجد اعزام می شوند.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب