امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 21015 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۲:۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکترحمیدرضا خانکه درنشست خبری اعلام کرد؛

هشتمین کنگره بین المللی سلامت در حوادث و بلایا میزبان۲۷۰ مقاله است/ بسیج حرکات سیاسی ندارد/ مسئولان ما بسته مدیریت خطر ندارند/ بزرگ‌ترین مشکل بحران کشور رانت است

خبرایران: دبیرعلمی کنگره بین‌المللی سلامت در حوادث و بلایا گفت: بزرگ‌ترین مشکل بحران کشور رانت است سازمان مدیریت بحران کشور باید در حد معاونت رئیس‌جمهوری باشد. باید در زمینه حوادث فرهنگ‌سازی و نگرش مردم دراین خصوص عوض شود.
هشتمین کنگره بین المللی سلامت در حوادث و بلایا میزبان۲۷۰ مقاله است/ بسیج حرکات سیاسی ندارد/ مسئولان ما بسته مدیریت خطر ندارند/ بزرگ‌ترین مشکل بحران کشور رانت است

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری«هشتمین کنگره بین المللی سلامت در حوادث و بلایا» صبح امروز دوشنبه ۲۸ فروردین ماه 1396 با حضور«دکترمحمد رئیس زاده» رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی،«دکترحمیدرضا خانکه» دبیرعلمی کنگره بین‌المللی سلامت درحوادث و بلایا و مسئول کانون بسیج پزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و اصحاب رسانه در محل سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور برگزار و دراین نشست خبری «دکترمحمد رئیس زاده»رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی اظهارداشت: شناخت حوادث و بلایا موضوعی علمی است، اما هنوز مفهوم آن در جامعه ما جا نیافته است.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی تصریح کرد: هشتمین کنگره بین المللی سلامت در حوادث و بلایا جزو همایش هایی است که بیش از ۱۴ سال استمرار دارد و بر مبنای علم مدیریت بحران پایه گذاری شده است.

وی با اشاره به این که این کنگره تنها یک همایش علمی نیست، بیان داشت: همه اندیشمندان کشور منتظر این همایش‌اند زیرا محل تبادل علوم و بروز رسانی آن نیز است و تصویب رشته سلامت در بلایا در همین کنگره مصوب شد و این کنگره نقش موثری در توسعه مبحث سلامت در حوادث و بلایا داشته است.

دکتررئیس زاده با اشاره به اینکه، کنگره امسال با شعار «شناخت خطر حوادث و بلایا» برگزار می‌شود، افزود: ارزیابی خطر حوادث، مدل سازی، آموزش کاهش خطر، مدیریت خطر، شناخت خطر و اقدامات بشر دوستانه بخشی از محورهای این کنگره است و این کنگره ما حصل بیش از ۱۲۰ عضو سازمان بسیج جامعه پزشکی است و در تاریخ دوم تا چهارم اردیبهشت در مرکز همایش های رازی برگزار می شود.

دکترحمیدرضا خانکه، دبیر علمی کنگره بین‌المللی سلامت در حوادث و بلایا و مسئول کانون بسیج پزشکی دانشگاه علوم بهزیستی نیزدر ادامه این نشست خبری اظهارداشت: از سال ۲۰۰۲ که سازمان بسیج پزشکی برگزاری این کنگره را شروع کرد اولویت خود را شناخت خطر قرار داد متأسفانه مردم ما ادراک خوبی از خطر ندارند و سازمان مدیریت بحران کشور نتوانسته در این امور مشارکت مردمی را جلب کند.

دبیرعلمی کنگره بین‌المللی سلامت در حوادث و بلایا عنوان داشت:بسیج حرکات سیاسی ندارد به همین دلیل بهتر می‌توانیم در بحث حوادث و بلایا وارد شود. متأسفانه واکنش کشور ما در هنگام خطر در سطح مردم و مدیریتی بسیار نامناسب است مسئولان ما بسته مدیریت خطر ندارند و  بسیاری از شهرهای ما بر روی گسل ساخته شده است.

وی عنوان داشت: سیل آذربایجان آخرین سیل کشور نخواهد بود هم اکنون تغییرات جو ناگهانی همچون سرما و گرمای شدید و بارندگی‌های سیل‌آسیا در کشور در حال رخ دادن است سیل‌های عظیم در ۵ سال آینده زیاد خواهد شد.هم اکنون گرد و غبار پنجمین علت مرگ و میر در دنیا است و کشور ما به شدت درگیر این مسئله است.

دکتر خانکه ابراز داشت: زلزله یکی از نجیب‌ترین حوادث است ولی پدیده‌های جوی نجیب نیستند ما سال‌های متمادی در کشور خشکسالی داشتیم و سیستم‌های نظارتی کشور کار خود را به درستی انجام ندادند هم اکنون اکثر مسئولین کشور مانند خبرنگاران در هنگام رخ دادن حوادث فقط به ارائه گزارش اکتفا می‌کنند.

وی افزود: بزرگ‌ترین مشکل بحران کشور رانت است سازمان مدیریت بحران کشور باید در حد معاونت رئیس‌جمهوری باشد. باید فرهنگ‌سازی در زمینه حوادث را از سنین پایین شروع کرد زیرا در سنین بالا نمی‌توان به راحتی تغییر داد حتی روحانیون باید به میدان بیایند و نگرش مردم را عوض کنند ما در ادبیات علمی عقب‌افتاده دنیا نیستیم. ما در اجرای استانداردها مشکل داریم.

دکترحانکه تاکید کرد: این کنگره توسط کشورهای متعدد استقبال شده و از کشورهایی همچون لهستان، ژاپن و آمریکا میهمان داریم ۳۸۰ برنامه علمی در این کنگره تدوین و ۲۷۰ مقاله پذیرفته شده است. در کنگره  اول بیشتر مقالات جنبه روایی داشت اما اکنون ۹۵ درصد مقالات بر تحقیق اصیل استوار است و یک کار بی‌نظیر است.۲۵ مقاله به افراد برجسته در سطح کشور سفارش داده‌ایم، ۱۶۵ پوستر و ۳۳ مقاله شفاهی ارائه می‌شود در این کنگره بیشترین تأکید بر روی پنل‌ها بود و هدف چالش حوادث طبیعی و شناخت راهکارها است.

وی در پایان گفت: توصیه ما در  حادثه پلاسکو این بود که این حادثه ملی نشود زیرا اندازه آن یک حادثه محلی بود اما متأسفانه بیش از حد روی آن متمرکز شدیم و زمانی که حادثه‌ای زیاد پررنگ شود منابع به سمت آن خواهد رفت و جامعه فلج و متقاطع می‌شود.

بنابراین گزارش، کنگره بین‌ المللی سلامت در حوادث و بلایا از ۲ تا ۴ اردبیهشت ماه با شعار شناخت خطر در حوادث و بلایا، توسط سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور برگزار می شود.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب