امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 21187 تاریخ انتشار: جمعه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۵:۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

قالیباف در مناظره تلویزیونی؛یارانه امروز با افزایش گرانی و تورم ارزش به کمتر از ۱۵ هزارتومان رسیده است/ فرصت‌های اجتماعی امروز نابرابر هستند

خبرایران:کاندیدای دوازدهمین دوره ریاست‌جهموری گفت: با افزایش گرانی و تورم ارزش یارانه به کمتر از ۱۵ هزارتومان رسیده است.
قالیباف در مناظره تلویزیونی؛یارانه امروز با افزایش گرانی و تورم ارزش به کمتر از ۱۵ هزارتومان رسیده است/ فرصت‌های اجتماعی امروز نابرابر هستند

به گزارش خبرایران، محمدباقر قالیباف کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری عصر امروز جمعه (8 اردیبهشت ماه 96) در نخستین مناظره انتخاباتی با محوریت «مسائل اجتماعی» حضور یافت.

محورهای اظهارات قالیباف را در ذیل بخوانید:

*ما امروز حدود 11 میلیون نفر حاشیه‌نشین داریم. طبیعتا این بر اساس فرصت‌های نابرابری اجتماعی و بحران‌های اقتصادی به وجود می‌آید. یکی از موارد پیش‌بینی شده این است که ما در درازمدت برنامه‌ریزی کنیم که طبیعتا برای کوتاه‌مدت هم باید یک برنامه‌ریزی برای این عزیزان داشته باشیم.

* معمولا در همه دنیا اینگونه است که دولت‌ها از این‌ها (حاشیه‌نشین‌ها) حمایت می‌کنند. من می‌دانم آقای میرسلیم هم بر این موضوع تأکید دارد که بخشی از این محرومین به کم درآمدها همین حاشیه‌نشین هستند. دولت هم تدبیر کرده تا در حوزه یارانه‌ها به این‌ها کمک شود. در 7 سال گذشته هم کمک شده است ولی گلایه آنها این است که در هفت سال گذشته با توجه به افزایش گرانی و تورمی که اتفاق افتاده است ارزش آن 45 هزار و 500 هزار تومان امروز به کمتر از 15 هزار تومان رسیده است. 

* گلایه اول آنها این است که چرا این مقدار افزایش پیدا نمی‌کند و همپای تورم کشور بیشتر نمی‌شود و همچنین اینکه چرا یارانه‌ها بین همه اقشار مساوری تقسیم می‌شود و از آن طرف البته مردم یک نگرانی هم دا رند که افزایش یارانه‌ها باعث گرانی در کشور نشود که من فکر می‌کنم آقای میرسلیم با این موضوعات موافق است.

* خطاب به میرسلیم: من می‌خواهم بدانم که جنابعالی برای یک اقدام کوتاه‌مدت برای انی محرومین چه اقداماتی را انجام می‌أهید و به طور درازمدت به طور ریشه‌ای این موضوع حل می‌شود چه راه حلی دارید.

* عدالت اجتماعی از موضوعات مهم و از اهداف نظام اسلامی و انقلاب بوده ولی همه شاهدیم وقتی که مشکلات اقتصادی و بحران‌های اقتصادی داریم تحقق عدالت اجتماعی سخت است.

* ما در روزی که کار را در شهر تهران شروع کردیم اولین نکته‌ای که به آن اشاره کردیم این بود که فاصله شمال و جنوب را کم کنیم؛ به خاطر اینکه از اهداف انقلاب اسلامی است که امروز در سطح شهر هم مشخص است که در حوزه کاربردی و چه در حوزه انسانی به محرومین در بخش‌های مختلف و بافت‌های فرسوده توجه شود که این اتفاق افتاد.

* ولی همه ما می‌دانیم که در این ناعدالتی اقتصادی و نابرابری‌های فرصت‌های اجتماعی وجود دارد؛ به عنوان مثال همین بحث بیکاری و شغل که در حقیقت حق شهروندان است به آن توجه شود، من در برنامه جنابعالی (رئیسی)  دیدم که به این موضوع مفصل پرداختید. البته در برنامه ما هم است.

* طبیعتا نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که ما یک اشتغال حمایتی انجام می‌دهیم و به سمت یک اشتغال پایدار خواهیم رفت.

* امروز شکاف طبقاتی در جامعه ما بیشتر شده است، فرصت‌های اجتماعی امروز نابرابر هستند یعنی بهره‌ای که آن 4 درصد می‌برند هیچ وقت بقیه 96 درصد مردم این بهره را نمی‌برند.

* ما در برنامه پنجم هم چنین هدفی را داشتیم می‌خواهم بگویم ارزیابی شما در این زمینه چه میزان است؛ برنامه پنجم که تمام شده و امسال آغاز برنامه ششم است. به نظر شما برنامه پنجم به چه میزان توانسته در این راه موفق باشد.

* 4 درصد در جامعه ما هستند که از همه چیز برخوردارند و 96 درصد هم برخودار نیستند.

* آنهایی که برخودار هستند با رانت برخوردارند، همانطور که آقای جهانگیری به آن اشاره کرد در مسکن هم همینگونه است.

* ما اکنون بیش از 3 میلیون مسکن در کشور داریم که خالی است. سوال کنیم که این‌ها چرا خالی هستند، کجا هستند و متعلق به چه کسانی است؟ این‌ها در حقیقت متعلق به همان 4 درصدی که با این ثروت‌های باد آورده یک ویلا در شمال برای خود می‌گیرند و یک ویلا هم در شمال شهر و همان 96 درصد در محرومیت هستند.

* برنامه بوده که دولت هر سال 10 درصد بافت فرسوده را احیا کند به هر حال دولت نتوانست این را تکمیل کند و در طول یک دهه این کار انجام شود.

* اکنون بیش از 5 سال از این می‌گذرد و پیشرفت در بقیه طبق آمار حدود 7 یا 8 درصد است؛ البته در بافت فرسوده شهر تهران که مسئولیت آن با شهرداری است بنا به گزارش وزارت مسکن ما در این زمینه 34 درصد هستیم. البته در این بخش دولت آن کمکی که باید به ما می‌کرد را نداشت ولی به هر حال پذیرفتیم که ما این کار را انجام دهیم.

* بنده معتقدم با این 4 درصد حتما برخورد شود. اگر کسی رانت 5 میلیاردی گرفته باید حتما با او برخورد شود امروز هم نباید بگذاریم که این تکرار شود. متأسفانه امروز هم این‌ها در جامعه حال تکرار شدن است و نمونه‌های آن وجود دارد.

* در سال 95 بیش از 530 هزار میلیارد تومان وام دادیم؛ بپرسیم این وام‌ها را به چه کسانی دادیم، چند هزار نفر این وام‌ها را گرفتند و چند ده میلیون نفر مثل همین وام ازدواج که گفتند چند سال است در نوبت هستند؟

*اگر ما سیستم را هم درست نکرده و مدیریت را اصلاح نکنیم موفق نخواهیم شد که بر مشکلات فائق آییم.

ادامه دارد...

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب