امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 21019 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۵:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

در گفتگو با کارشناسان و مسئولان سینمایی عنوان شد؛

قدردانی از اقدامات سازمان سینمایی حوزه هنری در زمینه توسعه زیرساخت‌ها در کشور

خبرایران:در واپسین روزهای هفته هنر انقلاب نخستین پردیس سینمایی«چهار باغ» اصفهان از سینماهای حوزه هنری رسما به شبکه سالن‌های سینمایی کشور متصل شد.
قدردانی از اقدامات سازمان سینمایی حوزه هنری در زمینه توسعه زیرساخت‌ها در کشور

 در این زمینه، سیاست حمایت و توسعه زیرساخت‌های سینمایی است که در یکی دو سال اخیر به صورت جدی از سوی سازمان سینمایی حوزه هنری پیگیری می‌شود. علی سرتیپی مدیرعامل موسسه بین‌المللی فیلمیران، حبیب اسماعیلی مدیرعامل رسانه فیلمسازان و محمدرضا فرجی مدیرکل سینمای حرفه‌ای سازمان سینمایی در گفتگویی با روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری ضمن اشاره به ظرفیت‌ها و نیاز سینمای ایران به تقویت و گسترش زیرساخت‌ها، به تحلیل عملکرد حوزه هنری در این زمینه پرداختند که از نظر می‌گذرانید:

علی سرتیپی:

ساخت و ساز سالن‌های سینمایی؛ نزاع میان اهالی سینما را کاهش می‌دهد/ اقدامات حوزه هنری در این زمینه جای تقدیر و تشکر دارد

علی سرتیپی مدیرعامل موسسه بین‌المللی فیلمیران بیان کرد: به نظر من هر گونه تلاش در جهت افزودن سالن سینمایی به ناوگان سینمای کشور اقدام پسندیده ای است و باید به آن اهمیت داد.

وی ادامه داد: متاسفانه بزرگترین مشکل سینمای ایران کمبود سالن سینمایی است؛ از جهت دیگر ایران جزو ده کشور بزرگ دنیا به لحاظ تولید است. ما از بهترین نیروی انسانی در جهت تولید فیلم برخورداریم و همینطور تجهیزات و لوازم ساخت یک فیلم خوب را هم داریم تنها مشکل ما نداشتن سالن سینماست که نمی توانیم فیلم‌هایمان را برای مخاطبان به نمایش بگذاریم.

سرتیپی ادامه داد: هرچقدر بر تعداد سالن های سینمایی ما افزوده شود جنگ و نزاع داخلی هم میان اهالی سینما کاهش پیدا می کند؛ چرا که در حال حاضر بیشترین درگیری ها میان اهالی سینما بر سر نداشتن سالن های سینمایی است. مخصوصا، در شهرستانها یا امکانات نمایشی برای مخاطب وجود ندارد و یا اگر وجود دارد کهنه و قدیمی است وچه چیز بهتر از اینکه هم مردم از فرصت فیلم دیدن بهره مند شوند و هم درگیری میان اهالی سینما کاهش یابد.

این تهیه کننده ادامه داد: شهر اصفهان هم به لحاظ فرهنگی و هم به لحاظ گردشگری از شهرهای مهم ایران به حساب می آید و تا سال گذشته فقط در چند سالن محدود فیلم هایمان فرصت اکران پیدا می کرد. اما با این اقدام حوزه هنری حس می کنم اتفاقات خوبی در راه است؛ از این جهت که هم فیلم ها به فروش خوبی دست پیدا می کنند و هم درصد مخاطب بالا می رود و هم تماشاگر با فراغ خاطر و با آسایش به دیدن فیلم ها می رود و ناراضی از سالن بیرون نمی آید.

مدیرعامل «فیلمیران» گفت: از آن دست کسانی هستم که هر گونه سرمایه گذاری در ساخت سالن های سینمایی احترام فوق العاده قائلم؛ متاسفانه، مدیران سینمایی به سرمایه گذاری بلند مدت کمتر بها می دهند و تنها به کارهایی که بازده کوتاه مدت داشته باشد فکر می کنند. در چنین شرایطی مدیران سازمان مهمی چون حوزه هنری به این مسئله توجه می کنند جای بسیار تقدیر و تشکر دارد.

محمدرضا فرجی:

 ساخت و ساز سالن‌های سینمایی با مشارکت مردم همراه می‌شود

محمدرضا فرجی مدیرکل سینمای حرفه ای سازمان سینمایی با تقدیر از مسئولان و دست اندرکاران «حوزه هنری» بیان کرد: وقتی از پردیس سینمایی «چهارباغ» بازدید داشتیم باورم نمی شد چنین پردیس سینمایی با این کیفیت خوب ودرجه یک ساخته شود چرا که ساختمان فرسوده و کهنه آن را دیده بودم و با این ترکیب بندی و ساخت و ساز جدید آن کمی ذوق زده شدم.

وی در ادامه به سیاست حوزه هنری و توجه به زیرساخت ها و ساخت سالن های سینمایی نمایش پرداخت و گفت: به نظر من چنین اقدامی را باید ارج نهاد؛ چراکه باعث تولید فیلم خوب در کشورمی شود و رونق را به فرهنگ و هنر کشورمان بر می گرداند.

فرجی گفت:به عنوان مسئول اداره امور سینمای کشور می گویم که سالن های سینمایی پردیس«چهار باغ» اصفهان انصافا، خوب و با کیفیت تجهیز شدند صدا، تصویر با کیفیت عالی و همچنین، صندلی ها همه درجه یک برای مخاطب آماده شده است. چنین حرکتی قطعا با مشارکت مردم همراه می شود و مخاطب بیشتری را هم جذب سالن های سینما می کند.

وی افزود: این اقدام حوزه هنری در چند شهر دیگر از جمله آبادان و تبریز و ... ادامه دارد در جهت حمایت از سینمای ایران و فرهنگ این مملکت باید از آن تقدیر کرد؛همینطور، زحمات آقای کاظمی و موسسه «بهمن سبز» از مراکز زیرمجموعه حوزه هنری نشان می دهد که در این مسئله توجه زیادی صورت می گیرد.   

حبیب اسماعیلی:

هزینه های برگزاری برخی جشنواره‌ها به ساخت سالن سینما اختصاص یابد

مدیرعامل دفترپخش رسانه فیلمسازان معتقد است: حوزه هنری در تصمیات جدید خود ظاهرا، از تولیدات سالیانه سینمایی خود کم کرده ولی در عوض به تجهیزات سالن های سینمایی و توسعه زیرساخت ها روی آورده است که کار بسیار درخور توجهی است. چرا که سرمایه لازم در این بازسازی بر می گردد وهزینه ای نیست که صرفا هدر برود.

حبیب اسماعیلی از پخش کنندگان فعال سینمای ایران ادامه داد: بارها تاکید کردم که یکی از مشکلات موجود سینمای ایران نبود سالن های سینمایی خوب برای مخاطبان است؛ مسلم است سالن های قدیمی و متروکه جاذبه ای برای تماشاگر ندارد و اصلا رغبت نمی کند برای فیلم دیدن به این سالن ها برود؛ تصویر خوب و مناسب، صدای رسا و همینطور، صندلی های راحت و نکات دیگر همه در جذب مخاطب تاثیر بالایی دارد و اصلا هم به جغرافیا و بالا و پایین بودن مناطق شهر ارتباط پیدا نمی کند.

وی با بیان اینکه بیشترشکایت و ناراحتی اهالی سینما متوجه کمبود سالن های سینمایی است اضافه کرد: به اعتقاد من تمام بحث های اهالی سینما پیرامون وجود مافیا در سینمای ایران و عدم حمایت از فیلم هایشان به کمبود سالن های سینمایی بر می گردد والا ما نه مافیا در سینمای ایران داریم ونه دشمن. طبیعی است که وقتی تعداد سالن های نمایش کم باشد فرصت اکران به همه فیلم ها نرسد.

اسماعیلی در بخش دیگری از صحبت خود گفت: به نظر من اگر از تعداد جشنواره های متعددی که در کشور برگزار می کنیم بگذریم و همینطور بودجه های بالایی که برای فیلم های فاخری که صرفا لفظ فاخر را به همراه دارند را نگه داریم می توانیم چند سالن سینمایی بزرگ برای سینمای ایران احداث کنیم که ماندگار باشند و برگشت سرمایه هم داشته باشند.

این تهیه کننده به صحبت های خود افزود: در حال حاضر اکثر مجتمع های تجاری به ساخت سالن های سینمایی در مجموعه های خود روی خوش نشان داده اند این یعنی سالن های سینمایی باعث سود مجتمع های تجاری می شود. در حال حاضر پردیس های چارسو و کوروش سهم بیشتر درآمد خود را مدیون سالن های سینمایی هستند؛ در واقع این سالن های سینمایی هستند که باعث تشخص مجتمع های تجاری می شوند.

وی در ادامه صحبت خود به هزینه هایی که در سال گذشته حوزه هنری برای تجهیزات سالن های سینمایی خود صرف کرده اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین مشکلات ما برای نمایش فیلم هایمان در اصفهان نبود سالن های سینمایی مناسب بود وبعضی از فیلم های ما در اصفهان فرصت نمایش پیدا نمی کرد. خوشبختانه مسئولان حوزه هنری به بازسازی سالن های سینمایی پرداختند. سال گذشته دو سینمای سپاهان و فلسطین امکاناتشان به روز شد و روز گذشته از پردیس سینمایی چهار باغ رونمایی شد که به نظر اتفاق مبارکی در شهر اصفهان است؛ به شخصه از نزدیک در جریان تجهیزات پردیس سینمایی چهار باغ بودم. این پردیس از درون کاملا تخریب شده بود و امکان استفاده آن اصلا وجود نداشت .

اسماعیلی با اشاره به اینکه بازسازی و تجهیزات سالن های سینماها هیچ فرقی با احداث آن ندارد گفت: به نظر من این اقدام حوزه هنری بسیار قابل تحسین است؛ حوزه هنری در تصمیات جدید خود از میزان تولیدات سالیانه سینمایی کم کرده ولی در عوض به تجهیزات سالن های سینمایی روی آورده است که کار بسیار درخور توجهی است چراکه سرمایه لازم در این بازسازی بر می گردد وهزینه ای نیست که صرفا هدر برود. در ادامه امیدواریم سالن های سینمایی آذربایجان هم که ازکهنه بودن رنج می برد مورد تعمیر قرار بگیرد.

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب