امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 21433 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

سرانجام خوب یک اراده

خبرایران:ایرج راد عضو هیأت مدیره خانه تئاتر ایران درباره بیمه شدن دوازده هزار نفر از اصحاب فرهنگ و هنرگفت:امیدواریم با اعتبار و حمایت‌های بیشتر از این قبیل کوشش‌ها، نمود عینی تفاهمنامه اخیر نیز بر زندگی حرفه‌ای و شخصی اهالی فرهنگ و هنر مشهود باشد.
سرانجام خوب یک اراده

در کنار همه کارهایی که دولت‌ها در جهت بسترسازی‌های گوناگون برای تسهیل فعالیت اهالی فرهنگ و هنر انجام می‌دهند، آنهایی که موجب امنیت فکری و آسایش خاطرشان می‌شود بیش از بقیه اهمیت دارند. به همین علت است که همّ و غم دولت یازدهم برای بیمه کردن صاحبان فرهنگ، هنر و رسانه با استقبال گسترده از سوی آنها روبه‌رو شده است. روز دوشنبه با تفاهمنامه‌ای که میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تأمین اجتماعی امضا شد، ١٢هزار نفر از اصحاب فرهنگ و هنر بیمه شدند؛ به همین دلیل با برخی از اهالی فرهنگ و هنر گفت وگویی از سوی اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی انجام و نظرشان در باب اهمیت این موضوع در حوزه سلامت و اشتغال پرسیده شد که در ادامه می‌خوانید.

«بیمه تأمین اجتماعی و چتر حمایتی آن مسأله‌ای است که اهالی فرهنگ و هنر سال‌هاست به اشکال مختلف با آن مواجه بوده‌اند و هر کدام از هنرمندان مشکلاتی در این زمینه داشته‌اند. گاهی اوقات و در مقاطع مختلف این مشکلات به طریقی حل شده اما در مقاطعی دیگر بر حجم و دامنه مشکلات و گرفتاری‌ها افزوده شده است. طبیعتاً هر اقدامی که برای تسهیل موضوع پوشش بیمه‌ای هنرمندان انجام شود و هر اراده‌ای که در این راه به کار گرفته شود، کارساز و قابل ستایش است. مسأله مهمتر اما اجرایی شدن این اقدامات است. بخصوص اینکه مدت‌های طولانی مشکلاتی در زمینه پوشش بیمه‌ای هنرمندان وجود داشت و با وجود صراحت‌های قانونی، در برخی موارد سرانه بیمه از اعضا اخذ می‌شد اما به نتیجه مشخصی نمی‌انجامید. مسأله دیگر بحث قانونی و حقوقی پوشش بیمه‌ای است. برای مثال سن کسانی که می‌خواهند بیمه شوند نباید از محدوده خاصی فراتر رود. یعنی خانم‌ها باید کمتر از ٤٥ سال سن داشته باشند و از آن طرف سقف سنی برای آقایان نیز ٥٠ سال تعیین شده است که البته شامل بحث درمان نیست. مسأله مهمتر برای ما در حوزه بازنشستگی و مزایای بلندمدت آن است که شامل اعضای بالاتر از این سنین مقرر و قانونی نمی‌شود. امیدواریم با اعتبار و حمایت‌های بیشتر از این قبیل کوشش‌ها، نمود عینی تفاهمنامه اخیر نیز بر زندگی حرفه‌ای و شخصی اهالی فرهنگ و هنر مشهود باشد. به عبارت دیگر اعتبار و سندیت این تفاهمنامه که ضرورت آن بدرستی درک شده، به اندازه‌ای باشد که دغدغه‌های هنرمندان عزیز را کمتر کند. فراموش نکنیم پوشش بیمه‌ای یکی از سرفصل‌های کلیدی هر تشکیلات صنفی است. در حوزه هنر نیز تشکل‌های صنفی همواره در پی مشکلات بیمه‌ای بوده‌اند و طبیعتاً زمانی که این تفاهمنامه اجرایی و عملی شود، بسیاری از دغدغه‌ها و نگرانی‌های اهالی فرهنگ در زمان‌های بیکاری، ازکارافتادگی و بازنشستگی مرتفع خواهد شد. روشن است زمانی که حمایت بیمه‌ای برقرار باشد، تبعه هنرمندان نیز از چتر حمایتی برخوردار می‌شوند که خودبه‌خود مشکلات را کمتر می‌کند. به هر روی امیدواریم مساعدت‌هایی که در حوزه بیمه هنرمندان صورت گرفته در آینده آثار مثبت خود را در روحیه جامعه هنری بر جای بگذارد که به‌طور قطع همین‌طور هم خواهد شد. به هر حال طی سال‌های متمادی مسائلی بوده که همواره خانه تئاتر و صنوف دیگر به دنبال حل آنها بوده‌اند که در برخی از موارد نیز به موفقیت‌ نینجامید. به گمان من امضای تفاهمنامه اخیر میان صندوق اعتباری هنر و سازمان تأمین‌اجتماعی جای قدردانی دارد و فکر می‌کنم در همین مدت کوتاهی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر سر کار آمده‌اند، اقدام‌های بسیاری انجام شد و خوشبختانه این دغدغه خاطر وجود داشت که این بخش از زندگی هنرمندان که به زندگی حرفه‌ای آنها هم وابسته است، به سرانجام خوب و خوشی برسد.»

ایرج راد: عضو هیأت مدیره خانه تئاتر ایران

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب