امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 21228 تاریخ انتشار: شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۵:۳۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی خبر داد؛

خانه های بهداشت کارگری با هدف تامین سلامت کارگران، ایمن سازی محیط کار و آموزش نیروی کار فعالیت می کنند

خبرایران:معاون درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: آموزش نیروی کار، نظارت مستمر بر استفاده از وسایل حفاظت فردی، ارزیابی عوامل زیان آور محیط کار، گزارش نواقص موجود در کارگاه و ارائه کمک های اولیه و اضطراری در زمان بروز حوادث از مهمترین وظایف بهداشت یاران خانه های بهداشت کارگری است.
خانه های بهداشت کارگری با هدف تامین سلامت کارگران، ایمن سازی محیط کار و آموزش نیروی کار فعالیت می کنند

به گزارش خبرایران از اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی دکتر محمدعلی همتی در آیین تقدیر از بهداشت یاران نمونه خانه های بهداشت کارگری کشور در سالن اجتماعات دکتر غرضی بیمارستان میلاد، افزود: خانه های بهداشت کارگری با هدف تامین سلامت کارگران، ایمن سازی محیط کار و آموزش نیروی کار فعالیت می کنند.

دکتر همتی گفت: ٦٥ درصد حوادث ناشی از کار در محیط های کاری به علت بی احتیاطی و رعایت نکردن نکات ایمنی است. براساس آمار ٦ ماهه اول سال ٩٥، حدود هشت هزار و ٥٥٠ حادثه شغلی در محیط های کاری بوقوع پیوست که ٩٧،٥ درصد حادثه دیدگان مرد و مابقی زن هستند.

وی تصریح کرد: همچنین ٨٠ درصد کسانی که دچار حادثه ناشی از کار شدند مردان متاهل هستند که به طور یقین این موضوع به معیشت آنان لطمه می زند.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه بی احتیاطی عامل مهمی در ایجاد حوادث ناشی از کار است، گفت: علت بسیاری از این حوادث به دلیل استفاده کردن از وسایل بی حفاظ، نبود آموزش و استفاده از وسایل معیوب است.

وی در ادامه به نتیجه حوادث ناشی از کار اشاره کرد و افزود: حدود ٦٤ نفر معادل هشت دهم درصد از این رخدادها منجر به مرگ شد،‌١٩٥ نفر معادل ٢،٣ درصد افراد از کارافتاده جزئی و کلی و هفت هزار و ٧٣٠ نفر معادل ٩٠ درصد به بهبودی کامل می رسند.

دکتر همتی با بیان اینکه هر فوت ناشی از کار، معادل هفت هزار و ٥٠٠ روز کار از دست رفته است،‌ ادامه داد: همچنین ٥٦٨ نفر معادل ٦،٦ درصد نیز غرامت نقص عضو دریافت کردند.

وی به اهمیت نقش پیشگیری از این حوادث اشاره کرد و افزود: اگر در زمینه ایمنی و بهداشت حرفه ای کار کنیم،‌٢،٢ تا ٥ برابر بازگشت سرمایه را به همراه خواهد داشت.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی اضافه کرد: براساس گزارش سازمان بین المللی کار (ILO) حدود ٩٨ درصد حوادث ناشی از کار قابل پیشگیری است.

وی اضافه کرد: همچنین ٩٠٠ هزار مرگ ناشی از مواجهه با موادخطرناک در محیط کار در کشور گزارش شده است که آمارها افزایش این موضوع را نشان می دهد.

وی در ادامه به ایجاد خانه های بهداشت کارگری به استناد اصل ٢٩ قانون اساسی برای کارگاههای ٥٠ تا ٥٠٠ نفر در سال ٦٦ نیز اشاره کرد و اظهار داشت: این خانه های بهداشت با هدف تامین سلامت کارگران، ایجاد رفتارهای مناسب در محیط کار و سالم سازی این محیط ها فعال شد.

دکتر همتی ادامه داد: اکنون یک هزار و ٥٤٠ خانه بهداشت کارگری در کشور فعال است که یک هزار و ٤٣٧ بهداشت یار شاغل در آنها مشغول فعالیت است و ٣٥٨ هزار کارگر را تحت پوشش دارند.

ابراهیم صادقی فر، سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این مراسم ضمن تبریک هفته کارگر به جامعه شریف کارگران، گفت: هفته کارگر در سال جاری با عید مبعث پیامبر اکرم(ص) همزمان بود و همچنین مصادف بودن این هفته با ایام انتخابات نیز منجر به توجه بیشتر جامعه به اقشار شریف و زحمت کش کارگر شده است.

وی افزود: کارگران همواره در تمامی عرصه های حساس و تعیین کننده در صف مقدم بوده اند و بدون تردید در عرصه انتخابات نیز شاهد حضور گسترده جامعه شریف کارگری در عرصه تصمیم گیری کشور خواهیم بود.

خسرو صادق نیت مدیرکل مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این آیین با بیان اینکه ایران از نظر علمی توان بسیار بالایی در منطقه و خاورمیانه دارد، اضافه کرد: یک مورد مواجهه و کاهش شنوایی ناشی از صوت قابل شناسایی است اما اگر در محیط کار فردی با این مشکل روبه رو شود دیگر قابل برگشت نیست پس چه بهتر که در این زمینه پیشگیری شود.

وی ادامه داد: امسال تجهیزات بسیار مناسب و پیشرفته ای برای کارشناسان بهداشت حرفه ای در کشور تهیه شده است تا از این طریق نظارت بیشتری بر فعالیت های شغلی داشته باشند.

محمود فیاض مدیرعامل بیمارستان میلاد نیز در این آیین گفت: مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی امروز آیین تجلیل از کارشناسان، بهداشت یاران و مدیران نمونه خانه های بهداشت کارگری را به عهده گرفته اند که بسیار قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: بیمارستان میلاد با یک هزار تخت بیمارستانی و امکانات و تجهیزات مناسب خدمات مطلوبی به همه مردم به ویژه بیمه شدگان، جامعه کارگری و بازنشستگان ارائه می دهد.

در پایان این نشست از ١٥ نفر از کارشناسان، بهداشت یاران و مدیران خانه های بهداشت کارگری سراسر کشور تجلیل شد.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب