امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 21193 تاریخ انتشار: جمعه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۴:۲۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیران جشنواره فیلم فجربه هدف خاصی دست پیدا نکردند

خبرایران:جشنواره ها محل تلاقی و تعامل تجربیات و انتقال دانسته هاست و می تواند در کنار این ویژگی ها ، زمینه ساز سایر فعالیت ها نیز باشد.
مدیران جشنواره فیلم فجربه هدف خاصی دست پیدا نکردند

وقتی جشنواره ای به مقبولیت دست پیدا می کند، آن وقت است که می تواند جریان ساز باشد و در کنار این جریان سازی ،به اهدافی که مد نظر دارد ، دست پیدا کند.

جشنواره فیلم فجربا پیشینه ای ۳۵ ساله ،می توانست بیش ازآن چه که تاکنون جریان سازبوده،تاثیرگذار باشد.جشنواره ای که میزبان بسیاری از فیلمسازان و فیلم های مهم بوده  اما با تفکیک دو بخش ملی از بین الملل ، اهداف این جشنواره ، تا حدودی تغییر کرده است البته می توان از این تغییرات ویا به عبارت بهتر تحدیدها ، به عنوان فرصت استفاده کرد ودر مسیری متفاوت از آن بهره گرفت.

جشنواره فیلم فجربه عنوان معتبر ترین جشنواره سینمایی کشور،می تواند درامور دیگری هم جریان ساز باشد و همچون جشنواره های دیگر ، نه تنها سینمای ایران و دستاوردهای این جریان فرهنگی و هنری را معرفی کند،بلکه نسبت به معرفی سایر امور فرهنگی ،هنریو حتی  اقتصادی کشور نیز اقدام کند و حتی ارز آوری هم داشته باشد. سالانه در کشورهای مختلف ، جشنواره های متفاوتی برگزار می شود.بعضی از این جشنواره های به قدری معتبر هستند که حتی از ایران ، گروهی برای حضور در جشنواره از سازمان ها و ادارات دولتی ،اعزام می شوند .اگر چه همیشه درمورد  دستاوردهای این حضور ،افرادی که در این جشنواره ها حضور پیدا می کنند ، ابهام وجود داشته اما باعث ارزی آوری  برای کشور میزبان شد و حالا که مدیران جشنواره تصمیم گرفته اند بخش بین الملل در زمانی متفاوت برگزار شود، می توان از قابلیت های ارز آوری آن بهره گرفت البته نکته قابل تامل این است که این ارز آوری و به نوعی درآمدزایی باید از طریق دعوت و حضور افرادی نام آور،باشد نه این که سینماگرانی که میزبان عده ای خاص ازهنرمندان در جشنواره هایی خاص بوده اند،در این جشنواره جهانی حضور داشته باشند . درواقع این طور به نظر می آید که با دعوت و حضور این افراد، گویی جشنواره ،محل پس دادن بازدیدهاست .

درهرصورت، این جشنواره قابلیت های بیشتری دارد.مثل بازار فیلم که سال ها از برگزاری آن می گذرد اما هیچگاه ، این امکان به وجود نیامده که آماری ازتاثیر برگزاری این بازار برای سینماگران و تهیه کنندگان داخلی ارائه شود اما به غیر از نشست های پیش از جشنواره که از حضور تعدادی از تهیه کنندگان و یا شرکت ها خبر می دهند، هیچ اطلاعات دیگری اعلام نشده و اصلا مشخص نیست که آیا برگزاری این بازار ، به نفع سینمای ایران هست یانه.

هنوزمدیران جشنواره فجربه هدف خاصی دست پیدا نکرده اند.این جشنواره می تواند با اهدافی موازی، درکنار اهداف فرهنگی هنری، به بازتعریفی دوباره دست پیدا کند.درواقع حتی اگر هدف ،منفعت مالی و یا حتی ایجاد زمنیه برای گردشگری هم باشد ، نه تنها بد نیست بلکه کمکی به توسعه سینمایی و گردشگری سینمایی است اما متاسفانه هنوز بعداز سی و پنج سال از برگزاری این جشنواره ، برای این که میهمانان خارجی را میزبانی کنیم ، زمان برگزاری را تغییر می دهیم و هزینه هایی دیگر را به جشنواره ،تحمیل می کنیم و بعد ، کارمان را با دیگران مقایسه می کنیم و می گوییم که صرفه جویی هم کرده ایم؛اما صرفه جویی زمانی است که با همان میزان امکانات موجود و شرایطی که مهیاست ، بتوانیم سینماگران رده اول را میزبانی کنیم. صرفه جویی زمانی اتفاق می افتد که جشنواره به یک برنامه فرهنگی منطقه ای و یا بین المللی تبدیل شود و علاقه مندان و سینماگران برای حضور در جشنواره ، برنامه ریزی کنند و به ایران بیایند؛مثل جشنواره کن ، برلین و یا سایر جشنواره ها که برخی از مدیران ما اتوبوسی به این جشنواره ها می روند . زمانی می توان از موفقیت این بخش سخن گفت که هتل های شهرمان میزبان علاقه مندان و سینماگران خارجی باشد و حتی نتوانیم به دلیل میزان علاقه مندان ،میزبان  علاقه مندان بسیاری باشیم.زمانی می توانیم از رونق بگوییم که سینماهایمان نشانگر رونق جهانی باشد …

به امید آن روز و رونق جهانی سینمای ایران

اکرم محمدی

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب