امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 21416 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲:۴۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

اعتیادمعلول بی‌توجهی‌ها و آسیب‌های اجتماعی است

خبرایران:یک فعال حوزه زنان با بيان اينكه اعتیاد یک آسیب اجتماعی خود معلول بی توجهی ها و آسیب های اجتماعی دیگر است، گفت: رويكرد اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر مبتنی بر واقع بینی و استفاده از روش‌های علمی و موفق دنیاست كه مي‌توان در جهت مهار اعتياد در جامعه موثر باشد.
اعتیادمعلول بی‌توجهی‌ها و آسیب‌های اجتماعی است

آذر منصوری در گفتگو با روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: در خصوص آسیب های اجتماعی دو مسئله وجود دارد که به اعتقاد من باید مورد توجه قرار گیرد. اول این که آسیب های اجتماعی متشکل از مجموعه ای از مشکلات، نابسامانی ها و چالش های اجتماعی است که به شدت در هم تنیده شده و توجه به یکی و بی توجهی به مشکلات یا آسیب دیگر ممکن است در کوتاه مدت نتیجه بدهد ولی نمی توانیم امیدوار باشیم که در بلندمدت نتیجه‌ای داشته باشد. به عبارتی؛ برای مقابله با آسیب های اجتماعی نیاز به اقدامات هماهنگ با همکاری مجموعه‌ای از دستگاه‌های اجرای و مجاری سیاست‌گذاری در کشور داریم که طبیعتا باید به صورت کاملا هماهنگ با هم عمل کنند تا در دراز مدت شاهد کاهش آسیب های اجتماعی باشیم.
به گفته وی؛ دومین مسئله این است که شاید غیرعملی ترین و غیرمنطقی‌ترین مقابله با آسیب های اجتماعی، پاک کردن صورت مسئله، پنهان کاری و سرپوش گذاشتن بر آسیب های اجتماعی باشد. این سرپوش گذاشتن زمینه رشد بسیار زیاد و گسترش آسیب های اجتماعی به ويژه اعتیاد را به شکل کاملا زیرزمینی و دور از چشم فراهم می کند. کمااین که ما در مقابل ایدز هم در یک مقطعی شاهد چنین مسئله ای بودیم.
آذر منصوری با اشاره به این که طبیعتا اعتیاد به عنوان یک آسیب اجتماعی خود معلول بی توجهی ها و آسیب های اجتماعی دیگر است، تاکید كرد: قاعدتا باید به مسائلی که باعث بروز زمینه اعتیاد می شود توجه شود. مهم تر از آن رویکردی مبتنی بر درک درست مسئله، سرپوش نگذاشتن بر روی مسئله، توجه به علت به جای معلول و نگاه واقع بینانه باید وجود داشته باشد. من فکر می کنم چنین رویکردی تجربیات موفق کشورهای دیگر را رقم زده است.
این فعال حوزه زنان با اشاره به اجتماعی شدن رویکرد مبارزه با موادمخدر، گفت: رویکردی که امروز در مجموعه دولت اعم از معاونت زنان ریاست جمهوری و ستاد مبارزه با موادمخدر شاهد آن هستیم، مبتنی بر واقع بینی و استفاده از روش‌های علمی و موفق دنیاست. در خصوص آسیب‌های اجتماعی 1) اصل مسئله (به ویژه در مورد اعتیاد) پذیرفته شده، 2) به هیچ وجه سرپوشی روی اعتیاد نگذاشتند، 3) آگاهی بخشی و دادن اطلاع به شهروندان مدنظر قرار گرفته که راستای همان اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر است. در خصوص بحث اعتیاد و رفتارهایی که نادانسته و ناخواسته زنان و دختران را به این سمت ببرد، رویکرد اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر بسیار موثر بوده است و رویکردی قابل دفاع است.
آذر منصوری با اشاره به این که جامعه بیش از هر چیز در زمان فعلی با توجه به رویکرد دولت یازدهم که گسترس رفاه اجتماعی و مقدمه مقابله با آسیب های اجتماعی است، به آموزش و اطلاع رسانی نیاز دارد، افزود: خوشبختانه بستر و زمینه گردش آزادانه اطلاعات در جامعه فراهم شده و این فضای دسترسی آسان به اطلاعات را مدیون دولت یازدهم هستیم که زمینه را برای آموزش به وجود آورده است. بنابراین توجه به معقوله آموزش و اطلاع رسانی در خصوص همه بسترهایی که می‌تواند زمینه اعتیاد زنان و دختران را فراهم کند، بهترین اقدام در شرایط فعلی است که در هم کوتاه مدت نتیجه می دهد و هم در بلندمدت.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب