امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 21634 تاریخ انتشار: جمعه ۴ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۳:۴:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

استفاده از ابزارهای بکاپ و ریکاوری در ویندوز ۱۰

خبرایران:ویندوز ۱۰ شامل تعدادی از ابزارهای متفاوت برای بکاپ و ریکاوری میباشد. مایکروسافت تمام ابزارهای قدیمی بکاپ و ریکاوری که از ویندوز ۸٫۱ حذف شده بود را به ویندوز ۱۰ برگردانده است.
استفاده از ابزارهای بکاپ و ریکاوری در ویندوز ۱۰

آخرین نسخه از ویندوز شامل راه حل هایی برای بکاپ و ریکاوری و بازگرداندن image های سیستم میباشد، بردن کامپیوتر به حالت پیش فرض، ذخیره فایل ها به صورت آنلاین و ایجاد ریکاوری درایوها برای استفاده در مواقع اضطراری از جمله این راه هاست.

در ادامه مطلب را تکزوم همراه باشیید .

File History

File history که در ویندوز ۸ معرفی شده بود، دوباره در ویندوز ۱۰ ظاهر شده است. ( بخوانید :بررسی ویندوز ۱۰ ) File history همچنان یکی از راه های توصیه شده برای پشتیبان گیری میباشد. به همین دلیل است که file history در settings جدید و control panel قدیمی یکپارچه شده و در دسترس است؛ درحالیکه ویژگی پشتیبان گیری ویندوز ۷ فقط در control panel در دسترس میباشد.

این قابلیت محدود تر است و تنها فایل های واقع در کتابخانه حساب کاربری شما را پشتیبان گیری میکند. شما نیاز به ایجاد کتابخانه هایی که در File Explorer ظاهر میشوند و افزودن پوشه ها به این کتابخانه ها دارید، و در صورتی که بخواهید فایل های ذخیره شده در پوشه های دیگر را پشتیبان گیری کنید، میتوانید کتابخانه های جدیدی ایجاد نمایید.

پس از این کار، ویندوز میتواند به صورت خودکار از فایل های شما نسخه پشتیبان تهیه کند. در صورتی که حتی همه فایل های خود را گم کنید، میتوانید برای بازگرداندن آن ها و یا برگرداندن فایل ها به نسخه قدیمی تر، از نسخه پشتیبان استفاده نمایید.

win10backup2

Backup and Restore  (ویندوز ۷)

مایکروسافت از زمان ویندوز ۷ شامل قابلیت Backup and Restore بوده است، که این ویژگی در ویندوز ۸ با نارضایتی مواجه شد و در ویندوز ۸٫۱ حذف شد؛ اما اکنون در ویندوز ۱۰ باز گشته است. و به عنوان “Windows Backup” شناخته میشود. ( بخوانید : تفاوت های ویندوز ۱۰ با ویندوز۷ )

این ابزار به شما اجازه بازگرداندن همه بکاپ های قدیمی ویندوز ۷ را در ویندوز ۱۰، میدهد. اما میتوانید همانطور که از آن برای پشتیبان گیری در ویندوز ۷ استفاده میکردید، برای پشتیبان گیری ویندوز ۱۰ نیز استفاده نمایید. برخلاف راه حلِ جدید File History backup ، در  windows backup میتوانید برای پشتیبان گیری آسان تر از هر آنچه که در درایو خود دارید، استفاده نمایید.

میتوانید این ابزار را با جستجوی عبارت “backup” در control panel ،بیابید.

win10backup3

OneDrive

OneDrive ممکن است در معنای سنتی یک راه حل برای پشتیبان گیری محسوب نشود، اما امروزه این ابزار با ویندوز یکپارچه شده است. فایل هایی که در OneDrive ذخیره میکنید، به صورت آنلاین در حساب OneDrive شما ذخیره خواهد شد، بنابراین میتوانید در دستگاه های دیگر خود نیز به آن ها دسترسی داشته باشید. در صورتی که ویندوز خود را از ابتدا راه اندازی کنید و یا از ویندوز در یک دستگاه متقاوت استفاده کنید؛ برای دسترسی به فایل ها، فقط باید با حساب ماکروسافت خود وارد شوید و در این صورت همه فایل های OneDrive شما در فایل اکسپلورر برای شما قابل دسترسی است.(بخوانید : فضای ۱۰۰ گیگابایتی در وان درایو )

win10backup4

Reset this PC

اکثر مردم به جای تکیه بر پشتیبان گیری ها، فقط باید از ویژگی “Reset this PC” برای ریست کردن کامپیوتر به حالت پیش فرض سیستم عامل استفاده نمایند. فقط کافیست به ویندوز خود دستور reset your PC را دهید و ویندوز به تنظیمات پیش فرض کارخانه برمیگردد.

گزینه های “Refresh this PC” و  “Reset this PC” در ویندوز ۸ موجود بوده اند. ولی در ویندوز ۱۰ فقط گزینه  “Reset this PC” موجود میباشد. شما باید اپلیکیشن Settings را باز کرده و گزینه Update & security را انتخاب و بعد از آن Recovery را انتخاب کنید و سپس روی دکمه “Get started” در زیر “Reset this PC” کلیک نمایید.

win10backup5

System Image Backups

ماکروسافت ویژگی system image backup را در نسخه های اولیه ویندوز ۸٫۱ مخفی کرد اما آن را به دلیل اعتراض کاربران برگردانده است. و این ویژگی در ویندوز ۱۰ موجود میباشد.

شما این ویژگی را در control panel در قسمت Backup and Restore ویندوز ۷ پیدا خواهید کرد. روی “Create a system image” در سمت چپ کلیک کنید و یا کنترل پنل File History را باز کنید و گزینه “System Image” در نوار کناری را انتخاب نمایید.

برخلاف راه حل های دیگر، این گزینه به شما اجازه ایجاد یک image کلی از سیستم کنونی شما، شامل سیستم عامل، برنامه های نصب شده، تنظیمات و فایل های کاربری؛ را میدهد. این پشتیبان میتواند در یک درایو خارجی، در dvd های مختلف و یا در اینترنت، ذخیره شود. حتی اگر شما نیاز به برگرداندن کامپیوتر خود به حالت خاصی دارید میتوانید این پشتیبان را بازگردانی نمایید.

در واقع اکثر مردم نباید از این ویژگی استفاده کنند. با استفاده از ویژگی Reset your PC شما میتوانید سیستم عامل خود را به حالت ابتدایی برگردانید و فایل های شخصی را بازگردانید، و همه برنامه ها را به صورت دستی دوباره نصب کنید. در این صورت بکاپ های شما خیلی کوچکتر خواهند بود و ویندوز میتواند به صورت خودکار و منظما آن ها را ایجاد نماید.

اما با این حال این ویژگی هنوز یکپارچه است و برای برخی موارد مفید میباشد. در صورتی که میخواهید یک پشتیبان system image تهیه کنید، نیاز به ابزار سومی مانند Norton Ghost و یا Acronis TrueImage ندارید.

win10backup6

Advanced Startup Options

ویژگی Advanced Startup ویندوز ۱۰ دقیقا مانند ویندوز ۸ کار میکند. برای دسترسی به آن، اپلیکیشن Settings را باز کرده و پس از انتخاب گزینه Update & security ، گزینه Recovery را انتخاب کرده و سپس روی “Restart now” در زیر Advanced startup کلیک کنید. همچنین شما میتوانید کلید shift را هنگام کلیک کردن روی restart در منوی استارت نگه دارید.

از اینجا، شما میتوانید ویندوز را از طریق image ای که ایجاد کرده اید، بازگردانید.

win10backup7

Recovery Drive Creator

حتی در صورتی که ویندوز ۱۰ شما کاملا آسیب دیده است و شما دسترسی به گزینه های  advanced startup  را ندارید، میتوانید یک usb recovery drive که به شما اجازه دسترسی به گزینه های advanced startup را میدهد، ایجاد کنید.

به این منظور control panel را باز کنید و عبارت “Recovery” را جستجو نمایید. روی آیکون Recovery کلیک کنید و سپس شما لیستی از ابزار ریکاوری پیشرفته را خواهید دید. برای ایجاد یک USB recovery drive روی ” Create a recovery drive ” کلیک نمایید. همچنین میتوانید منوی استارت را باز کنید و عبارت RecoveryDrive.exe را تایپ نمایید و پس از فشردن کلید enter به این ابزار به صورت مستقیم دسترسی خواهید یافت.

برای دسترسی به این ابزار در صورتی که ویندوز حتی به شما اجازه دسترسی به صورت نرمال را نمیدهد، میتوانید از طریق این درایو بوت نمایید.

win10backup8

ویندوز ۱۰ دیگر شامل یک پارتیشن ریکاوری جداگانه نمیباشد، بنابراین این ابزار به شما اجازه حذف پارتیشن ریکاوری از کامپیوتر را نمیدهد. شما میتوانید فقط از فضای آزاد آن به صورت پیش فرض استفاده کنید چرا که دیگر ضروری نیست.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب